Vegetariër worden. Tips/tricks/hulp?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Vegetariër worden. Tips/tricks/hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 18:56

Ik zit al een lange tijd eraan te denken om vegetariër te worden.. Vind het gewoon verschrikkelijk al die dieren in de vrachtwagens onderweg naar de slachthuizen enz..

Maar na het lezen van dit artikel:

http://www.varkensinnood.nl/wat-wij-doe ... en-dieren/

komt het nog harder binnen dan het al deed.

Ik heb nu vanaf de zomer stukken geminderd met vlees.
Eerst at ik toch echt wel 6 dagen p.w. vlees als het er geen 7 waren.
En nu kom ik uit op zo'n 3x gemiddeld. En ik mis het niet eens zo erg moet ik bekennen.

Nu ben ik benieuwd naar andere vegetariërs hier op bokt. Wat is voor jullie de reden geweest, en hoe bevalt het?
Merk je het dat je geen vlees meer eet? En dan bedoel ik lichamelijk of fysiek?
Of zijn er andere dingen waar je ineens achter kwam toen je stopte met vlees eten?

Hoe zit het dan met eieren eten, en melkproducten? Vla, yoghurt, melk enz?

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:01

Hier een vegetariër. Omdat ik het gewoon ook zielig vind en ten tweede vond ik het meestal al niet meer lekker bij het idee dat het ooit heeft geleefd.
Je moet in elk geval heel veel vleesvervangers eten. En je hebt al snel een vitamine B12 te kort omdat dat vrijwel alleen in vlees zit en dat is best gevaarlijk.
Als je eieren koopt geef je geld aan het bedrijf. Het bedrijf gaat dan weer door met fokken. Als het een kip is houden ze die, als het een haan is wordt deze meestal ook een kopje kleiner gemaakt. Hetzelfde met melkproducten alleen dan wordt de stier een kopje kleiner gemaakt.
Verder moet je gewoon goed lezen wat er bij het product vermeldt staat. In biologische kaas zit geen stremsel geloof ik. En je hebt ook pepermunt zonder gelatine etc.
Ik mies het niet in ieder geval. Alleen de kroketten maar bij de Febo hebben ze vitaaltjes _O-.
Laatst bijgewerkt door ElineR op 18-12-14 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:02

Ik ben nu zo'n 9 of 10 jaar vegetariër. Kan absoluut niet tegen dierenleed, dus die keuze heb ik al vroeg gemaakt. Het eerste jaar was voor mij het zwaarst, toen waren er veel minder (lekkere) vleesvangers als tegenwoordig. Mijn broer werd samen met mij vega, maar hij gaf het na een maand op. Toen moest ik natuurlijk extra bewijzen dat ik het wel vol kon houden. Lichamelijk heb ik er niet zo veel van gemerkt, ik at zelden vlees. Mentaal vond ik het heel geruststellend eigenlijk, kon zonder schuld gevoel naar beestjes in de wei kijken.
Eieren en melkproducten gebruik ik wel, wij hebben overigens zelf een paar kippen. Weten we zeker dat die een fijn leven hebben. En mijn paarden hebben allemaal gewoon leren zadels, dat dan weer wel.

Murthul

Re: Vegetariër worden. Tips/tricks/hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:03

LZP >> VT

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:05

Hier nog een veggie. Bij mij was vooral de reden dat ik vlees niet lekker vind, dus waarom zou dan een ander dier voor me moeten lijden als ik het met tegenzin eet? Ik was altijd van mening dat ik vlees nodig had, maar dat is helemaal niet zo.

Ik merkte de eerste paar weken wel dat ik ontzettend veel ben afgevallen, maar daarna is dat er ook langzaam weer bijgekomen. Ik denk dat mijn lichaam gewoon moest wennen aan het plotse vleesgebrek.

Ik eet wel nog vis, maar dat is omdat ik geen kaas of eieren lust :')

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:08

Mijn reden om vegetarisch te eten is dat ik vlees gewoon niet lekker genoeg vind dat er dieren voor moeten sterven. Ik eet vanaf m'n 14e vegetarisch, en wat mij onwijs geholpen heeft in het volhouden was dat ik gewoon niet onwijs streng erin was/ben. In het begin at ik best nog wel eens vlees wanneer er iets was wat ik erg lekker vond, vaak nam ik ook nog wel eens een hapje van het vlees van de rest van de familie, gewoon even voor de smaak. Ik heb het idee dat dat veel makkelijker was dan wanneer ik het mezelf volledig zou verbieden.

