'Tafeltje dekje' maaltijden voor oma, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

'Tafeltje dekje' maaltijden voor oma, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:18

Mijn oma is inmiddels ruim de 90 gepasseerd. Woont (jammer genoeg) nog zelfstandig. Krijgt 's ochtends en 's avonds inmiddels al thuiszorg.
Maar haar gezondheid vooral het lopen/staan gaat echt achteruit. Ze valt regelmatig en moet lopen met rollator.v Dat is ook te zien aan haar gewicht, ze is erg afgevallen. Wilde ze eerst absoluut geen hulp wbt eten van kinderen/kleinkinderen. Inmiddels lijkt ze daar toch steeds meer voor open te staan gelukkig.
Oma heeft geen oven en magnetron (voor magnetron probeer ik haar nog om te halen, maar weet niet of dat gaat lukken).

Wie heeft er tips voor makkelijke opwarmmaaltijden uit de diepvries?
Ik heb al al hutspot met een gehaktbal in jus. Macaroni en rijst in saus en wat soep.
Maar meer variatie is van harte welkom :)

benangelique

Re: 'Tafeltje dekje' maaltijden voor oma, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:24

Waarom geen echte tafeltje dekje? Erg gevarieerd en prima eten. Mijn schoonmoeder warmde het altijd gewoon in een pannetje op

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:33

Toch een combimagnetron, want er zijn zo ontzettend veel lekkere kant-en-klaarmaaltijden (de stoommaaltijden van de appie en de jumbo bv.) Opwarmen in de pan is veel lastiger.

Overigens kun je bijna alles wat je eet ook in de diepvries gooien en weer opwarmen. Zelfs spinazie is niet meer erg. Dus gewoon lekker een portie extra koken en invriezen. En vragen wat je oma lekker vindt natuurlijk :)

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:35

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:41

Krijg je bij Tafeltje-Dekje e.d. ook niet een héél eenvoudige magnetron? Als Oma per se niet aan zo'n echte Tafeltje-Dekje wilt beginnen is zo'n magnetron misschien wel zelf aan te schaffen?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:46

Als ze in de buurt van jubbega woont kun je de walvis (heerenveen) proberen voor thuis maaltijden. Zag er altijd erg lekker uit en volgens mijn cliënten heel lekker(voor dat soort maaltijden)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:53

Niet aan een combimagnetron beginnen. Dat is veel te ingewikkeld en afschrikwekkend. Gewoon de simpelste, kleinste magnetron die er is kopen en in haar keuken neerzetten. Hebben we bij mijn oma van 90+ ook gedaan, en ze is hem uiteindelijk ook gaan gebruiken. Ze heeft ook maaltijden van Tafeltje Dekje (of weet ik veel van welke organisatie ze het heeft. Vroeger heette het zo dus voor haar heet het nog steeds zo ;) ) Zelf vindt ze dat nog elke dag een luxe dat ze niet hoeft te koken, dus ze is er hartstikke blij mee. Volgens mij heeft ze ook nog voor elke dag de keuze uit 2 maaltijden.

Gewoon doen hoor, daar is het voor. Daar zou ik echt niet elke dag apart voor gaan koken, eten brengen en commentaar in ontvangst nemen. ;)

Mijn opa (van de andere kant) wilde het niet en at op het laatst alleen nog maar gevulde koeken. Echt stom hoe koppig die oude mensen soms kunnen zijn.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:57

gewoon tafelje dekje, veel veiliger en makkelijker! vaak kun je kiezen om zelf op te warmen en voor een week in 1 keer te krijgen of iedere dag een warme maaltijd. kost wel wat maar och..... laat haar die erfenis maar lekker zelf opeten!!!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:59

Een combi lijkt mij idd ook geen strak plan, mijn schoonouders van 82+ hebben er één en ze begrijpen er niets van, op het kookwekkertje na := . Zonde van de dure aanschaf en het geeft hen een rotgevoel dat ze het niet snappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:03

Tafeltje dekje zou de ideale oplossing zijn incl. de 'gedwongen magnetron' :+ Maar weet dat oma daar, ondanks haar leeftijd, nog niet aan toe is. Ze heeft net de thuiszorg geaccepteerd voor wat schoonmaakwerk en kousen.
Dus.. nu even nog een brug te ver voor haar... Ook is tafeltje dekje best aan de prijs, ik weet niet of oma dat kan of wil gaan betalen...
Evenals die magnetron, zag een mooie tweedehands voor 10 euro staan, maar weet niet of dat gaat lukken.. Betalen doe ik zelf, maar weet niet of ze zo'n modern ding in huis gaat accepteren... ;)
Haar eerste hulp zal die diepvriesbakjes zijn die ze in haar pannetje makkelijk kan opwarmen helaas.
Ik weet dat stamppot rauwe andijvie niet gaat lukken vanuit de diepvries?

