Simpele gerechten zonder Vlees/Vis/Gevogelte en Groente

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Simpele gerechten zonder Vlees/Vis/Gevogelte en Groente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:02

Goede middag,

Ik ben een erg moeilijke eter... Ik lust geen groente en eet geen Vlees/Vis/Gevogelte. (En ik lust ook geen ei :o ...)
Nu zit ik dus heel vaak aan de pasta's, aardappels, brood, kaas, etc... maar ik zou wel graag gevarieerder willen eten. (ik leef al 15/16 jaar zo :j )
De enige groentes die ik lust, zijn spinazie a la creme, boerenkool, paprika, ui, & gedroogde tomaten. Rucola lukt me de laatste tijd ook steeds beter. (Sla krijg ik echt niet weg!)(en ik ben ook geen fruit eter)

Ik heb voornamelijk problemen met de structuur van voedsel....

Ik ben geen ster met koken, dus graag niet al te moeilijk!

Ik hoor graag van jullie!

Froukje
Forever young

Re: Simpele gerechten zonder Vlees/Vis/Gevogelte en Groente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:20

En de fruit en groente bijv. in een smoothie verwerken? Dan heb je de structuur iig niet meer. Dan kun je iig al aan de smaak wennen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:23

Vitaminepillen? Zonder vlees/vis/zuivel kun je heerlijke gerechten koken maar de voedingsstoffen die je écht nodig hebt zitten allemaal in groenten.

Verse sinaasappelsap + flink veel spinazie + een paar bananen voor de smaak is echt een aanrader en tevens een vitamine C- en ijzerbom. Oh en lekker :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:25

Fruitsmoothie is zeker te doen, en dat lust ik ook heel graag! Dat dan weer wel :D

Vitaminepillen zijn niet nodig, hoe gek het ook klinkt, ik ben al 15/16 jaar gezond, zonder al deze voedingsstoffen die een normaal persoon nodig zou moeten hebben.

Jij maakt daar ook een smoothie van Magrathea?

Ik ben wel echt op zoek naar gerechten zodat mijn avond eten ook eens wat gevarieerder word :D

Bedankt!!!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:30

Qua smoothies kan je als basis sinaasappel banaan nemen als je dat lust.
Banaan maskeert smaakjes best heel goed, spinazie proef je er sowieso niet in!
Er zijn zat recepten te vinden en er zijn ook wel boeken over.
Ik zou me als het alleen de structuur is daar zeker in verdiepen.

Zelf heb ik een blender waar de blendkan gelijk de fles is waar je het uit drinkt.
Het snijstuk draai je er af, dop er op en klaar is kees! Is simpel schoonmaken ook en niet heel duur.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:31

Oh ja een smoothie dus :j je kunt alles bij elkaar gooien wat je wilt. Ook sapcentrifuges kan ik echt aanraden... http://www.juicerecipes.com is een site met een saprecept voor elke dag en ondanks dat je het er in eerste instantie er misschien niet lekker uit vindt zien, is het eigenlijk altijd wel erg lekker :j ik merk ook dat ik er anders van ben gaan proeven, ik kan nu de smaak van iets als bleekselderij veel meer waarderen.
Ohja, en lekker vitaminebommetjes, nomnomnom :Y)

Verder kan ik je echt zo gauw niks geven zonder groenten... Quiche misschien, met de dingen die je wel lust? Voor de vulling kun je bij de Eko-plaza No-egg halen, da's een soort spul in een pak (als een melkpak) en het doet hetzelfde als ei maar is smaak- en geurloos :j

Oh en mijn ervaring is trouwens dat heel veel dingetjes er toch in kunnen sluipen... Mijn ex besefte nadat hij 2 liter water op een dag ging drinken pas dat elke dag hoofdpijn niet normaal was :Y)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:33

Ik doe het vaak als ontbijt een smoothie, als je geen ei en vlees eet zou ik ook overwegen om er eiwitpoeder bij te doen, of lust je wel zuivel voor eiwitten?
Dan zou je nog kunnen kijken of je iets met yoghurt kunt doen.
Lust je trouwens spek? Of vega spek?
Mijn broertje lust ook weinig groente maar als je dingen met spek omwikkeld en dan in de over wil het nog wel eens goed lukken. :j

Ik heb het zelf ook wel met structuren, maar ik heb het vooral met rauwe groente wat ik niet weg krijg.
Zoals sla dus, of stamppot rauwe andijvie.
Groente die net aan aangegrild is en verder nog rauw krijg ik dus ook niet weg, maar als je maar het gewoon kookt of doet kan je mij bijna alles voorschotelen. :j
Wat ik ook als tip kan geven is kijk of je goed kan leren omgaan met kruiden.
Iemand die goed met kruiden overweg kan kan echt toveren voor mensen die bepaalde groente niet lusten.

Andere tip is soep, soep maken met een hele hoop groente, en een paar kleine aardappeltjes.
Dat koken met een zooi kruiden erbij en als alles gekookt is de staafmixer erdoor zodat je een structuur van dikke soep hebt. Vind ik zelf echt heeeerlijk en de structuur heb je niet.
De stevigheid kan je bepalen door meer/minder water en meer/minder aardappel. :)
Zeker als je het niet te dun maakt kan je daar echt goed op leven, meestal eet ik dat als ik dat bij mijn vriend eet rond een uur of 4 en dan s'avonds eten we nog wat kleins, die soep vult enorm. :)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 03-10-14 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:39

Wat eet je bij de pasta als saus? Wel rode saus? Je kan als je de saus zelf maakt er makkelijk heel veel groente tomaat, paprika, wortels, broccoli etc in doen en het dan pureren. Zijn er groente die je wel lust. Bijvoorbeeld wortels en bieten kunnen lekker zoet smaken. Bietjes combineren weer mooi met geitenkaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:47

Nee spek eet ik ook niet. Ik eet niets wat maar "dood" is haha..

