Voor degene die nog durven, eerst het boodschappenlijstje!

Voor de 'koekjes':
115 gram (room)boter
115 gram zeer fijne kristalsuiker
4 eetlepels golden syrup (bij de super(ah) verkrijgbaar, staat bij de jam etc.)
115 gram bloem
1 theelepel gemberpoeder
2 theelepels cognac
Voor de room:
2,5 dl room
2 eetlepels zeer fijne kristalsuiker
1 theelepel vanille-essence (ook gewoon bij de super verkrijgbaar, bij de bakspullen

Snijd de boter in stukjes en smelt deze in een steelpan op laag vuur. (hier lukt het nog

Roer de suiker en siroop erdoor tot ze zijn opgelost. Neem de pan van het vuur.

Zeef de bloem met het gemberpoeder en roer hem met de cognac door het botermengsel. Nog steeds gaat alles goed, de 2e foto hieronder, is het al lekker!

Schep eetlepels deeg op de bakplaten met steeds 8 tot 10 cm tussenruimte. Zo zegt het recept.

Vervolgens gooi je ze 5 tot 6 minuten in de oven op 175 graden (gasstand 2-3). Neem de koekjes een voor een van de bakplaat en rol ze om de steel van een houten lepel, schuif ze er voorzichtig af. Dat gaf bij ons dit resultaat.

Haha.

Goed, we hadden nog wat deeg over; dus poging 2. Het deeg was al hard geworden, dus mijn idee was om het te kneden. Dan kleine stukjes deeg te pakken, die plat te maken in je handpalm, en dan neerleggen op de bakplaat. Briljant idee, zij het niet dat het deeg enorm vet is.

Goed, alle stukjes mooi plat gemaakt, en 2 minuten extra in de oven (8 minuten in totaal

Een stuk beter als je het mij vraagt! Ze waren ook een stuk makkelijker te rollen.

(op het bord op de achtergrond ligt poging 1.)
Dan gaan we de room maken, dat lukte ons in 1 keer, of terwijl; het is niet zo heel moeilijk.

Klop 2,5 dl slagroom lobbig. Voeg 2 eetlepels zeer fijne kristalsuiker en 1 theelepel vanille-essence toe. Doe de room in een spuitzak met een spuitmondje van 1 cm doorsnee en spuit de oublies vol; doe dat aan beide kanten zodat ze gelijkmatig zijn gevuld.
Volgens het boek krijg je dit resultaat:

En dit resultaat krijg je met 2 keukenprinsessen!

We hebben 2 rolletjes van poging 1 gevuld met room om te proeven, het koekje was nog veel te deeg-ig (is dat een woord?

Laat het duidelijk zijn dat mijn moeder en ik veel lol hebben gehad!