Uitdaging: rode bietjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Uitdaging: rode bietjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 13:19

Mijn moeder verbouwt zelf wat groente en heeft mij verblijd met een deel van haar oogst: o.a. rode bietjes. Volgens haar zijn het heerlijke bietjes. Ik moet toegeven: het zijn de mooiste bietjes die ik ooit gezien heb. Ze zijn niet zo groot, eerder het formaat van uit de kluiten gewassen radijzen en mede daardoor zullen ze vast een fantastische smaak hebben.

Voor wie ervan houdt tenminste. Mijn vriend en ik behoren niet tot die categorie. Het is één van de weinige dingen die wij beide als kind al weigerden te eten. De laatste keer dat wij bietjes aten is dan ook alweer een aantal jaren geleden en dat was in een vergelijkbare situatie. Gegeven bietjes moet je nu eenmaal niet in de bek kijken en ik houd er helemaal niet van om iets weg te gooien. Mijn vriend vroeg zich net al hardop af of de konijnen ze niet lusten. Dat weet ik niet, ik denk het niet eigenlijk, maar sowieso vind ik dit wel weer eens een mooi moment om nogmaals bietjes te proberen.

De laatste keer dat we ze aten had ik geloof ik bietenchips en een gerecht met feta gemaakt. Het zijn niet onze lievelingsgerechten geworden, maar we hebben het wel gewoon opgegeten. Daarna zijn we niet echt in de verleiding gekomen om zelf weer eens bietjes mee te nemen. Wie weet iets lekkers wat we deze keer kunnen maken?

Mijn vriend en ik zijn geen moeilijke eters. De kans dat er een recept wordt genoemd met nog meer dingen waar we niet zo van houden acht ik dan ook niet zo groot. Rode kool lusten we bijvoorbeeld niet, maar verwacht ik ook niet zo gauw in combinatie met rode bietjes. Recepten met vis zijn wel vrij kansloos, mijn vriend eet weinig vis, ik weet niet hoe ik vis moet bereiden en ben zelf vegetariër. Recepten met vlees kunnen best, daar verzin ik wel iets anders voor, al is het natuurlijk wel jammer als juist het vlees de ster van het gerecht is.

Ik hoop op goede ideeën!

Miesemuisje

Re: Uitdaging: rode bietjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:23

ik maak er vaak bietjessalade van! maak dat altijd met al gekookte bietjes, maar je kunt ze natuurlijk ook zelf koken en dan laten afkoelen. dan in stukjes snijden, met wat zilveruitjes, augurk ofzo er door, dressing (bijv een yoghurtdressing, of mengsel van mayonaise en azijn)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:24

Bieten koken, daarna raspen, suiker/azijn/zout toevoegen, gebakken uitje er door.
Eventueel als vlees een speklapje erbij.

Lekker bij gekookte aardappelen, maar ook als stamppot.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:26

Ik vind bietjes heerlijk :D ... gisteren nog bietenrisotto gegeten... en bietenstamppot met komijnekaas vind ik ook lekker ... maar bietenstamppot kan ook met spekjes en appel. Ik haal de meeste recepten van de AH site http://www.ah.nl/allerhande/recepten en dan zoeken op bieten en filteren op waardering.

Bietjes wel koken, ja... alleen chiogga biet is rauw ook wel heerlijk.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 09-08-14 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:27

Verse bietjes uit de tuin zijn niet de vergelijken met vieze bieten uit een pot of anderszins voorverpakt. Ik dacht ook altijd dat ik een ware bietenhater was, maar de verse bieten uit mijn oma's tuin zijn echt heerlijk! Wij eten ze o.a. gewoon gekookt, in de stamppot, in de soep of in een salade. Heerlijk en heel gezond zijn ze.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 13:50

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 15:46

Ik volg je topic even :)
Ik heb zelf ook nog rode bietjes in mijn moestuin staan en eet ze eigenlijk nooit, maar ik wil ze toch eens proberen uit eigen tuin. Ik ga jullie recepten eens testen!

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:11

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:14

Bieten koken, aardappels koken, smac (dat worst uit blik ik geloof van Knorr) en stampen maar, kan koud en warm. Is echt heerlijk lust mijn vriend (anti-biet) nu het liefst van alles :)

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:22

Heerlijk! Bietjes vers uit de tuin :D

Wij eten het ook meestal als stamppot: Bietjes koken en raspen, aardappelen koken en spekkies erdoor. Of als lekkere salade, wat hier ook al is genoemd

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:25

Ik kook ze, rasp ze, dan koud opdienen met gesneden uitjes erdoor.

