Tips voor kookkluns gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Tips voor kookkluns gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 15:08

Zijn er mensen die zeer makkelijke recepten hebben die vrijwel niet kunnen mislukken?
Ik ben een kookkluns eerste klas, toen ik nog samenwoonde mocht ik niet koken, bij mijn moeder mag ik niet eens in de keuken komen en bij andere familieleden hebben ze ook dat ik het liefste op de bank blijf zitten tot alles klaar is, mag niet eens meer de tafel dekken.
Ja ik ben een ramp, en nee bovenstaande is geen geintje, ik kan gewoon niet koken :o
Ter indicatie: spagettisaus in de gordijnen, soep op het plafond, oven in de brand, verbrande lasagne, kookpan kunnen weg gooien ivm brandschade, pizzasoep en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Mijn huisgenootje is zo lief en geduldig geweest dat ik nu stukjes kip kan bakken zonder dat het fout gaat, dus ik ben iig alweer een stap verder, nu nog even oefenen op een heel stuk kip :))
Nu komt alleen de kip (met sla, kan niet fout gaan :+ ) me een beetje de neus uit en hoop ik dat er bokkers zijn die tips en/of recepten hebben die vrijwel niet kunnen mislukken zodat er weer wat variatie in mijn eten kan komen :)

Paardenmeis1

Re: Tips voor kookkluns gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:11

Gebakken aardappels zijn makkelijk? Gewoon zo'n zakje met aardappeltjes kopen, flinke laag boter in een pan met HOGE rand. Aardappels lekker laten zwemmen, vaak omdraaien totdat ze een lichtbruin korstje hebben. Let er wel op dat je de pan, na het afkoelen, gelijk goed schoonspoelt.

Kan je makkelijk combineren met van alles en nog wat :j Anders is het beginners kookboek misschien wat voor je? Heeft bijna iedere boekenwinkel wel.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 15:28

Flinke laag boter? Ik heb van de week nog aardappelschijfjes geprobeerd maar ze waren heel slap en toen ik het maar langer liet staan waren ze alweer zwart voor ik er erg in had. Kan het vanavond wel eens gaan proberen, al heb ik geen pan met een hoge rand :n

Beginners kookboek heb ik (Fokke en Sukke) maar bij vrijwel alles moet je minstens 3 dingen tegelijk doen en dat gaat echt niet goed :=

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:36

Ik doe echt altijd een flinke laag bakboter (met olijfolie). Echt wel dat de helft van je onderste schijfjes erin liggen. En continu blijven draaien en roeren!

Is een kookcursus geen idee?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:25

Misschien een rare vraag maar heb je autisme? (of een vorm daarvan).

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:31

kijk is in de allerhande of op ah.nl staat een heel makkelijk en lekker recept in. Beef stroganof erg lekker en makkelijk, zelfs ik kan het. Of pasta met bologesesaus. Gehakt braden in veeeeel boter, water met kruiden erbij. Ondertussen pasta koken, in een halve volle pan met water om een middelmatig vuurtje en klaar.

En kan je idd niet een paar lesjes nemen bij vrienden en of vriendinnen?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 16:40

Kookcursus is behoorlijk prijzig dus dat gaat 'm niet worden :n

MoonChloe, geen autisme, wel adhd met autistische kenmerken.

Shiirley om heel eerlijk te zijn kan ik dat dus al niet helemaal volgen :o
Water met kruiden, is dat een kant en klaar iets wat je bij water doet?

Lesjes nemen bij vrienden is niet echt een optie, ik woon net 3 weken in arnhem en ken hier naast mijn huisgenootje en de buren niemand :=

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:43

jep bij de appie voor 20 cent ofzo :P staat ook een easy recept op de achterkant van de verpakking

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:46

Geldt ook voor kipkerrie saus, tandoorisaus, op alle sauspakjes bij de appie staat een recept op de achterkant ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:46

Ik denk dat je in eerste instantie moet proberen samen met je huisgenoot te (leren) koken, waarbij jij op één ding let: alleen het vlees, of alleen het koken van de pasta, of alleen de saus. En dan daar echt bij blijven en je aandacht op houden - want zo te horen is dat je grootste struikelblok. Laat desnoods je huisgenoot je bij de les houden.

