Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

appalin

Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 08:19

Sinds een aantal weken heb ik mijn eetpatroon omgegooid en ben ik gaan eten op de manier hoe Amber Albarda dit aanbeveelt. Ten eerste is het lekker, ten tweede super gezond, ten derde ik voel me stukken fitter en als vierde ik ben zelfs wat afgevallen!

Ik was benieuwd of hier meer mensen zitten die volgens AA eten. Misschien kunnen we recepten, ervaringen en ideeën uitwisselen.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:30

Ik heb ook haar boek en probeer er nu toch echt op te letten :-) al is alles opvolgen wel lastig!

Anoniem

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:53

[MW] > [VT]

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:22

Kun je misschien wat meer uitleg geven?
Kan op haar site weinig informatie vinden over wat het nou precies inhoud.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:47

Ik ben ook Amber Albarda-fan :j Ik voel me er ook erg lekker door en vind het vooral prettig dat ik nu veel beter begrijp wat bepaalde voedingsstoffen met je doen. Ik kreeg bijvoorbeeld altijd trek na het eten van een appel, nu weet ik dat dat komt omdat ik een redelijk gevoelige bloedsuikerspiegel heb en dat ik die kan stabiliseren met iets van eiwitten. Haar recepten zijn ook toegankelijk, geen ingewikkelde producten die je nooit meer gebruikt, maar gewone recepten met simpele aanpassingen waardoor ze een stuk gezonder worden :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:54

Hebben jullie wellicht wat voorbeelden van recepten? Ik ben wel benieuwd namelijk :-)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:17

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:39

Ik ben ook erg enthousiast over de 'methode' van Amber Albarda. Ik vind alleen haar recepten over het algemeen niet heel snel en/of makkelijk. Ik heb al eens de penne met tomaat en feta gemaakt (lekker, maar arbeidsintensief!), en de frietjes van knolselderij (héérlijk, maar wat een rotwerk om zo'n knolgeval schoon te maken! Tip: gebruik een groot mes). Verder de tomaat-paprikasoep (lekker!), wentelteefjes (jummie!), kalkoenburger (maar dan met rundergehakt, ook heel lekkker), bloemkoolpuree. In maart schijnt er weer een nieuw kookboek van haar uit te komen, waar ook recepten voor kinderen in staan. Die wil ik zeker hebben, zodat ik ook wat ideeën opdoe om voor mijn kleine zoontje te koken.
Verder heb ik een aantal van haar tips standaard geïntegreerd in mijn voedingspatroon, zoals veel afwisseling in wat je eet - zo varieer ik 's ochtends tussen drie ontbijtjes; muesli met yoghurt, havermout en Teff (een soort Brintapap wordt dat), aangevuld met lijnzaad; eet ik regelmatig noten, eet ik speltbrood of ander desembrood of roggebrood, zoveel mogelijk gezond(er) beleg zoals hummus, hüttenkäse etc., enzovoorts. Ik voel me er prima bij en ben als bonus ook nog een flink aantal (zwangerschaps-)kilootjes kwijtgeraakt!
Het 'vervelende' is wel dat ik nu wel veel vaker nadenk over hoe ongezond de gemiddelde Nederlander eigenlijk eet en dat ik me daar dus ook zorgen over maak bij de mensen van wie ik hou. Tja...

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 16:59

@MiraMar: daar heb ik ook wel eens last van. Nu ik bewust bezig ben met gezond eten, besef ik pas hoe ongelooflijk ongezond de mensen om mij heen eten, en dan kost het me moeite om mijn mond dicht te houden...

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:31

Dat heb ik ook := Vooral de hoeveelheden suiker die iedereen eet, vallen me nu ineens op. Het is dan idd lastig om er niks van te zeggen, aan mensen die het zelf interessant vinden, leg ik wel eens het eea uit, maar er zijn ook zat mensen bij wie ik maar wijselijk mijn mond houd omdat het anders vast averechts werkt :+

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:36

ik heb haatr tip om iedere week 1 dingetje aan te passen gevormd naar iedere week iets nieuws qua eten proberen (of zei zij het ook zo al, t is zo n tijd geleden weet het niet helemaal meer) na 1,5 jaar kom je niet heel veel nieuws meer tegen en moet je het echt opzoeken maar ik vind nog regelmatig iets wat ik nog niet eerder gegeten heb(moet wel gezond zijn dan he :) ) Heb van de week Jackfruit geprobeerd maar vond het niet echt lekker was denk ik niet rijp genoeg. Maar goed dat weet ik dan ook weer haha

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:07

Vorig jaar ook een tijdje gedaan en 5 kilo afgevallen en voelde me ook top! Daarna veel drukte, verandering op het werk, huis gekocht, klussen, verhuizen.. Dus toen is het er weer een beetje bij in geschoten. Heb het boek wel voor sinterklaas gekregen, dus binnenkort maar weer van start! Wel moet je er echt voor 100% voor gaan, anders val je geleidelijk weer terug in je 'normale' eetpatroon. Tenminste, als ik voor mezelf spreek heb ik dat wel heel erg gemerkt.

Wat ik vooral heb gedaan is suikers vermijden, behalve fruitsuikers. En natuurlijk alle kant en klaar producten, koekjes, snoep, e-nummers. Dan pas proef je hoe zoet alles eigenlijk is en hoe je behoefte naar zoetigheid gewoon geleidelijk helemaal afneemt! En inderdaad noten, chiazaden, superfoods.. Ook veel rauwe groentes. En vet, de gezonde vetten, zijn echt zo erg niet!

