'vloeibaar' kerstdiner

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

'vloeibaar' kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 14:58

Mijn moeder heeft vorige week al haar tanden laten verwijderen. We willen echter niet dat ze met kerst enkel tomatensoep uit blik krijgt, dus hebben we met de hele familie besloten om een vloeibaar kerstdiner te maken. Nu schiet onze inspiratie een beetje te kort helaas, en daarom hoop ik dat jullie ons een beetje kunnen helpen :)

Voorgerecht is op zich gemakkelijk: soep. Maar welke soep? Iets dat een beetje feestelijk is, maar toch niet té apart. Zelf houd ik gewoonlijk niet van culinaire uitspattingen en exotische ingrediënten. Ik wil best alles een keer uitproberen, maar ik vind niet dat ik op kerst iets moet klaarmaken waaraan ik twijfel of ik het zélf wel lekker vind...
Vis en champignons zijn geen optie, verder alle 'normale' groenten wel, maar ik weet om eerlijk te zijn niet welke een lekker combinatie vormen...

Nagerecht wordt sowieso zelfgemaakte chocomouse, en eventueel een ijstaart. Ik sta altijd open voor andere leuke ideeën, maar ik weet dat mijn chocomouse altijd erg geapprecieerd wordt, en ondertussen maak ik het met mijn ogen dicht :)
Ik wil wel eens iets nieuws uittesten, maar weet niet zo goed wat. Het moet iig iets zijn waar je NIET op moet kouwen.

Hoofdgerecht
...
géén idee
Zelf was ik aan het denken aan verschillende soorten stomp. Dus spinaziestomp, wortelstomp, savooienstomp, ... zoiets. Alleen wil ik het graag toch een beetje feestelijker maken, heb alleen totaal geen idee hoe ik dat kan doen. Verder zou ik er graag iets van vlees bijhebben. Als ik geen ideeën vind voor vlees dat niet gekouwd moet worden, dan maak ik gewoon apart een gebraadje, en moet mn moeder maar even vegetarisch eten die dag...
Ik ben redelijk handig in de keuken, en kan ook op alle hulp en ervaring van mijn zussen en mijn moeder rekenen. Een uitdagend gerechtje om klaar te maken is dus geen probleem.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:02

Misschien een rare tip maar kijk eens naar recepten voor babybreitjes. Daar zit vaak ook vlees bij (gewoon gemixt) en ook recepten voor de feestdagen.

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:02

Als soep is misschien spinazie creme soep leuk? Apart maar toch gewoon :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:03

Vooraf: broccolisoep met roomkaas
Hoofdgerecht: spaghetti carbonara (spaghetti iets gaarder koken dan normaal, als je normaliter el dente aanhoudt)
Toetje: chocolademousse met slagroom en een Chocolikeurtje erlangs.

Of als hoofdgerecht iets met stoofvlees (valt lekker zacht uit elkaar), bv van wild, met puree, stoofpeertje en rode kool? Dat krijgt ze ook wel weg.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:08

Ragout? Stoof/suddervlees? Wildstoofgerecht met Puree? Ik doe maar een gooi? En anders voor het vlees even een staafmixer erbij voor je moeder? Succes!

s6801881

Re: 'vloeibaar' kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:11

Misschien pompoenpuree bij het hoofdgerecht? Wens je moeder maar sterkte, ik ga even nadenken of er nog iets te binnen schiet :)

Anoniem

Als je een (wild-)ragout maakt kun je die mooi opdienen in een rijstrand. Rijst mooi zacht koken, dan moet dat ook lukken :j

Jitske

is een goed gestampte stampot niks?
op boerenkool hoef je bijvoorbeeld nauwelijks te kauwen. en als je het nog iets vloeibaarder wilt hebben stop je het even in de blender en ziet het er nog ongeveer hetzelfde uit :P

offtopic: ik heb nog nooit gehoord dat iemand zn tanden liet verwijderen (behalve voor een kunstgebit dan). waarom heeft ze dat gedaan? :P
mag ook via pb ;)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:14

kaasfondue

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:18

duChambre schreef:
offtopic: ik heb nog nooit gehoord dat iemand zn tanden liet verwijderen (behalve voor een kunstgebit dan). waarom heeft ze dat gedaan? :P
mag ook via pb ;)

Ook offtopic maar toch :D
Er zijn ook (oa hart-)operaties waarvoor je gebit puntgaaf moet zijn willen ze het laten zitten. Gebit met mankementjes vormt soms een te groot risico mbt ontstekingen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:18

wuswa schreef:
kaasfondue

Dan werk je vaak met rauwe groenten en dat kan de moeder van TS denk ik niet kauwen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:19

Oh jakkes, wat naar voor je moeder.

Met je chocomousse zit je sowieso al goed, dat zal vast wel gaan lukken :)
Met soep kun je gelukkig ook alle kanten uit. Wat dacht je van tomatencremesoep met room en een beetje basilicum?

Het hoofdgerecht is misschien wat lastiger. Aardappelpuree is zacht en je kunt deze iets dunner maken, dat zou misschien wel een optie zijn. Zachte groentes zijn ook vast wel te vinden.
Vlees is waarschijnlijk wat lastiger. Wat je misschien wel kunt doen is bijv. draadjesvlees goed gaar stoven en dan in wat kleinere stukjes snijden.
Wat dacht je van aardappelpuree met rode kool en hachee? :)

Ik zal zo nog even verder denken of me iets te binnen schiet.
In elk geval veel succes/sterkte met/voor je moeder :(:)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 15:20

duChambre schreef:
mag ook via pb ;)

inderdaad voor een kunstgebit. Ze heeft al heel lang erg slechte tanen, en al een heleboel kronen en ontelbare vullingen. Nu had ze wéér een reeks gaatjes, en hebben ze besloten dat de beste optie was om alles eruit te halen en een volledig kunstgebit te zetten.

Stoofvlees is inderdaad een goeie, had ik zelf nog helemaal niet aan gedacht :)

Chocomouse kan idd wat feestelijker met wat likeur erbij

dankjewel al voor alle tips :)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:20

met stokbrood (zonder korstjes) kan het ook

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:22

de kaas is misschien vloeibaar, maar het brood e.d. wat je er in doopt is vaak toch moeilijk te kauwen.

Je zou gehakt kunnen proberen, dat is klein en valt gemakkelijk stuk, als je een gehaktballetje goed gaar laat sudderen gaat dat ook nog redelijk.
Verder is een stamp inderdaad erg gemakkelijk. Eventueel een beetje meer melk door de puree, dan wordt dat wat wateriger. Er zweeft hier ergens een topic over hoe je stamp kan opleuken. Ik zal even voor je zoeken.

[VT] Peeenstamp/Huts(e)pot/Pee mee juin meej eerpel/...
hier worden ook soepen genoemd. De meeste soepen (vooral gebonden soep) kan je met een keukenmachine doorwerken, zodat er geen stukken in zitten. Eventueel door de zeef voor de zekerheid en klaar. Eventueel heb ik nog wel een recept voor tomaten-basilicum soep voor je.

Wellicht is een pate ook nog een optie? Dan wel zonder noten e.d. kost een hoop tijd om te maken, maar is wel lekker zacht. Eventueel met stukjes (stok)brood (zonder korst) voor de variatie?

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:23

ah okee duidelijk. wel gemeen dat ze dat vlak voor de kerst doen :P
want neem aan dat ze haar nieuwe gebit dan nog niet heeft?

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:23

Lente bosui soep is heel erg lekker! De stukjes bosui en ham wat je erin doet moet zonder tanden te consumeren zijn.. En het is makkelijk te maken, zakje bij het water, bosuitjes snijden en ham snijden en erin gooien :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:24

ik heb nog ergens een recept voor kipmousse met een tomatensausje als voorgerecht, was ook erg lekker.

(en alweer) pate als voorgerecht kan ook wel.

Hoofdgerecht zie ik al heel wat nuttige tips voor langskomen, in de allerhande van deze maand stonden ook wat lekkere recepten voor groentebijgerechten als pompoenpuree.

(ik had trouwens bij de titel visioenen van een volledig alcoholisch kerstdiner, dat zegt wel iets over mij ;) )

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 15:26

Dat het veel tijd kost maakt niet uit. Kerstdiner bij ons houdt altijd in dat we met de vrouwelijke helft van de familie de halve dag in de keuken staan, gezellig samen koken :) (terwijl de mannelijke helft in de tuin hout staat te hakken voor het haardvuur, en zich daarna terugtrekt in het salon om lekker niks te doen :P )

Dat topic is geweldig handig secricible, dankjewel :)

Recepten voor soepen zijn ook altijd welkom, want daar heb ik niet zo enorm veel ervaring mee.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 15:28

duChambre schreef:
ah okee duidelijk. wel gemeen dat ze dat vlak voor de kerst doen :P
want neem aan dat ze haar nieuwe gebit dan nog niet heeft?

Nee, die heeft ze inderdaad nog niet, das voor 7 januari pas. Eerst moet alles mooi genezen voor ze er verder mee kunnen werken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:28

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:29

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 15:30

Oeh, die kipmouse lijkt me erg lekker :)
Daar kan ik leuke apperitiefhapjes van maken.

het soepen-topic ga ik ook even doorlezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:32

Ik zat inderdaad ook te denken aan een lekkere paté of een terrine of zo?
Kan ze al wel weer een beetje kauwen of zijn de wonden nog te pijnlijk? (dus moet alles 'slurp'baar zijn?)
Misschien zelf een lekkere ragout maken? ( en dan maar zonder pasteibakje voor je mams)

Aardappelpuree kan je bijv. ook in een spuitzak doen en dan kleine 'torentjes' op de bakplaat maken, even onder de grill voor een mooi kleurtje. Zo ziet het er en feestelijk uit en toch n og eetbaar voor je moeder.

Iets met gepofte knoflook als bijgerecht moet ook kunnen, een bol knoflook lekker poffen en is heerlijk zacht dan.

Euhm, tamme kastanjes? Poffen/puree... ook weer eens wat ander.

Oh en bij de Appie hebben ze ook zalmgehakt, kan je misschien ook nog wat mee?

Of een mousse zoals Lielle al zegt, als amuse kan je iets met zalmmousse doen of zo, met (nep)kaviaar..

Elbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:14

zalm kan ook niet? dat is wel lekker zacht :j