Kun je de kokende rijst in de gaten houden, en doe je dat automatisch, dán kun je eens kijken of je ook tegelijkertijd een kant-en-klare saus kunt opwarmen, en zo bouw je dat op.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:48

Ik woon in Elst, zit in Arnhem op school...
Mijn kookkunsten zijn niet geweldig... maar zou je misschien wel een keertje kunnen helpen :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:51

Maar rijst koken bv, daar valt toch niks aan te leren? Water koken, rijst in de pan (kun je afwegen), timer zetten en rijst afgieten als de timer afgaat. Dat kan toch gewoon niet fout gaan? :P

AH heeft inderdaad van die receptenkaartjes en heel veel recepten op hun site :j Erg simpel. Of gewoon een mixje kopen van waar je zin in hebt, spaghetti of wat dan ook, en het recept op de achterkant volgen. Al ben ik daar totaal niet voor aangezien daar vaak ontzettend veel E-nummers in zitten.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:57

Een lekker hamburgertje is ook niet zo moeilijk, en als je vers vleest koopt bij de slager of supermarkt en ze bijvoorbeeld op een lekker bruin broodje doet ook best wel gezond! Dan hoef je alleen maar het hamburgertje te bakken. Is ongeveer net zoiets als stukjes kip ;)
De rest kun je allemaal zonder warmtebronnen (en dus relatief veilig := ) doen: Broodje opensnijden, paar blaadjes sla op het broodje doen, een paar plakjes komkommer snijden en op het broodje leggen, misschien nog een paar plakjes tomaat erbij. Daarop lekker het gebakken hamburgertje, eventueel saus naar keuze (mayo, ketchup, curry) en bovenkant broodje er op. Een heerlijke, verse, gezonde hamburger! Ik krijg er zelf trek van :o

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:57

Mijn favoriete recept, kan bijna niet foutgaan :+

Applescrumble
Benodigdheden
- Appels (ongeveer 1 per persoon)
- Evnt kaneel en/of rozijntjes
- Boter (gewoon bakboter, ongeveer 2 dobbelsteentjes pp)
- Suiker
- Bloem

1) Schil de appel(s) en snijd ze in stukjes, meng ze evt met wat kaneel en/of rozijntjes
2) Gooi alle appelstukjes in een vuurvaste ovenschaal
3) Smelt de boter in een steelpannetje, let op dat het niet gaat braden (bubbelen)
4) Meng suiker en bloem door de boter, ongeveer in gelijke verhouding, bij twijfel meer suiker dan bloem, totdat het gaat kruimelen
5) Stooi de kruimels over de appels
6) Schaal in de oven, ongeveer 170 graden
7) Wacht tot het goudbruin is, ongeveer 10-15 minuutjes
8) Klaar! :) Warm uit de oven serveren, en blussen met vanillevla :9

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:01

Oh ik bedenk me net een super makkelijk recept :)*
Boodschappenlijstje van appie:

Aardappelschijfjes in van die bakjes.
Bakje boursin
Bakje slagroom (125 ml)
Groente na keuze (ik doe meestal ingevrore bloemkool)
Geraspte kaas na keuze
Filet lapjes a la minute.

stap 1: oven aanzetten op ongeveer 180 graden.
stap 2: Boursin in je overschotel.
stap 3: slagroom in je ovenschotel en even roeren dat het mengt.
stap 4: groente en aardappelschijfjes erbij en alles door elkaar roeren
stap 5: beetje kaas er overheen strooien en in de oven zetten
stap 6: 3 kwartier tot uur in de oven.
Stap 7: met ovenwanten de schaal uit je oven halen.
stap 8: koekenpan pakken en op de pit zetten op de hoogste stand.
stap 9: flinken klont boter in de pan.
stap 10: Filetje er inleggen, na 1 minuut omdraaien en dan de andere kant een minuutje braden en klaar.

Voor de liefhebber: je kan er ook gebakken spekjes indoen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:10

Dit is allemaal veel te ingewikkeld, en duurt te lang om je aandacht bij te houden als je ADHD hebt.

Simpel min of meer foolproof pasta-recept:

Koop kant-en-klare ravioli of andere gevulde pasta bij de Appie. Extra ingredienten: potje zure room, potje pesto, bakje hamreepjes (allemaal bij de Appie te vinden).
Ravioli koken volgens aanwijzingen (meestal een minuutje of 5-7), afgieten, de zure room er door roeren (half potje is voor 1 persoon ook wel genoeg), eetlepel pesto er bij, bakje hamreepjes (100 gram) er door, nog even laten opwarmen, klaar.

Vooral bij het doorwarmen na het toevoegen van de zure room/pesto/ham NIET meer weglopen maar er bij blijven. Blijven roeren, 2-3 minuutjes is genoeg om de handel op eettemperatuur te brengen. Desnoods warm je eerst de hamreepjes op in de magnetron, dan is een minuutje opwarmen genoeg.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:20

Als je het allemaal zo moeilijk vindt, moet je het jezelf gewoon wat makkelijker maken. In principe is koken (gewone kost) écht niet moeilijk en is het gewoon vanalles bij elkaar smijten, maar al die recepten zijn altijd zo lang en ingewikkeld en staan vol met moeilijke stappen en zeggen niet wanneer je naar welke pan moet kijken :+.

