Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 21:27

Altijd bezig zijnde met verstandig eten, op gewicht blijven, slimme producten kiezen om zoveel mogelijk te kunnen eten...
Kortom: voedingsleer.
Ik dacht het ondertussen steeds beter te begrijpen, ben zelf dan ook gezond, nooit ziek, eet 2stuks fruit, minstens 200g groente (geregeld meer), probeer zoveel mogelijk vezels te krijgen (25 gram is best veel). Grens 100gram vlees op een dag, Etcetera.
Helaas zal ik mijn hele leven heel stipt moeten opletten, en mn hele leven jaloers zijn op mensen met een enorme spijsvertering die slanker zijn dan ik en lekker kunnen kanen. Niet dat ik ook zoveel wil eten, maar wel dat je ook zonder schuldgevoel af en toe mee kunt doen. (ik eet al niet zo heel veel)
Ik ben dus erg veel bezig met zoveel mogelijk goede producten te eten. Helaas zit ik nu in een periode dat ik op mijn werk tussen de maaltijden door snoeplust heb (koekjes/choco). Thuis gelukkig geen last van.

Maarja, dan lees je weer over dat je juist van koolhydraten zoveel trek kunt krijgen.. En dan verdiep je je erin en lees je best wel goede theoriën... maar ik heb weinig behoefte aan KH-arm (eieren en kaas ipv brood)... wat is nu goed?? Ik raak toch opnieuw in de war.

Zelf eigenljk van mening dat een levensstijl aannemen (dieten zijn niet goed) het makkelijkst is als je gevariëerd kunt eten, het niet ''te moeilijk'' (als in: elke dag rare dingen mee naar je werk slepen voor de lunch). Dit gaat me op zich prima af, maar ik ben nu wel geinteresseerd in jullie meningen, ervaringen, theoriën en wat voor jou werkt! OMdat ik altijd wil blijven leren over voeding.

(Ver)brand los!

Grapjasjes12

Re: Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:03

Het is waar dat een KH arm dieet werkt. Maar goed, zo zal een eiwit arm dieet ook werken; je schrapt tenslotte altijd iets.

Te veel eiwitten zijn gewoon niet goed voor je, punt. Dieten zoals Atkins kunnen dan ook gevaarlijk zijn.

Ik zelf eet wel vaak meer dan 100 gr vlees op een dag, maar er zijn ook weken dat ik helemaal geen vlees eet.

Ik denk dat je gewoon op deze voet moet doorgaan en heel misschien iets meer eiwitten moet gaan eten en dat hoeft niet per se vlees te zijn :) Ik merk dat ik het makkelijkste op gewicht blijf als ik bij m'n ontbijt 2 flinke gebakken eieren eet (eiwitten). Dan kun je lang doorgaan zonder honger te krijgen :)

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:16

Ik val ook meer af met gebakken eieren met spek(zonder brood), het geeft me ook langer een vol gevoel.

Daarnaast schijnt magere yoghurt ook goed te zijn, uit onderzoek is gebleken dat mensen die yoghurt in hun dieet gebruikten meer af vielen dan mensen zonder.

Eet ook gewoon lekker wat je lekker vind, je mag best af en toe snoepen. Als je het maar niet de hele dag doet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 22:26

Ik heb idd gemerkt dat als ik magere youghurt na mn brood of ei op brood eet tijdens de lunch, ik langer vol zit.
Gebakken eieren krijg ik 's ochtends toch echt niet weg, brrrr, ik hou daar niet zo van.
Het snel weer trek gevoel hebben moet bestreden worden, al is het soms volgens mij ook tussen de oortjes...

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:50

phormicola schreef:
Het is waar dat een KH arm dieet werkt. Maar goed, zo zal een eiwit arm dieet ook werken; je schrapt tenslotte altijd iets.

Te veel eiwitten zijn gewoon niet goed voor je, punt. Dieten zoals Atkins kunnen dan ook gevaarlijk zijn.

Ik zelf eet wel vaak meer dan 100 gr vlees op een dag, maar er zijn ook weken dat ik helemaal geen vlees eet.