Inmiddels eet ik nooit meer vlees en mis ik het ook helemaal niet. Wel ben ik altijd vis blijven eten, heel banketstaaf gezegd vind ik dat gewoon te lekker om niet te eten, en het was in de eerste instantie thuis ook makkelijker dat niet iedere maaltijd iets aparts gekookt hoefde te worden. Eieren en zuivel eet ik overigens wel gewoon, een 'echte' vegetariër ben ik dus absoluut niet, maar ik doe het voor mezelf, en ben hier tevreden over :)

Ik heb trouwens niet het idee dat ik iets mis zonder vlees, en zijn genoeg producten die gebruikt kunnen worden als vleesvervangers :j

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 19:08

Lastig zeg.. Dus zonder vlees krijg je wel een tekort aan bepaalde voedingsstoffen begrijp ik? Maar die vleesvervangers zijn hartstikke duur toch?
Vlees zou ik nog wel kunnen laten, maar de toetjes en melk etc. Dat zou ik echt heeeeel lastig vinden...

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:17

Ik ben nu zo'n vijf jaar vegetariër.
Dit filmpje vat al mijn redenen samen:

http://www.youtube.com/watch?v=ut3URdEzlKQ

Ik eet geen vlees omdat ik het zielig vind dat dieren geslacht worden maar ik eet geen vlees omdat ik vind hoe de huidige vlees industrie nu is totaal niet klopt. Een dier moet geen "het" zijn maar er moet respectvol mee omgegaan worden. Alle andere kosten zoals milieuvervuiling en de scheve verhouding van voedsel verdeling tellen zwaar mee!

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:22

Ik ben nu zo'n 14 jaar vegetariër, en moet eerlijk bekennen dat ik totaal niet let op vervangers e.d.

Toen ik nog thuis woonde zorgde mijn moeder er wel voor dat ik af en toe vleesvervangers at, maar ben nu al 6 jaar het huis uit en behalve af en toe een handje noten doe ik niets om het 'gebrek aan vlees' te compenseren. Ik ben hartstikke gezond, veel energie en goede weerstand, dus ik kan niet zeggen dat het een negatief effect heeft op mijn gezondheid. (Ik eet geen vlees en vis, wel melk, kaas etc.)

Ik ken wel mensen die door het stoppen met vlees eten minder energie kregen of een slechtere weerstand, maar zij hebben dat door inderdaad vleesvervangers eten kunnen verminderen.

Denk dus dat het per persoon verschilt. Gewoon proberen, dan merk je vanzelf wat je lichaam nodig heeft :)

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:24

Ik ben nu bijna 10 jaar vegetariër waarvan ik nu ruim 5 jaar ook geen vis eet. Daarnaast neem ik weinig melkproducten vanwege lactose intolerantie. Wel neem ik veel fruit en groente, ongeveer 2 a 3 eieren per week en ben ik gek op noten. Ik zit goed in mijn vel en heb nergens last van als gevolg van mijn dieet.

Waarom ik vega ben geworden? Ik vond het zielig. Juist. VOND! Nu lust ik het gewoon niet meer. Zelf studeer ik Diergeneeskunde en weet ondertussen de wetgeving beter en de manier waarop boeren met hun dieren omgaan.

Daarom wil ik het volgende duidelijk maken: stichtingen die zich inzetten voor dieren (zoals Wakker Dier) laten alleen de échte zieke dieren zien om medeleven op te wekken. Wil je echt weten hoe het er aan toe gaat? Kijk dan eens op een boerderij. Ik heb een week stage gelopen op een varkensbedrijf. Natuurlijk kan het altijd beter, maar weet je wie de grootste 'schuld' zijn? De gierige consument
Boeren hebben het echt niet makkelijk maar door stress, vieze stallen/ongezonde leefomgeving van de dieren wordt het inkomen van de boer er niet beter op. Ook zij willen een zo goed mogelijk leven voor de dieren en vooral gezonde dieren. Daar zetten zij zich met de middelen die ze hebben, voor in. Het huidige varken is door het doorfokken ook helemaal niet meer te vergelijken met het wilde varken van vroeger.

