Receptenboek van oma: Wat is "Herman"?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Receptenboek van oma: Wat is "Herman"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:11

Sinds mijn opa is overleden is mijn oma langzaam aan het huis aan het opruimen. Hierbij komen de meest rare, bijzonder, mooie en emotionele dingen te voorschijn. En hoe moeilijk het ook voor oma is, voor mij is dit een schatkist aan informatie over het leven van vroeger. Ik vind het erg leuk om oude dingen te horen en te zien en kon als kind al geen genoeg krijgen van de verhalen over vroeger die mijn opa graag vertelde.

Af en toe komen we wat raars tegen, zo ook vandaag.
Uit de schoenendoos vol oude recepten kwam er een handgeschreven brief te voorschijn over hoe je voor "Herman" moesten zorgen. Uit de brief blijkt dat het gaat om een recept, met iets wat blijkbaar kan rijzen.

Alleen wat ís Herman nou precies, en als je het door kan geven wat is dan ooit het begin recept geweest?

Ik vind het erg leuk om te bakken en dergelijke en ben dus erg nieuwsgierig naar deze "herman" :j

Afbeelding

ps: het is niet van heeeeel lang geleden (jaren 50 ofzo) want mn moeder herkende het vaag en zei dat ze zoiets ook had gehad toen ik een klein meisje was. Ergens rond 1990 moet dit zijn geweest...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:13

F_inley

Pfoe Herman is een hype die een x in de zo wel tijd terug komt. Je krijgt het dan van iemand en jij maakt hem weer verder. Heb het zelf nooit gedaan maar ken iphet wel van horen zeggen.

Kever

Jaaaa dat hebben wij op de basisschool ook gedaan! Precies met Herman! Wat het ookweer was.. Al sla je me dood haha

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:15

Wat hier boven al is gezegd! :j

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:15

Anoniem

Re: Receptenboek van oma: Wat is "Herman"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:15

Het hangt er een beetje vanaf wat je op dag 10 doet :j je kan hem dan tot cake of tot brood verwerken :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:17

Herman is een soort zuurdesemcake/brood. Lijkt wat op de christmaspudding die ze in Engeland maken. Vaak werd er een beetje van doorgegeven aan de volgende huisvrouw die er dan ook een lekkere cake van kon maken.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:18

Ah :)* Weer wat geleerd :j

Eens kijken of dit te maken is :')

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:18

Ik ken Herman ook! Heb hem weliswaar zelf nooit gekregen, maar het ging vroeger fanatiek rond op school. Mensen die in de middagpauze thuis gingen eten omdat ze voor Herman moesten zorgen :D Heel oud recept inderdaad maar eens in de zoveel tijd komt het weer eens omhoog als soort hype :z

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:19

Herman de vriendschapscake! Iedere keer als je van hem af dacht te zijn ding dong stond er iemand met Herman voor de deur. :')

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:20

Is Herman uberhaupt uit te roeien dan?? :') Als ik zo lees dat Herman blijkbaar elke keer weer opduikt .. :')

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:23

Gypsy, precies dat _/-\o_ rotding. Heb 'm meerdere keren gehad maar slechts 1 keer gebakken, smaakte nergens naar (had vast iets niet goed gedaan hihi :Y) )...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:25

Ohwww bah bah bah Herman :r
Zeg me dat je niet gaat starten ermee he?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:27

Ach op den duur houden mensen op met hem uit te delen. Maar hij blijft stiekem leuk haha.

wij wisten Herman wel lekker te maken. Lekker met rozijnen of noten.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:28

Anoniem schreef:
Ohwww bah bah bah Herman :r
Zeg me dat je niet gaat starten ermee he?

Twijfel nog, als het mij niet smaakt mag herman permanent op de vuilnisstort leven van mij :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:29

Dat is een vriendschapks cake of brood :D Je moet elke dag steeds een beetje meer toevoegen, totdat je de juiste hoeveelheid krijgt, of als je bij je laatste dag bent. Later kan je hem dan in bakjes verdelen en aan anderen geven (+ het recept), en zelf kan je je cake of brood gaan bakken :) Had zelf de cake variant, ik moet eerlijk zeggen dat de cake een aparte smaak heeft (niet als de 'gewone' caken), maar met chocola is ie goed te doen :) Maar let wel op, sommige die vinden het niet leuk als ze hem krijgen :') Heb hem zelf maar 1 keer gehad, maar ik hoef hem niet weer (te veel tijd, en te veel ingrediënten wat je erin moet gooien ) :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-10-14 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:30

Jaaa... Herman <3

Ik ben blij dat ik er al weer ff vanaf ben...
Maar mijn moeder bleef mij er een geven en dan gaf ik haar er weer een... En zo kwamen we er nooit vanaf..

Maar ook wij wisten 'm erg lekker te maken..
Bijvoorbeeld met fruit (appel, banaan) of kaneel of chocolade...
Je kon het zo gek niet bedenken of je kon het er doorheen gooien... En het was nog lekker ook :P

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 17:32

Haha was ook niet van plan om hem bij iedereen voor de deur te leggen hoor :') :n

Ik kende het niet en was benieuwd of de bokkers het wel kende. En blijkbaar niet altijd even positief _O-

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:11

ooooooo lekker was dat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:52

Waar woon je? Als je herman start wil ik wel een stukje hoor!

Niet eeuwig rond delen maar op een gegeven moment, zo rond het splitsen ofzo bakte wij gewoon al het deeg en dan was je er vanaf. In mijn herinnering was dat best wel lekker.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:38

gatsie, gaat dat ding al zolang rond :') Wil niet weten hoe oud mijn Herman was toen ik m kreeg :P

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:59

Gadverdamme, ik vind dat doorgeven echt een té smerig idee, brrrr mij niet gezien. Had er nooit van gehoord, maar bij mij hoeven ze ook echt niet met een Herman aan de deur te komen hoor :=

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:04

Ha, wij zijn 12 juli getrouwd. Als afscheidspresentje kreeg iedereen een portie van Herman mee. :D :D :D

De meningen waren -zoals wij al verwacht hadden- ietwat verdeeld, maar de meeste mensen konden het geintje wel waarderen. :D :+ }>

De herman zoals wij die kennen bevat een hoop suiker, en ook gist. Zeker geen zuurdesembrood dus.
Een vriendschapskoek of cake, wel lekker!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:08

Oeee lekker ♡
Echt vind hem heerlijk.
Idd er in gooien waar je zin in hebt.
Ik vond hem zo lekker deelde hdm niet uit bakte ze allemaal zelf en bewaarde er 1 om die te verzorgen