Testrecepten thema Budget koken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Testrecepten thema Budget koken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 13:49

Testrecept nieuwe stijl.

In dit topic kan je al je recepten kwijt die betrekking hebben op het thema budget koken.
Laat je inspireren door wat anderen er van maken en varieer daar (zo mogelijk) op door.
Als een recept je lekker lijkt en je bent de keuken ingedoken om het te maken; een verslag is van harte welkom!! (Foto's idemdito)

Een verslag van dit testrecept komt te staan in het BNB van midden februari met dank aan Brittol.
Het thema voor de maand februari wordt hier bedacht: [VT] Brainstorm over de maand februari
Veel plezier en eetsmakelijk allemaal!!

Douce

Re: Testrecepten thema Budget koken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:09

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:05

Ik vind dat het testrecept van de maand januari nog wel wat langer door mag gaan, aangezien die pas zo laat is begonnen!
Hij is 20 januari pas geopend! :=

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 19:12

Daar heb je een punt mee Brittol.
Ik heb de testrecept van januari gestickt zodat het langer onder de aandacht blijft van gebruikers. Wanneer de testrecept van maart komt zal ik deze topic en het topic over de testrecept van januari ontsticken.

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:57

Oke, dat lijkt me een betere oplossing. Zal ondertussen voor beide topics aan de slag gaan dan :j

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 13:12

Ik heb eergisteren dit recept gemaakt: http://www.ah.nl/recepten/recept?id=692382&rq=SNIJBONEN

Ik had nog nooit!!!!! zelf snijbonen gemaakt in die 15 jaar dat ik op mijn eigen woon :o .
Mijn moeder maakte het vroeger wel eens, maar ook niet zo vaak, omdat ik niet zo van de gewone stamppot hield.
Maar deze variant met spekjes en zilveruitjes (in het recept staat Amsterdamse uitjes, maar die had ik niet) was lekker.
Jammer dat ze vergeten erbij te schrijven dat je ook jus erbij kunt maken, want zonder de zilveruitjes was het geheel toch wat aan de droge kant geweest (ik heb het van te voren klaargemaakt ivm paardrijden en daarna in ovenschaal opgewarmd).
In plaats van het kookvocht van de snijbonen heb ik echte slagroom gebruikt om het geheel wat smeuiger te maken. Daar hadden we een hele liter van kado gekregen van de groothandelaar aangezien de datum voor verkoop die dag verliep en hij het dus niet meer kon verkopen.
(Vandaar dat we vanavond een roomandijvie stamppot eten, want 1 hele liter slagroom binnen een paar dagen opkrijgen is anders bijna niet te doen, ik eet nu even overal slagroom bij of in; bij het toetje, in de koffie of warme chocomel :D )

Maar goed....deze stamppot is in ieder geval voor herhaling vatbaar.

Morgen wil ik deze gaan proberen: http://www.ah.nl/recepten/recept?id=692 ... ge+makreel
Ik heb de boodschappen ervoor net gedaan, dus ik ben benieuwd hoe dat smaakt; pasta met makreel.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:52

Ik ga er nog heel hard over nadenken, maar waarschijnlijk word het iets met prei of chilli concarne ofzo of misschien wel pindasoep... Wat is het budget eigenlijk? Of is het gewoon zo goedkoop maar toch volledig mogelijk?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 18:55

Het beeld dat ik erbij heb is zo goedkoop mogelijk maar wel volledig, ik weet niet wat anderen vinden? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 23:14

Wel volledig inderdaad. :j In mijn geval ook vegetarisch, maar veel vleesrecepten zijn ook wel te bereiden met vleesvervangers. Goedkoop is erg fijn, maar voedzaam en gezond staat in principe wel op de eerste plaats bij mij. Ik zag hier al wel wat lekkere dingetjes voorbijkomen!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 09:53

Recept pindasoep:
- Pot pindakaas
- Twee preien klein gesneden
- Twee uitjes klein gesneden
- Een teentje knoflook of wat knoflook uit een potje
- Vier of vijf aardappels in blokjes
- Scheut soja saus of ketjap
- Tuinkruidenbouillon
- Een theelepel sambal (of veel meer als je dat lekker vind)
- Wat gember, laos, koriander en komijn

Neem een grote kookpan en bak daarin met wat olie of boter de uitjes, het knoflookteentje (geperst) en de twee preien. Als dit een beetje glazig begint te worden voeg je de soja saus, de sambal en de aardappelen toe. Goed roeren en voeg dan zoveel bouillon toe totdat de groente en aardappel onder staat. Breng dit zachtjes aan de kook en voeg dan minstens 8 eetlepels pindakaas naar smaak toe (ik voeg ongeveer een kwart pot toe) en laat dit koken totdat de aardappels gaar zijn en de soep een beetje ingedikt is. Voeg dan de gember, laos, koriander en komijn toe. Als je niet van soep met stukjes houd kun je het pureren, maar zo is het ook lekker. Eventueel opdienen met een eitje in stukjes. Wij eten het hier altijd met stokbrood en kruidenboter.

Ik durf alleen niet te zeggen hoe duur het is, of eigenlijk hoe goedkoop het is. Kruiden heb ik altijd wel in de kast staan, zo ook soja saus, sambal en bouillon. Pindakaas nemen we altijd het goedkoopste merk van wat nog ver onder de euro is en prei is ook niet duur. Als je aardappels in een grote zak koopt, zijn een aantal aardappelen in verhouding ook niet zo duur. Wij eten hier altijd met zijn 2tjes twee dagen van. De soep is dus voor minstens 4 personen en vult goed. Soms stop ik er ook wat andere groentes bij. Zo heb ik er vorige week in hele kleine stukjes gesneden sperzieboontjes bij gedaan, maar sperziebonen zijn wat duurder, vandaar dat ik ze er niet in heb genoemd. Het kan ook met wortel in hele kleine stukjes gesneden of koolrabi.

Graafmachien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:10

Mexicaanse ovenschotel

1 blikje maiskorrels
1 blikje mais/erwtjesmix
1 blikje red kidneybeans
4 runderworstjes ( die je kan bakken)
potje mexicaanse saus ( ah)
1 zak tortilliachips
1 zakje geraspte kaas
(evt creme fraish, zure room)

Snijd worstjes in stukjes en bak ze in pan
Doe worstjesstukjes (plakjes) in ovenschaal met saus en alle groenten
Chips als dakje eroverheen, kaas over de chips
even 15 min in warme oven :9

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:16

Gisteren roomandijvie gemaakt van verse andijvie. Deze is nu bij C1000 in de reclame; een zak van 400 gram voor € 0,99. Dit was voor ons genoeg voor 2 volwassenen en 1 kind van 11 jaar.
Was de eerste keer dat ik dat zelf maakte en niet uit een potje.

Andijvie in grote pan (anders past het in 1e instantie niet) met een heel klein beetje water en zout.
(Flinke) Scheut slagroom erbij. (die had ik nog over)
Wat nootmuskaat erover.
Ik had nog een bakje kruidenboter staan van kerst :D en daar heb ik ook wat van erdoor gedaan.
15 tot 20 minuten op laag vuur laten koken.
Met allesbinder heb ik op het eind de slagroomsaus wat gebonden.

Lekker met gekookte aardappelen en een gehaktbal.
Gehaktbal heb ik zelf gemaakt van rundergehakt (met gehaktkruiden en 1 eitje erdoor gekneed) wat ik een tijdje geleden in de reclame gekocht heb.

Het was heeeeerlijk :Y) , vonden mijn man en dochter (moeilijke eetster) ook.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:46

Isabonny schreef:
..............................Morgen wil ik deze gaan proberen: http://www.ah.nl/recepten/recept?id=692 ... ge+makreel
Ik heb de boodschappen ervoor net gedaan, dus ik ben benieuwd hoe dat smaakt; pasta met makreel.

Zo, wat was dit lekker zeg! :Y) . Ik heb moeite moeten doen om niet nog een 2e keer op te scheppen :+ .
Ik heb alleen het recept een beetje aangepast aangezien ik boodschappen doe bij C1000 (die zit bij ons in het dorp) en niet bij AH en ik geen zuivelspread kon vinden.

In plaats van Zuivelspread heb ik Mon choux (€ 0,69) gekocht.
Ik heb er ook wat kruidenboter doorheen gedaan.
De Makreel is trouwens deze week bij C1000 in de reclame.

Wat een heerlijk topic is dit toch :D . Ik kan er al mijn ervaringen in kwijt :9

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:21

Sinds begin dit jaar heb ik een abbo op een bio groentepakket.
Hierin zitten dus ook groenten die ik normaalgesproken niet gekocht zou hebben. Ze doen er zeer verrassende recepten bij, dus budgetair echt een aanrader! Voor 7,50 eet ik met 2 man een week groenten.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:46

goedkoop en altijd lekker, stampot andijvie of stampot zoute snijbonen.

Voor de eerste aardappels koken en afgieten, rauwe andijvie er door en eventueel wat opgebakken spekjes. even stampen, (eventueel klontje roomboter er door om het wat smeuiger te krijgen en tada :p )

Zoute snijbonen van te voren meerdere keren afkoken (anders zijn ze zo zout dat je ze niet wegkrijgt :') daarna aardappels koken, afgieten, snijbonen erbij (wel warm) en eventueel nog een potje wittebonen (met dat gelei achtige vocht er bij als je van wat smeuige stampot houd en ook met spekjes erg lekker :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 17:19

Antheman schreef:
Hierin zitten dus ook groenten die ik normaalgesproken niet gekocht zou hebben. Ze doen er zeer verrassende recepten bij, dus budgetair echt een aanrader! Voor 7,50 eet ik met 2 man een week groenten.

Dat klinkt goed! Waar kan je zo'n abbo nemen, een reformwinkel ofzo? En is er ook zoiets voor 1 persoon?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 21:55

RedPassion schreef:
Antheman schreef:

Dat klinkt goed! Waar kan je zo'n abbo nemen, een reformwinkel ofzo? En is er ook zoiets voor 1 persoon?

Bij de biologische winkel.
Het fijne aan dit pakket is, dat je ook kunt overslaan en dan zit je dus niet week in week uit aan de kool.
Hij is er ook voor 1 persoon, dan zit er fruit bij.
Het is een Vitatas, en iedere winkel heeft weer zijn eigen abbo en type tas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:24

Lijkt me erg handig, en dat geeft ook weer eens nieuwe ideetjes als er producten tussen zitten die ik zelf niet snel zou kiezen! Ik ga eens kijken of er zoiets hier in de buurt zit. :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 09:57

RedPassion schreef:
Lijkt me erg handig, en dat geeft ook weer eens nieuwe ideetjes als er producten tussen zitten die ik zelf niet snel zou kiezen! Ik ga eens kijken of er zoiets hier in de buurt zit. :)

Leuk, succes, en laat t even weten ;)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:14

Ik zal eens kijken of ik ook een goedkoop recept kan vinden.
Wat vinden jullie trouwens goedkoop? Max € 5,- of liefst nog minder?

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:48

Wat een leuk topic!

