Suiker suiker suiker suiker!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Suiker suiker suiker suiker!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 23:57

Ik kwam dit filmpje vandaag tegen via Facebook:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/Gezienoptv/1.2177793

Toen besefte ik me dat ik best wel eens zo'n suiker addict zou kunnen zijn. Ik drink dolgraag een blikje energy, rosé bier, rode wijn en thee vind ik ranzig zonder suiker. Dat het slecht was wist ik eigenlijk al, maar nooit wat mee gedaan.

Wat het erg lastig maakt, is dat (zoals ze in het filmpje vertellen) vrijwel overal suiker in zit. Eigenlijk kan je niet fatsoenlijk brood met vleeswaren van de supermarkt eten, of je hebt alweer suiker binnen... Sowieso zit er veel suiker in zo veel lekkere dingen... -O- Hoe is het dan mogelijk om te minderen? Zelf brood maken en langs de slager voor vleeswaren lijkt me niet echt gemakkelijk vol te houden.

Zijn er meer Bokkers die véél te veel suikers eten? Hoe denken jullie hierover? Wie eet er al bewust vrijwel geen (slechte) suiker, en hoe? :+

Ik wil beginnen met thee leren drinken zonder suiker... :r

smurfje

Re: Suiker suiker suiker suiker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 00:01

Hier de grootste zoetekauw die er bestaat.

Echter door mijn zwangerschap nu diabetes. Dus moest al het alweer weg doen. En pfff wat een stom dieet!

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 00:04

Ik ben ook benieuwd hoe andere op hun suiker letten. Ik wil echt wat gaan afvallen en ik ben me er echt niet bewust van wat nou eigenlijk wat voor voedingsstoffen bevat :(

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 00:05

Even over de vleeswaren, dat 'processed meat', is behalve de suiker uberhaupt onwijs slecht voor je. Een bom aan zout, conserveringsmiddelen en carnitine waar je hart en vaatziektes van krijgt.

Over de suiker; het helpt bij het verouderings proces van de cellen, je krijgt rimpels en het verslechterd je zicht enorm.

Makkelijk truucje, staat suiker tussen de eerste drie ingredienten op de beschrijving? Koop/eet het niet.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 00:12

Wit brood per direct de deur uit gooien.

Meergranen brood is ook een lang koolhydraat, en daarom ook niet al te best. Volkoren is goed. Spelt is ook heel goed

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 00:14

Ts misschien beginnen met wat zoetere thee smaakjes om te wennen? Zoethout of sterrenmunt. Of honing en dan langzaam minderen? Ik probeer ook minder suiker te gebruiken en merk echt dat ik het ga waarderen om dingen zonder suiker te eten. Veel dingen worden nu juist veel te zoet als ze wel gesuikerd zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 00:19

Ik heb de suiker afgezworen in de thee , bah lust het ook niet meer. Eerst zoetjes toen zoetje en toen cold turkey zonder :P

Heb echt een tijdje niet veel gesnoept etc , nu eet ik het weer veel meer en ik voel me echt veel moeier op de 1 of andere manier..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 00:28

Oeh al veel nuttige reacties. Ik was eigenlijk van plan meteen cold turkey zonder suiker thee te drinken, morgen op de eerste werkdag van het nieuwe jaar :D als dat niet lukt zijn misschien zoetjes en dan afbouwen een optie. Sterrenmunt en zoethout thee houd ik helemaal niet van en honing vind ik alleen lekker met brie of geitenkaas en walnoten :+

Wat betreft het vlees wat Detsy zegt, wanneer je vleeswaren bij een plaatselijke slager haalt, zit het dan wel goed? Wellicht dat ik dat dan maar moet gaan doen.

Ik wist overigens niet dat je ook slechte ogen en rimpels krijgt van suiker :+ mijn moeder had heel erg slechte ogen (met cilinder bij 1 oog -12) en dat heb ik lichtelijk geërfd denk ik, heb nu -3,5 en dat is nu al zo'n 1,5 jaar het zelfde gebleven, ondanks alle suikers :') dat is misschien dan een gelukje.

Ik baal nu wel dat ik dit weekend niet al boodschappen heb gedaan voor de komende week. Dan had ik langs de bakker en slager kunnen gaan. Morgen tussen de middag mag ik geoorloofd langs de boni en dan doe ik normaal altijd mijn inkopen voor de hele week op het werk. Eens even kijken of ik brood en vleeswaren zonder suiker en rommel kan vinden :')

Pff ik mag ook altijd zo graag een bakje Johma Pittige Kip Samba op brood eten, daar zullen ook wel veel suikers in zitten :( Eens even zien morgen... Qua ingrediënten kan ik gewoon zoeken naar 'glucose', 'fructose' en 'suiker'?

