Tarwe allergie, eten met een uitdaging!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Tarwe allergie, eten met een uitdaging!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 13:06

Sinds een jaar weet ik dat ik een tarwe allergie heb. Dat betekend dat ik alles waar tarwe bij staat niet mag. Denk aan tarwebloem, tarwemeel, maar ook zetmeel van tarwe. Gelukkig heb ik geen gluten allergie, dus ik kan kijken naar vervanging zoals spelt, kamut etc.
Daarnaast ben ik gevoelig voor suiker dus eet ik al zoveel mogelijk suikervervangers of geen suiker. Nu is het altijd een hele uitdaging in de winkel om te kijken wat ik wel en niet mag. Ik ben altijd een enorme snoepkont geweest en mis mijn dingen zoals negerzoenen, speculaasjes, en dropjes echt, maar vervangers ervoor zijn er niet te vinden.

Aangezien ik heb gehoord dat tarwe allergie steeds vaker voorkomt leek het me fijn om eens een topic te openen om ervaringen uit te wisselen. Wat eet je zoal, en welke vervangers gebruik je?

ik gebruik veel speltbloem/speltmeel, die haal ik bij een winkel hier in de buurt. Brood bakte we altijd eerst zelf met de bakmachine maar ik heb nog steeds geen wow-recept dus dat bleef vaak liggen. We halen nu het speltbrood van de Albert Heijn.

Wie heeft er ook een tarwe allergie of vermijd tarwe uit principe? En wie heeft er nog leuke en lekkere recepten?

Adawi

Re: Tarwe allergie, eten met een uitdaging!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:11

Bij mij was eerst het vermoeden van Coeliakie.
Biopt vertoonde idd ontsteking etc. , maar DNA geen Coeliakie.
Glutenvrij reageerde mijn lichaam goed op, nu verder uitproberen en waarschijnlijk voornamelijk de reactie op tarwe.

Ik lees dus even mee!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:15

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:18

Even een stipje. Ik zal later vandaag uitgebreider reageren..

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:20

Ik heb coeliakie dus hoop dat ik me hier ook mag melden.

Ik heb coeliakie sinds 2008 het was in het begin heel erg zoeken maar nu gaat het wel aardig.
Ik heb eindelijk lekker brood gevonden. Dit maak ik in de broodbakmachine.

Verder zijn er nog wel veel lekkere dingen te vinden.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:30

Www.voedzo.nl
www.eetgoedvoeljegoed.nl
ga eens kijken bij paleo recepten
en pas op met suikervervangers. Ze zijn niet allemaal even goed voor je. Ik gebruik agave siroop maple sirup kokosbloesem suiker..

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:36

Ik ben sinds vorig jaar met de diagnose coeliaki aan het puzzelen gegaan.

Ben eigenlijk van alle voorgeproduceerde voedsel/pakjes etc afgestapt.
Zo natuurlijk mogelijk.

Ook eet ik geen brood meer. Zelfs geen glutenvrij brood.
Maak wraps van boekweitmeel. En dat bevalt me zeer goed!
Dat wissel ik wel eens af met wat kwark.
Of banaan ei pannenkoek.

Ach je kunt zoveel verzinnen! Voor de rest gebruik ik rijstenwafels met choco voor even de lekkere trek.

Moet zeggen, voel me beter dan ooit!!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:39

Ik koop bij de ekoplaza brood gemaakt van haver. En bij Marqt (zit helaas niet bij je in de buurt brood gemaakt van spelt en haver en die is heerlijk. Als je in de buurt bent zeker de moeite waard om in te slaan en in de vriezer te stoppen. Verder vond ik het niet zo moeilijk om tarwe vrij te gaan eten maar heb dan ook 2 hele goeie zaken in mij buurt waar ik heel veel alternatieven kan krijgen. Alleen in het begin goed nadenken bij elk dingetje wat je eet is best confronterend. Vond ik dan.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:44

Ja, ik waarschijnlijk ook. Maanden lang met keelklachten rondgelopen. Van de HA antihistamine gekregen en ik was van mn klachten af. Dus nu is het grote zoeken begonnen.
Mijn eerste verdenking is ook tarwe. Ik eet nu een week tarwevrij en kan nu zeggen dat ik voor 90% klachtenvrij ben. Ben ook erg zoekende in wat ik wel een niet kan eten. Tarwe zit in veel dingen!
Glutenvrij brood gaat goed, dus dat is stap 1. Verder hoopte ik dat spelt ik goed zou gaan, maar dat reageer ik wel op.

