Via het Nibud (http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/voeding.html) kwam ik erachter dat een warme maaltijd voor een volwassen vrouw gemiddeld 2,34 euro kost.
Mijn doel van dit topic is dan ook recepten en ideeën te verzamelen waarbij je onder die 2,34 per persoon per maaltijd uitkomt... anders kun je het natuurlijk niet een budgetmaaltijd noemen.
Mijn situatie:
Ik heb een eenpersoonshuishouden, hierdoor kook ik niet dagelijks want ik vind het lastig voor 1 dag te koken, dus ik eet regelmatig 2 dagen achtereen hetzelfde en/of maaltijden uit de vriezer die ik eerder zelf heb ingevroren, de vriezer is mijn grootste vriend, hierdoor kan ik goedkoper koken (door aanbiedingen van vlees bijv. in te vriezen)
Ik zal zoveel mogelijk ook de prijzen van de producten die ik gebruik erbij plaatsen, ik kies vrij weinig voor A-merken.
Ik volg een glutenvrij dieet, alle recepten die ik hier plaats zijn dus glutenvrij, maar ook grijp ik hierdoor nog wel eens naar een duurder product ipv een huismerk omdat het huismerk dan niet glutenvrij is.
Ik hoop dat meerdere mensen het leuk vinden dingen zo precies mogelijk uit te rekenen en met recepten/ideeën komen.
Voor mezelf wil ik bewijzen dat enigzins gezond en gevarieerd koken zeer goed mogelijk ik op een beperkt budget in tegenstelling tot wat nog wel eens in de media geopperd wordt. Je moet er alleen wel wat meer moeite voor doen.
Deze had ik al gepost in het topic wat ik al noemde maar hier start ik dit topic maar mee:
Prei/tomaat stamppot met roomkaas en een toscaans worstje

Uitgaves:
1,63 voor 3 toscaanse worstjes, 35% korting op de normale prijs van 2,50, (komt uit mijn vriezer)
0,50 voor 3/4 bakje roomkaas 1 à 0,66 van de euroshopper
0,46 voor 2 prei, momenteel in de aanbieding bij de AH voor 0,23 ct per stuk
0,25 voor 4 tomaten (ong. 500 gr), gekocht vorige week op de markt voor 2 euro voor 4kg)
1,00 voor 1 kg aardappelen, dit is ruim gerekend want ik weet niet meer wat ik er precies voor betaald heb
----------
3,84 totaal, dus 1,28 per portie
Van de hoeveelheden hier gepost/gemaakt haalde ik 3 porties uit, ik ben een redelijk grote eter dus waarschijnlijk zouden 4 porties ook kunnen, maar dan moet er nog iets van vlees bij voor de 4e persoon.
Recept:
- Aardappels schillen/koken
- Prei in (halve) ringen snijden en goed wassen
- Tomaten het vocht/zaadjes verwijderen en in blokjes snijden
- 2 teentjes knoflook fijnsnijden en even fruiten
- daarna de prei/tomaten erbij gooien en een paar minuutjes op hoog vuur omscheppen
Onderwijl
- worstje bakken
- aardappels fijnstampen,
- kaas erdoor mengen/roeren, groentemengsel toevoegen en goed stampen/mengen