Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 17:10

Hoi

Al een tijdje ben ik geïnteresseerd in gezonde voeding en probeer ik zelf ook zo gezond mogelijk te eten. Veel fruit, groentes, volkoren producten enz. Water i.p.v. frisdrank/fruitdrank. Op zich lukt dit vrij aardig, maar ik ken niet echt iemand die ook zo enthousiast over gezond proberen te leven is. Dus ik bedacht me dat er op bokt vast nog meer health freaks moeten zitten.

Wellicht is het leuk om recepten te delen, elkaar tips te geven, gezonde tussendoortjes met elkaar te delen en ga zo maar door :)

Groetjes Marijke

_Malu_

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:15

Ik ben ook best wel een beetje een healthfreak. Ik zit nu bijvoorbeeld aan een groene smoothie.

Recept:

1 banaan
1 grote hand bladspinazie
halve liter water

Even in de blender en klaar!

Moet zeggen dat ik in het weekend weleens smokkel en ook graag een keer chipjes eet bij de film, maar verder eet ik best gezond.

En vanavond wordt het pangafilet met cherrytomaatjes en lange bruine rijst (kun je kopen in een natuurvoedingswinkel)

linkalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:22

Leuk dit ga ik volgen!
Kan ik nog wat van leren.

Ikzelf eet ook veel volkoren of meergranen producten maar probeer ook weer niet teveel koolhydraten te eten omdat het nogal aanzet bij mij.

Daarnaast drink ik veel water, ook ipv frisdrank maar verwen ik me standaard 1x per dag met een grote latte machiato (dan wel zonder suiker).

Ik moet wel wat meer aan de groente en het fruit, maar dat is nog wel eens lastig.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:23

Ik eet ook zo gezond mogelijk, maak zo veel mogelijk dingen zelf. Zit nu aan de smoothy 250ml magere yoghurt, sap van 1 perssinaasappel, een banaan en een scheut honing. Heerlijk.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:58

Ik probeer bewuster en gezonder te eten en te leven. Ben helemaal afgestapt van de pakjes als Knorr of Honig, het is zoo simpel om zelf iets in elkaar te flansen. Met een kruidenvoorraad kom je al een heel eind. Ik doe ook mijn boodschappen voor groenten en fruit zoveel mogelijk op de markt. Je bespaart een heleboel geld en ik vind het ook een stuk lekkerder. Ben nu ook helemaal 'into' de smoothies. Vanmiddag 2 grapefruits, 2 bananen en een mango gekocht, dus die gaan vanavond ook de blender in als toetje. :D

Maar om iedere dag aan de 2 stuks fruit en 200 gram groenten komen is nog best lastig, maar ik ben al een stuk gezonder bezig dan vroeger, toen at ik echt amper fruit. Heb wel eigenlijk altijd al water gedronken ipv frisdranken en vruchtensappen. Natuurlijk drink ik dat ook wel maar zo op zijn tijd, net zoals zak chips of een reep chocolade. Dat 'hoort' er gewoon soms even bij. :P Maar met mate, zoals het met alles met eten is, teveel van iets is nooit goed. Ik bak ook een heleboel, als ik trek heb in koekjes of dingen dan bak ik het zelf, dan zie je precies wat erin gaat en heb je er zelf de controle over. (En er gaat een heleboel suiker in gebak, zo had ik een recept voor brownies waarin een halve kilo suiker in moest... nou, dat heb ik toch maar even geminderd en ze smaakten er niet minder om.)

Maar leuk om te zien dat er meer (jonge) mensen bewust omgaan met hun eten! Ik vind programma's als de Keuringsdienst van Waarde, de Wilde Keuken of de nieuwe serie die er vanavond weer op is 10x Beter erg leuk om te zien! Dan zie je pas hoe we belazerd worden met voedsel..

