Blunders in de keuken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Blunders in de keuken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 18:00

Nieuwsgierig als ik altijd ben, zou ik graag eens willen weten of jullie ook weleens grote blunders in de keuken begaan? :D

Bij mij gaat het meestal wel aardig. Ik heb alleen 1 probleem. Of eigenlijk 2 problemen. Er zijn nl. een paar ingredienten die ik vaak door elkaar haal. Ik weet het verschil zeker wel, maar het wil maar niet tot mijn grijze massa doordringen. Zo kan ik nootmuskaat en kaneel niet uit elkaar houden, en hetzelfde geldt voor maizena en custard.
Bijna altijd gaat het goed omdat ik van mezelf al weet dat ik goed op moet letten als ik ermee aan de slag ga, maar het is in m'n keukencarriere nu ook al 2 keer mislukt. Met als resultaat een appeltaart met nootmuskaat en bloemkool met een custardsausje :D

Ben ik de enige muts die weleens zoiets gedaan heeft, of kunnen jullie er ook wat van? Zo ja: vertel :))

Zomer

Re: Blunders in de keuken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:07

haha leuk topic! ik kook niet veel, weleens maar ik bak vooral. dus ik zal nooit meer zout in de cake doen inplaats suiker :9

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:36

Blunders meer zout vergeten in brood :r . De oven per vergissing op magnetron zetten ipv over. := dat merk je pas als de keuken blauw staat van de rook. En dingen laten overkoken of droogkoken met een aangefikte pan als gevolg. Vaak komt dat omdat ik dan afgeleid ben door iets en de pan domweg vergeet.

Maizena en custard omwisselen is nog te doen, nootmuskaat en kaneel. Brr wentelteefjes met nootmuskaat. Jakkes.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:37

Enige dat mij eens is overkomen is de scherpte van een kant-en-klaar-potje curry te onderschatten. Ook met heel veel room was dat niet meer te redden. Maar voor de rest valt het aardig mee.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:39

Hahahaha hier ooit brocolie met kaneel ipv nootmuskaat.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:40

Mijn grootste blunders;
- Ik was 16 en moest leren koken ivm overlijden moeder. In paniek belde ik pappa dat de gehaktballen grijs werden!
- bechamelsaus per ongeluk met kruidnagels bereiden ipv nootmuskaat en ze er vergeten uit te halen
Recentelijk kan ik stukken beter koken maar heb ik dit soort blunders: spullen op het vuur zetten wat er niét op hoort, zoals de plastic kom van mijn mooie keukenmachine :(

Edit: oven van vriend vergeten uit te zetten (maakt geen geluid). Toen hij na een werkdag thuiskwam, was het 27graden in huis.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 11-10-13 18:46, in het totaal 2 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:40

Dat is best lekker eigenlijk :o broccoli met kaneel. Ooit eens geprobeert voor de grap en dat is mjammie.

Kruidnagel met bechamelsaus. Iieks. Zonde van je menkom. Manlief is daar ook erg goed in. Die heeft zelfs een van de knoppen van het fornuis weten te laten smelten door er een pan op te zetten.

O ja een blunder waar ik steeds last van heb, nu ja blunder onhandigheid meer. In mijn hand of vingers snijden met hechtingen als gevolg, heb zo al eens met kaas snijden de pezen in mijn linkerduim doorgejast. En verbranden van handen aan vuur, ovens of kokend water. Ook een regelmatig terugkerend fenomeen.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:43

karuna schreef:
Blunders meer zout vergeten in brood :r . De oven per vergissing op magnetron zetten ipv over. := dat merk je pas als de keuken blauw staat van de rook. En dingen laten overkoken of droogkoken met een aangefikte pan als gevolg. Vaak komt dat omdat ik dan afgeleid ben door iets en de pan domweg vergeet.

Maizena en custard omwisselen is nog te doen, nootmuskaat en kaneel. Brr wentelteefjes met nootmuskaat. Jakkes.

