Gevarieerd koken op minimum budget, recepten/berekeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Gevarieerd koken op minimum budget, recepten/berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 09:03

Nav het topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=2&t=1731833&view=unread#unread start ik een topic waarin ik zal proberen zo volledig mogelijk in kaart te brengen wat ik gebruik, in welke hoeveelheden, welke kosten en een berekening wat een maaltijd dan kost per persoon.

Via het Nibud (http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/voeding.html) kwam ik erachter dat een warme maaltijd voor een volwassen vrouw gemiddeld 2,34 euro kost.
Mijn doel van dit topic is dan ook recepten en ideeën te verzamelen waarbij je onder die 2,34 per persoon per maaltijd uitkomt... anders kun je het natuurlijk niet een budgetmaaltijd noemen.

Mijn situatie:
Ik heb een eenpersoonshuishouden, hierdoor kook ik niet dagelijks want ik vind het lastig voor 1 dag te koken, dus ik eet regelmatig 2 dagen achtereen hetzelfde en/of maaltijden uit de vriezer die ik eerder zelf heb ingevroren, de vriezer is mijn grootste vriend, hierdoor kan ik goedkoper koken (door aanbiedingen van vlees bijv. in te vriezen)
Ik zal zoveel mogelijk ook de prijzen van de producten die ik gebruik erbij plaatsen, ik kies vrij weinig voor A-merken.
Ik volg een glutenvrij dieet, alle recepten die ik hier plaats zijn dus glutenvrij, maar ook grijp ik hierdoor nog wel eens naar een duurder product ipv een huismerk omdat het huismerk dan niet glutenvrij is.

Ik hoop dat meerdere mensen het leuk vinden dingen zo precies mogelijk uit te rekenen en met recepten/ideeën komen.
Voor mezelf wil ik bewijzen dat enigzins gezond en gevarieerd koken zeer goed mogelijk ik op een beperkt budget in tegenstelling tot wat nog wel eens in de media geopperd wordt. Je moet er alleen wel wat meer moeite voor doen.

Deze had ik al gepost in het topic wat ik al noemde maar hier start ik dit topic maar mee:

Prei/tomaat stamppot met roomkaas en een toscaans worstje
Afbeelding

Uitgaves:
1,63 voor 3 toscaanse worstjes, 35% korting op de normale prijs van 2,50, (komt uit mijn vriezer)
0,50 voor 3/4 bakje roomkaas 1 à 0,66 van de euroshopper
0,46 voor 2 prei, momenteel in de aanbieding bij de AH voor 0,23 ct per stuk
0,25 voor 4 tomaten (ong. 500 gr), gekocht vorige week op de markt voor 2 euro voor 4kg)
1,00 voor 1 kg aardappelen, dit is ruim gerekend want ik weet niet meer wat ik er precies voor betaald heb
----------
3,84 totaal, dus 1,28 per portie

Van de hoeveelheden hier gepost/gemaakt haalde ik 3 porties uit, ik ben een redelijk grote eter dus waarschijnlijk zouden 4 porties ook kunnen, maar dan moet er nog iets van vlees bij voor de 4e persoon.

Recept:
- Aardappels schillen/koken
- Prei in (halve) ringen snijden en goed wassen
- Tomaten het vocht/zaadjes verwijderen en in blokjes snijden
- 2 teentjes knoflook fijnsnijden en even fruiten
- daarna de prei/tomaten erbij gooien en een paar minuutjes op hoog vuur omscheppen
Onderwijl
- worstje bakken
- aardappels fijnstampen,
- kaas erdoor mengen/roeren, groentemengsel toevoegen en goed stampen/mengen

skvetta

Re: Gevarieerd koken op minimum budget, recepten/berekeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:58

Pompoensoep (maaltijdsoep met stokbrood)

1 pompoen (langs de weg gekocht) €1,50 hier kan je 2 kg vanaf halen.
knoflook €0,99
uien €0,69
pakje roomboter €0,99
creme fresh €0,49
zout en peper.
(afbak) stokbrood €0,65
1 runderboullionblokje

Zo maak je het:
voor 2 liter pompoensoep
1 kg pompoen schoongemaakt en in blokjes gesneden
50 gram roomboter in een grote pan en verhitten
1 ui fijngesneden aanfruiten
1 teentje knoflook fijngesneden aanfruiten bij de ui
De pompoenblokjes erbij en 5 minuten mee bakken op laag vuur
1 liter boullion trekken
Na 5 minuten boullion bij de pompoen, ui en knoflook doen en 20 minuten laten koken tot de pompoenblokjes zacht zijn. peper en zout naar smaak erbij doen.
Wanneer de pompoen zacht is alles door de blender of met een staafmixer glad pureren en terug doen in de pan. Daarna 1/3e van de creme fresh erbij doen en doorroeren tot de creme fresh gesmolten is.