@_MelloW_ oma woont vlakbij Heerenveen, ik ga zeker info aanvragen. Vooral omdat het warm geleverd wordt. Maar ben bang dat dat de prijs erg hoog is.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:05

stamppotten kun je bakken...
maar ik hoop wel dat ze electrisch kookt, niet op gas? en daar kun je een timer opzetten voor de veiligheid,,,,

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:06

Spinazie schijnt ook niet te kunnen, als het al eens ontdooid is geweest. Maar daar verschillen de meningen over.

Kunnen die maaltijden niet betaald worden met het PGB?

Oh, en het kan geloof ik ook op alleen bepaalde dagen. Dus als ze het nou 3 keer in week heeft ofzo, dan eet ze toch nog eens goed ;).

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:11

Probeer Thuiszorg tafeltje dekje te laten introduceren, soms lukt het hen wel om de cliënt te overtuigen. En tafeltje dekje krijgen mensen elke dag vers en warm thuisbezorgd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:28

suuzepuus schreef:
stamppotten kun je bakken...
maar ik hoop wel dat ze electrisch kookt, niet op gas? en daar kun je een timer opzetten voor de veiligheid,,,,

Op het vallen na is oma nog erg goed bij. Ze kookt inderdaad nog op gas, maar dat gaat nog er goed.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 02:14

Zelf koken geen optie?
Oma eens in de zoveel tijd een goed gevulde vriezer bezorgen.

En wellicht voor je oma ook elke dag een pakje energierijke voeding?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 02:28

Mijn opa hebben we ook een magnetron gegeven, terwijl hij dit niet wou, was hij uiteindelijk toch erg blij mee.

Ik kookte overigens voor m'n opa regelmatig een grote pan macaroni en die deed hij dan invriezen in 1 persoonsbakjes en dan opwarmen in de magnetron.

Maar dit is eigenlijk niet wat je vraagt :+ (komt de grote boze mod me nu achter de broek aan omdat ik eigenlijk off-topic ga? :+ )

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 02:37

Kijk eens naar de mogelijkheden bij "VanSmaak" voorheen was dat maaltijd service noord. Ze hebben allerlei opties wat betreft de maaltijden (warm bezorgen of op te warmen en meer. Hebben ook een boodschappenservice mocht dat nodg zo jn en je kunt via hen zelfs een magnetron "huren". Ze werken met vaste bezorgers voor de maaltijden. Werk in de thuiszorg en merk duidelijk dat dat voor veel ouderen een groot voordeel is. Vaak wordt er erg tegenop gezien dat er allerlei mensen i huis komen.
Als je vragen hebt, hoor ik het graag!

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 02:45

Maaltijd soepen gaan goed.
Gewone prak kan ook in een pannetje met de deksel erop.
Worstjes, tartaar, kip e.d. kunnen ook goed in een pannetje.
Boerenkool, zuurkool e.d. is nog makkelijker opwarmen.
Bonen, bieten e.d. mits met wat vocht.
pasta, nasi. Ik zie het probleem niet zo.
Wij zijn erg gewend aan een magnetron, maar ip kan bijna alles wel in een pannetje opwarmen als je het vuur maat net te hoog zet en even een deksel er over :)

Bloemkool zou ik overigens niets invriezen en opwarmen, dat word prut

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 06:53

Maartje1990 schreef:
Maar dit is eigenlijk niet wat je vraagt :+ (komt de grote boze mod me nu achter de broek aan omdat ik eigenlijk off-topic ga? :+ )

de boogieman is coming }>

Ik zou het ook eens door thuiszorg laten aanpraten (of eens voorstellen dat ze een weekje test, is het niks kan ze nog altijd stoppen?)
Oude mensen zijn moeilijk als er dingen moeten veranderd worden. In hun ogen is het weer een stukje zelfstandigheid dat ze verliezen ...