Denk rationeel na voordat je een beslissing neemt. Ik wil het je niet extra afraden of juist aanraden maar bekijk het van verschillende perspectieven.

Toch vega worden? Het is een lifestyle dat verandert. Het begin is lastig maar daarna weet je niet beter :)
Laatst bijgewerkt door BAStable op 18-12-14 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:24

Hier ook een vegetariër,
Ik ben ook niet steng voor mezelf, het eerste jaar wel een paar keer nog vlees gehad. Heb er nu geen behoefte meer aan. Ik eet wel ei en zuivel. Als je dat niet eet, eet je veganistisch, dan gebruik je ook geen leer. Dan maak je dus helemaal geen gebruik van dierlijke producten. Die keus moet je voor jezelf afwegen wat je wil. Als je veganistisch gaat eten moet je helemaal goed op je vervangers letten. Eieren zijn trouwens ook een goede vleesvervanger. Ik ben een half jaar geleden wel begonnen met vis eten, omdat ik steeds heel moe was, had weinig energie en dat is nu veel beter.
En wat mensen ook zeggen; ik krijg wel eens dingen naar m'n hoofd dat ik een slechte vegetariër zou zijn, je doet het voor jezelf. En je moet het zo doen dat je jezelf prettig voelt.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:26

Dat het in het begin lastig is zal niemand ontkennen maar ik heb er geen moeite meer mee omdat je op een gegeven moment gewend bent aan je beperkte keuze.

Wel vond ik het erg schrikken toen ik erachter kwam dat ze werkelijk bijna overal vlees in stoppen (stukjes ham in soep die je eigenlijk niet eens proeft, of rundvlees extract en dergelijke). Ik slik trouwens ook supplementen (kruitvat) voor vegetariërs/veganisten zodat ik wel m'n ijzer en B vitamines binnen krijg en ik eet af en toe vleesvervangers. Verder is het gewoon wat meer aandacht geven aan je voedingstoffen patroon en de hoeveelheid ervan en hoe jij je erbij voelt!

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:32

ik heb toen ik 5 was besloten om vegetariër te worden, omdat ik het vreselijk vond wat die dieren aan werd gedaan. inmiddels (na 8 jaar) eet ik wel af en toen wat vlees, loempia, kleine worstenbroodjes. maar dat is dan ook niet vaker dan 1x per week.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:36

Trouwens, wist je dat de varkens in Nederland/België het beter hebben dan de mensen in derde wereldlanden..? En soms zelfs beter dan sommige mensen in ons eigen landje?

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:37

BAStable schreef:
Trouwens, wist je dat de varkens in Nederland/België het beter hebben dan de mensen in derde wereldlanden..? En soms zelfs beter dan sommige mensen in ons eigen landje?

Klopt, maar dat betekent niet dat het goed is. Helaas -O-.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:41

Ik ben al bijna 20 jaar vegetariër. Vroeger als pennymeisje vond ik het zielig voor de dieren. Tegenwoordig vind ik het nog steeds zielig hoe dieren in de bio-industrie worden gehouden, maar daarnaast vind ik het gewoon niet nodig dat er speciaal voor mij dieren worden gefokt en gedood, ik hou ook niet meer van het idee een dood dier te eten, en omdat de wereld gewoon kapot gaat aan de manier waarop we tegenwoordig leven.. voor een kilo vlees is heel veel soja en maïs en graan nodig.. Zonder al die vleesdieren zou de hele wereld meer dan genoeg te eten hebben en hoefden er geen regenwoud meer gekapt te worden.. Verder geloof ik niet dat vlees heel gezond is. Er zijn al meerdere onderzoeken geweest die bewijzen dat het eiwit caseïne kanker veroorzaakt en dat dierlijke producten voor hart- en vaatziekten zorgen, en dieren worden gevoerd met GMO voer waar gewoon zwaar vergif in zit (in kleine hoeveelheden dan wel) waardoor je bv ziet dat er steeds meer mis gaat met het kalveren bij koeien, ze krijgen allerlei problemen, en je kan mij niet wijs maken dat hun vlees en melk dan wel gezond zijn.
Ik voel me heel goed bij het vegetarisch eten. Ik ben steeds meer aan het experimenteren met het zelf maken van vleesvervangers, zo heb ik heerlijke champignonburgers <3 maar in veel gerechten als lasagne en quiche mis je het vlees niet eens :)

kiara_raco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:48

Dat artikel is wel overdreven hoor :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:51