Ik hoop dat ik hier ook tips kan vinden :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:49

Boekweitmeel havermeel amandelmeel. Zijn fijne vervangers. Brood eet ik niet meer.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:33

Wat eet je dan ipv brood?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:35

Maar spelt is toch ook niet geschikt voor Coeliakie patiënten?
voor zover mij bekend bevat spelt ook gewoon gluten.
alleen iets minder schadelijk dan van tarwe.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:39

Het gaat toch ook over een tarwe allergie?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:42

Rindin schreef:
Ja, ik waarschijnlijk ook. Maanden lang met keelklachten rondgelopen. Van de HA antihistamine gekregen en ik was van mn klachten af. Dus nu is het grote zoeken begonnen.
Mijn eerste verdenking is ook tarwe. Ik eet nu een week tarwevrij en kan nu zeggen dat ik voor 90% klachtenvrij ben. Ben ook erg zoekende in wat ik wel een niet kan eten. Tarwe zit in veel dingen!
Glutenvrij brood gaat goed, dus dat is stap 1. Verder hoopte ik dat spelt ik goed zou gaan, maar dat reageer ik wel op.

Ik hoop dat ik hier ook tips kan vinden :)

Sommige speltbrood is niet helemaal "zuiver". Daar zit nog wat ander meel door heen. Soms is het even een beetje proberen. Bij de ene bakker gaat het prima en bij de andere merk je dat het het niet helemaal is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:52

Jennyj01 schreef:
Het gaat toch ook over een tarwe allergie?

klopt, maar juist spelt is inmiddels onderzocht en is vrijwel identiek aan eiwitten en dergelijken als 'normaal tarwe'. Bij allergie testen (blind) is gebleken dat de allergie reacties van iemand met tarwe allergie ongeveer even vaak voorkomen bij tarwe als bij spelt.

daarom dacht ik eerder dat ze coeilakie zou hebben omdat op de gluten van spelt iets minder heftig gereageerd wordt dan op gluten van modern tarwe. (althans minder voelbare klachten veroorzaken (wil niet zeggen dat ze geen schade aanrichten)

in beide gevallen zou je spelt moeten mijden. en beter naar geheel andere vervangers kunnen zoeken?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:59

Ik eet muesli. Haal ik bij de gezondheidswinkel. Is suiker en tarwe vrij. Salade. Rijstewafels. Pannekoekjes. Lijnzaad crackers. Ei. groente fruit smoothie. Quinoa salade.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:59

Het is erg wennen geen brood meer eten maar is prima te doen

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:32

Hier mijn wat betere reactie :P

Ik ben sinds begin oktober vorig jaar ook gestopt met het eten van tarwe.
Ik doe het vooral om dat ik graag de kilo's die ik te veel heb, kwijt wil.
Op alle mogelijke gezonde manieren heb ik proberen af te vallen, elke keer ging er 2-3kg af. Hoe ik ook bleef volhouden verder zakte mijn gewicht niet.
Toen via via er achter gekomen dat tarwe toch niet zo gezond was voor mij. Maar dat is inderdaad een heel erg gepuzzel voor mij. Want bijna alles wat in een pakje, potje of zakje zit, zit wel iets van tarwe in.
Ook eet ik geen varkensvlees, gewone aardappels en zuivel producten meer ;)

Nu dus ook heel veel vers spul eten. Gebruik ook veel speltmeel/bloem.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:39

Ik eet sinds 2 jaar een stuk minder tarwe. Speltbrood voornamelijk. In het weekend wel gewoon tarwe en af en toe 's avonds in de vorm van spaghetti of noedels.

Voel me daar wel beter bij, maar niet per se uit medische noodzaak. Ik kreeg het als tip en ben het uit gaan proberen. Ook eet ik geen gewone gekookte/gebakken aardappels (wel friet) en een stuk minder suiker. Kan ik veel beter van naar de wc.

Ell_en, ben je door deze verandering van levensstijl echt afgevallen, wat je wilde. Of?

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:42

Kimberley: ik ben nog bezig.. maar ik ben sinds oktober ongeveer 8kg kwijt.
Mijn gewicht zakt nog steeds langzaam! :) Dus voor mij werkt het!
Uiteraard is het niet alleen aan de tarwe te wijten, omdat rundvlees en kip minder vet bevatten dan varkensvlees. En vis bevat vooral betere vetten..
Maar ik voel mij ook beter.. :)

Nog 8-10kg te gaan die ik er af wil hebben..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:55

Ik mag wel tarwe, maar probeer toch zo veel mogelijk te maken met speltmeel en kamutmeel omdat het gewoon gezonder is. Dingen als brood, cake en pasta maak ik daarmee, en dat bevalt prima! Het brood is iets zwaarder, en wat minder lang houdbaar dan fabrieksbrood omdat er geen conserveermiddelen in zitten, maar daardoor wel extra gezond :)
Mijn 'normale' broodrecept:
300 gram volkoren speltmeel
300 gram volkoren kamutmeel
160 gram kamutbloem
500 ml sojamelk
35 gram roomboter
2 eetlepels appelstroop
1 ei
9 gram droge gist
2 theelepels zout
Ik gebruikte eerst de broodbakmachine, maar tegenwoordig laat ik alleen nog het brood erin kneden en daarna in een gewone broodbakvorm een uur en een kwartier laten rijzen en daarna afbakken in de oven. Dan heb je een heerlijk brood :9
Verder is frans kruidenbrood ook heerlijk voor hartig beleg!
En ik heb nog ergens een recept voor speltbroodjes, die zijn ook fantastisch :D
Pasta maak ik altijd met kamut bloem. Dat gaat ook super :)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:14

8nnemiek schreef:
Ik mag wel tarwe, maar probeer toch zo veel mogelijk te maken met speltmeel en kamutmeel omdat het gewoon gezonder is. Dingen als brood, cake en pasta maak ik daarmee, en dat bevalt prima! Het brood is iets zwaarder, en wat minder lang houdbaar dan fabrieksbrood omdat er geen conserveermiddelen in zitten, maar daardoor wel extra gezond :)
Mijn 'normale' broodrecept:
300 gram volkoren speltmeel
300 gram volkoren kamutmeel
160 gram kamutbloem
500 ml sojamelk
35 gram roomboter
2 eetlepels appelstroop
1 ei
9 gram droge gist
2 theelepels zout
Ik gebruikte eerst de broodbakmachine, maar tegenwoordig laat ik alleen nog het brood erin kneden en daarna in een gewone broodbakvorm een uur en een kwartier laten rijzen en daarna afbakken in de oven. Dan heb je een heerlijk brood :9
Verder is frans kruidenbrood ook heerlijk voor hartig beleg!
En ik heb nog ergens een recept voor speltbroodjes, die zijn ook fantastisch :D
Pasta maak ik altijd met kamut bloem. Dat gaat ook super :)

Ik zou willen dat ik de tijd had om dat allemaal zelf te maken, maar dat gaat hem helaas echt niet worden..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:18

Kamutmeel ? Nog nooit van gehoord :o ik ga eens googlen ...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 16:25

Maar glutenvrij betekend helaas niet dat het tarwevrij is. Zag iemand een tip geven over glutenvrije dingen maar heel veel van die dingen mag ik ook niet.

Ik ben gelukkig niet positief getest op spelt, maar als ik teveel spelt ga gebruiken zal ik daar ook een allergie voor ontwikkelen :j . Vandaar op zoek naar alternatieven :j

Ik heb nu Teftvlokken om ontbijt mee te maken, zoiets als brinta. Nog niet geprobeerd dus ben heel benieuwd.

Als suikervervangen gebruik ik voornamelijk agave siroop en riet of palmsuiker. Of honing :9 maar dat laatste kan weer niet overal in/op.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:26

Glutenvrij is toch altijd ook tarwevrij ?