Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_xx

Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 15:30

Hallo bokkers :D,

Ik lees de laatste tijd heel veel over ontbijten met havermout. De meesten doen het voor het afvallen.
Maar ik heb na het ontbijt altijd heel snel weer honger. Ik las dat je van ontbijten met havermout lang het gevoel hebt dat je gegeten hebt.
Ik heb dus vanmiddag havermout gehaald.

Hebben jullie ook wat ''recepten'' voor mij. Koken jullie de havermout elke ochtend? Eten jullie het met melk of water?
Wat doen jullie er allemaal doorheen?

Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben :D

Grapjasjes12

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:40

Ik kook het in water :) Ik breek een banaan in stukjes, doe er een el honing bij, een el kokosvet en dan doe ik de havermoutpap eroverheen. Even doorroeren, kaneel er doorheen roeren en smullen maar :9

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:40

Havermout gewoon in yoghurt vind ik eigenlijk best lekker. Lekkerder dan met melk, juk.

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 15:42

phormicola schreef:
Ik kook het in water :) Ik breek een banaan in stukjes, doe er een el honing bij, een el kokosvet en dan doe ik de havermoutpap eroverheen. Even doorroeren, kaneel er doorheen roeren en smullen maar :9

Dat lijkt me heeerlijk, ga ik morgenochtend proberen!

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 15:42

Hebben jullie ook daarna echt het gevoel dat je wel vol zit voor een tijdje? of iig niet na 1,5 alweer honger?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:43

Ja, ik ben dan echt uren vol. Zeker als ik 7 uur ontbijt, dan hou ik het makkelijk vol tot 12:00. Met brood heb ik om 10:00 al weer honger.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:46

MoonChloe schreef:
Havermout gewoon in yoghurt vind ik eigenlijk best lekker. Lekkerder dan met melk, juk.

Inderdaad :), gewoon de avond op voorhand de havermout al bij de yoghurt doen, zodat het een nachtje kan 'opzwellen'. Of met karnemelk. De karnemelk zelf smaakt niet heel fel door, maar het smaakt toch meteen al minder "plat" dat gewone havermoutpap met melk.

Ook een goeie combinatie is met stukjes appel en rozijnen erdoor (eventueel met wat kaneel of honing erbij). Of met banaan en 1/2 el cacaopoeder.

Mijn honger blijft met havermout sowieso een stuk langer weg, dan met brood/cornflakes...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:47

Ik heb altijd 2 uur later weer trek, maar dat heeft niets met de havermout te maken :)

Cacao er doorheen is ook megalekker :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:47

Ik ontbijt ook vaak met havermout.

Gekookt in sojamelk, amandelmelk of rijstmelk ipv normale melk.
Voor de afwisseling (en de kcal), want ik heb zelf geen lactose intolerantie ofzo.
Groot voordeel: amandelmelk en rijstmelk zijn al zo zoet uit zichzelf (en toch minder Kcal), dat ze geen extra suiker of honing nodig hebben om te zoeten!

Vaak doe ik er wat geraspte kokos doorheen. Voor extra vezels en smaak.
Heel klein snufje zout.
Flinke scheut kaneel (lekker én goed voor de bloedsuikerspiegel balans).
Lekkere scheut gember poeder (als je dat lekker vindt; het verhoogt je stofwisseling met 30% voor enkele uren!).

En soms wissel ik af door er een klein theelepeltje cacao poeder door te gooien.
Want iedere vrouw, houdt van cacao :)

Maar... Ik heb na een paar uur wel echt weer trek hoor.
Ligt aan mij.. Ik ben een hongerlap.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:49

Hahaha wat een toeval, ik heb hier de afgelopen week ook vragen over gesteld op Bokt :D
Voor mij werkt het prima! Ik doe het samen met yoghurt omdat ik geen melk kan verdragen en laat het dan minstens een half uurtje weken. Dan vind ik het al prima te eten. Soms mik ik er nog wat kaneel doorheen of een banaantje.
Ik hou het dan wel de hele ochtend vol!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:51

soyamelk met havermout opwarmen in een pannetje voor ong 5 min tot de havermout zacht is, heerlijk!

troi

Wat is het eigenlijk het voordeel van havermout boven bijv brinta?

F_Orumster

Ik ontbijt ook vaak met havermout (50-60 gram) en wat rozijntjes. Giet er kokend water over en laat dat even wellen (zeg 7 minuten). Voeg 3 lepels slagroom toe (minder lactose dan met melk) (en even vet). Cayenne, misschien ook wat voor jou? Slagroom ipv melk?