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:35

Ik ben sinds 2 weken ook op mijn voeding aan het letten en de 2 belangrijkste dingen daarbij: Water of thee ipv sapjes en fris. En vooral alle lekkere tussendoortjes en koekjes, chocolade en chips laten staan. Moet zeggen dat het mij aardig lukt, het water drinken gaat super. Fruit was ik sowieso al groot liefhebber van en eet ik eigenlijk iedere dag 2 keer, zowel gewoon zo of als in een smoothie of magere yoghurt/kwark als toetje. Rauwkost eet ik ook graag maar warme groente wat minder.. Ik doe het vooral om wat kilo's kwijt te raken en me fitter te voelen, en na bijna 2 weken is er nu 0,7 kilo af.

Vanavond en morgen eet ik alleen en dan ben ik nooit zo creatief. Vanavond neem ik een broodje omelet maar zou voor morgen graag een makkelijk, 1-persoons gezond gerecht willen maken. :D Dus het lijkt me leuk dit topic te volgen!

Moet zeggen dat mijn vriend en ik nog wel regelmatig naar de wereldgerechten grijpen.. :o Als we beide werken zijn we pas rond 7 uur thuis en om dan nog uitgebreid te koken zit er vaak niet in..

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 20:31

Wat leuk dat ik niet de enige ben :) Smoothies vind ik niet zo lekker, ik eet m'n fruit liever gewoon :9 2 stuks fruit eten is hier absoluut geen probleem en 200gram groenten lukt meestal ook wel, ik vind het heerlijk om rauwe worteltjes als snack te nemen. Soms vind ik het wel lastig om te bedenken wat qua eten nou gezond is, met al die rare dieethypes en misleidende reclames.

@Mara: Grappig dat je zelfs je koekjes en brownies zelf maakt, meestal is zelfgemaakt echt 10 keer lekkerder dan dingen uit pakjes.
@Roelke: Als ik alleen eet, eet ik vaak wokgroentes, zilvervliesrijst en dan wat zoetzure saus er doorheen. Volgens mij is dat wel redelijk gezond en lekker makkelijk :j

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:31

Vanavond heb ik gegeten:

Bruin afbakbrood met erop een salade van rucola, carpaccio, carpaccio sausje, pijnboompitjes en parmazaanse kaas en daarbij een camembert en croute 'burgertje'. Heerlijk en volgens mij nog gezond ook!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:40

Klinkt inderdaad erg gezond! Ik ben vandaag voor een heerlijk stukje vlees gegaan, de laatste paar dagen (niet geheel bewust) vegetarisch gegeten en verlangde wel naar een goed stuk vlees. Dus op de markt een rundersteak gekocht die was gemarineerd met tuinkruiden en knoflook, daarbij verse sugar snaps met een klontje boter en aardappeltjes (ook van de markt) in de schil uit de oven en in die schaal erbij nog wat restjes kerstomaatjes, gegrilde paprika en feta. Ik had gister een couscous salade gegeten en ik aangezien dat niet heel duur was vond ik dat een keer echte Feta moest kopen. Normaal kocht ik van die witte kaas Euroshopper, ook wel lekker maar man, wat een verschil met ECHTE feta! Wowie, zelfde geldt trouwens voor mozarella. Geen Euroshopper mozarella meer voor mij maar echte buffelmozzarella, dan maar wat duurder uit zijn maar daar zit zoooveel meer smaak aan!

En in het begin vond ik het ook lastig om avondeten voor 1 persoon te maken maar ik wordt er steeds handiger in. Probeer niet vaak 2 keer achter elkaar hetzelfde te eten maar met de overgebleven producten een ander gerecht te maken. Zoals ik dus de ingredienten van mijn couscoussalade verwerkte in me aardappelovenschotel. Op de markt kopen scheelt wel een heleboel, daar kan je veel afstemmen voor 1 persoon en kijken ze je ook niet heel raar aan als je bijvoorbeeld maar een ons aardappeltjes wil of 2 appels, of zoals vandaag bij de slager maar 1 steak. Bespaart een heleboel weggooien en dat is wel iets waar ik echt aan moet werken, niet zoveel eten weg te gooien..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:42

