Hoe denken jullie over vega?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Hoe denken jullie over vega?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 18:01

Tegenwoordig zie ik steeds vaker discussies over het vegetarisch zijn.
Dat bont verkocht word, vlees dat gekocht word etc. etc.
Ik zelf ben geen vega maar ben benieuwd naar jullie idee over het vega
zijn.

Ik heb zelf het idee van, bont ligt al in de winkel. Ik draag het nooit, maar
het word toch wel gedragen. Hetzelfde denk ik bij vlees, al eten wij wel
altijd biologisch vlees. Ik zie ook vega's die geen vlees maar wel vis eten.
Dit vind ik apart, want eerlijk is eerlijk. Vis is evenmin een dier.

Hoe denken jullie hierover? Hebben jullie aparte verhalen meegemaakt? Deel het hier. :)

mayniac_val

Re: Hoe denken jullie over vega?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:03

Is vis geen dier :+?

Ontopic: verander de wereld, begin bij jezelf :) Hoe minder vraag er is naar vlees, hoe minder het in de winkels zal liggen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:17

Als je vegetarisch bent is het niet best met je :+

Vegetarier zijn vind ik prima, veel beter voor het milieu. Ik zou het niet kunnen. Vegetariers die vis eten zijn overigens pescotariers ;)

En vega's, bedoel je daar veganisten mee? Die gebruiken geen enkel dierlijk product. Vind ik persoonlijk wat ver gaan, maar echt knap als mensen het wel kunnen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:24

Ik ben geen vegetariër.. Daarvoor hou ik te veelvan vlees.. Maar ik probeer wel bewust met mn vlees om te gaan.. Als t even kan, biologisch en ik wil t ook absoluut niet weggooien.. Als ik t niet meteen gebruik, gaat t de vriezer in.. En als ik plek had om mn eigen veestapeltje te houden en te (laten) slachten, dan deed ik dat.. Maar helaas heb ik dat niet..

Bont daarintegen ben ik absoluut tegen.. Je slacht imo een dier niet alleen voor zn pels.. Als dierenhuid een bijproduct is na zn vlees (zoals bij koeien) dan heb ik er geen problemen mee.. Maar dan kun je er ook vanuitgaan dat t dier nog (soort van) humaan geslacht is.. Althans in nl.. (Uitzonderingen daargelaten, vandaar dat ik er 'soort van' tussen zette..)

Ik heb wel een tijdje samen geleefd met een vegetarier.. Dit heeft wel gezorgd dat ik andere dingen heb leren eten.. Zij had er respect voor dat ik wel vlees at en maakte dit ook gewoon klaar als zij kookte, maar ik at ook vaker vegetarisch mee.. Geen problemen mee.. Ik hoef ook niet per se elke dagvlees, maar ik laat t niet helemaal staan..

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:30

Ik ga ga bewuster om nu ik op mezelf woon met het eten van vlees. Ik eet max. 100 gr. vlees per dag en in een pan pastasaus bijvoorbeeld verklein ik ook de porties p.p.. Daarnaast eet ik regelmatig vleesvervangers.
Ik hou ook veels teveel van vlees om het niet te eten. Daarom heb ik voor deze tussenweg gekozen. Daardoor word toch de bio-industrie minder gestimuleerd en draag ik op die manier mijn steentje bij aan het welzijn van de dieren :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:33

Ik ben ook vegetariër voor het milieu, en de bijkomende voordelen zijn ook zeer prima.
Zou ook wel willen stoppen met eieren en melk maar dat is eigenlijk geen doen, dus voorlopig blijft het bij zonder vlees, en dat is ook gewoon lekker eten hoor.

Mellow_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:39

Ik ben zelf vegetariër (al bijna 6 jaar :D) daarvoor at ik altijd heel weinig vlees

lianne484

een vraagje bij deze topic, Geen bont dragen, maar het leren tuig op je pony/ paard is toch ook van dieren? Of heb ik het verkeerd. Want jassen enzo worden er wel van gemaakt

Grapjasjes12

Ik vind veganisme persoonlijk fantastisch, maar dat komt vooral omdat ik veganistisch eten zo verrukkelijk lekker vind :+ Ik vind vegetarisme het 'net niet' zeg maar. Als je de industrie niet wilt helpen, ga dan voor volledig veganisme, denk ik dan.