Ik denk dat je gewoon op deze voet moet doorgaan en heel misschien iets meer eiwitten moet gaan eten en dat hoeft niet per se vlees te zijn :) Ik merk dat ik het makkelijkste op gewicht blijf als ik bij m'n ontbijt 2 flinke gebakken eieren eet (eiwitten). Dan kun je lang doorgaan zonder honger te krijgen :)

Waarom zijn te veel eiwitten niet goed voor je? Er zijn inmiddels heel veel studies die het tegendeel bewijzen. Bij studies met low carbs, vs low fat komen de low carbs er altijd beter uit, zeker als je ook nog hoog in het eiwit gaat zitten. Ook bij mensen met diabetes, of zelfs juist bij mensen met diabetes. Waarom is Atkins gevaarlijk? Deskundigen beweren dat wel, maar is dat echt zo?:

http://www.nytimes.com/2002/07/07/magaz ... t-lie.html
http://www.nytimes.com/2002/07/07/magaz ... t-lie.html

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 23:47

Ik vind al die theorieën allemaal heel leuk klinken, maar ik denk niet dat ze op iedereen van toepassing zijn. Een vriendin van me bijvoorbeeld, heeft het Dr. Frank dieet gevolgd (en dat werkte goed voor haar), maar als ik dan zie wat zij moest eten zou ik dat niet volhouden. Ik raak ook absoluut niet vol van eiwitten namelijk. Als ik 's ochtends om 8u een bak yoghurt eet, heb ik om half 10 alweer honger, terwijl als ik een boterham met kaas eet die honger pas om half 12 komt. Ik kan me ook zonder problemen ongans eten aan vlees/kaas/ei.

Ik drink wel veel melk (in m'n thee) en eet veel kaas. Heb nooit gemerkt dat dat me voller liet voelen dan iets anders op m'n brood. Ik ben zelf van het 3x per dag eten, regelmatig bewegen en niet te veel 'rare' dingen eten (snoep enzo).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 01:06

Je het eiwitten nodig. Je hebt vetten nodig. Je hebt KH nodig. Er moet gewoon een balans zijn.

Er zijn ook genoeg studies die aanwijzen dat high protein diets funest KUNNEN zijn. Bij het Atkins dieet moet je vezels en vitamine pillen slikken. Je gaat mij niet wijs maken dat dat een zinnig dieet is.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 01:39

En wat nou als je even geen grote naam dieet neemt, en gewoon nog meer groente, fruit, nootjes en zaden gaat eten?
Een rauwdieet, maar dan met uitstapjes naar vlees/vis/ei/kaas etc.

Dan haal je die 25 gram vezels op je dode gemak binnen, kun je bijna kanen wat je wilt en het is nog lekker ook (ja dat vind ik echt).

Maarem, kun je wel eens snoepen zonder schuldgevoel? Er bestaat namelijk een eetstoornis waarbij je alleen nog gezond eet. Een eetstoornis krijg je niet van dag 1 op dag 2, daar groei je langzaam in.

Maar gezond is naar mijn weten afwisselend eten.
Zo zijn onderzoekers er vorig jaar achtergekomen, dat er in gebakken spek/bacon een stofje zit die ten goede komt van de ontwikkeling van hersenen bij een ongeboren kindje in de buik.
En dan denk je ongezond en vettig te eten...

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:43

phormicola schreef:
Je het eiwitten nodig. Je hebt vetten nodig. Je hebt KH nodig. Er moet gewoon een balans zijn.

Er zijn ook genoeg studies die aanwijzen dat high protein diets funest KUNNEN zijn. Bij het Atkins dieet moet je vezels en vitamine pillen slikken. Je gaat mij niet wijs maken dat dat een zinnig dieet is.

Hoezo moet er gewoon een balans zijn? Dat is iets wat de voedingsdeskundigen zeggen, maar waarop is dat gebaseerd? Mensen eten pas een paar honderd jaar koolhydraten. Geraffineerde suikers eten we nog helemaal niet zo lang. We hebben het daarvoor altijd op vet en eiwitten gedaan. Dat kan prima. Die balans waar jij het over hebt heeft iemand ooit verzonnen en sindsdien wordt dat door iedereen nagepapagaaid. Een onderbouwing daarvoor heb ik niet kunnen vinden.

Kun je mij de studies aanwijzen waaruit bleek dat high protein diets funest kunnen zijn? Ik heb maar één geval van acidose gevonden in een vrouw die diabetes bleek te hebben. Zij deed trouwens niet mee in een studie, maar was zelf iets gaan doen. Zelf op dieet gaan als je al diabetes hebt (die vrouw wist dat niet) is inderdaad gevaarlijk.