Samen met het stokbrood is dit een heerlijke maaltijdsoep
En voor 2 liter soep ben je ongeveer €1,50 kwijt.
De pompoenblokjes kan je ook makkelijk invriezen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:15

Leuk idee :D Ik probeer ook zo goedkoop mogelijk te koken en ik ga daarvoor 1 á 2x per week naar de markt. Verder helpt het wel dat ik momenteel een maand veganistisch eet, maar goed, manlief eet nog steeds vlees :+

Ik werk graag met gedroogde peulvruchten, je kan er alle kanten mee op, ze blijven voor eeuwig goed, ze zijn goedkoop en heel erg gezond. Verder ben ik ook een enorme koopjes- en afprijzingsjager :Y)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:38

Ik ga dit topic volgen alleen al omdat ik ook glutenvrij moet eten en het fijn is om budgetrecepten te vinden. Pasta haal ik zelf overigens het liefst en het goedkoopst bij de Jumbo van het merk Sam Mill's. Rond de 1,60 voor een pond en daarmee aanzienlijk goedkoper dan de merken die bv de AH verkoopt.

Verder probeer ik veel met aanbiedingen te doen. Alleen vis maakt een gerecht soms duurder, zeker als je een keer een lekker stukje vettere vis zoals zalm wilt eten, maar verder kom ik met vlees of vleesvervangers altijd wel op een leuk budget uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:47

Leuk topic! ik volg even , woon op een groep waar alles goedkoop moet..

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 13:33

Annick75 schreef:
Ik ga dit topic volgen alleen al omdat ik ook glutenvrij moet eten en het fijn is om budgetrecepten te vinden. Pasta haal ik zelf overigens het liefst en het goedkoopst bij de Jumbo van het merk Sam Mill's. Rond de 1,60 voor een pond en daarmee aanzienlijk goedkoper dan de merken die bv de AH verkoopt.

Verder probeer ik veel met aanbiedingen te doen. Alleen vis maakt een gerecht soms duurder, zeker als je een keer een lekker stukje vettere vis zoals zalm wilt eten, maar verder kom ik met vlees of vleesvervangers altijd wel op een leuk budget uit.

Ietsje offtopic, maar ik haal ook Sawmills inderdaad, alleen dan bij de Digros en voor 1,39 ... dacht ik (kan ook 1,29 zijn), ik vind alle glutenvrije pasta's toch hetzelfde smaken dus maakt het merk me weinig uit lol. Alleen heeft de Digros alleen spaghetti en pijpjes, en ik heb liever spiraaltjes :P
Maar om nou 60 cent meer te betalen alleen om het vormpje (want de ingrediënten zijn van allen hetzelfde).

Verder heb ik laatst bij AH de suggestie gedaan (via klachtenbord/mededelingen en ook nog via de site) om Sawmills in te kopen aangezien deze meer budget is en glutenvrije producten al duur zat zijn.

Vanavond post ik mijn nasi versie die ik gisteren gemaakt heb (à 1,25 per portie of 1,75 ongeveer voor uitgebreide versie)
En morgen wil ik courgettesoep/maaltijdsoep gaan maken die ik ook even zal berekenen/fotograveren

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:23

Digros zit hier helaas niet, maar het verschil tussen de Jumbo en de appie, die hier alleen spaghetti heeft, is zo groot, dat ik de pasta wel bij de Jumbo haal. Die hebben in het vriesvak ook redelijk betaalbaar (sport) brood dat ook nog te eten is. Hoef ik niet altijd zelf te bakken, want bij 30 graden heb ik geen zin in een warme oven, haha.

Zelf bakken doe ik trouwens met de mixen van Consenza die in grootverpakking goed te betalen zijn. Ik die er alleen behalve gist ook bakpoeder bij, wordt het wat luchtiger. En vaak ook wat extra vezelpoeder of iets van pitten.

