Gezonde, simpele en goedkope ontbijt/ lunch tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Gezonde, simpele en goedkope ontbijt/ lunch tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 14:08

Hallo bokkers,
Als student zijnde ben ik tijdens mijn school periode vaak erg druk. Ik volg een fulltime hbo studie en werk er al snel 12-24 uur naast. Dan nog 2 paarden en woon op mezelf dus gewoon altijd druk :+. Wat hierdoor bij mij altijd fout gaat is gezond eten en nog belangrijker gewoon zelf eten maken om mee te nemen. Ik kom meestal bijv. te laat uit mijn bed waardoor ik ontzettend moet haasten en maar weer een croissant op het station haal en smiddags aan allerlei lekkernijen van de school kantine begin. Hierdoor eet ik dus niet alleen ongezond, maar het kost me ook gewoon handenvol geld. Doordat ik constant onderweg ben en vrijwel nooit gewoon rustig thuis ben, haal ik overal en nergens eten. Als ik gewoon fatsoenlijk ontbijt en middag eten iedere dag netjes mee zou nemen vanuit huis, zou dat me serieus gewoon 100 euro in de maand ofzo schelen als ik nu niet overdrijf -O-. Mijn probleem is vaak dat als ik dan wel brood maak om mee te nemen, ik het toch niet meer op eet omdat ik het niet lekker vind en toch een lekker belegd broodje ga halen :7 (ja ik weet het echt heel erg en stom). Ik moet eigenlijk receptjes hebben die lekker zijn, die je makkelijk savonds kunt maken en in de koelkast kan bewaren en wat ook niet al te veel geld kost. Ik ben eigenlijk benieuwd of er ideeen zijn die mijn slechte gewoonte om kunnen gooien! :D

123321

Re: Gezonde, simpele en goedkope ontbijt/ lunch tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:08

Havermout, salades? Kun je allebei prima de dag van te voren maken en klaarzetten.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:09

Havermout is redelijk snel. Of je kan overnight oats maken?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 14:10

Jezzi schreef:
Havermout, salades? Kun je allebei prima de dag van te voren maken en klaarzetten.

Noem me verwend, maar ik vind salades dan vaak zo slap en sompig worden na eerst een nacht in de koelkast en dan ook nog tot de middag in mijn tas.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 14:11

StillAngel schreef:
Havermout is redelijk snel. Of je kan overnight oats maken?

Ik heb een tijd Brinta gedaan, maar dit kun je niet mee nemen. Ik heb echt bijna nooit tijd sochtends dus het moet eigenlijk iets zijn wat ik mee kan nemen. En je zou denken sta gewoon een kwartier eerder op maar nee...ik heb wat dat betreft 0,0 dicipline.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:14

Moos99 schreef:
Jezzi schreef:

Noem me verwend, maar ik vind salades dan vaak zo slap en sompig worden na eerst een nacht in de koelkast en dan ook nog tot de middag in mijn tas.

En pastasalade/rijstsalade/bonensalade bijvoorbeeld evt met de dressing in een apart zakje?
Havermout kun je met vloeistof(melk/water/yoghurt) de dag van te voren in de koelkast zetten, dan is het de volgende ochtend zo op te eten, zoek eens op overnight oats :)

Maak anders een smoothie van fruit, yoghurt en kwark. Dat kun je de dag van te voren maken en de volgende ochtend zo opdrinken.
Laatst bijgewerkt door 123321 op 09-08-14 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:18

Dunne pap en dan opdrinken.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:18

Jezelf de discipline aanleren. Mocht je salade mee willen nemen; doe alle ingrediënten apart in boterhamzakjes in een tupperware bak. Op moment van eten even mixen met elkaar en het is dan echt nog niet zompig hoor.

Voor de tussendoor na de lunch en voor het avondeten kun je snacktomaatjes of worteltjes of stukjes komkommer meenemen.
Voor het ontbijt inderdaad de overnight oats. In een meeneembak en wanneer je dan ontbijt (thuis of op school) kun je het zo eten.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 14:20

Citaat:
En pastasalade/rijstsalade/bonensalade bijvoorbeeld evt met de dressing in een apart zakje?
Havermout kun je met vloeistof(melk/water/yoghurt) de dag van te voren in de koelkast zetten, dan is het de volgende ochtend zo op te eten, zoek eens op overnight oats :)

Ik zag toevallig bij een klasgenoot een tupperware bakje met een bakje in de deksel voor je dressing. Das wel mega handig voor zoiets. En ik hou wel van salades dus het zou best een oplossing kunnen zijn.

Ik heb even gegoogled op overnight oats en dat lijkt me wel heel lekker moet ik zeggen. Havermout is ook gezond en goedkoop. Ik ga het zeker proberen. en eet je dat sochtends dan gewoon koud? Of doe je het nog even in de magnetron?