Hihi dat is mij afgelopen vakantie gebeurd in een vakantie bungalow. Had er een stokbrood in gedaan, maar heb thuis gewoon een afzonderlijke oven, en afzonderlijke magnetron dus wist niet hoe zoiets precies werkte. Op een gegeven moment begon het me toch te ruiken.. dus ik trek de combi magnetron open, stokbrood hartstikke zwart. Ging het brandalarm ook nog eens af. :') Wist niet hoe gauw ik dat brandalarm van de muur moest trekken, schaamde me dood!

Bloemkool met curstardsaus.. dat was vast geen goede combi? :+
Ik heb het een paar weken geleden voor elkaar gekregen om ipv ongezouten boter, gezouten boter te verwerken in mijn cupcakes. Het resultaat was dat de cakejes zout waren, en de topping mierzoet. Kon alles weg gooien!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:47

Ik help sinds een half jaar regelmatig in de keuken met mijn moeder, en 'simpele' dingen doe ik tegenwoordig eigenlijk gewoon alleen x'D
Nu had ik laatst een leuk idee gevonden: gehaktbrood.
Nou, alles gehaald, klaar gemaakt en in de oven ermee. Net zo lang in de oven gezet als het recept aangaf, ding komt eruit, hartstikke rauw nog. Nou ja, terug de oven in. Nog een half uur extra, weer eruit, nog steeds rauw. Nóg een half uur erbij(iedereen ondertussen groen van de honger :+ ), en toen was ie NOG niet gaar. Had niks raars gedaan, oven stond goed afgesteld maar t wilde maar niet. Hebben we het toen maar in de pan geflikkerd. Nou alle mozzarella, tomaatjes enz wat erin zaten waren verdwenen x'D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:49

Tsja, doet gelijk denken aan mijn Afrikaanse feestmaaltijd jaren geleden. Heel bewerkelijk en uren staan koken.
Moest ook 2 eetlepels suiker in. Pas toen we gingen eten bleek wat er misgegaan was...ik had 2 eetlepels zout per ongeluk erin gedaan in plaats van suiker :r . Kon helaas alles weggooien. Was zó boos dat ik het recept ook weggegooid heb :') . Jammer, had het nu nog wel eens op de juiste manier willen proberen :j .

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:51

Ik heb een keer bijna een zakje popcorn afgebrand. Weet nog steeds niet hoe ik dat gedaan heb :'). Kwam allemaal rook uit en ze waren allemaal zwart -O-.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:53

Oh ja, ik ben een ramp in de keuken :D

Zo ging ik eens als verassing (niet zo lang geleden) een cake voor mijn moeder bakken. Mijn huisgenootje had een siliconen cakevorm die in de oven kan, maar bij mijn moeder had ik een plastic bak in cakevorm gevonden. Ik dacht er verder niet bij na en heb daar alle beslag in gedaan, en het hele goedje in de oven gezet. Tot het toch wel raar begon te ruiken... Van de cakevorm was niets meer over :+

Vorige week heb ik nog tijdens het maken van een simpele pasta de kookplaat laten doorbranden. Ook geen goed idee...

Of bij een combimagnetron per ongeluk de oven inschakelen voor het opwarmen van een maaltijd, in plaats van de magnetron. Gevolg was dat alle penne (pasta) keihard was geworden, niet te eten. Alsof ik baksteen probeerde te verwerken.

Bij gebrek aan melk in huis gewoon pannenkoeken bakken met koffiemelk :j

Gekarameliseerde popcorn maken in een gloeiend hete pan :D Toen de suiker erover heen ging brandde dat ter plekke aan. De hele keuken blauw, de hele inhoud van de pan zwart.

Kwarktaart van Dr Oetker maken. De taart was klaar, dus ik schuif hem trots de oven in. Staat er nog een ongeopend zakje taartmix in de keuken - oeps. Maar desondanks was de taart echt heel lekker :D

En zo kan ik nog heel, heel lang doorgaan...

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:55

Ik heb zelf nog niet echt zoiets meegemaakt. Maar toen mijn oom voor het eerst voor mijn tante ging koken, had hij de biefstuk in een pan met water gedaan... :') Hij snapte maar niet waarom 'ie niet gaar werd.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:56

Heb net een loempia laten vallen. Telt dat ook?

Heb het een keer gehad met de saus van de taco's die ik per ongeluk bij het gehakt indeed.
Was geen succes vond ikzelf.

