De psychologie van eten.. Waarom altijd meeeeeeeeer??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

De psychologie van eten.. Waarom altijd meeeeeeeeer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 17:11

Ik ben het afgelopen jaar 30 kg afgevallen.. *\o/* Door minder te eten, bewuster op cal. letten en meer bewegen. Ik ben nu zo ver dat ik van mezelf weer wat "lekkere" dingen mag, die ik mij steeds onthouden heb..
En wat merk ik, ik ben verdorie net een alcoholist of verslaafde..

Ik heb 3 weken vakantie, weg regelmaat en daar komen alle ongezonde dingen weer..
Ik neem 1 stukje chocola.. en in plaats van denken "mmmmm wat lekker", kan ik alleen maar denken aan "meeeeeeeeeerrr".

Waarom kan ik niet van 1 stukje genieten?? Heeft iedereen dat? Houdt dit nu gewoon in dat ik de rest van mijn leven moet "lijnen"?

Cheetahfan

Re: De psychologie van eten.. Waarom altijd meeeeeeeeer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:13

Heel simpel, omdat je het jezelf al die tijd 'verboden' hebt. :) Soort van 'inhaal' gevoel krijg je dan. Gewoon door blijven gaan met jezelf iets lekkers gunnen niet al te druk om maken. Waarschijnlijk is het binnen een paar weken over. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:14

Eten is iets dat moet; zonder eten ga je dood. Dat maakt het zo lastig :+
Lichaam houdt nu eenmaal van lekkere dingen :D denk dat als je eenmaal verslaafd bent geweest aan eten, dat het lichaam dan sneller roept om dingen en MEER!!!

Maar ik heb het niet zozeer moet ik zeggen; 1 blokje chocolade is voor mij genoeg. Maar ik heb ook altijd een goede relatie met eten gehad wat dat betreft. Heb het wel bij vlagen; tijdens stress eet ik zo een rol mentos op en tijdens dé tijd van de maand vreet ik alles wat los en vast zit :+

Beste is gewoon bezig te zijn of slapen; als je slaapt, eet je niet. Dus niet te lang plakken op de bank 's avonds, dan snaai je eerder.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 20-06-14 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Denk dat het een natuurlijke reactie van je lichaam is, opslaan van suiker/vet voor "slechte tijden", zit wel in allemaal van ons. Vroeger (spreek nu van heel veel vroeger ;) ) was vet niet zomaar overal voorhanden. Nu wel, maar dat mechanisme zit er nog altijd in van opslaan voor slechtere tijden.

Althans, zo heb ik het altijd geleerd :D

Pikeur

Ik herken het Marika, ik werk soms 15 uur op een dag intensief dus ik verbied mezelf nieteens om chocolade te eten omdat ik die kcal toch wel verbrand, maar inderdaad 1 stukje van de lekker gaat niet, gelijk moet die hele reep op :+

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:16

Solleke_Noah schreef:
Denk dat het een natuurlijke reactie van je lichaam is, opslaan van suiker/vet voor "slechte tijden", zit wel in allemaal van ons. Vroeger (spreek nu van heel veel vroeger ;) ) was vet niet zomaar overal voorhanden. Nu wel, maar dat mechanisme zit er nog altijd in van opslaan voor slechtere tijden.

Althans, zo heb ik het altijd geleerd :D

En zo heb ik het ook van mijn dieëtiste meegekregen ;) Blijft erg vervelend en het is lastig om boven je natuurlijke reactie van je lichaam te staan.. (reep chocola in mijn tas is ook al bijna op :') )

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:17

Heel herkenbaar, hier met die chocolade ! :D

Jezelf zoals je al bezig bent niet meer alles verbieden en toestaan af en toe wat lekkers te pakken en dan gaat dat gevoel vanzelf weg :j

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:17

Het kan ook ermee te maken hebben dat je impulsiever reageert dan de gemiddelde mens (wat eten betreft). Heb hier pas een heel interessant onderzoek naar gedaan :D

Heeft ook iets te maken met je mentale energie die op raakt (door werken, of ook door jezelf dingen te verbieden enz) en wanneer die energie op is, geef je makkelijker toe aan je impulsen (want die kosten geen energie).

Daantje_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:19

Hier ook zeer herkenbaar, ik kan het echt niet houden bij bijvoorbeeld een bakje chips, de hele zak moet en zal leeg _O-
Ik merk wel dat het op dagen dat ik druk bezig blijf een stuk minder is dan op de dagen dat ik gewoon lui op de bak zit :P

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:20

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:21

Ooh ik heb het ook heel erg :o Ik ga er deze vakantie eens aan werken denk ik :D Maar als ik bezig ben met de paarden of aan het sporten ben denk ik weer helemaal niet aan snoep :')

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:21

Ik heb het met ongezonde dingen ook. Alsof m'n lijf nog voedingsstoffen mist. Ik eet namelijk geen 15 ananassen achter elkaar op maar een zak chips werk ik probleemloos naar binnen :))

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:24

ik heb precies het zelfde probleem.
Ik ben ook veel afgevallen anderhalf jaar geleden maar van binnen blijf ik altijd een bourgondieer die het liefst eet en drink tot ik overvol zit.
Ik heb geleerd keuzes maken en je daar dan aan houden, dan wordt het ook makkelijker om die MEEEER gedachte te laten schieten.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:28

Afbeelding

:(:)

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:40

Ik heb er ook last van, als iets lekker is moet ik er meer van := (trouwens nog nooit overgewicht gehad, dus geen inhalen oid.)
Mijn tip is om tussendoor gewoon (heel) veel water te drinken, dan zit je daar ff vol van (en dat is ook nog eens goed voor je, veel mensen drinken te weinig water. Maar dat is een andere discussie.)
Uit het zicht leggen van bv. die chocola helpt ook wel eens. Hij staart mij nog wel eens aan als ie binnen handbereik is :P

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 00:49

Het heeft imo ook een fysieke component, sommige zaken zoals suiker zijn idd verslavend en hebben een soort 'eat me-effect'.
Als je het een poosje niet eet heb je dat effect niet, en dan valt het extra op als je wel neemt. :)

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:16

_MG schreef:
Het kan ook ermee te maken hebben dat je impulsiever reageert dan de gemiddelde mens (wat eten betreft). Heb hier pas een heel interessant onderzoek naar gedaan :D

Heeft ook iets te maken met je mentale energie die op raakt (door werken, of ook door jezelf dingen te verbieden enz) en wanneer die energie op is, geef je makkelijker toe aan je impulsen (want die kosten geen energie).