Onze voorouders aten geen light producten en hadden minder diabetes dan wij. Het is eigenlijk gewoon heel simpel: als je koolhydraten opneemt maak je insuline aan. Insuline zorgt ervoor dat we koolhydraten = energie in de cel kunnen gebruiken (en dus ook op kunnen slaan in vetcellen). Als je vet of eiwit eet maak je geen insuline aan. Diabetes type 2 is geen tekort aan insuline (zoals diabetes type 1) maar niets meer dan insulineresistentie. Insulineresistentie kun je alleen maar krijgen als je vaak hoge insuline spiegels hebt. Je lichaam reageert daar op den duur niet meer op. Je hebt steeds meer insuline nodig voor hetzelfde effect. Je kunt dus geen diabetes type 2 krijgen van het eten van vet of eiwit, want daar krijg je geen hoge insuline spiegels van.

Onze voedingsdeskundigen zijn er al jaren voor aan het zorgen dat het vet in ons voedsel wordt verlaagd en het effect is dat sindsdien het aantal mensen met diabetes type 2 de pan uit rijst. Volkomen logisch. Lees voor meer uitleg het volledige artikel in de link die ik hierboven heb geplaatst maar eens even na.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:48

Pentax schreef:
En wat nou als je even geen grote naam dieet neemt, en gewoon nog meer groente, fruit, nootjes en zaden gaat eten?
Een rauwdieet, maar dan met uitstapjes naar vlees/vis/ei/kaas etc.

Dan haal je die 25 gram vezels op je dode gemak binnen, kun je bijna kanen wat je wilt en het is nog lekker ook (ja dat vind ik echt).

Maarem, kun je wel eens snoepen zonder schuldgevoel? Er bestaat namelijk een eetstoornis waarbij je alleen nog gezond eet. Een eetstoornis krijg je niet van dag 1 op dag 2, daar groei je langzaam in.
Maar gezond is naar mijn weten afwisselend eten.
Zo zijn onderzoekers er vorig jaar achtergekomen, dat er in gebakken spek/bacon een stofje zit die ten goede komt van de ontwikkeling van hersenen bij een ongeboren kindje in de buik.
En dan denk je ongezond en vettig te eten...

Hier dacht ik inderdaad ook aan Pentax!

De kunst is, dat je kan genieten van het eten. Dat je niet te veel nadenkt over wat je eet. Je mag best eens snoepen, meer eten, of een slechte dag hebben. De kunst is om er niet mee bezig te zijn.
En iedereen heeft een andere bouw, dus niet blind blijven staren naar die hele dunne meisjes.

Maar goed, dat helpt bij mij. En wie ben ik? :)

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:51

Ik heb ooit een college gehad over het dieet van de oermens. Die aten voornamelijk vis en fruit. Dus weinig vlees, (bijna) geen koolhydraten en veel eiwit. Dit zou volgens hem het dieet zijn waar ons lichaam zich aan aan heeft gepast door evolutie, dus in die zin klopt het eiwit verhaal wel.
Hij vond dat we meer vis en fruit (en groente) moesten eten en de aardappels lekker moesten laten staan.

Zelf zou ik prima zonder brood kunnen leven, hou daar echt niet van. Maar als ik het eetschema zie van iemand die het Dr Atkins dieet volgt zie ik dat toch niet helemaal zitten.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:42

anneve schreef:
phormicola schreef:

Hoezo moet er gewoon een balans zijn? Dat is iets wat de voedingsdeskundigen zeggen, maar waarop is dat gebaseerd? Mensen eten pas een paar honderd jaar koolhydraten. Geraffineerde suikers eten we nog helemaal niet zo lang. We hebben het daarvoor altijd op vet en eiwitten gedaan. Dat kan prima. Die balans waar jij het over hebt heeft iemand ooit verzonnen en sindsdien wordt dat door iedereen nagepapagaaid. Een onderbouwing daarvoor heb ik niet kunnen vinden.

Kun je mij de studies aanwijzen waaruit bleek dat high protein diets funest kunnen zijn? Ik heb maar één geval van acidose gevonden in een vrouw die diabetes bleek te hebben. Zij deed trouwens niet mee in een studie, maar was zelf iets gaan doen. Zelf op dieet gaan als je al diabetes hebt (die vrouw wist dat niet) is inderdaad gevaarlijk.