En ik gooi op spruiten altijd wat noot muskaat. Maar kaneel was geen succes!!

Grootste blunder actie die blijft herhalen (ezel....? Steen...?) aardappelen zijn mijn ding niet, en ik krijg ze maar niet lekker.
Vaak zijn ze flauw, zelfs MET zout.
Dus...dag aardappels, hallo pizza!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:57

Mmm erg (grappig) als je een oven schotel uit de oven haalt, op tafel zet met ovenhandschoenen en dan
wilt verplaatsen met je blote handen.....6 vingertoppen lichtelijk verbrand.

Een eetlepel chillipoeder ipv een theelepel -:(- .

De nootmuskaat en kaneel verwisselen gebeurt hier ook nog weleens...jak.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:57

Nog een leuke van schoonzusje; 1.5 dl verwarren met 1.5 L. Toen het niet in de pan pastte kreeg ze argwaan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:59

Je afvragen waarom je stamppot zo raar smaakt en je dan beseffen dat boerenkoel niet hetzelfde wordt klaargemaakt als andijvie. :D

Caelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:00

Szan schreef:
Kwarktaart van Dr Oetker maken. De taart was klaar, dus ik schuif hem trots de oven in. Staat er nog een ongeopend zakje taartmix in de keuken - oeps. Maar desondanks was de taart echt heel lekker :D

Haha die hoeft niet eens in de oven :+

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:01

Daar gaan we al, ik bedoelde natuurlijk koelkast :+

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:01

Ik heb dagelijks blunders :D Zodra ik het eten op tafel zet en tegen manlief zeg dat het weer een "culinair hoogstandje" is weet hij al hoe laat het is :')

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:02

Wij (ik + broertje) waren een dag alleen thuis, en moesten zelf pizza maken. Ik netjes oven voorverwarmd, tot de streepjes weg waren (dan is de oven warm). Hup oven op 800graden 11minuten ingesteld, pizza erin.
Ongeveer rond 6minuten ruikte ik een aangebrande geur , ik ging kijken bij mijn pizza: helemaal zwart }:0

Ik had de oven niet in moeten stellen op 800graden :+

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:02

Haha ik moet wel lachen om sommige acties.

Zelf kan ik zo snel niet iets verzinnen, moest wel lachen om vriendlief zijn actie laatst. Die maakte draadjesvlees in een normale koekenpan, klaar met 20 minuten, alleen werd het niet lekker zacht zoals draadjesvlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:04

Ik dacht dus dat ik een kluns was in de keuken, maar na het lezen van dit topic, vind ik mezelf enorm handig :D
Het enige wat ik eens heb gedaan is een.beslagkom laten smelten in een combimagnetron..... Wist ik veel dat je eerst een bord op die metalen schaal moet zetten......

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:05

Szan schreef:
Oh ja, ik ben een ramp in de keuken :D

Zo ging ik eens als verassing (niet zo lang geleden) een cake voor mijn moeder bakken. Mijn huisgenootje had een siliconen cakevorm die in de oven kan, maar bij mijn moeder had ik een plastic bak in cakevorm gevonden. Ik dacht er verder niet bij na en heb daar alle beslag in gedaan, en het hele goedje in de oven gezet. Tot het toch wel raar begon te ruiken... Van de cakevorm was niets meer over :+

Vorige week heb ik nog tijdens het maken van een simpele pasta de kookplaat laten doorbranden. Ook geen goed idee...

Of bij een combimagnetron per ongeluk de oven inschakelen voor het opwarmen van een maaltijd, in plaats van de magnetron. Gevolg was dat alle penne (pasta) keihard was geworden, niet te eten. Alsof ik baksteen probeerde te verwerken.

Bij gebrek aan melk in huis gewoon pannenkoeken bakken met koffiemelk :j

Gekarameliseerde popcorn maken in een gloeiend hete pan :D Toen de suiker erover heen ging brandde dat ter plekke aan. De hele keuken blauw, de hele inhoud van de pan zwart.

Kwarktaart in de oven :wow:

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 19:05

Ik had het hierboven al hersteld :D :D De taart is toen netjes in de koelkast gegaan hoor... Dat zou er nog eens bij moeten komen!