Edit: wat in NL als vegetarisme wordt gezien is eigenlijk ovo-lactovegetarisme. Een vegetariër eet geen enkel dierlijk product, een veganist gebruikt ze ook niet.
Laatst bijgewerkt door Grapjasjes12 op 27-08-13 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:46

Ik eet ook geen vlees. Uitgezonderd het kalf van m'n ouders wat in de vriezer ligt of vlees van wild wat m'n vader geschoten heeft. Maar daar eet ik dan ook maar een klein stukje van. Vis eet ik dan weer wel. Ik vind 't lekker. Wel let ik daarbij op 't MSC keurmerk. Al lijkt dat tegenwoordig ook overal op te staan.
Bij 't meeste vlees heb ik gewoon zoiets van, ik vind 't niet per se lekker, dus dan hoeft er voor mij ook geen dier dood.

En ja ik zal in ogen van sommige vast ontzettend hypocriet bezig zijn maar ach. Mensen zouden elkaar eens in hun waarden moeten laten, elkaars keuzes wat betreft eten moeten respecteren ipv meteen aan een vegetariër te vragen of ze wel vis eten bv. 'Want dan zijn ze geen echte vegetariër, betrapt!'

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:47

lianne484 schreef:
een vraagje bij deze topic, Geen bont dragen, maar het leren tuig op je pony/ paard is toch ook van dieren? Of heb ik het verkeerd. Want jassen enzo worden er wel van gemaakt

Leer is een bijproduct.. Van koeien wordt heel erg veel gebruikt.. Ik persoonlijk heb er dan geen probleem mee.. Dan sterft een dier niet zomaar voor niets..

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:47

Ik ben al sinds mijn zevende vegetariër en vind dat veel meer mensen moeten stil staan bij wat vlees is en waar het vandaan komt. Als je bewust de keuze maakt geen vegetariër te zijn, omdat het je het vlees zo lekker vind of zo, kan ik me daar iets bij voorstellen, maar eet dan op z'n minst niet elke dag vlees (dat is ongezond) en als je vlees eet, koop het dan biologisch want de bio-industrie kan gewoon echt niet. Ik eet ook alleen maar kaas met vegetarisch stremsel en gebruik geen producten waar gelatine inzit. Ook draag ik geen leer en wol en eet ook geen vis. Ik probeer gewoon geen enkel dierlijk product te gebruiken behalve enkel biologische & vegetarische zuivel. Het jammere vind ik de verkeerde ideeën die bestaan over vegetariër/veganist zijn. Zoals: dat het toch geen zin heeft omdat het dier al dood is/toch wel opgegeten wordt. Of dat je niet lekker kan eten als je vegetariër/veganist bent (dat je alleen maar groenten eet of zo).

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:56

NoorW schreef:
Ik ben al sinds mijn zevende vegetariër en vind dat veel meer mensen moeten stil staan bij wat vlees is en waar het vandaan komt. Als je bewust de keuze maakt geen vegetariër te zijn, omdat het je het vlees zo lekker vind of zo, kan ik me daar iets bij voorstellen, maar eet dan op z'n minst niet elke dag vlees (dat is ongezond) en als je vlees eet, koop het dan biologisch want de bio-industrie kan gewoon echt niet. Ik eet ook alleen maar kaas met vegetarisch stremsel en gebruik geen producten waar gelatine inzit. Ook draag ik geen leer en wol en eet ook geen vis. Ik probeer gewoon geen enkel dierlijk product te gebruiken behalve enkel biologische & vegetarische zuivel. Het jammere vind ik de verkeerde ideeën die bestaan over vegetariër/veganist zijn. Zoals: dat het toch geen zin heeft omdat het dier al dood is/toch wel opgegeten wordt. Of dat je niet lekker kan eten als je vegetariër/veganist bent (dat je alleen maar groenten eet of zo).

Mag ik vragen waarom geen wol? (Ben gewoon nieuwschierig) want het is namelijk heel erg zielig om een schaap niet te scheren.

Weer ontopic. Ik vind veganisten wat overdreven maar vegetariërs wel goed. Helaas ook ik houte veel van vlees maar ik probeer er wel bewust mee om te gaan

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:21

lianne484 schreef:

Dat ligt er toch maar net aan waarom je vegetarier bent.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:00

Tja, ieder zn ding natuurlijk.. De mens heeft altijd al vlees gegeten, we zijn omnivoren en kunnen dus van zowel vlees als 'plant' overleven. Waarom vlees dan opeens te skippen begrijp ik als het gaat om dieren welzijn.. maarja, om voor 300gram biologische kipfilet nou €7,56 te betalen ipv de €3,12 van waarschijnlijk de plof kip.. ik vind het verschil te veel..