Naamloos1 schreef:
Ik zit al een lange tijd eraan te denken om vegetariër te worden.. Vind het gewoon verschrikkelijk al die dieren in de vrachtwagens onderweg naar de slachthuizen enz..

Maar na het lezen van dit artikel:

http://www.varkensinnood.nl/wat-wij-doe ... en-dieren/

komt het nog harder binnen dan het al deed.

Ik heb nu vanaf de zomer stukken geminderd met vlees.
Eerst at ik toch echt wel 6 dagen p.w. vlees als het er geen 7 waren.
En nu kom ik uit op zo'n 3x gemiddeld. En ik mis het niet eens zo erg moet ik bekennen.

Nu ben ik benieuwd naar andere vegetariërs hier op bokt. Wat is voor jullie de reden geweest, en hoe bevalt het?
Merk je het dat je geen vlees meer eet? En dan bedoel ik lichamelijk of fysiek?
Of zijn er andere dingen waar je ineens achter kwam toen je stopte met vlees eten?

Hoe zit het dan met eieren eten, en melkproducten? Vla, yoghurt, melk enz?

Ik wil even zeggen dat dat artikel echt zwaar overdreven is.
Even wat dingetjes eruit gehaald:

''Het kalfje op de foto is een kalf uit de melkveehouderij. Direct na de geboorte is zij bij de moeder weggehaald. Anders drinkt zij immers “onze” melk op. Vaak roept een alleen gelaten kalfje nog urenlang om zijn moeder, net zoals het kalfje op de foto''

De eerste melk is de biest, die drinken wij niet eens op.
Het word meteen weggehaald om ervoor te zorgen dat ze zich niet aan elkaar hechten, en meteen leren of uit een nepspeen te drinken, ze krijgen gewoon biest van de koeien die net gekalfd hebben.

''Op de foto zie je een varken in de vee-industrie. Iedere dag leeft ze boven haar eigen poep en urine. Door de vieze stallucht krijgen varkens ontstekingen aan de longen en ogen. Het varken op de foto is hierdoor zelfs blind geworden.''

Ik heb al heel wat biggetjes gezien, maar het is echt niet zo dat er extreem veel blind zijn of longziektes hebben. Laten we zeggen maar ongeveer 1 op 100 ofzo. En paarden kunnen ook blind worden door een oogontsteking...

''Op de foto zie je een stal met vleesvarkens. Deze varkens hebben de hele dag niets te doen. Uit verveling en frustratie gaan de varkens aan elkaars staart bijten. De staartjes worden daarom preventief afgebrand.''

Dat is ook niet helemaal waar, soms worden ze afgebrand maar ook soms afgesneden, merken ze trouwens bijna niets van :)

''Direct na de geboorte wordt ze bij de moeder weggehaald en genummerd: met een speciale tang knijpt de boer zonder verdoving een oormerk door het oor. Vrouwelijke geitjes blijven op het bedrijf om later melk te produceren. Mannelijke geitjes zijn nutteloos voor de boer omdat ze geen melk geven. Ze worden levend op transport gezet naar slachterijen in Zuid-Europa. ''
Oormerken doet schapen of geiten helemaal niet veel fijn. Er wod zo in geknipt dat er geen aderen geraakt worden en binnen een halve seconde zit het oormerk erin.
Hier een reeel filmpje van het oormerken: https://www.youtube.com/watch?v=ExYTGI4kP4I
Je moet ook niet denken dat ze allemaal naar zuid-europa gaan, sterker nog, van de boeren die ik ken doet er geen een het! Die gaan allemaal naar de plaatselijke slager.