De witbroodmix gebruik ik alleen de kleine verpakking van met extra vezelpoeder voor bv Italiaans gekruid brood of notenbrood, al moet ik die laatste nog gaan proberen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:42

Super topic.
Voor de liefhebbers: op facebook loopt de groep bijstandrecepten. Daar zijn ook veel goedkope recepten te vinden

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:46

Fijn, dat er ook bij staat hoe je het moet klaar maken.
Foto erbij is helemaal top.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 18:58

Hier ook een eenpersoonshuishouden,leuk topic!
Ik koop hier pompoenen langs de weg,groot of klein voor 1 euro.

Ook lekker om simpel uit de oven te eten met een beetje zout erover.

secricible ; heb je de link?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:31

Wraps is ook goedkoop.
En kun je simpel met restjes doen.

Voor 2 personen heb ik ongeveer het volgende nodig.

250 gram gehakt, koop vaak in groot verpakking voor 5 euro ofzo en deel die in stukken voor de vriezer.
Wraps, prijzen verschillen per winkel en zijn overal te krijgen het verschild per grote en hoeveelheid reken ongeveer 2 wraps per persoon.
Een paar blaadjes ijsberg sla.
1/2 ui
1/2 paprika
1 tot 1/2 thee lepeltje sambal
Wat pittige zoet zure saus (ik vind die van de lidl wel erg fijn en goedkoop)
En wat kaas.

Als je het goed doet ben je voor 2 personen ongeveer 3,50 kwijt dus 1,75 per persoon afhankelijk van hoeveel je uiteraard eet ed.

Wraps kun je maken zoals je wil eigenlijk je kan veel mee bakken zoals de ui, paprika, sambal en de zoet zure saus, maar het hoeft uiteraard niet.

Hoe ik het maak.

Ik bak het gehakt rul en intussen snij ik de paar blaadjes sla, paprika en de ui zo dun mogelijk in reepjes (julliene) en de kaas in blokjes of haal de rasp er overheen.
Eigenlijk ben je gewoon vrij in alles te snijden zoals je het zelf wil uiteraard :+
Tegen de tijd dat ik alles gesneden heb is het gehakt rul en gooi ik daar de sambal en de zoet zure saus bij (vind je dit niet lekker kan je het uiteraard ook gewoon later toevoegen).
Dan gooi ik de wraps in verpakking een minuutje in de magnetron.

In principe ben je nu klaar en kan het vuur onder het gehakt uit (de saus hoeft maar even mee te warmen)
Na de ping wraps uit de ping en zet ik vaak de complete rommel op de tafel en kan men zelf alles zo opmaken zoals hij of zij het zelf lekker vind ;)

Variaties kun je ook met reepjes vlees, kip in kleine blokjes of wat je ook maar lekker lijkt bij de wraps.
Groentes kun je ook eindeloos in variëren in wat je nog over hebt in de koelkast.
Afhankelijk van de prijs waar jij je vlees voor koopt kun je het zo duur en goedkoop maken als jij wil.

Ovenschotel is ook een fijne
500 gram gehakt rul bakken en kruiden.
Onder in een redelijke oven schotel doen en hier over groentes naar keuze wat maar in de aanbieding is en of pot of blik groentes.
Verse groentes moet je wel even voor koken tot ze net aan wel net niet gaar zijn.
En hier over gewone goedkope aardappel puree te bereiden zoals het pakje aan geeft.
Probeer mooie lagen te krijgen en de puree zo glad mogelijk af te strijken.
Dit in de oven tot de aardappel puree wat begint te kleuren en klaar is kees.
Het zal je gemiddeld voor 4 personen een 5 a 6 euro kosten.
Wat je over hebt kan prima in de vriezer ;)

Ik ken nog een hoop goedkope recepten maar de exacte prijzen weet ik niet zo 123 uit mijn hoofd.
Macaroni kun je ook erg goedkoop maken maar ik maak meestal voor een weeshuis en hier kunnen we met zijn 2en zeker nog 3 dagen van eten en ik ben rond de 7 euro kwijt maar zal het nog even na rekenen.
Ik zal ook het recept even uit tikken mocht daar interesse voor zijn.