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:20

Ik deed vaak yoghurt meenemen en daar deed ik dan diepvriesvruchten in, tegen de middag was dat dan ontdooid en ik een apart bakje had ik dan wat muesli. Je hebt tegenwoordig ook bekers met een speciaal muesli vakje :p

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:22

Om mee te nemen kun je ook kleine wraps maken, gehakt in de pan, paprika (en mais had ik ook) erin en wat sla of spinazie als bodem. Je kunt dan om het vers te houden de sla of spinazie apart houden en het pas op de wrap te doen als je het daadwerkelijk wil meenemen allemaal.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 14:22

muntdrop schreef:
Ik deed vaak yoghurt meenemen en daar deed ik dan diepvriesvruchten in, tegen de middag was dat dan ontdooid en ik een apart bakje had ik dan wat muesli. Je hebt tegenwoordig ook bekers met een speciaal muesli vakje :p

Ook al een heel leuk en lekker idee! Ik krijg zeker inspiratie :D

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 14:24

StillAngel schreef:
Om mee te nemen kun je ook kleine wraps maken, gehakt in de pan, paprika (en mais had ik ook) erin en wat sla of spinazie als bodem. Je kunt dan om het vers te houden de sla of spinazie apart houden en het pas op de wrap te doen als je het daadwerkelijk wil meenemen allemaal.

hier zag ik ook ook leuke recepten voor! om het mager te houden bijv met gerookte kipfilet, een sausje op basis van kwark en wat ijsbergsla. :~

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:44

Moos99 schreef:
StillAngel schreef:

hier zag ik ook ook leuke recepten voor! om het mager te houden bijv met gerookte kipfilet, een sausje op basis van kwark en wat ijsbergsla. :~

Precies, probeer eens te experimenteren! Maar let wel, vanuit de vriezer zijn ze niet superlekker. Misschien wel als je apart de bak in de vriezer doet maar ik had alles (de hele wrap dus inclusief spinazie) in de vriezer en dan wordt het niet meer lekker. Ik had trouwens mager rundergehakt, dat valt nog mee. :D

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 15:49

Citaat:
Precies, probeer eens te experimenteren! Maar let wel, vanuit de vriezer zijn ze niet superlekker. Misschien wel als je apart de bak in de vriezer doet maar ik had alles (de hele wrap dus inclusief spinazie) in de vriezer en dan wordt het niet meer lekker. Ik had trouwens mager rundergehakt, dat valt nog mee. :D

Nee idd, maar die kan ik dan wel prima de avond van te voren maken. Dus dat vind ik ook zeker een goeie. Zo heb je met een pasta salade met wrap toch zeker wel een lekkere lunch. :D

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:54

Moos99 schreef:
Citaat:

Nee idd, maar die kan ik dan wel prima de avond van te voren maken. Dus dat vind ik ook zeker een goeie. Zo heb je met een pasta salade met wrap toch zeker wel een lekkere lunch. :D

Precies, én het vult goed! Zelf heb ik het probleem dat vooral bij mijn ontbijt ik erna snel weer honger heb (zelfs met Brinta) maar als je een beetje vlees er door doet is dat probleem weg of natuurlijk andere variant van eiwitten zoals een gekookt eitje.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 16:14

@Stillangel gekookt eitje is trouwens ook weer een hele goeie. Filet american met een gekookt eitje en wat uitjes is ook super lekker. Mensen in mijn omgeving zullen alleen iets minder blij met me zijn :+

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:23

Gezond en snel ontbijt:

1 banaan
2 eieren
beetje kaneel

Banaan prakken, eieren doorheen mengen. In de pan en bakken maar. Banaan pannenkoek. Makkelijk en gezond. :) Je kunt eventueel wat zelfrijzend bakmeel of havermout door het beslag heen doen. Dat vult beter.
Smoothies maken: (diepvries) fruit, banaan, magere yoghurt honing en beetje appel/sinaasappelsap.

Verder als het 's nachts in de koelkast moet staan. Pasta salade maken/ couscous salade.

Boterhammen met wat roomkaas & bieslook, blaadje sla erover en plakje ham. Ook lekker. Wraps een avond van te voren maken, roomkaas en wat zalm.
Quiche bakken (als je ergens de mogelijkheid hebt om op te warmen).

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:49

Voor lunch:

Bento box maken! :D

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:32

Of gewoon boterhammen met kaas enz.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:21

Qua salades:

http://www.thekitchn.com/how-to-pack-th ... chn-192174

Wat ik ook doe:

M'n brood smeren met het basisbeleg, bv kaas. Dan kook ik 's ochtends -maar dat kan ook de avond ervoor- twee eitjes, ik snij wat cherry tomaatjes.. En dat neem ik dan los mee, om tijdens de lunch m'n brood aan te kleden.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:56

Wat ik altijd lekker vind is groene smoothies maken! Kan je ook evt op 1 dag coor de gele week maken. En dan in flesjes in de vriezer bewaren. Iedere dag mee en je komt aan voldoende groentes per dag!:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:00

Jezelf gewoon een flinke schop onder je kont geven?!

Wat een gemakzucht....

Gewoon een broodje smeren en opeten. Is absoluut niet ingewikkeld (ik kan me zo voorstellen dat als je een hbo studie doet, je best een broodje kan smeren), weinig kosten, het is snel en ook nog eens gezond.

Simpeler en goedkoper kan volgens mij niet.

lnda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:48

De avond ervoor pannenkoeken bakken'?

Ik vind ze de volgende dag nog prima te eten.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:00

ik doe vaak rijst of pasta met tonijn, stukjes appel en stukjes tv-worst.
je kan nog naar eigen smaak stukjes kaas, perzik of andere dingen toevoegen. Gemakkelijk om op voorhand te maken, blijft een paar dagen goed en is heel lekker, zeker in de zomer.