Ik ben sinds enkele weken ook aan het proberen iets gezonder te gaan eten! Mijn lichaam reageert namelijk heel slecht op slecht, vet eten. Iedere avond fruitcocktail (kiwi,banaan,appel,peer,druif en soms mandarijn) en genoeg groenten. Maar vandaag liet ik me even gaan :o Door dat 'gezonde' dieet de laatste tijd nauwelijks lekkers op dus ik dacht vanmiddag ik neem iets lekkers... Maarja als je eenmaal begint is er geen stoppen meer aan :+ Werd dus 2 chocoladebroodjes, 2 CurlyWurly's , 4 TimeOut choco-amandel Robuuste koeken, 1 pak Melo-Cakes, 1 witte bueno, 1 KitKat en 5 miniLions.... BAM weg gezondheid met als resultaat vreselijke krampen nu... Iemand tips om dit soort vreetbuien te weerstaan? |(

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:47

Zo, jij hebt inderdaad aardig de voorraadkast geplunderd :') Ik probeer als ik zo'n vreetbui krijg iets 'gezonds' vullend naar binnen te werken. Dit is voor mij vaak een koekreep (van die ontbijtkoekrepen per stuk verpakt) of een boterham met pindakaas of gewoon een plakje kaas. Maar ik merk dat ik vandaag ook erg hunker naar 'slecht' voedsel. Maar dat wijd ik aan het feit dat ik ongesteld moet worden en de week ervoor kan ik alles wel eten wat los en vast zit. Altijd zo geweest en ach, heb me er bij neergelegd. }:0 Probeer het wel binnen de perken te houden maar ik ga me er niet heel druk om maken aangezien ik weet dat ik een week later veel minder behoefte heb aan chips en alles. Op dit moment heb ik vooral erg veel zin in koekjes! Gelukkig was ik al van plan om morgen chocolate-chip cookies te bakken, maar dat helpt natuurlijk niks op dit moment. Ik denk dat ik maar een plakje kaas en grillworst ga eten. :Y)

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:49

Ja, hier nog een gezondheidsfreak! Ik heb de regel: doordeweeks goed opletten en in het weekend ietsje minder.. Mijn facorieten zijn zilvervliesrijst, volkoren penne en dan daar iets lekkers van maken. Bijv. verse groente erbij, mager gehakt, kruiden.. Of iets Japans of Thais...

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:50

BaileyMix schreef:
Ik ben sinds enkele weken ook aan het proberen iets gezonder te gaan eten! Mijn lichaam reageert namelijk heel slecht op slecht, vet eten. Iedere avond fruitcocktail (kiwi,banaan,appel,peer,druif en soms mandarijn) en genoeg groenten. Maar vandaag liet ik me even gaan :o Door dat 'gezonde' dieet de laatste tijd nauwelijks lekkers op dus ik dacht vanmiddag ik neem iets lekkers... Maarja als je eenmaal begint is er geen stoppen meer aan :+ Werd dus 2 chocoladebroodjes, 2 CurlyWurly's , 4 TimeOut choco-amandel Robuuste koeken, 1 pak Melo-Cakes, 1 witte bueno, 1 KitKat en 5 miniLions.... BAM weg gezondheid met als resultaat vreselijke krampen nu... Iemand tips om dit soort vreetbuien te weerstaan? |(

Ja, 3 keer per dag je basismaaltijd eten en 2 tussendoortjes!

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:52

Oja, naar stal neem ik sinaasappels mee en een sultana ofzo..

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:06

Leuk topic!
Ik vind het erg moeilijk om te bepalen wat nu echt goed is en wat niet, ben wel een moeilijke eter in die zin, want lekkere dingen gaan er altijd makkelijker in!

fruit......maar je hebt goed fruit en minder goed fruit.....toch? want bananen zitten vol koolhydraten ? geloof ik? en appels zit weer veel suiker in? Reclame kan erg misleidend zijn 8)7

Ik wil graag 10 kilo afvallen, maar ben van plan om dit voornamelijk te doen door meer te gaan bewegen en wat beter om het eten te denken :j voor zover ik eruit kom wat dan "gezonde voeding" is :)*

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 02:00

Ik ga vanaf vandaag beginnen. Heb toenstraks voor het eerst sinds tijden weer op de weegschaal gestaan en ik schrok me werkelijk rot! Alles wat ik ooit was afgevallen, is er nu weer bijna helemaal bij..
Mijn zwakke punten; Veel frisdrank/drinken met suiker (dus vanaf nu vervangen door water!), onregelmatig eten (vaak pas rond 2 uur 'smiddags ontbijten, vanaf nu dus regelmatig en kleinere porties).. en soms sloeg ik zelfs maaltijden over om te kunnen snoepen! Sleeecht :) , maar ik ga er nu weer aan beginnen!

SamsonLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 06:44

Leuk dit forum, ben zelf ook veel met welzijn bezig ( welzijns coach) en daarbij komt natuurlijk de gezonde voeding om de hoek kijken. Goed om te lezen dat er steeds meer mensen bewust met voeding om gaan! Iedereen is ook goed bezig. Zijn er ook mensen die veranderingen merken, nu ze gezonder gaan eten?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 06:53

Hier een health freak. Maar dan weer een heel ander soort als de meeste mensen :D
Ik voel me geweldig, heb energie voor 10.
Ik ben me gaan verdiepen in het paleo-principe en zie daar absoluut de logica van in.
Ik eet zelf beperkt kh en veel biologisch, verkeerde E-nummers komen er bij mij helemaal niet meer in. Ik merk zoveel verschil, zou niet meer terug kunnen en willen.
Daarbij ben ik er voor mezelf wel uit waarom er zoveel overgewicht is en mensen zoveel moeite hebben om af te vallen en slank te blijven.
Maar hé, ik ben een rare :+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:49

Ik meld me ook :D Voor mij betekent gezond om pure dingen te eten. Groenten, fruit, alles volkoren, roomboter en gewoon volle kaas ipv bewerkte margarine/20+-kaas. Moet alleen eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd me er niet al te best aan hou... Eergister nog taco mundo besteld terwijl ik net zo goed zelf een wrap had kunnen maken natuurlijk. Nja goed moet zo nu en dan ook wel kunnen maar nja :P

Ik doe 't overigens niet om af te vallen. Ben echt van mening dat al die E-nummers en bewerkte producten niet goed voor je zijn. Al eet ik wel vaak van die vleesvervangers (Valess, Rondo's van de AH enz). Zou eens wat meer moeten experimenteren met tofu enzo...

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:56

Is iemand hier bekend met chiazaden? Het schijnt enorm gezond te zijn, vol vezels etc, maar ook stikduur en tot nu toe heb ik het alleen op internet kunnen vinden en dan betaal je ook nog eens verzendkosten. Heeft iemand ze wel eens op en zijn ze te eten?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:44

Ik probeer ook gezond te eten.
Door de weeks probeer ik super gezond te eten. En in het weekend mag ik ongezond eten van mijzelf :j

Baileymix, tja.. soms moet je je gewoon ff lekker laten gaan.. Dan maakt het echtniet uit of je 3maaltijden 3 tussendoorjes neemt maar gewoon dat je t wilt. daarom heb ik zo'n weekend regel dat ik dan mag wat ik wil :j

Ben zelf nog wel aan het klungelen met avondeten altijd. Gezond, niet te calorierijk en niet uit pakjes.. Vind het soms nog wat moeilijk. Hebben jullie nog ideetjes?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:12

_Tara_ schreef:
Ik meld me ook :D Voor mij betekent gezond om pure dingen te eten. Groenten, fruit, alles volkoren, roomboter en gewoon volle kaas ipv bewerkte margarine/20+-kaas. Moet alleen eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd me er niet al te best aan hou... Eergister nog taco mundo besteld terwijl ik net zo goed zelf een wrap had kunnen maken natuurlijk. Nja goed moet zo nu en dan ook wel kunnen maar nja :P

Ik doe 't overigens niet om af te vallen. Ben echt van mening dat al die E-nummers en bewerkte producten niet goed voor je zijn. Al eet ik wel vaak van die vleesvervangers (Valess, Rondo's van de AH enz). Zou eens wat meer moeten experimenteren met tofu enzo...