Of ik maak er haring/bietensalade van, heeeeeerlijk!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 16:28

Bedankt voor alle reacties! :D

Lynaro schreef:
Ik ben echt fan van dit recept:
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R8 ... peterselie

Heeeerlijk, vooral met rode bietjes uit eigen tuin :j

Ik denk dat ik hier maar voor ga deze keer, niet te ingewikkeld, ik heb er bijna alles voor in huis en de slagingskans lijkt me vrij groot. De suggestie van Many lijkt me ook heerlijk, maar iets bewerkelijker en de kans dat mijn vriend dat lust acht ik iets minder groot, dus die bewaar ik even. Misschien toch binnenkort toch nog maar een keertje aan de bietjes haha. :Y)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:34

O heerlijk bieten vers uit tuin. Gekookt heerlijk met aardappel en speklapje. Maar ook als salade. Met stukje rundvlees aardappel uitje en mayonaise.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:48

Aardappelen koken en de bieten, daarna door elkaar met het sap van de bieten. Daarna gehakt rullen. Ook dit erdoor met versnipperde rauwe ui, een scheut slasaus en peper en zout. Dan in de koelkast af laten koelen, dit eet je namelijk koud. Echt heel simpel maar zo lekker. :-)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:35

Ik heb het recept dat Lynaro noemde gemaakt en het was boven verwachting lekker. :D Voor de zekerheid een broodje shoarma ernaast gemaakt :o maar dat was helemaal niet nodig geweest. Ik durf zelfs te zeggen dat we gelukkig nog genoeg over hebben voor morgen. Het krijgt van ons allebei een dikke 7,5. Ik sluit zelfs niet uit dat ik een keertje bietjes koop om het nog eens over te doen. :Y)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:42

Zulke verse bietjes hebben niks nodig. Ik krijg ze hier van een volkstuinder (in ruil voor de paardenmest :D ). Ong. 20 min koken, schillen, in 1 haps stukken snijden en zo opsmikkelen :9 . Ik was ook geen fan trouwens, deze echter zijn bijna snoep zo lekker.

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:50

goeroe schreef:
Ik heb het recept dat Lynaro noemde gemaakt en het was boven verwachting lekker. :D Voor de zekerheid een broodje shoarma ernaast gemaakt :o maar dat was helemaal niet nodig geweest. Ik durf zelfs te zeggen dat we gelukkig nog genoeg over hebben voor morgen. Het krijgt van ons allebei een dikke 7,5. Ik sluit zelfs niet uit dat ik een keertje bietjes koop om het nog eens over te doen. :Y)

Wat leuk :D echt een super lekker recept he? Het lekkerste is het zelfs met peterselie en rode ui ook uit eigen tuin. Ik maakte altijd een grote pan vol en had dan voor minimaal 3 dagen eten *\o/*

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:53

Als je ze zelf echt niet lust kun je ze ook prima aan de paarden geven.
Wel goed schoonmaken en het buitenste velletje eraf en goed ik kleine stukje snijden.
Lekkere rooie snuit!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 13:20

Mijn pony is een stuk kieskeuriger dan ik, dus ik denk dat ik met bietjes niet bij haar aan hoef te komen. :)) Gelukkig vind ik het geen straf meer om ze zelf te eten.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:21

aan je paard voeren..........is heel gezond! En hoef jij niet meer te kokkerellen ;-)

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:24

Bietjes zijn heerlijk geroosterd uit de oven. Iets kleiner snijden, olie peper zout en eventueel kruiden als rozemarijn of tijm erbij. Op 180/200 graden half uur tot een uur in de oven, verschilt een beetje maar prik er af en toe in om te kijken of ze klaar zijn. Nog niemand gehad die dit niet luste.

Zulke verse bietjes zijn ook heerlijk om rauw te raspen door een salade, is een heel andere smaak. Laatst gedaan met verse rauwe erwtjes, rauw geraspte courgette, paar tomaatjes en blauwe kaas. Dressing erbij met rode wijn/balsamico azijn.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:30

Ik maak ook altijd bieten salade..Eerst even de bieten koken en dan in blokjes snijden..En dan uitgebakken spekjes,augurk,beetje paprika,feta pijnboompitten en wat dressing.Is echt heerlijk!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:40

Bietjes als salade, dan overheerst de biet behoorlijk, als je dus niet van biet houdt dan is dat niet zo'n aanrader.

Je kunt er nog Borsjt van maken, russische bietensoep. Enige wat je dan nog merkt van de biet is de rode kleur van de soep. Dit is meer een wintergerecht. [VT] Russische Borsjt, mooi winters recept

Een ander fijn gerecht is een ovenschotel met witlof, biet, peer, ui, walnoot en honing. Wij doen dat nog weleens om witlof wat te vermommen, maar het werkt ook goed als vermomming van biet :')
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R8 ... et-en-peer
(wij laten dan de kaas weg)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:50

Ik gebruik dit receptje altijd, gebaseerd op een recept met gekookte biertjes van een bokker.
Bietjes raspen. Daarop wat pistachenootjes en feta in blokjes en rucola. Mengen met een dressing van telkens een deel appelazijn, balsamico azijn, honing en olijfolie. Goed husselen.
Echt héérlijk!

Edit: omg Many, jouw recept :~

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 10:52

In de. stamppot vind ik ze heerlijk maar ook een paar plakjes bij op een broodje hamburger ( van onder naar boven: broodje, ketchup sla tomaat komkommer hamburger bietjes ananas gebakken ei en bovenkant van het broodje :))