Onze voorouders aten geen light producten en hadden minder diabetes dan wij. Het is eigenlijk gewoon heel simpel: als je koolhydraten opneemt maak je insuline aan. Insuline zorgt ervoor dat we koolhydraten = energie in de cel kunnen gebruiken (en dus ook op kunnen slaan in vetcellen). Als je vet of eiwit eet maak je geen insuline aan. Diabetes type 2 is geen tekort aan insuline (zoals diabetes type 1) maar niets meer dan insulineresistentie. Insulineresistentie kun je alleen maar krijgen als je vaak hoge insuline spiegels hebt. Je lichaam reageert daar op den duur niet meer op. Je hebt steeds meer insuline nodig voor hetzelfde effect. Je kunt dus geen diabetes type 2 krijgen van het eten van vet of eiwit, want daar krijg je geen hoge insuline spiegels van.

Onze voedingsdeskundigen zijn er al jaren voor aan het zorgen dat het vet in ons voedsel wordt verlaagd en het effect is dat sindsdien het aantal mensen met diabetes type 2 de pan uit rijst. Volkomen logisch. Lees voor meer uitleg het volledige artikel in de link die ik hierboven heb geplaatst maar eens even na.

Ik ga uit van mezelf, omdat ik denk dat ik niet zo'n raar geval ben dat het voor iedereen compleet anders zal zijn. Ik voel me gewoon het best als het allemaal in balans is (wel met meer vlees vaak dan dat normaal wordt geacht).
Begrijp me niet verkeerd, ik geloof niet in de cholesterol en verzadigde vetten mythes. Ik had wel een onderzoek gelezen waarin er een aantal dingen werden gezegd die me niet vrolijk maakte (ik probeer de site weer te vinden). Ik weet nog wel waar ik het meest van schrok: Er is een fase in het Atkins diet waarbij je lichaam een bepaalde stof gaat aanmaken (die fase heet ketosis ofzo?) en dat wordt aangejuicht, want dan ga je afvallen! Maar in feite is je lichaam overuren aan het draaien met het produceren van een zuur die je nieren heel erg kan aantasten (en dat meestal ook doet, volgens dat onderzoek) en nog veel meer engigheid. En ik dacht dat dat gewoon de bedoeling niet kon zijn. :)

Ik ben TEGEN minder vet, lightproducten enz. Vetten heb je gewoon nodig, klaar. Maar ik denk niet dat we alleen maar daarop moeten leven. Ik heb het zelf geprobeerd en ik voelde me zwaar klote :P Ik heb ook het tegenovergestelde gedaan, veganisme, toen voelde ik me wel gezond, maar m'n spiermassa ging eraan :')

Ik heb trouwens ook een artikel gelezen dat het hele cholesterolverhaal ook van geen kanten klopt. Het schijnt dat dat in de jaren '50 (als ik het goed heb) compleet uit z'n verband is getrokken. Ze proberen dat nu terug te keren.

Zodra ik beide websites heb gevonden zal ik een link plaatsen, want het was enorm interessant.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:45

OK, dan zijn we het eens. Die ketose is inderdaad waar de voedingsdeskundigen voor waarschuwen. Maar de mogelijkheid van ketose is er niet voor niks, die zorgt ervoor dat we in tijden van schaarste nog prima voortkunnen op ons vet. En voor iemand die wil afvallen is dat toch ook de bedoeling!! Dat je je vet gaat gebruiken!
Die ketose kan dus tot acidose lijden als je al diabetes hebt (één geval beschreven in de literatuur). En dat is gevaarlijk, maar de nadelen wegen niet op tegen de voordelen. Dwz dat al heel veel mensen door het volgen van Atkins-achtige dieten van hun insulineresistentie af zijn gekomen.

Dat van dat cholesterol heb ik ook ergens gelezen. Je hebt goede en slechte cholesterol (High density vs Low density of zoiets). De verhouding tussen die twee bepaald hoe snel je aderen dichtslibben. Het idee is dat we juist met ons huidige voedingspatroon vaak te weinig (goede) cholesterol binnen krijgen en dat ons lichaam daarom zelf meer cholesterol gaat maken. (Omdat cholesterol toch een essentieel bestanddeel is wat we nodig hebben.) Maar dat cholesterol wat we zelf maken is juist het verkeerde cholesterol. Zorg je dus voor genoeg cholesterol inname (b.v. door het eten van eieren) dan gaat je lichaam het niet zelf bij maken en blijft de ratio tussen het goede en slechte cholesterol beter. Dat is ongeveer de theorie, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de theorie niet precies meer weet. Ik zoek het ook nog even na.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:56

Bekijk deze eens! http://documentaryheaven.com/10-things- ... ng-weight/

Mijn theorie... Niet het een of het ander verwijderen uit je dieet, je hebt gewoon nu eenmaal van alles wat nodig. Doe gewoon een beetje minder. Eet je elke ochtend 4 boterhammen, doe er eens 2. Schep je elke avond je bord vol? Doe eens een half bord ... of nog beter, koop een kleiner bord, daar kan automatisch ook minder op.

Snoepen tussendoor zoveel mogelijk laten, als je dan echt wilt eten, pak wat groente of fruit. En drink heel heel heeeel veel water.

Ik vind het onzin om een dieet puur op eiwitten te doen, maar die docu die ik aan het begin van mijn post linkte gaf wel aan, dat wat extra eiwitten zorgen voor een langer verzadigd gevoel. Dus een beetje extra eiwitten (naar verhouding) kan zeker geen kwaad.

Ik eet op het moment wat meer eiwitten dan normaal, maar ik sport op het moment dan ook 6 keer in de week met 2 keer in de week krachttraining. Ik kan die eiwitten dan dus ook goed gebruiken voor de opbouw van spierweefsel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:13

Weet je wat ik altijd het grappige vind? Mensen die adviseren: eet gewoon een boterham minder zijn zelf meestal heel slank en hebben vaak nooit gewichtsproblemen gehad.
Stel dat ik wil afvallen en ik ga wat minder eten: het resultaat is dan: honger!!!! En gevolg daarvan: foute dingen eten omdat de goede meestal niet zomaar binnen handbereik zijn. En mijn bloedsuikerspiegel schiet alle kanten op als ik niet let op wat ik precies eet.

Ik zit qua eetpatroon meer aan de kant van de koolhydraatarme dieten, maar dan wel in een wat gematigde versie. Geen geraffineerde suikers, maar wel volkorenproducten bijvoorbeeld. Maar als ik dan koolhydraten eet, combineer ik ze niet of nauwelijks met vet. Dus tussen de middag 3 volkorenboterhammen met vetvrij (of heel mager) beleg zoals suikervrije jam. En 's avonds vaak een combinatie van groenten en vlees (in allerlei variaties), maar dus geen aardappels etc erbij.

Ik voel me hier goed bij: geen hongergevoel. Ik eet gewoon 3 maaltijden per dag, waarvan een stevig ontbijt, normale lunch en vaak een relatief kleine hoeveelheid avondeten. Ik heb het wel eens laten berekenen: ik zit niet zover af van de normen van het voedingscentrum bijvoorbeeld. Niet dat dat nou zo'n geweldige richtlijn is, maar toch.
En als ik dan wat wil snoepen, dan eet ik bijvoorbeeld wat noten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:27

Wendy schreef:
Weet je wat ik altijd het grappige vind? Mensen die adviseren: eet gewoon een boterham minder zijn zelf meestal heel slank en hebben vaak nooit gewichtsproblemen gehad.
Stel dat ik wil afvallen en ik ga wat minder eten: het resultaat is dan: honger!!!! En gevolg daarvan: foute dingen eten omdat de goede meestal niet zomaar binnen handbereik zijn. En mijn bloedsuikerspiegel schiet alle kanten op als ik niet let op wat ik precies eet.

Uuh dacht het niet, ik zit tegen overgewicht aan, ben al 4 weken super op mijn dieet aan het letten en eet inderdaad gewoon wat minder. Daarnaast sport ik 6 dagen in de week!!

Face it, afvallen kost werk! En ja, daar hoort wel eens honger bij. Suck it up, drink een glas water of eet een appel. Je weet dat als je afvalt dat je dan honger kunt krijgen. Zorg dan gewoon dat je een callorielaag product alvast bij je hebt, just in case.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 12:41

Ik denk eerder dat het afkicken is van een bepaalde frequentie of hoeveelheid voedselinname is, dan echt honger.

Ik redeneer truowens precies andersom, ik eet liever een boterham meer, dan dat ik later geen grip meer op mezelf heb en een koekje móet!