Wit brood heb ik overigens nooit lekker gevonden, als kind al niet. Toen snapte ik niet echt waarom ik het niet lekker vind. Inmiddels weet ik dat dat komt omdat dat gewoon zoet brood is, jakkes. Net als dat je 'normaal' brood zoals we dat hier kennen, in Frankrijk proberen te kopen. Dan heb je ook alleen maar van die zoete rommel :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 00:36

Ik verbaasde me wel over die schoollunches :oo , jezus wat een troep geven sommige hun kinderen mee := . Vroeger bruin brood (ik luste ook niet wit) met vleeswaren , zoet mocht niet van moeders en een stuk fruit maar die at ik nooit :+ . Glaasje karnemelk erbij , maar die kinderen krijgen wit brood met pasta en een stuk chocolade of wat er maar lag in dat bakje := .

Alles bannen hoeft niet , maar fors minderen :) . Mijn ogen zijn ook weer open :P

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 00:41

Zelf brood maken is niet zo heel moeilijk. Je kunt ook kiezen voor ontbijt of lunch zonder brood. :)

Als je je erin verdiept zal het je verbazen waar allemaal mee gerommeld wordt... Hoe verser je eet, hoe kleiner de kans is dat je (onverwacht) suiker of meuk naar binnen werkt.

Zelf brood maken en langs de slager voor vleeswaren lijkt me niet echt gemakkelijk vol te houden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 00:45

Hier iemand die met regelmaat goed op de rem gaat qua suiker.
Brood eet ik sowieso niet dus dat scheelt, broodbeleg hoef ik me dus ook niet druk om te maken.
Ik heb periodes dat ik er vrij streng in ben, dus geen water maar slappe limonade, en verder niks anders en ik heb periodes dat ik mezelf om de paar dagen max 1 keer daags frisdrank gun.
Qua limonade dat doe ik wel, bewust omdat ik vanwege medicijnen 2 liter per dag moet drinken, en dat houd ik niet vol met alleen water.
Op die manier houd ik het goed vol, maar het scheelt al als je dan een glas frisdrank inschenkt, dat je gewoon de helft doet. Eens in de zoveel tijd ben ik wel weer een poosje heel streng, want suiker is zo verslavend als wat! :(

Verder eet ik niet suikervrij, maar ik ben me wel bewust van waar het allemaal in zit.
Zo heb ik alpro amandelmelk met chocoladesmaak, zit ook suiker in, maar ik gebruik het voor mijn eiwitshake en dan vind ik het geoorloofd die 200 ml. Ik ben al lang blij dat ik het zo weg krijg namelijk. :')
Hier hebben we het alleen als er iets speciaals is, zoals de feestdagen waarbij iedereen van alles heeft, wat ik niet mag. Dan heb ik chocolademelk, wat iedereen hier in huis niet zoet genoeg vind. :+
Verder mag ik geen gluten en geen melk, soja gaat slecht en gelatine wat in veel snoep zit ook.
Dan valt er echt heel veel af, en daar ben ik niet rouwig om vanwege het suiker wat overal in zit.
Ik gun mezelf liever een bakje kibbeling als ik wil smokkelen als een zak snoep, juist om de suikers.

Ik zeg niet dat ik nooit wat neem, maar het resultaat zorgt dat ik mezelf wel weer een tijdje gedraag. :') Ik zit nu met een rommelige huid omdat ik niet een paar dropjes kon weerstaan. :Y)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 00:48

Rebecca, ja bizar he? Ik zit me nu wel af te vragen wat ik at op de basisschool :p volgens mij at ik soms vlees en soms appelstroop op brood. En vaak zo'n liga koek duo met 2 kleurtjes in het midden :+ at vroeger ook veel kiwi's.

TurdusMerula, meh... Als ik bakken en koken nou leuk vond zou ik het misschien doen, maar geloof me, ik heb echt al te veel hobby's en bezigheden :') dus een stukje gemak vind ik wel belangrijk. Als ik bijv. Een speltbrood haal bij de bakker, zou dat ook voldoen?

Moonfish, poeh,maar als je ook geen gluten eet bijv, wat eet je dan wel? :p
Dat van jezelf eenmaal daags frisdrank gunnen dat ken ik. Thee en water staat er dan verder op het menu. Mja dat moet dus nu thee zonder suiker gaan worden :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 01:00

Er is nog zat wat ik wel mag hoor, maar daarom schrap ik dus niet alle suikers anders mag ik niks meer.
Aardappelen/rijst/vlees/groente/fruit/eieren/enkelvoudige kruiden zitten allemaal al geen gluten en melk in dus dat is simpel.
Gluten vind ik het probleem niet, melk vind ik erger.
Soms is het gewoon qua eiwitten makkelijk om een bakje kwark ofzo te kunnen eten, maar dat zit er dus niet in voor mij gezien ik ook niet tegen melkeiwit kan, lactosevrije melk bevat nog wel melkeiwit.
Als je mij vraagt wat mis je nou het meest is het varkensvlees en gelatine, wat ook van varken komt..
Dingen als broodbeleg eens een plakje voor de lekker en eens een plakje worst is echt onwijs veel varkensvlees, is het kip bijvoorbeeld gerookte kip stoppen ze er weer E621 in wat ik niet wil eten. :+
Dat spul maakt echt dat je maar blijft eten, dat is ook een mooie om op je lijstje te zetten trouwens..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 01:12

Thesserd, vaak is speltbrood niet van enkel speltmeel maar ook tarwemeel gemaakt. Als er een bepaald percentage speltmeel in zit dan wordt het speltbrood genoemd, terwijl dat het feitelijk niet is. Let goed op zo een dingen, je wordt snel misleid. :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 01:12

En wat denk je van al die vleesvervangers,vaak vol met maltodextrine oftewel suiker.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 01:22

Volgens mij moet je tegenwoordig alles zelf gaan maken, anders weet je niet meer wat er in zit -O-

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 07:23

Sinds mijn dieet ben ik met op de etiketten gaan kijken.

Wat een ellende. Er zijn zoveel dingen waar je op kunt letten om al suiker te minderen.

Zo drink ik alleen maar slappe limonade van karvan. Of de gezoet met stevia van de ah zelf. Maar die laatste ook weer heel beperkt ivm aspartaan.

Trek in een koekje? Koop is maar het alternatieven schap. Dat hebben ze een hoop. En dan niet geloven wat er op de voorkant staat. Want iets wat 98% minder suiker heeft. Kan nog te veel suiker bevatten. Voor mij als diabetes slachtoffer dan

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 07:35

Lous schreef:
En wat denk je van al die vleesvervangers,vaak vol met maltodextrine oftewel suiker.

En veel zout.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 07:39

En vleeswaren is ook wel iets wat je op brood moet eten. Afwisseling is heel belangrijk. Dan maar wat meer kwijt en het bij de slager vandaan.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 07:46

kohtje schreef:
Lous schreef:

En veel zout.

Wat voor alternatieven zou je hier voor kunnen gebruiken? Ben ook vegetariër, maar draai de ingrediënten van vleesvervangers altijd maar snel weg want zit zoveel troep in ja -O- Maar af en toe iets anders dan groenten is ook wel lekker.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 07:47

Goh het is gewoon algemeen op je voeding letten. Er zit overal suiker in, of toch bijna, en het is gewoon kwestie van de juiste suikers eruit te pikken zeg maar.

Focus je vooral op groenten en fruit, wat minder op sauzen. Wit brood wat proberen vermijden maar in plaats grof bruin of degelijke nemen (of multigranen etc). Beleg kan je vb kippenwit nemen. Ontbijt kan vb met havermout en het is ook geen ramp als je bij je ontbijt wat meer suikers opneemt, een goed ontbijt is immers erg belangrijk (ik ben effectief vb pas beginnen afvallen als ik begon te ontbijten!)
Het is een kwestie van combineren, maar eens je het gewoon bent gaat het super.

Ben ook van suikerverslaving naar gezonder eten overgeschakeld en je voelt je ook gewoon beter. Je hebt niet meer constant die drang om te snoepen en je hebt echt veel meer energie! Als je dan de nood hebt aan snoepen, gewoon een stuk fruit nemen. Ook bij je avond(of middag) genoeg groenten eten. Kan je bij wijze van spreken niet te veel van eten (natuurlijk wel, maar moet je toch al flink je best doen ;) ). Maar met steeds wat meer groenten te eten, krijg je ook een meer verzadigd gevoel en snoep je ook minder.

Edit: alle suikers uit je voeding schrappen is overigens ook gewoon onmogelijk en helemaal niet nodig, je hebt nl suikers nodig om te functioneren. Maar er is een verschil tussen 'snelle suikers' zoals van al het junk food en snoep of goede suikers dat je in fruit etc vindt ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 07:59

Probeer de buitenste ring aan te houden van de supermarkt (groente, fruit, zuivel, vlees) en je bent al een eind op weg (hoewel ik ook niet zo stuk ben van zuivel en vlees uit de supermarkt).
Wij proberen er enorm op te letten, door zoveel mogelijk onbewerkt te eten, maar ik kan nogal doorslaan in bv rauwe melk (en vét dat dat is :D ).
En de afgelopen weken ook echt níet opgelet, vanaf vandaag weer strak in het gareel.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 08:03

Thesserd schreef:
Ik wil beginnen met thee leren drinken zonder suiker... :r

Begin met zoetjes in de thee. Daarna helemaal niks meer.
Ik vind suiker in de thee inmiddels ranzig ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 08:23

Je hoeft toch niet meteen volledig suikerloos? Als je nou eens begint met suiker in je thee minderen (het went, kan ik uit ervaring zeggen. Thee met suiker vind ik nu zelfs vies) en die (sowieso al slechte) energydrink laten staan, dan ben je al een heel eind op weg.

Net als met zout, gewoon lekker zelf vers koken en geen pakjes/zakjes eten, dan valt het allemaal reuze mee. Tenzij het ivm allergieën oid nodig is ben ik zelf niet zo'n voorstander van het compleet uitsluiten van een voedingsgroep etc.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 08:29

Aanrader is de japanse groene thee bij albert heijn. Zoet en heel erg lekker