Ik eet sowieso niet veel en zeker niet elke avond warm.. de keren dat ik dit doe wil ik gewoon een lekkere pasta met een stukje vlees.. Een student die bijna net rond komt.. tja, dan maar de kilokip.. hoe sneu en verschikkelijk het ook is..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:10

De enige dieren die ik minstens 'szomers in de wei zie lopen zijn koeien. En een stal waar heb gestaan hadden ze ook 200 tot 300 koeien, en die hadden het goed hoor.
Ik eet bewust bijna alleen maar rund. Kip houd ik sowieso niet van en varken ook niet. Vind het zo droog.
Respect voor de mensen die helemaal vega zijn. Zou ik niet kunnen... vind biefstukjes veel te lekker :9

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:17

Ik ben gewoon vegetarisch geworden omdat ik veel vlees niet lekker vond en vis vies glibberig en nu ben ik dat gewoon zo gewend. Wel eens geprobeerd paar jaar terug maar dat beviel me allerminst. Ben alleen bang dat er hier een discussie gaat ontstaan vega vs vlees en dat de vegetariërs zich mogen gaan verdedigen. Het komt nogal geregeld voor en ik heb zoiets van: laat elkaar gewoon in zn waarde en accepteer gewoon dat diegene anders eet dan jij.

Wbt leer op je paard... Vega's eten geen vlees.. Zijn niet direct tegen alles wat ook maar in connectie staat met dieren. Ik eet het bijv niet, maar gebruik wel eens leer oid. Als je daar moeilijk om gaat doen als vega moet je imo veganist worden. Die mijden alles wat ook maar een fractie met een dier te maken heeft.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:40

Maar waarom moet je dan veganist worden? Stel ik wil geen vlees eten, leer zoveel mogelijk vermijden maar wel vis eten. Dat kan toch? Als ik in een winkel ben en ik twijfel tussen 2 tassen bv. Als de een dan van leer is en de ander van nep leer, dan zou ik voor die andere tas kiezen.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:41

Weer deze discussie. Dat ik nog zo stom ben erop te reageren.
Als alle vegetariërs nu opeens vlees zouden gaan eten, zou de productie enorm stijgen.
Elke vega redt gemiddeld 10-12 dierenlevens per jaar.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 20:48

Waarom is het zo'n probleem dat dit topic aangemaakt word? :+
Bokt is deels ook gemaakt voor discussies.. Maargoed dat is off topic
ZeSteigert schreef:
Als alle vegetariërs nu opeens vlees zouden gaan eten, zou de productie enorm stijgen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:49

Is toch juist interessant om andermans standpunten te lezen. En je moet maar zo denken, al is iemand niet 100% van de tijd vega maar de helft, dan 'redt' diegene volgens jou alsnog 5-6 dieren per jaar.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:49

Lieshorses schreef:
ZeSteigert schreef:

Omdat deze discussie al tig keer gevoerd is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 20:54

Dat betekend dat het een interessant onderwerp is, als je niet wilt
dat er een word aangemaakt reageer dan niet.. :+

Ik heb trouwens respect voor zowel veganisten als vegetariërs,
al zou ik het zelf nooit volhouden.. Vlees is lekker :9

ZeSteigert schreef:
Lieshorses schreef:

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:56

Lieshorses schreef:
Dat betekend dat het een interessant onderwerp is, als je niet wilt
dat er een word aangemaakt reageer dan niet.. :+

Ik heb trouwens respect voor zowel veganisten als vegetariërs,
al zou ik het zelf nooit volhouden.. Vlees is lekker :9

ZeSteigert schreef:

De vorige topics over dit onderwerp zal zo ongeveer hetzelfde in staan.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:02

ryukapple schreef:
Mag ik vragen waarom geen wol? (Ben gewoon nieuwschierig) want het is namelijk heel erg zielig om een schaap niet te scheren.

Weer ontopic. Ik vind veganisten wat overdreven maar vegetariërs wel goed. Helaas ook ik houte veel van vlees maar ik probeer er wel bewust mee om te gaan

Omdat veel schapen die voor wol gebruikt worden, toch niet vriendelijk gehouden worden en omdat ze nog steeds aan onverdoofd mulesing doen in Australië (waar de meeste wol vandaan komt). Als ik zou kunnen controleren waar het wol vandaan kwam en ik zou het goed vinden hoe de schapen er daar bij stonden, zou ik het wel dragen, maar zolang ik dat niet kan, dan maar helemaal geen wol.