Wat interessant! Is je onderzoek ook gepubliceerd?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:49

Bij mij hangt het vooral van het product af - met extra pure chocolade heb ik geen enkel verlangen naar meer, bij melkchocolade met nootjes zou ik dat wel hebben. Een klein handje amandelen is meer dan genoeg maar paprikachips blijf ik gedachteloos van door eten. Nu ben ik nogal gedisciplineerd wat dat betreft dus ook bij die paprikachips blijft het bij een klein schaaltje, maar het kan dus wel schelen om ook eens te kijken naar het soort producten wat je eet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:56

Heel herkenbaar! Ik ben ook heel wat kilo's kwijt Meer dan 100.. maar kreeg af en toe wel last van eetbuien. Die heb ik nu onder controle, maar ik vind het eng om een stukje chocola te nemen omdat ik dan bang ben dat ik 'de beer los laat' en dan weer veel te veel eet :+

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:09

Laatst is daar een bbc programma over geweest. Daar werden mensen getest met en zonder over gewicht. En waarom de een gewoon door kon eten en een de ander niet. Dat was genetisch bepaalt. Een stof in de hersenen geeft aan dat je vol bent. Bij mensen die dat niet hebben kunnen gewoon door eten. En dat begon al bij kleine kinderen. Het vraagt een hele hoop discipline bij mensen die door kunnen eten om te stoppen met eten.

Ik ga even zoeken op het net of daarover nog iets geschreven is.

http://topdocumentaryfilms.com/why-are- ... e-not-fat/
De hele docu zelfs :j
Laatst bijgewerkt door yarrah op 21-06-14 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:16

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:16

Ik denk dat het een combi van evolutionaire noodzaak en de afwezigheid van vitamines en mineralen is.

In de natuur is het product dat de meeste vetten/suikers/eiwitten bevat ook het product met de meeste vitamines en mineralen. Daar eet je dan zoveel mogelijk van, want wie weet kan dat voorlopig niet.
Maar nu hebben we zaken als chips en koek, waar erg weinig in zit, terwijl het toch veel vet en suiker bevat. Het lichaam krijgt een seintje dat er een enorm voedzaam iets gegeten wordt en vooral doooooor te blijven gaan totdat er voldoende vitamines en mineralen binnen zijn gekomen. Helaas zijn die er niet echt en het resultaat is dat we door blijven eten.

Tenminste, zo beredeneer ik het :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:33

Een simpele vraag met een heel ingewikkeld antwoord waar hele dagen scholing over worden gegeven aan dietisten, haha. Bovendien wordt er nog steeds heel veel onderzoek naar gedaan, dus het juiste antwoord is er nog niet. Ik ben zelf geriatrisch dietist dus doe weinig met overgewicht, maar even in een notendop:

Er lijken erfelijke facetten te zijn en facetten uit de evolutie: zoet en vet zijn altijd veilige smaken, zoete dingen zijn vrijwel nooit giftig in de natuur. Daardoor is ons lichaam direct geneigd om daar veel van op te slaan. Bij sommige mensen is dit erger ontwikkeld dan bij anderen. En inderdaad lijkt het er op of het bij mensen met overgewicht inderdaad erger is. Dat is wel een beetje de kip en het ei: krijgen we overgewicht door het gen, of ontwikkeld het zich juist omdat we meer eten? Eten, en zeker zoetigheid is een verslaving of kan dat worden.
De voedingsindustrie speelt hier wel heel goed op in. Logisch, want die willen verkopen. Bijvoorbeeld door suiker in allerlei producten te verwerken die dat niet nodig hebben. Maar ook door bijvoorbeeld m&m's verschillende kleuren te geven. Vanuit ons lichaams geeft dat minder snel een verzadigend gevoel en we kunnen daardoor meer eten. Als in die zak alleen bruine m&m's zouden zitten zouden we veel minder eten.
Zo zijn er gigantisch veel trucjes om ons lichaam om de tuin te leiden.

Zeggen dat het vanzelf minder wordt als je er aan toegeeft zou ik niet snel doen. Bij overgewicht in het verleden is de kans groot dat je verslavingsgevoelig bent voor suikers en vet. Helaas is volledige onthouding zoals bij drank en drugs niet echt mogelijk bij eten. Belangrijk is dus echt om de rest van je leven rekening hiermee te houden. Het wordt makkelijker, maar zal altijd iets zijn waar je aan moet blijven denken...

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:36

google maar eens op suikerverslaving....

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:41

Ik heb dit ook, vooral met chocolade.
At altijd heelveel chocolade en vond toen dat ik te verslaafd was dus heb een maand lang helemaal geen
chocolade gegeten, dat ging eigenlijk prima. Maar ik ben erachter gekomen dat ik ook veel makkelijker iets helemaal niet kan eten dan een beetje te eten. Behalve als alles per hele kleine stukjes verpakt is, dan kan ik wel weer één nemen :)