Tacosalade

-zak Doritos chips (wij nemen meestal de oranje, maar het kan vast ook wel met andere)
-geraspte kaas
-gehakt
-kidneybeans
-eventueel maïs
-thousand island saus
-cherry tomaatjes
-ijsbergsla

Bereiddingsduur ook zeer kort!!
Bak het gehakt, gooi de kidneybeans en maïs erbij
Snij de tomaatjes
Doe sla op een bord en maak een randje van doritoschips.
Doe de tomaatjes erop, en de dressing
doe het gehakmengels erop en wat geraspte kaas en eetsmakelijk!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:52

Oma prut :p

Een grote ui of 2 wat kleinere snipperen
in liefst een braadpan met wat boter even glazig laten worden.
Teentje knoflook (of 2) uitgeperst erbij.
Een grote cervelaatworst ongeveer de helft gebruiken in plakken gesneden en dan die plakken weer in 4 partjes.
Die erbij in gooien en even laten mee braden.

Dan kan je er wat klein gesneden courgette of paprika bijvoorbeeld bij doen maar dat vind ik persoonlijk niet zo lekker dus die laat ik achterwege.

Blikje uitgelekte ananas op siroop erbij en dan 2 potten witte bonen in tomatensaus erbij en zo lekker laten doorpruttelen tot het door en door warm is.
Eet smakelijk

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:47

een paar van mijn standaard goedkope recepten:

gehakt rullen met een uitje en wat knoflook. Aardappelpuree maken. Gehakt in een ovenschaal, blik doperwten erop, en afdekken met puree. Evt wat kaas erover en nog 20 minuten in de oven.

macaroni koken, hamblokjes (schouderham) en geraspte kaas (evt zelf maken) erdoor. In ovenschaal en paneermeel met wat boter erover. Nog ca 20 minuten in oven. Eten met ketchup en een simpele komkommersalade.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:32

Bonenstoofpot met saucijs
(Rund of varken) Saucijzenworst in stukjes snijden en bakken met knoflook
Witte bonen erbij in
blikje tomaatblokjes erbij in
Oregano, peper, zout en wat chilisaus
Ff doorwarmen. Is uit te breiden met kidneybonen en tuinbonen. Bonen zijn zetmeelhoudend en vullen goed, en zijn ook erg gezond.

Kerrie kapucijners met prei
Gehakt rul bakken met knoflook, peper, zout
Prei meebakken
Kerrie en koriander naar smaak toevoegen
Jonge kapucijners mee laten warmen
Evt wat kaas erover strooien.
Kapucijners zijn zetmeelhoudend en vullen goed, en zijn ook erg gezond.

Pasta met chorizo en doperwten
Chorizo en ui doorbakken, wat peper toevoegen
Blik tomaatblokjes toevoegen en oregano
Doperwten meewarmen (ik zorg dat in totaal 200g groente pp erin zit)
Afgekookte farfalle of andere grove pastasoort toevoegen.

Gehakt rullen met peper, zout, knoflook, ontdooide diepvriessperziebonen erbij in, satesaus erin en klaar. Lekkerder met een rode paprika erdoor, maar het snelst zonder.

Gehakt rullen met peper, zout, ontdooide diepvriesspinazie erdoor met wat kruidenroomkaas, in ander pannetje gezeefde tomatenpuree aanmaken met wat rode wijn, oregano, peper, bieslook, en dan lasagne maken (bladen ff voorwellen). Tomaat erbovenop en een laagje kaas en in de oven tot goudbruin ziet.

Kip in marinade van ketjap, chilisaus, citroensap, bruine basterdsuiker. Bakken met uitje en klein blikje mexicaanse mais/doperwten en paprika en tussen een tortilla rollen. Tortilla in de oven met wat kaas en bieslook erover.

Gehakt rullen met peper, zout, knoflook, dan paprika en prei toevoegen, bami koken en op t laats wat strooibouillon, ketchup, ketjap toevoegen en wat geroosterde pindanoten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:36

Spitskool, goedkoop en kun je 2x van eten (of met 4 personen)

Gehakt met spiktskool en kerrie
Gehakt rullen met peper, zout, knoflook, kerrie, koriander.
Spitskool toevoegen en rozijntjes. Serveren met rijst.

Spitskool is ook lekker door de nasi, of door stamppot met chorizo, tomaat en bieslook.