Ik moet even een pin zoeken van een dame die heel handig was hiermee en een hoop online heeft staan.
Edit deze dame heeft een hoop handige tip's
http://www.aturtleslifeforme.com/2011/0 ... cheap.html
Is allemaal goedkope idee maaltijden die je kan bewaren in de vriezer.
Laatst bijgewerkt door rommulus op 06-09-13 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:32

Lijkt me ook lekker om eens uit te proberen pompoen uit de oven! Hoe lang moet het in de oven timokyana?

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:53

Romullus, de ovenschotel heb ik toevallig van de week ook gemaakt. Alleen had ik het met roerbak groente en alles door elkaar gehusseld, waardoor het meer op een stamppotje leek. Maar het viel zeker niet tegen. Bij mij was het toevallig wat ik nog had liggen.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 20:30

Afbeelding
Nasi:

Nasi kun je op vele manieren en met veel verschillende ingrediënten maken waardoor het iedere keer anders kan smaken, deze heb ik gisterenavond gemaakt:

1,88 voor 375 gr kipfilet (aanbieding AH vorige week, 5 euro de kilo, uit de vriezer)
0,23 voor 1 prei (aanbieding deze week AH), 300 gr
0,60 voor 400 gram taugé (bij de toko vandaan á 1,50 de kilo)
0,65 voor thaise groente mix (zakje 450 gr, aanbieding vorige week AH tweede gratis, normaal 1,99 per zakje, en deze had ook een 35% sticker, dus vanuit
de vriezer voorraad gekomen)
0,50 voor 1 paksoi (vorige week van de markt, 2 kleine paksoi voor 1 euro), 250 gr
0,20 voor 1 rood pepertje, waarschijnlijk ruim geschat, maar weet de precieze prijs niet, kwam van de markt, toko ook erg goedkoop voor losse pepertjes
0,85 voor 500 gr basmatirijst (euroshopper, 1,69 voor 1 kg)
0,99 voor boemboe (AH eigen merk)
-------
5,90

Hieruit haal ik 5 grote porties, dit keer ook de porties even gewogen voor ze de vriezer ingingen.
Dus 1,18 per portie

Om het luxer te maken:
0,20 voor klodder satésaus (1,99 kant en klare satésaus van AH eigen merk)
0,25 voor atjar (pot improba vlgs mij 1 euro voor een pot maar dat weet ik niet uit mijn hoofd)
0,15 voor kroepoek (euroshopper kroepoek, uit mijn hoofd 60 ct voor een zak????)
------
1,78 per portie dan...

Het kan goedkoper natuurlijk.
Boemboe en satésaus zijn 2 producten die ik dus van eigen merk neem ipv een goedkopere variant ivm glutenvrij. Vooral satésaus is bijna niet glutenvrij te vinden (en ik was helemaal wild toen ik na 7 jaar eindelijk weer satésaus vond die ik mocht :)
Thaise mix en paksoi zijn duurdere varianten, daarvoor in de plaats kun je ook kiezen om ui en paprika toe te voegen en evt. wat witte kool (waar je de rest dan een andere dag opeet in een andere maaltijd)
Kip had eigenlijk 400 gr moeten zijn maar mijn kat keek me heel lief aan, dus heb de flubbertjes wat ruimer afgesneden :)

Hoe:
- Snijd de kip in kleine stukjes, als ik weinig kip op een relatief grote pan neem snijd ik de kip een heel stuk fijner als de supermarkt bijv doet met blokjes, dan lijkt het optisch meer :)
- snijd een paar teentjes knoflook heel fijn (4 had ik geloof ik gebruikt)
- doe de kipfilet met een scheut ketjap, 2 theelepels sambal (ong, ik heb een knijpflesje), en de knoflook bij elkaar, meng het even goed en zet het weg in de koelkast zodat de marinade in kan trekken (2 uurtjes?)

