Vezelrijk eten..?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zerena

Vezelrijk eten..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 15:52

Zoals de titel al zegt ben ik dus opzoek naar vezelrijk voedsel.

Mijn stoelgang is helaas lang niet zoals het hoort, helaas zelfs op dit moment alweer verstopt.
Het is bij mij ook echt niet gewoon om elke dag naar het toilet te gaan.
Aangezien ik toch echt wel zou willen dat dit verbeterd wil ik vezelrijker eten.

Helaas krijg ik havermout en dat soort dingen echt niet weg.
Dus wie kan mij andere dingen adviseren waar ik veel vezels uit kan halen?

Cheetahfan

Re: Vezelrijk eten..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:05

Kijk eens in de supermarkt bij de 'speciale' voeding. Met alle gezonde afvalproducten en zonnatura enzo. Daar staan vaak ook producten voor de stoelgang. :j Vezelrijke koeken, ranja, thee. Ook lijnzaad werkt goed!
En anders de 'bekende' producten? Pruimen, fruit sowieso wel, activia?
En veel drinken en veel bewegen schijnt ook te helpen. :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:34

tarwezemelen bestaan voor de helft uit vezels. Inuline-vezels schijnen ook heel goed te werken.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:39

Psyliumvezels. Evetueel aan je huisarts vragen of ze volcolon wil voorschrijven dit zijn zakjes psyliumvezels. Succes gegarandeerd.
qua eten rauwe groente smoothies werkt als een trein. Minder suiker minder brood scheelt een heel eind.
en als je al brood eet kijk dan naar spelt brood rogge brood etc.
sterkte

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:41

Groene smoothie is ook een goede inderdaad :j

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:46

Jep is hier standaart sochtends

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:48

Yoghurt met gebroken lijnzaad en muesli (of lust je dat ook niet?).
Veel water drinken, anders raak je nog meer verstopt door de vezels.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:50

veel vezels, dat zit in groente en fruit, volkoren brood enz. Roggebrood is ook heel goed. eet volkoren paste en rijst ipv 'gewone' en drink en beweeg veel

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:54

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:01

Bananen werken bij de meeste mensen verstoppend dus als je snel verstopt banaan alleen eten met iets vezelrijks. Dus bv in je smoothie of overnight oats.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 08:58

Knäckebröd.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:11

callum schreef:
Psyliumvezels. Evetueel aan je huisarts vragen of ze volcolon wil voorschrijven dit zijn zakjes psyliumvezels. Succes gegarandeerd.
qua eten rauwe groente smoothies werkt als een trein. Minder suiker minder brood scheelt een heel eind.
sterkte

Pas wel erg goed op met die zakjes want het helpt inderdaad maar maakt je darmen nog luier,, dus op de lange termijn is het nier goed.

Ik ben al me hele leven erg vaak verstopt

Dingen die ik eet:
Volkoren besquitjes van de Aldi.
Volkoren producten zoals Volkoren pasta,
Koken / bakken met olijfolie wil helpen, zonnebloem olie, of olijfolie.

Koolzuurhoudende dranken laten staan engel fruit eten,

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:12

sterke koffie drinken en veel water.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:14

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 17:39

Iedereen heel erg bedankt voor de reactie's!!

Psyliumvezels heb ik in het verleden inderdaad wel gehad van de dokter, ik krijg het helaas alleen echt niet weg.
Ik heb op dit moment wel een ander middeltje van de dokter om van de verstopping af te komen.
Het gaat mij alleen meer om daarna.

Ik heb al een heel boekwerk uitgeprint over groene smoothies, dat ga ik dus ook zeker proberen.
Activia heb ik in het verleden wel gehad maar maakt weinig verschil.
Voor de rest probeer ik inderdaad ook zoveel mogelijk volkoren producten te gebruiken, en daarbij vind ik roggebrood heerlijk dus dat komt goed :)
Yoghurt met muesli en lijnzaad is ook zeker een goeie optie, ik neem em mee!