Dus, maak het jezelf eerst al 'makkelijk' door alles van je ingredientenlijstje klaar te zetten in potjes (groentjes gesneden klaar in een potje, potjes kruiden klaar zetten, kaas afwegen en in potje zetten,...). Alles moet klaar staan om gewoon in je pot/pan te kieperen. Dan neem je je recept en herschrijf je het :Y)
Met andere woorden: als je drie potten hebt, eentje voor vlees, eentje voor groenten, eentje voor pasta, dan maakt je drie verschillende lijstjes -best nog zo dat het lijstje op je papier staat waar je pot op je vuur staat, dus staat je pasta links boven, dan zet je het lijstje voor je pasta ook links boven op je papier-. Op die verschillende lijstjes zet je per pot wat er juist moet gebeuren. Dus bijvoorbeeld
-voor het lijstje pasta "pot vullen met water, pot op vuur zetten en wachten tot het kookt, zout toevoegen, pasta erbij, wekkertje voor pasta zetten, pasta afgieten".
-Voor het lijstje groenten "boter/olijfolie in pot, ajuin aanstoven totdat hij glazig is, paprika en courgetten erbij, na 5minuten tomaten en tomatencompote erbij, kruiden toevoegen, proeven, vuur iets lager zetten en 15minuten laten pruttelen".
-Voor het lijstje vlees: "Boter/olijfolie in pan, gehakt in pan op middelmatig vuur, regelmatig roeren totdat het gehakt nietmeer roze is".
-Op het einde alles samen gooien en je hebt lekkere pasta!

Dan moet je gewoon simpele lijstjes volgen en potjes bij elkaar kappen :). Als het misloopt, geen probleem, volgende keer beter. Enkel door veel te proberen geraak je er...

Oh ja! Als het een troost mag zijn: ik heb zelfs ooit een gekookt ei laten aanbranden :Y) (héél de keuken, inclusief plafond, hing vol eieren!)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:41

Het echte gemaksvoer wat nog redelijk gezond verantwoord is:

- Diepvriesspinazie (danwel of niet a la creme): bevroren in de pan doen, zachtjes met deksel op de pan op laten warmen, af en toe roeren.

- Aardappelpuree uit een pakje: juiste hoeveelheid water in de waterkoker doen, als het gekookt heeft, in een pan of schaal en dan al roerend met garde het zakje erin strooien.

- Vissticks bakken. Laagje vloeibare magarine warm laten horen, vissticks erin en regelmatig draaien.

Staat binnen 10 minuten op tafel en simpeler kan een complete maaltijd bijna niet zijn. ;)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:44

Knorr wereld gerechten. dat is makkelijk en lekker. Vraag of je huisgenootje je wil helpen. dit zijn ideale gerechten om mee te beginnen!!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:45

Maggi Braadstomen Karbonade is misschien ook wel een optie.
- Je kunt de aardappels schillen en in stukken snijden, eventueel ook geschild kopen.
- Uien in ringen snijden
- Karbonades aardappels en uien in de braadstoomzak
- Aflsuiten met het bijgeleverde clipje
- In een ovenschaal leggen
- In de oven stoppen voor zolang als op het pakje staat

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:59

Dat is ook een goede Iris, en dan een potje doperwtjes met worteltjes erbij bijv. lekker!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:00

Aardappel anders is ook heel makkelijk. dan moet je wel van die voorgekookte aardappeltjes kopen, anders is het nog een drama!!

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:04

Magnetronmaaltijden, kan niet mis gaan (wel een prijzig.) aardappels koken is ook makkelijk een pan met water en aardappelen hoog vuur, als het kookt zacht zetten wel blijven koken) en ongeveer 20 minuten laten staan, ik zet meestal tegelijk de groente (uit pot met extra water) op zacht vuur en giet dit tegelijk met de aardappelen af. Misschien een idee om een juspannetje te maken zodat je maar 1 x vlees hoeft te braden voor een paar dagen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:50

http://forum.fok.nl/topic/435058/2/25

In dit topic staan recepten stap voor stap beschreven, misschien helpt dat beetje? (mogelijk veel te overdreven maar misschien is zoiets wel handig voor jou? )

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 18:04

MoonChloe schreef:
Misschien een rare vraag maar heb je autisme? (of een vorm daarvan).

Nu ben ik toch wel erg benieuwd wat dat ermee te maken zou kunnen hebben? (denkt even terug aan o.a. pannenlap in de fik).

Ik ben minstens zo'n kluns als TS dus heb on-topic niks toe te voegen, maar ik ga wel meelezen := Misschien moet ik deze zomervakantie toch eens een paar keer proberen te koken...