Ik doe ongeveer hetzelfde als jou. Inderdaad, pure dingen, terug naar de basis. Ik doe het totaal niet om af te vallen, ben juist hard bezig om wat vetjes eraan te krijgen. :') Ben volgens mij ook niet echt afgevallen door deze 'nieuwe' manier van eten. Het is meer dat ik me echt een stuk lekkerder voel! Minder moe en ik zit na een maaltijd ook sneller vol dan na zo'n knorrpakje, wat weer resulteert in minder snoepen.En als ik dan toch lekkere trek krijg probeer ik het nog met iets gezonds op te lossen; banaan, kaas, melk. En iemand had het over dat het ene gezonder is als het ander, dat zal best. Maar ik ga daar niet heel erg rekening mee houden, het is gewoon zo dat je alles met mate moet eten/drinken. Twee pakken melk per dag lijkt me inderdaad niet gezond meer, maar met één of twee glazen lijkt me niks mis. Ook al is het de laatste tijd continu in het nieuws dat melk en zuivelproducten niet goed voor je zijn, teveel vet etc. Nee, die nepkaas is goed voor je!

Moet ook eerlijk toegeven dat het inderdaad lastig is om te bepalen wat nu gezond is en wat niet, ze liegen je zo enorm voor in de voedingsindustrie enz. Maar ik kan er haast niet inkomen dat verse, pure producten slecht voor je zouden kunnen zijn, mits met mate. Het is trouwens zo dat niet alle e-nummers slecht voor je zijn, er schijnen 90 e-nummers natuurlijk te zijn waarvan er ook een boel in je eigen lichaam zitten. Er was op Canvas een drie-delige documentaire over e-nummers (het laatste deel is over 2 weken) en dat was echt heel interessant. Want ook ik heb een beetje een afkeer tegen die e-nummers maar nu blijkt dat gewoon 90 in principe niet schadelijk voor je zijn want je produceert ze in je eigen lichaam! Maarja, je moet ook maar net weten welke wel schadelijk zijn en dat ze er niet met grote letters op hun verpakking.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:20

Nee precies. Wat iemand zei van dat een banaan dan weer te veel calorieen zou bevatten. Nja 't is fruit dus lijkt mij dat je lijf daar iig prima mee om kan gaan :P

Klopt van die e-nummers. Maar het blijft een 'gemaakt' iets. Synthetisch. Net zoals multivitaminen. Die heb je ook synthetisch en natuurlijk. Doe mij maar liever die natuurlijke dan.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 12:37

E-nummers vind ik vrij lastig om te ontwijken, die zitten echt zowat overal in := Fruit is gezond, maar sommige soorten fruit zijn gezonder dan anderen. Toch lijkt het mij dat je beter fruit als tussendoortje kan pakken dan bijv. iets van een sultana. Rauwe groentes voor tussendoor zijn trouwens echt een aanrader. De nieuwsberichten over dat zuivelproducten slecht zouden zijn heb ik ook gelezen, hoe kan je daar nou niet van in de war raken :') Wij hebben thuis gelukkig melk van onze eigen koeien, veel lekkerder en niet bewerkt :) Ook hebben we eieren van onze kippen, die zijn ook veel lekkerder dan eieren uit de winkel :) Ik ben nou trouwens ook aan het zoeken naar gezonde vegetarische lunchgerechten waar ik groentes in kan verwerken, zonder dat je er lang voor in de keuken hoeft te staan, mocht iemand nog tips hebben :)

@Mara: Hoe ziet jou eetlijstje er ongeveer uit? Als je je zoveel beter voelt door alleen al gezonder te eten ben ik wel erg benieuwd wat je dan precies eet :)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:40

Ik vind dat ook erg moeilijk. Ik heb niet erg veel verstand van al die E- nummer maar wil er toch rekening mee gaan houden :j
Want nu gebruik ik erg veel e nummers geloof ik. En zoetstoffen.. Optimel etc!
Hoe kom je er nu echt wat over te weten?