Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Dat is mij maar een keer gebeurd en dat wist ik bij het kneden al. Nee... ik vermoed dat het komt omdat ik een ander merk volkoren meel heb gebruikt (heeft misschien net een wat andere bewerking nodig) of omdat de oven niet 100% functioneert (ook mogelijk, gezien de platen ook niet altijd 100% functioneren) dus dat bekijk ik eerst. Dat ligt gewoon het meest voor de hand.
liljebo schreef:Nee, absoluut niet.Dat is mij maar een keer gebeurd en dat wist ik bij het kneden al. Nee... ik vermoed dat het komt omdat ik een ander merk volkoren meel heb gebruikt (heeft misschien net een wat andere bewerking nodig) of omdat de oven niet 100% functioneert (ook mogelijk, gezien de platen ook niet altijd 100% functioneren) dus dat bekijk ik eerst. Dat ligt gewoon het meest voor de hand.
) LHO schreef:Kan het zijn dat je je zout bent vergeten? Dit kan negatieve invloed hebben op je glutenvorming. Je brood is dan zijn draagkracht kwijt.
Koper schreef:LHO schreef:Kan het zijn dat je je zout bent vergeten? Dit kan negatieve invloed hebben op je glutenvorming. Je brood is dan zijn draagkracht kwijt.
Goh... nou weet ik eindelijk waarom er zout in brood moet. Ik bak sinds een tijdje ook m'n eigen brood en ik gooide er braaf zout in zonder het waarom te snappen![]()
Dus dank je wel. Waar bokt al niet goed voor is.
Bak er maar eens een zonder. liljebo schreef:KNudd, ja idd. Normaal gesproken 'voel' ik of het deeg goed is of niet, maar in dit geval merkte ik eigenlijk geen verschil (of ik stond er niet bij stil)
Ik ga het idd met het oude merk proberen, maar een temp meter komt evengoed, want ik heb het idee dat daar ook iets schort. Ik bak graag, maar heb vaker ruzie met de oven.
De invloed van zout op het rijzen, wist ik ook niet. Wel dat zonder niet smaakt :p