Sommige dingen zou ik je als je er intresse in hebt ook ''in het echt'' kunnen laten zien :)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 19:59

romylover: Nou graag. Wil het graag van meerdere kanten bekijken, dus ook van de kant van de boeren :j

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:01

Waar woon je? Hier in Zuid-limburg weet ik zeker dat je bij ons en wat collegaboeren mag komen kijken :) Dan zou je het zelf kunnen beoordelen.
Misschien is het ook een optie om bij een boer je vlees te kopen waar je weet dat ze een goed leven hebben gehad?

Ik heb namelijk totaal geen moeiste met het eten van het vlees dat van de plek komt waar ik ook wat rijd.
Ik zie die diertjes opgroeien en gelukkig zijn, en dan vind ik het ook geen probleem om ze te eten :)

De zeugen
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-OS7MJGPC.jpg
En de biggetjes van vorige week :)
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-8XCLPGLG.jpg
In de zomer liggen de biggetjes er zo bij:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-AEGGUERI.jpg
En als ze dan groot zijn worden ze geslacht :j

Hetzelfde verhaal met onze eigen schapen natuurlijk :j

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:12

Ik ben ongeveer een half jaar vegetariër. Begon in de veertigdagentijd. Die zou ik wel even zonder vlees doen. Was geen enkel probleem. Geen daarna nog een paar keer vlees gegeten, maar vond het niet lekker meer. Redenen voor mijn zijn vooral de oneerlijke bio-industrie, slecht voor het milieu en zorgt voor oneerlijke voedselverdeling op aarde en ik vind het gewoon niet een fijn idee om dieren te eten. Ik eet wel zuivel en kaas (ik lust geen ei) en soms vleesvervangers (vooral die van Valess zijn lekker), anders kom ik niet aan mijn B12. Ook noten vind ik lekker en daar zit veel ijzer in. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet heel erg let op varkensgelatine en zo. Ik voel me zowel mentaal als fysiek beter. Voel me fitter en heb geen last meer van schuldgevoelens en zo. Heb nog geen nadelen ondervonden. Tot nu toe nog niet nodig gehad, maar mocht ik het nodig hebben zou ik wel vitamine B12 en evt. ijzer gaan slikken.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:12

Elinex304 schreef:
Hier een vegetariër. Omdat ik het gewoon ook zielig vind en ten tweede vond ik het meestal al niet meer lekker bij het idee dat het ooit heeft geleefd.
Je moet in elk geval heel veel vleesvervangers eten. En je hebt al snel een vitamine B12 te kort omdat dat vrijwel alleen in vlees zit en dat is best gevaarlijk.

Ik eet al jaren geen vleesvervangers, maar ik heb geen tekorten. Eet op ongeveer dezelfde manier als BAStable.

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:26

Ik ben zo'n 2,5 maand veganist. Daarvoor al 9 jaar vegetariër. Bevalt goed. Vleesvervangers zijn niet nodig, goed gevarieerd eten is voldoende. B12 bijslikken is wel aan te raden. Het vegetarisch eten zal de eerste weken misschien wennen zijn, maar dat wordt erg snel normaal. En vegetarisch (of zelfs veganistisch) koken is echt niet moeilijk.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:42

Ik ben zelf al ong 20 jr vegatarier en ben nu 25, mijn moeder al ruim 46 jaar.
Mijn moeder was ong 3.5 toen ze koeien naar het slachthuis zag gaan en werd verteld dat ligt straks op je bord en vanaf toen wilde ze geen vlees meer eten....gewoon prak maar geen vervangers, waren er toen niet eens.
Wel vitamientjes erbij, en geen problemen en doet af en toe een bloed onderzoek en tot nu toe geen problemen...ook geen B12 etc.
Ik zelf dus ruim 20 jr om de zelfde reden, vond het zielug en wilde geen vlees meer en ook geen problemen.
Dus tja gewoon gevarieerd eten, bonen, extra vitaminen(goed merk).....

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 12:41

Romyloverrr: Als nou alle diertjes het zo goed hadden als op die foto's, zou ik er ook een stuk minder problemen mee hebben.. Maar volgens mij is dat helaas niet het geval.. :n