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:43

ja, ik denk het, en hoeveel mensen eten er niet uit verveling, of omdat ze zich niet zo goed voelen??? Ik denk dat het toch voor een heel groot stuk tusssen de oren zit, om het maar zo lelijk te zeggen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:44

Ik vind het niet overdreven. Misschien had ik het wat minder stellig moeten zeggen, maar waar ik oprecht in geinteresseerd ben zijn cijfers over de toename van eetstoornissen in de afgelopen tijd. Want iedereen weet dat die toenemen en wat volgens mij ook iedereen weet is dat eetstoornissen bijna altijd draaien om het hongergevoel en niet mogen eten.
En dus word ik soms nogal boos als ik dan weer een dietist of een sonja bakker hoor zeggen: eet maar gewoon wat minder, honger hoort erbij... en dit, dat en dat mag je niet eten. En wat je wel mag is maar zoveel gram.

Maar goed, misschien ben ik er wel zo fel op omdat ik zelf een eetstoornis heb gehad. En natuurlijk is de oorzaak van een eetstoornis een combinatie van factoren, maar een belangrijke factor is nog steeds de manier waarop tegen overgewicht en afvallen wordt aangekeken.
Laatst bijgewerkt door Julia op 08-10-10 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bovenstaande quote verwijderd.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:49

maar eetstoornissen die zijn toch meestal een gevolg van iets, heel vaak iets psychologisch? Ik denk dat mensen die zich mentaal sterker voelen niet snel een eetstoornis zullen ontwikkelen, toch?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 12:52

Ik denk dat ik redelijk sterk ben, mentaal, maar ook ik ging de verkeerde kant op. (7 koekjes eten en het vervolgens uitkotsen)
Dit was meer controledrang, denk ik. Ik ben ál-tijd bezig met verstandig eten (wil wel zoveel mogelijk eten waar weinig cal,vet,suiker in zit) maar daardoor ben ik er veel over aan het nadenken; wat voor tussendoortjes zal ik meenemen, en ik weeg ALLES, zelfs een plakje kaas als ik dat ál eens op brood doe).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:52

sympie schreef:
maar eetstoornissen die zijn toch meestal een gevolg van iets, heel vaak iets psychologisch? Ik denk dat mensen die zich mentaal sterker voelen niet snel een eetstoornis zullen ontwikkelen, toch?

Daarom zeg ik ook: combinatie van factoren. Fout zelfbeeld is ook heel belangrijk, niet sterk in je schoenen staan etc.
Maar goed, de discussie is offtopic in feite, dus ik houd er over op.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:55

dus dan ben je eigenlijk toch niet zo sterk als je denkt als ik dit zo lees, want je bent constant bezig met alles afwegen, controleren uit schrik dat je mss toch aankomt? Ik weet niet hoor, maar zo komt het bij mij een beetje over

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:56

Wendy schreef:
En dus word ik soms nogal boos als ik dan weer een dietist of een sonja bakker hoor zeggen: eet maar gewoon wat minder, honger hoort erbij... en dit, dat en dat mag je niet eten. En wat je wel mag is maar zoveel gram.

Tuurlijk kun je honger verwachten als je je voedingspatroon gaat aanpassen. Ik heb NERGENS gezegd dat je dan niet mag eten. Jij zegt gelijk dat als je honger hebt dat je dan gaat lopen snoepen en ongezonde dingen gaat eten. Ik zeg, suck it up, drink een glas water of eet een appel, zodat je je honger gevoel wel stilt MAAR op een gezonde verantwoordelijke manier. Het is een kwestie van erop voorbereid zijn en sterk te zijn om dan naar iets gezonds te grijpen ipv naar die reep chocolade die naar je ligt te loeren.

Daarnaast slaat het gewoon nergens op om mijn theorie maar onder de tafel te schuiven "Want ik zal wel zo'n sprietje zijn die nooit op haar eetpatroon hoeft te letten" Zeker na de afgelopen 4 weken kei hard mijn best doen en super hard werken om nu eindelijk eens te bereiken wat ik wil bereiken, schiet mij dat behoorlijk slecht in een verkeerde keelgat. En om dan daarna al helemaal te gaan lopen roepen met "je krijgt zo een eetstoornis" kom op hee, leer eens lezen en denk na bij wat je zegt.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 01-10-10 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 12:58

@ Sympie, ik ben idd op het gebied van eten niet zo sterk, maar verder ben ik redelijk sterk (veel meegemaakt, moeder overleden toen ik 16 was etc, en daar goed doorgekomen en sta nu best sterk in het leven.) Maar daardoor denk ik wel dat ik ook teveel controle drang heb op mijn eten... Het stomste is, ik evalueer mijzelf voortdurend en weet hoe stom ik ben, hoe slecht voor mn tanden, kans op slokdarmkanker etc... Ik ben dus erg bewust ervan en toch doe je het...