Kruiden! Heerlijk! (hoe meer kruiden hoe beter!)

Dat van je soep ga ik zeker proberen! Klinkt goed!

Ik eet bij mijn pasta wel tomatensaus (zonder stukjes!!!!!), kaas saus, spinazie a la creme, of MAYO!!!

De saus pureren is ook iets wat ik ga proberen dan!

Eigenlijk komt het er op neer dat ik gewoon veel moet pureren, en prakken zodat de structuur weg valt.

Bietjes met geitenkaas???? Lijkt me geen combi, maar ook het proberen waard!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:56

Vergeet dan niet om het na een aantal keer glad pureren het steeds wat grover te laten, anders went het nooit. Steeds een beetje meer stukjes en uiteindelijk zit je hele stukken groente weg te kauwen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:00

Haha dat is een goeie inderdaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:45

Lust je ook vleesvervangers? Ik eet vegetarisch en zo nu en dan eet ik een vleesvervanger van Tivall. Ik zie bijvoorbeeld dat je wel spinazie a la crème lust, dan zou je spinazie (a la crème) met pasta kunnen maken en het gehakt vervangen door een gehaktvervanger van Tivall.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:48

Je kunt ook de langere weg bewandelen en eten waarvan je de structuur niet verdraagt heel minimaal op je programma gaan zetten. Dus net als een baby weer opnieuw leren eten. Maakt het een stuk gemakkelijker voor je.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:02

Ik heb verder niet echt tips voor je, behalve dat sinaasappel en banaan niet goed samen gaan. Banaan breekt namelijk de vitamine c uit sinaasappel af.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:03

Champignons?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:11

Vleesvervangers lust ik, maar niet allemaal. haha...
Champignons krijg ik ook echt echt echt niet weg...
Bedankt voor de tip Linsa!!!

En Bigone... dat is zeker iets waar ik al mee bezig ben, maar het blijft lastig...
Soms ben ik gewoon echt aan het kokhalzen... brrrr (bv dat knarsen van prei ofzo, dat vind ik echt het aller ergste)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:16

Voor de langere termijn zou ik als ik jou was toch echt proberen aan voedsel te gaan wennen. Smaakpapillen veranderen met de jaren en het feit dat je zoveel niet lust heeft waarschijnlijk voor een deel te maken met gewenning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:21

Dat ben ik helemaal met je eens.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:32

Manier van bereiden scheelt ook. Gekookte broccoli krijg ik ook niet door mn strot maar gewokt ben ik er gek op

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:51

En met de staafmixer.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:52

naar de mac? :+

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:57

Patat met appelmoes word het dan denk ik :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:58

Spinaziewokken!

Rijst koken, ondertussen in een hapjespan spinazie koken. (Handje voor handje blaadjes erin doen.)
Als dat goed is, neem je geitenkaas (ik gooi er een paar hondert gram bij, hoe meer hoe lekkerder) en dat smelt je er doorheen. Ook gooi je er een potje gedroogde tomaten doorheen. En nog 40 gr. pijnboompitten als je dat lekker vind.
Meestal is tegen de tijd dat de kaas er goed doorheen zit, de rijst klaar. Die afgieten, op een bord, en je spinaziemengsel eroverheen. Echt heerlijk, zo krijg je zelfs kinderen aan de verse spinazie.
Je kunt voor de variatie de tomaten ook door champignons vervangen.

Maar persoonlijk zou ik wel wat meer groenten gaan leren eten, lijkt me gezonder...

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:31

Dit is zo herkenbaar om te lezen, Ik lustte ook geen groenten en met vlees en ei moest ik ook oppassen omdat ik daar ineens van kon gaan gruwelen.
Ik denk dat de meeste tips wel al gegeven zijn: kleine beetjes proberen en waar mogelijk gewoon in de blender mikken, maar ik geloof ook dat eens in de zoveel jaar je smaak veranderd waardoor je uiteindelijk meer zult lusten.
Bij mij ging het ook beter toen ik op mezelf ging wonen en moest leren koken.
Blijkbaar was de manier waarop mijn moeder kookt ook een struikelblok voor me (lees alles dood gekookt). Maar nog steeds kan ik piepende en krakende groente niet waarderen (piepende sperziebonen = dik kippevel en geen trek meer).

Ik eet wel vlees, maar het moet wel 'dood' zijn dus niet bloederig en geen botjes o.i.d.

Lastig he?

Ipv fruit kom je ook ver met smoothies en sapjes hoor. Ik vind bijvoorbeeld sinaasappels echt afschuwelijk met al die velletjes en draadjes, maar sinasappelsap drink ik wel vaak. Net als appelssap maar zo een appel eten? maximaal 1 per jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 10:42

Wat ben ik blij om te lezen dat ik niet de enige moeilijke ben... !

Het moet wel goedkomen dus!

Ik woon al een aantal jaar op mezelf, ik kan absoluut niet koken... Dat doet mijn vriendjelief gelukkig!