Volgens mijn huisarts is het trouwens ruimschoots onderzocht dat je darmen niet minder gaan werken als je hulpproducten gebruikt.
Daar was/ben ik zelf ook bang voor namelijk.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:28

joyce_eddy schreef:
callum schreef:
sterkte

Pas wel erg goed op met die zakjes want het helpt inderdaad maar maakt je darmen nog luier,, dus op de lange termijn is het nier goed.

Mag ik vragen waar je dat vandaan haalt. Dat is namelijk niet waar. Zijn namelijk gewoon vezels die de darmen activeren. Ik moest zelfs stoppen omdat mijn darmen te actief werden dus denk dat je andere zakjes bedoeld.

Ik ben al me hele leven erg vaak verstopt

Dingen die ik eet:
Volkoren besquitjes van de Aldi.
Volkoren producten zoals Volkoren pasta,
Koken / bakken met olijfolie wil helpen, zonnebloem olie, of olijfolie.

Koolzuurhoudende dranken laten staan engel fruit eten,

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:30

Oh oeps het geqoute stuk.ging niet goed hahaha staat in het midden.

deze zakjes maken je darmen niet lui zijn vezels die de darmen juist activeren door de ontlasting groter te maken. Ik moest stoppen omdat mijn darmen te actief werden.

volkoren hielp bij mij voor geen meter.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:32

Darmen is een heleboel gezoek. Inmiddels heb ik het redelijk stabiel na zeker 20 jaar zoeken en proberen. Ik eet geen tarwe mee. Geen geraffineerde suikers. Geen dierlijke melk. Rauwe groentes en niet alle fruitsoorten. Rood fruit krijg ik vreselijke buikpijn van.

sterkte met je zoektocht

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 19:40

Ik neem elke dag 2 eetlepels gebroken lijnzaad :) even door de yoghurt en succes gegarandeerd :D

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:55

zerena schreef:
Iedereen heel erg bedankt voor de reactie's!!

Psyliumvezels heb ik in het verleden inderdaad wel gehad van de dokter, ik krijg het helaas alleen echt niet weg.
Ik heb op dit moment wel een ander middeltje van de dokter om van de verstopping af te komen.
Het gaat mij alleen meer om daarna.

Ik heb al een heel boekwerk uitgeprint over groene smoothies, dat ga ik dus ook zeker proberen.
Activia heb ik in het verleden wel gehad maar maakt weinig verschil.
Voor de rest probeer ik inderdaad ook zoveel mogelijk volkoren producten te gebruiken, en daarbij vind ik roggebrood heerlijk dus dat komt goed :)
Yoghurt met muesli en lijnzaad is ook zeker een goeie optie, ik neem em mee!

Volgens mijn huisarts is het trouwens ruimschoots onderzocht dat je darmen niet minder gaan werken als je hulpproducten gebruikt.

Daar was/ben ik zelf ook bang voor namelijk.

Ik werk zelf in de zorg en die arts heb ik meermaals gevraagd zij is van mening van wel..
Ook de maag lever darm arts heeft mij er wel voor gewaarschuwd voor nog luiere darmen bij gebruik van dat spul..

Bij mij werkten die psylium zakjes juist averechts. ( ja ik heb ook vele soorten geprobeerd, poeders van verschillende merken, vloeibaar spul) Terwijl ik toch 3 liter vocht binnen krijg per dag en dat alleen met water en thee zonder suiker...
Trouwens weet je wat ik heel soms gebruik als ik echt helemaal verstopt ben?
Ik heb een thee die neem ik savonds en dan komt het er snachts allemaal uit.. Wel met giga buikpijn maar soms is het gewoon fijn om even te ontstoppen...
Jacob hoog thee. Te koop bij natuurwinkels. Werkt echt super goed maar ik gebruik het dus gelukkig niet vaak.

Even googlen op Jacob hooy thee. Krijg de afbeelding hier niet op.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 12:07

Bedankt voor je reactie!

Ik krijg die zakjes dus ook niet weg dus ik gebruik ze ook niet..
Ik heb nu Lactulose van de arts gekregen om van de verstopping af te komen, al werkt het me niet echt snel genoeg (gebruik het nu al 4 dagen en nog niet echt denderend resultaat).