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 15:54

Mmm ik ga meteen even in de kast kijken of we nog kokos hebben. Ik ontbeet altijd met brood en een smoothie met yoghurt en kiwi ook lekker maar ik had na 1,5 echt een rammelende maag heel irritand. Doen jullie er ook lijnzaad door? Dit doe ik namelijk wel door de smoothie

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:55

troi schreef:
Wat is het eigenlijk het voordeel van havermout boven bijv brinta?

Brinta = tarwe, het is maar hoe je daarover denkt :) Verder vind ik Brinta niet te vreten.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:56

Ik kook het in soya-, rijst- of havermelk en doe er rozijnen, (geweekte) vijgen of abrikozen door. Met banaan is ook lekker.
Als het wat afgekoeld is doe ik er wel eens 1 el lijnzaad door maar meer omdat het gezond is en niet voor de smaak.
Laatst bijgewerkt door Billy20 op 08-04-13 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:57

F_Orumster schreef:
Ik ontbijt ook vaak met havermout (50-60 gram) en wat rozijntjes. Giet er kokend water over en laat dat even wellen (zeg 7 minuten). Voeg 3 lepels slagroom toe (minder lactose dan met melk) (en even vet). Cayenne, misschien ook wat voor jou? Slagroom ipv melk?

Slagroom? Dan is het toch bomvol suikers?

Brinta vult hier helemaal als een baksteen :P Aan Brinta met yoghurt moet ik nog wennen maar is ook prima te doen. Havermout is wel favoriet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:58

Niet alle slagroom is gezoet.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:58

Ik volg deze ook even!
Ik heb laatst bij de molenaar havermout gekocht, maar buiten om als ingrediënt van bv 'n gebakje is het niet gekomen omdat ik niet goed wist hoe ik het moest verwerken. Ben zelf geen broodeter en hou erg van makkelijke ontbijten, doch gezond en vullend. Dus eet nu elke ochtend brinta die ik afwisselend wat op smaak maak met bv kaneel of cranberry's, de tip van kokos vind ik ook een goede!
Ik vraag me af of havermout in mijn snelle ontbijten past, gezien je het best even moet wellen/koken, ik wil gewoon binnen 3 minuten klaar zijn :')

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 15:59

Cayenne schreef:
F_Orumster schreef:

Slagroom? Dan is het toch bomvol suikers?

Brinta vult hier helemaal als een baksteen :P Aan Brinta met yoghurt moet ik nog wennen maar is ook prima te doen. Havermout is wel favoriet.

Dat slagroom lijkt mij ook niet echt gezond?

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 15:59

Femke schreef:
Niet alle slagroom is gezoet.

Bedoel je die slagroom in zo'n bekertje? die nog niet geklopt is?

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 16:00

Letizia schreef:
Ik volg deze ook even!
Ik heb laatst bij de molenaar havermout gekocht, maar buiten om als ingrediënt van bv 'n gebakje is het niet gekomen omdat ik niet goed wist hoe ik het moest verwerken. Ben zelf geen broodeter en hou erg van makkelijke ontbijten, doch gezond en vullend. Dus eet nu elke ochtend brinta die ik afwisselend wat op smaak maak met bv kaneel of cranberry's, de tip van kokos vind ik ook een goede!
Ik vraag me af of havermout in mijn snelle ontbijten past, gezien je het best even moet wellen/koken, ik wil gewoon binnen 3 minuten klaar zijn :')

Ik heb het net in de magnetron geprobeerd met een beetje havermout met melk gewoon om te proberen en dat vond ik erg lekker. Ik heb nu alvast voor morgenochtend een bakje havermout met water in de koelkast gezet hoef ik dat morgen alleen even te kopen zo klaar :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:02

Dat heb ik ook geprobeerd, maar het bleef gewoon hard bij mij :')

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:03

Florenc schreef:
MoonChloe schreef:

Inderdaad :), gewoon de avond op voorhand de havermout al bij de yoghurt doen, zodat het een nachtje kan 'opzwellen'.

Ik vraag me nu af of je havermout per se moet weken, dat doe ik namelijk niet :)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:03

Havermoutpap is heerlijk, maar ik vergeet het altijd! Moet het de avond tevoren klaar zetten.
Brinta is net zaagsel.
Als je havermout weekt, is het eerder gaar; kan zo 10 min schelen.
Laatst bijgewerkt door Sandrina op 08-04-13 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt