Koken ?! GEEN TIJD

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BelgenGek

Koken ?! GEEN TIJD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 14:47

Wat mij opvalt hier !
Veel mensen die troep eten naar mijn mening (geregeld afhaalmaaltijden & pizza.)
en mensen die ''Geen tijd' hebben om te koken??

dan braad je 'savonds onder tv kijken je vlees toch aan
en schil je de piepers vast & zet je onder water + idem met groente
dan ben je toch zo klaar volgende dag??

t is zo jammer dat je voor eten geen tijd hebt want het is zo belangrijk!

en dat er nog steeds mensen zijn die zoveel kant en klaar spul halen,
weet je wat dat kost ??!
(en wat je dan binnen krijgt..)

*Ook ik eet 1x per week makkelijk hoor, hetzij patat, dan soepje, of chinees
maar voor de rest aardappels/rijst Met verse groenten en veel fruit.

Misschien kunnen we middels dit topic elkaar wat advies geven
tips en dat soort dingen !

Het is de bedoeling dat het wel een beetje gezellig blijft ;)

FromNorway

Re: Koken ?! GEEN TIJD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:48

Bij mij is het meer dat ik het vaak een beetje zinloos vind om voor mezelf een maaltijd te gaan staan koken...

Verder kun je natuurlijk ook voorgekookte aardappels, voorgesneden groenten en een snelle vegaburger in de pannen gooien... Dat zijn dan meestal mijn eenzame hapjes, als ik dan toch kook ;)

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:49

Ik studeer voor kok ;)
Eet ook 3x perweek in de keuken in het restaurant!
Dus eet altijd wel gezond :D

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:50

Ik ben ook bezig met voeding en wat je naar binnen werkt. Ik merk alleen wel dat gezond eten veel geld en tijd kost. Daarom ben ik nieuwsgierig naar tips om het behapbaar (leuke woordspeling ;) te maken. Leuk topic!

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 14:51

@ FromNorway; koken voor jezelf is idd niet zo gezellig
maar zoals je zelf aangeeft kan je ook daar best iets fatsoenlijks van maken ;)

@XmissdaphX: wat leuk ! dat wilde ik vroeger ook worden :)

Grtjs

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 14:52

@ Nadina: het is idd wat duurder als je veel groente etc koopt
maar misschien heb je de gelegenheid zelf wat te verbouwen? klein kasje oid Of je ouders die een stukje land over hebben...

Ik heb het topic ook een beetje gestart om (veelal jonge) mensen hier meer te laten inzien Wat ze eten..

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:53

Ik vind het hartstikke leuk om te koken, ik begin altijd zo vroeg mogelijk, meestal al rond 13:00 en dan ben ik lekker lang bezig, ondertussen kopje thee of koffie en de afwas.

Mijn vriend wil graag al warm eten in de middag, dus dan zorg ik dat ik rond 15:00 ongeveer klaar ben, dan eet hij warm en in de avond eet hij nog een keer warm.

Ik probeer altijd van alles uit, een beetje improviseren.

Tegen de tijd dat ik weer werk of naar school ga, zorg ik ervoor dat ik de avond ervoor de voorbereidingen al heb getroffen dan hoef ik het alleen nog op te zetten! Meestal zitten wij tot een uur of 9 aan tafel en we beginnen rond half 8.

Ik eet nooit patat oid, altijd wel pasta, rijst of aardappelen, ik heb niet eens een frituurpan!
Laatst bijgewerkt door Ti_Amo op 12-02-10 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:53

Ja is erg leuk!
Ik doe nu een combinatie opleiding voor koken en serveren!
Volgend jaar ben ik al klaar!
Dan heb ik nivo 2 MBO koken en serveren! Ben dan 18 en wil dan SPW gaan doen en dat later gaan combineren ;)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:57

Lijkt me best leuk, een eigen groentetuintje. Mijn menu meestal: 'sochtends 3 of 4 vruchten in de blender met wat sap (bijvoorbeeld appel, peer, kiwi, banaan, stuk ananas etc), 'smiddags twee speltboterhammen (ben gestopt met tarwe eten) met sla, tomaat, komkommer en bijvoorbeeld ei, tonijn, avocado, geitenkaas (ben gestopt met koemelk)
Avond is nog wat lastiger omdat ik ook nog een vriend heb die niets van gekkigheid wil weten ;) daar kan ik dus nog tips voor gebruiken, evenals voor tussendoortjes. Ga nu wel naar de Tuinen, daar hebben ze heerlijke notenrepen.

Zit nu niet lekker in mijn vel, en zorg nietgoed voor mijn lichaam de laatste dagen. Ga ik bij deze weer verandering in brengen ;)

Heb zelf ook veel aan de boeken van Annemarie Postema: het leven is perfect en mijn lichaam is perfect.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:59

Ben het helemaal met je eens TS!

Ik heb soms ook geen zin om te koken en wij eten af en toe ook weleens een pizza of patat.
Pizza bak ik dan zelf in de oven en voor de patat hebben we zelf een frituurpan met 'gezond' olijfolie frituurvet.

Overigens gaan wij heel weinig eten halen, om meerdere redenen. Die zal ik ook neerzetten om andere over de streep te trekken :D

- Afhaal is duurder dan een gezonde maaltijd zelf gekookt;
- Heen rijden naar de afhaal, wachten en terug rijden kost net zoveel tijd als zelf koken;
- Afhaal valt qua smaak altijd tegen;
- Prijs-kwaliteit verhouding is meestal ver te zoeken;
- Verzadiging van afhaal is meestal enorm, maar na een uur heb je weer honger. Van mn gezonde prakkie kan ik veel meer op en hoef ik 3 uur later nog niks te eten.
- Gebrek aan vitamientjes
- Bij zelf koken weet je wat er met je eten gebeurt, ik wil er niet eens over nadenken wat er bijv. in een chinees restaurant allemaal in de buurt van mn eten is geweest.. brr :n

Marieke_K

Ik kook niet iedere avond, maar eet wel iedere avond gezond :+ Met een beetje vooruit denken kan je namelijk makkelijk iedere avond normaal eten ook al heb je het druk.

In het weekend zet ik bijvoorbeeld al een ovenschotel klaar voor de maandag, omdat ik dan om half 7 de deur uit ga en pas om 7 uur s avonds weer binnen stap. Veel maaltijden kan je best van te voren klaar zetten, of invriezen en weer opwarmen :D
Laatst bijgewerkt door Marieke_K op 12-02-10 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

*kijkt verbaasd*

Daar maak je toch tijd voor?! :D

Wij hebben hier ook veel eigen groenten in de tuin staan en ik ben gek op koken.
Wat dat betreft zijn mijn ouders wel blij met me, onverhoopte talenten. :D

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 15:01

@Ti_amo; mooi om te lezen dat je ondanks school/werk toch een manier gevonden hebt om te koken!

@XmdX: Lijkt me erg leuke opleiding! ik was laatst ergens op een site en dat was een restaurant waar mensen met een beperking werkten (met begeleiding) zoiets is dan net wat voor jou!
zelf kan ik slecht binnen zitten, ben een buitenmens,
heb zelf de dierverzorging & spw gedaan en ben op een zorgboerderij terecht gekomen, (h)eerlijk & dankbaar werk!

@ Nadia: hmm lastig zo'n vriend.. misschien kan je samen eens op papier zetten wat hij liever wel/niet eet
en idem van jou en dan eens gaan uitzoeken wat er te combineren valt !

Grtjss

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:01

ik ben altijd bang dat eten bederft als ik het van te voren klaarzet :o

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:01

Zie hier een paar opmerkingen dat gezond eten duur is..

Ik vind het wel meevallen, maar ik haal de meeste verse groente dan ook gewoon bij de Lidl. Wel goed wassen natuurlijk! En het scheelt enorm of je seizoensgroente neemt of niet.
39 cent voor bijv. een broccoli vind ik niet veel en daar kun je met 2 man van eten.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:02

@ Jibbel, dat lijstje van jou werkt wel, mij vergaat nu al de zin in een broodje shoarma :D

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 15:02

hallo dames,

ik hoop dat jullie begrijpen dat ik niet op iedereen kan reageren
Maar leuk dat jullie meedenken & reageren !

Greetz

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:03

Nu ik stage loop ben ik elke dag pas om 18 uur thuis en nu het nog zo vroeg donker is, heb ik altijd het gevoel dat de avonden maar zo kort zijn. Dan heb ik ook geen zin meer om nog uitgebreid te gaan koken. Maar ik wil wel gezonde dingen binnen krijgen, dus ik kook dan steeds voor meerdere dagen.

Paar dingen die je gemakkelijk voor een paar keer vooruit kunt maken:

- Pasta met gehaktsaus, makkelijk in grotere porties klaar te maken. Als het dan klaar is, verdeel ik het in kleinere porties en die vries ik in.
- Rijst met kip in een lekkere saus (bijv. saté, kerriesaus, kip madras). Zelfde verhaal als de pasta.
Je hoeft het dan maar uit de vriezer te halen en op te warmen. Maak er wel op de dag zelf verse groenten bij; of een lekkere salade (je hebt in de super ook van die zakjes salade voor als je weinig tijd hebt, die hoef je maar in de kom te gooien) of boontjes ofzo.
Als ik de pasta maak, dan kiep ik al een bende groente in de saus zelf, dus daar hoeft niet persé nog aparte groente bij :)

Naast de dingen die je gemakkelijk kunt invriezen, zijn er ook nog wat dingetjes die je zo op de avond zelf klaar hebt.
- Aardappelpuree uit een zakje met boontje, worteltjes, spinazie à la crème, etc. Daar maak ik dan van die minute-lapjes bij, zijn van die dunne lapjes vlees die al gemarineerd zijn. Hoeven maar even in de pan, zijn zo klaar.
- Hutspot, gemaakt met aardappelpuree (die speciale voor stampot), een zak worteltjes en uien die al voorgesneden zijn. Stukje vlees braden en klaar.
- Voorgekookte krieltjes of aardappelschijfjes waar je zelf wat kruiden overheen doet, even bakken in een koekenpan met olijfolie, groenten erbij, stukje vlees erbij en klaar. Ik neem daar zelf vaker van die kipkrokantjes of kipschnitzel bij, die zijn ook lekker snel klaar :j

Hoeft allemaal niet zoveel tijd te kosten. Denk dat wanneer het straks langer licht is, ik weer meer zin krijg om wat uitgebreider te koken. Nu zijn de avonden zo kort, dan wil ik na het eten ook nog naar mijn paard of vriendinnen, dan wil ik snel klaar zijn.

Leuk topic dit, ben wel benieuwd welke snelle (en gezonde!) maaltijden anderen van jullie maken.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 15:04

@Jibbel : daar heb je een goed punt ! dat is idd waar.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:06

Ik kook/kook door de week ook niet. Dan is het vaak een wokmaaltijd/maaltijdsalade/magnetronmaaltijd. Ik ga 's ochtends rond half 8 de deur uit en ben ergens tussen 8 en 10 uur 's avonds weer thuis.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:08

Ik ben gek op koken en doe ook echt mijn best om dagelijks een redelijk gezonde maaltijd op tafel te zetten met verse ingrediënten voor mij en vriend. Maar feit is dat ik zo'n 10 uur per dag werk en een uur reistijd heb per dag, als ik om 7 uur thuis kom heb ik lang niet altijd meer zin in koken en ja, dan gaat er ook bij mij regelmatig een magnetron- of kant en klare diepvriesmaaltijd in. Vriendlief werkt nog meer, dus die heeft nog minder tijd. We gaan er niet dood van, zijn gezond en nood breekt wetten.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:11

Nog een klein tipje! (ik word enthousiast!)

Als je alleen bent en je hebt geen zin om steeds een muizen hapje te koken, kook dan een gerecht voor 2-4 personen. Eet wat je op kan en vries de rest in (wel even goed af laten koelen voor invriezen)

@ Sans: je kunt ook heel lekker je eigen broodje shoarma maken! ;) Goedkoper, lekkerder en je kunt eens variëren (bijv. verse paprika erdoor, kip shoarma oid)

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 15:19

even een makkelijke die jezelf nieteens veel tijd kost
(oven doet het werk !)

Kruimige aardappels (1 grote pp reken ik of 2 middelgrote)
bosje worteltjes (per 2 personen)
Vlees naar keuze

Oven op 200 voorverwarmen
aardappels goed schoonboenen onder kraan en afdrogen,
elke aardappel apart op stukje aluminiumfolie,
beetje (zee)zout & olijfolie erover en folie dichtvouwen,
aardappels in ovenschaal leggen.

Wortels schrappen, stukje loof eraan laten en goed wassen
in ovenschaal leggen en mengsel maken van:
1 el honing, beetje zout & peper, 2 el olijfolie
dat over wortels schenken en wortels even omscheppen
zodat alles bedekt is!
dan nog 4 el water langs zijkant in schaal doen zodat er een laagje onder de wortels staat,
Afdekken met aluminiumfolie,

schaal aardappels & wortels 50-60 min in oven op 200 graden.
Ondertussen vlees bereiden!

En dan nog een overheerlijke en makkelijke salade:

voor 4 personen,

1/2 struik bleekselderij
1 grote appel (ik nam golden delicious)
1/2 citroen (of 1 el sap uit zo'n flesje)
1 el mayonaise Of biogarde
100 gram macadamianoten, grof gehakt
peper & zout

de buitenste stengels vd bleekselderij eraf halen
en in aluminiumfolie wikkelen en in koelkast bearen vd volgende keer
(Zo bewaar ik Alle groenten, blijven ze langer vers!!)

De rest vd bleekselderijstengels in hele dunne plakjes snijden en wassen
appel schillen en in kleine blokjes snijden en het citroensap erover + erdoor scheppen
bleekselderij toevoegen aan de appelblokjes
mayonaise Of biogarde door de salade doen
noten erdoor mengen
op smaak maken met een beetje zout & peper

Succes

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 15:21

voor de mensen die echt geen tijd hebben door de week
je zou int weekend een paar gezonde maaltijden kunnen maken en deze kunnen invriezen, dan heb je toch een paar keer per week iets gezonds binnen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:23

Jibbel schreef:
Ben het helemaal met je eens TS!

Ik heb soms ook geen zin om te koken en wij eten af en toe ook weleens een pizza of patat.
Pizza bak ik dan zelf in de oven en voor de patat hebben we zelf een frituurpan met 'gezond' olijfolie frituurvet.

Overigens gaan wij heel weinig eten halen, om meerdere redenen. Die zal ik ook neerzetten om andere over de streep te trekken :D

- Afhaal is duurder dan een gezonde maaltijd zelf gekookt;
- Heen rijden naar de afhaal, wachten en terug rijden kost net zoveel tijd als zelf koken;
- Afhaal valt qua smaak altijd tegen;
- Prijs-kwaliteit verhouding is meestal ver te zoeken;
- Verzadiging van afhaal is meestal enorm, maar na een uur heb je weer honger. Van mn gezonde prakkie kan ik veel meer op en hoef ik 3 uur later nog niks te eten.
- Gebrek aan vitamientjes
- Bij zelf koken weet je wat er met je eten gebeurt, ik wil er niet eens over nadenken wat er bijv. in een chinees restaurant allemaal in de buurt van mn eten is geweest.. brr :n

Jij moet dringend op zoek naar betere "afhaal dingen" ;) Behalve dat er weinig vitamienen in frieten zitten (of andere afhaal dingen) heb ik daar echt geen last van nl. Als je gewoon een lekker gezellig avondje op restaurant gaat weet je ook niet wat er met je eten gebeurt. :)