Mijn vraag naar vezelrijk voedsel is dus ook omdat ik juist niet altijd hulpmiddelen wil gebruiken.
Ik ga even kijken of ik de thee hier in de buurt kan vinden ;)

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:12

zerena schreef:
Bedankt voor je reactie!

Ik krijg die zakjes dus ook niet weg dus ik gebruik ze ook niet..
Ik heb nu Lactulose van de arts gekregen om van de verstopping af te komen, al werkt het me niet echt snel genoeg (gebruik het nu al 4 dagen en nog niet echt denderend resultaat).

Mijn vraag naar vezelrijk voedsel is dus ook omdat ik juist niet altijd hulpmiddelen wil gebruiken.
Ik ga even kijken of ik de thee hier in de buurt kan vinden ;)

Ik ken het probleem met die zakjes, gebruik ze zelf ook, en als ik snel wil doe ik een zakje in zo'n flesje fruit2day, even shaken en dan het goedje proberen op te drinken.
Maar het blijft lastig dat spul naar binnen tekrijgen.
Succes en ik lees even mee.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:22

Ik ken het probleem ts, wat voor mij erg goed werkt is roggebrood, niet heel lekker maar met een plak kaas en ketchup, vleeswaren of een gekookt ei goed weg te krijgen. Ik vervang er een broodmaaltijd mee op een dag. Verder veeeel drinken (thee en water), goed je fruit en groente eten en ik eet alles in volkoren variant. Je kent de standaard laxerende dingen vast wel ( veel waterdrinken op nuchtere maag, 2 kiwi's op nuchtere maag, pruimen eten, activia,enz) maar wat voor mij super werkt is verse rauwe kokos, te koop in kleine bakjes bij de ah..

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:30

Jacob Hoog zal ik onthouden.

Mijn zusje zie mijn onschrift heeft ook last van erge verstoppingen maar wordt hierom ook gespoeld in het ziekenhuis toevallig vandaag weer!
(berichtjes op haar blog zijn welkom om haar te steunen)

Zelf heb ik er ook weleens last van.
Ik zorg zelf dat ik zeker 2 liter water op een dag drink en veel groene thee.
Drink ik minder merk ik het ook gelijk.

Elke dag 1 of 2 kiwi's.
En alles volkoren eten.
Crackers, brood en bv de muesli in de yogurt.
Volkoren macaroni enz.

Hou je hier echt last van zou ik toch weer langs de dokter gaan.
Het is belangrijk dat je het goed in de gaten houdt.
Bij mijn zusje is het ook begonnen met een lichte verstopping en nu heeft ze soms maanden geen ontlasting. Je voelt je dan echt verschrikkelijk.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 13:20

nouksjens schreef:
Ik ken het probleem ts, wat voor mij erg goed werkt is roggebrood, niet heel lekker maar met een plak kaas en ketchup, vleeswaren of een gekookt ei goed weg te krijgen. Ik vervang er een broodmaaltijd mee op een dag. Verder veeeel drinken (thee en water), goed je fruit en groente eten en ik eet alles in volkoren variant. Je kent de standaard laxerende dingen vast wel ( veel waterdrinken op nuchtere maag, 2 kiwi's op nuchtere maag, pruimen eten, activia,enz) maar wat voor mij super werkt is verse rauwe kokos, te koop in kleine bakjes bij de ah..

Ik vind roggebrood met een plakje kaas heerlijk, dus dat scheelt weer :D

Jeetje linnie050 maanden geen ontlasting, dat is wel heel erg lang.
Ik voel me na een week al rot..

Ik zit nu zelf even een beetje in een tussenfase (woon tijdelijk bij mijn ouders ivm verbouwen van mijn huis) dus qua eten is dat voor mij niet echt optimaal en dat is nu dus ook te merken..
Gelukkig kan ik over een paar week weer helemaal zelf beslissen wat ik eet en dan word dat ook echt wel aangepast.