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:12

Ik heb in fokuswoningen gewerkt en daar zat een cliënt die werkelijk alles liet invriezen :j

Ik vries ook wel eens aardappeltjes in (met jus) en gebakken vlees met groenten.
Veel dingen zijn gewoon in te vriezen hoor ;)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:13

Ik had ook zo'n eigenwijze oma lol, inmiddels is ze wel naar een verzorgingshuis gegaan maar daar is heeeeeeeel veel tijd en moeite overheen gegaan.

We hebben het 'opgelost' door het langzaam te introduceren zegmaar, niet in een keer alles willen veranderen.
Zo ging ik dan bijv bij haar op bezoek, maar zorgde ervoor dat dat tussen 16.00 en 20.00 was ipv bijv 's morgens op de koffie.
Dan kookten/maakten we samen een maaltijd voor ons tweeën maar zorgde ik ervoor dat we natuurlijk meer als 2 maakten.
Kon oma dan makkelijk overtuigen, want het was zo lekker, nee ik hoefde het niet mee naar huis want mijn eigen vriezer is propvoooool, heeft u nog lekker een maaltje voor donderdag etc.

Of, als ik op bezoek kwam belde ik een dag van tevoren op... oma ik wil rauwe andijviestamppot maken, hoe maakte jij het ook alweer (wist ik dan wel natuurlijk)... oma als ik het dan toch maak, zal ik een extra portie meenemen zodat u deze week ook andijviestamppot heeft? Want tja... andijviestamppot kun je niet invriezen en ik wil geen 3 dagen hetzelfde eten.

Met een beetje kunst en vliegwerk (samen boodschappen doen en de stoommaaltijd aanwijzen en zeggen dat deze zo lekker was toen ik hem vorige week at (not), moet u echt eens proberen), begon ze het langzamerhand wel te accepteren maar had ze wel het gevoel (hoop ik tenminste :P) zelf de regie te houden, zeker wat betreft bezoek combineren met koken en samen eten, omdat daar ook vaak samen boodschappen doen aan vooraf ging.
Uiteindelijk accepteerde ze tafeltje dekje ook.
Maar kreeg wel altijd de opmerking van oma dat mijn (en van andere familie) toch echt lekkerder was, dus nam alsnog regelmatig wat mee

Een hele simpele magnetron heb je nieuw voor 25/30 euro vermoed ik, daar zitten alleen ontdooi en opwarm functies op.
Zo min mogelijk tekst en plaatjes en zo min mogelijk mogelijkheden dan is het voor oma beter te behapstukken

edit:
toevoeging warme lunch kan natuurlijk ook

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:55

Bijna alles is wel in te vriezen en op te bakken. Makkelijkste zijn eenpans-gerechten. Wat je kunt voorstellen is om een dag in de week, gewoon voor het gemak, ze is immers niet meer de jongste, toch "tafeltje, dekje" te laten komen. Hier in de buurt komen die maaltijden warm aan, geen geklooi met pannetjes of magnetrons.
Zo geef je haar niet het gevoel dat je haar lastig vind of dat ze nu echt nutteloos is, maar wel een stapje in de richting van gehele verzorging.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:18

Combi is misschien inderdaad te ingewikkeld, dan toch beter een gewone.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:23

Wij deden altijd als we gingen koken voor onszelf, ook een portie voor m'n stiefmams haar vader mee koken en invriezen of gewoon in de koelkast als het voor de volgende dag was.
Hop in de magnetron en je hebt een maaltijd!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:56

Inderdaad een idee om een dag in de week te gaan proberen, heeft ze "vrij" van koken. Merk dat veel mensen dat toch fijn gaan vinden, even niet meer moeten koken of gewoon simpelweg energie voor andere dingen over houden.

Is overigens nog een optie om je eten op te warmen, is ook een soort opwarmdienblad. De warme maaltijd wordt in speciale bakken aangeleverd, je zet die op het dienblad en met 1 druk op de knop wordt het opgewarmd. Kan oma toch zelf bepalen wanneer ze warm eet.