- snijd de prei in (halve) ringen (goed wassen ivm zand), versnijd de paksoi, snijd het pepertje fijn
- kook rijst volgens verpakking
- gooi de kip (incl de marinade) in een grote pan/wok, hoog vuur paar minuutjes, let op hoe fijner je de kip hebt gesneden hoe korter je wokt anders wordt de kip droog
- mieter alle groente in de pan erbij en doe een schietgebedje dat je het voor elkaar krijgt alle groente in je pan te houden tijdens het omscheppen
- als de groente een beetje geslonken is doe je de boemboe erbij volgens de verpakking (afhankelijk van het merk soms met wat water)
- schep als laatste de gare rijst er doorheen... opnieuw hopend dat de nasi in je pan blijft tijdens het mengen/omscheppen

edit: spelling
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 06-09-13 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:33

Welke ketjap gebruik jij, want ook lang niet alle soorten zijn glutenvrij en gebruik je hier ketjap manis of asin?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 20:38

Improba, ketjap manis is glutenvrij, andere soorten van Improba weet ik niet maar manis sowieso, keek het net nogmaals na en het staat zelfs op de voorkant in het klein 'gluten free'
Asin is de zoute variant toch? Ik eet vrij zoutarm qua maaltijden, vergeet het altijd bij rijst/aardappels/pasta etc en op vlees alleen als ik een mix voor vlees (kipkruiden van verstegen bijv) waar zout al inzit.
Sambal is ook van improba
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 06-09-13 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:45

Asin is inderdaad de zoute, ik heb nooit anders in huis gehad dan manis, omdat ik ook niet van zout hou. Inproba verkoopt de Jumbo geloof ik wel en anders een keer naar een grote AH. Ik heb nu sambal van de AH staan, maar niet alle varianten zijn glutenvrij.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:51

Altijd handig en dat stamppotje ziet er verschrikkelijk lekker uit! :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:52

Pindasaus is zelf te maken met mengsel van pindakaas, sambal, ketjap en kokosmelk of creme fraiche. Samen met wat diepvriesspinazie, aardappelen en 2 hardgekookte eieren heb je dan ook een redelijk budget recept.

Basis voor soep is hier meestal 1/4 pak linzen en een pak passata. Water, kruiden en de groentes die je nog hebt toevoegen (of zak diepvriessoepgroente) , 30min. zachtjes koken, staafmixer er door en je hebt zo 2L soep. daarvan gaan er hier ong. 3 porties de vriezer in en als ik geen zin heb in brood er bij doe ik er tijdens het opwarmen een hand pasta doorheen en in de kom een flinke hand geraspte kaas en of 2 hard gekookte eieren.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:21

Ik maak erg graag pasta met alleen maar gepureerde tomaten (tomaten uit blik in de blender), beetje sambal, klein stukje prei, een paprika, een half uitje, 2 tenen knoflook, en een handjevol basilicumblaadjes.
Evt nog een vleesvervanger of geruld ei toevoegen, maar dat is eigenlijk overbodig.
Heel pure, fijne, goedkope maaltijd, en geschikt voor vega(n) en vleesvrije dagen.

Moet zeggen dat ik dat wel altijd heel jammer vind van budgetkoken: alle tips "hier is veel vlees voor weinig". Terwijl je met iets meer creativiteit een boel meer bereikt en ook wat maatschappelijk verantwoorder, en gezonder bezig bent.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:28

Die groente pakket van AH dus provinciale groente, Thaise groente.....kunnen die in de vriezer?
Op etiket stond van niet toch?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 08:56

Super! Ik volg zeker :D

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:11

Wij maken vaak vega budget wraps: borlotti bonen met pepertje en flink knoflook met beetje water koken, blenden en even opbakken (refried beans) Dan uitje fruiten, passata en blik bruine bonen, mais en evt olijfjes erbij met mexicaanse kruiden uit een potje. Voor de volwassenen vul ik een wrap met pittige refried beans en bruine bonen, de kinderen krijgen alleen de bruine bonen in een wrap. Serveren met sla en evt mayo, creme fraiche oid.

lovis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:27

tita schreef:
Die groente pakket van AH dus provinciale groente, Thaise groente.....kunnen die in de vriezer?

Bedoel je de zakjes roerbak/wok groente? Die gooi ik altijd in de vriezer.
Handig topic dit, moet zeggen dat ik al aardig oplet bij het boodschappen doen en echt niet veel A merken haal. Maar kan hier weer ideetjes opdoen voor nieuwe gerechten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 14:59

tita schreef:

Ja hoor dat kan gewoon in de vriezer, wel bevroren de pan inmikken en niet eerst laten ontdooien, is misschien wel iets minder knapperig maar zelf stoor ik me daar niet aan (aangezien ik het alleen voor dit soort gerechten gebruik... als ik het al gebruik, meestal snijd ik zelf)