Lekker als tussendoortje: smelt wat kokosvet in een pan (hoeveelheid moet ik ff nazoeken) en doe er 50 gram rauwe cacao bij. Goed laten smelten samen en dan weer laten afkoelen, stop er wat lekkere rauwe noten in en evt daarna in de koelkast. Superlekker en gezond! :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:18

Wat is de filosofie achter haar manier van eten?
Wat zijn de belangrijkste 'regels' die ze hanteert?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 07:55

zo te lezen (heb het boek niet) gebruikt ze zo min mogelijk bewerkt voedsel en mijdt ze transvetten? (te zien aan kokosolie)

veel groentes en originele recepten zo te lezen op de site, leuk hoor!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 14:28

Is dat zo bijzonder dan, dat doe je al snel als je een beetje bewustzijn hebt.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:42

Het is best een andere manier van eten. Ik let er nu op, volg lang niet alles. Maar ook bij brood kun je dus verschillende keuzes hebben.. soms denk je dat iets gezond is, maar dat is het dus niet...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 17:44

oja anneliesdj, koop jij alles bio/vers? gebruik je roomboter en kokosolie ipv halvarine en zonnebloemolie?
spelt/zuurdesembrood enz...?
interessante site! mooie tegenhanger van Sonja Bakker

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:31

Ik koop zoveel mogelijk vers ja, ik kruid alles zelf en gebruik dus zo min mogelijk pakjes, zakjes ed.
Het is toch niet zo moeilijk om te bedenken dat al het voorgeprepareerde voedsel niet goed is voor je lijf.
Waarom roomboter en kokosolie zou ik graag horen maar heb ik op de site nog niet kunnen vinden ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 08:02

dat staat dan in één van die boeken, maar google anders eens op transvet.
leuk om hier te lezen dat mensen (ook) bewuster met hun voedsel omgaan!
het is natuurlijk zo dat fabrieksvoedsel nooit beter kan zijn dan vers, maar er is een hele generatie die daar totaal niet mee bezig is, van snack tot snack leeft en nog denkt dat de overheid goed voor ze zorgt en dat het nooit in de winkels zou liggen als het niet goed voor je was....
het is ook de tijd van gemaksvoedsel, van snel, snel, snel!
waar wij helaas ook toch wel aan mee doen, maar wie weet met Amber's recepten kunnen we het roer weer eens omgooien. :)
wij zijn ieg vegetariër en kopen een aantal ingrediënten standaard bio. elke dag groente op tafel en fruit eten, geen vaste patat/pizza/pannenkoekendag in de week enz....

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:19

anneliesdj schreef:
Is dat zo bijzonder dan, dat doe je al snel als je een beetje bewustzijn hebt.

Als je al eea weet over voedsel, is het misschien niet zo bijzonder, nee. Uiteindelijk is het een beetje back to basics: verse producten gebruiken, geen suiker, etc. Maar ik denk dat de boeken van Amber Albarda heel veel mensen kunnen helpen die graag gezonder willen gaan eten, maar nog geen idee hebben waar ze moeten beginnen. Voor die mensen (waaronder ik) biedt ze concrete handvaten en heldere uitleg om je te helpen je eetpatroon aan te passen. Dus bijzonder misschien niet, handig en effectief wel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 13:29

Ja dat is natuurlijk wel zo.
Wbt margarine en halvarine, ik heb daar al veel over gelezen maar ik kan dat niet terugkoppelen aan zo'n kuipje. Want er hoort toch op te staan wat erin zit en dat is geen transvet, geen bepaalde E nummers ed.
En margarine ontstaan uit kalkoenenvoer? Volgens mij is dat weer zo'n traditioneel broodje-aap verhaal, voedingsmiddelen moeten wel aan regels voldoen en je kunt echt niet zomaar iets in de supermarkt leggen met een mooi verhaal.

Daar komt bij dat bv Becel is ontstaan in de jaren '60 omdat er toen veel problemen waren met hart en bloedvaten en artsen de noodzaak aangaven van gezondere alternatieven. Eerst is daar gewoon wetenschappelijk onderzoek gedaan naar wat mogelijk was, later is het resultaat onder een merknaam op de markt gebracht. Becel staat voor Blood Cholesterol Lowering.

Dus ik weet dan niet zo goed wat ik moet geloven. Het is tegenwoordig ook trend om maar met modder te gooien naar de grote merken en overal wat achter te zoeken.

Kokosolie heb ik gisteravond veel over gelezen, dat klinkt als een wondermiddel, ik ga het zeker proberen. Iemand die dat hier al gebruikt? Waar smaakt het naar? (als je het puur eet)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:11

Kokosolie smaakt naar.. kokos. :+ Ik bak er graag mee, mijn vriend wat minder, dus ik wissel het af met olijfolie.
Maar het smaakt een vleugje naar kokos, beetje romig. Geen overheersende smaak in ieder geval.

Als je het puur eet... Geen idee, waarom wil je het puur eten?

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:04

Ik gebruik kokosolie voor mijn haar :') Maar het ruikt iig sterk naar kokos, of het er ook naar smaakt weet ik niet. Roelke, krijgt je eten echt een kokossmaakje of valt dat mee?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:08

Een heel klein vleugje hoor, ik denk dat als je het niet weet dat je het eigenlijk niet proeft :)
En zeker als je met kruiden werkt, dan proef je het echt niet!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 15:12