Ik ben altijd helemaal weg van soep! En maak het dan ook geregeld zelf het liefst. Maar ik heb maar 2 soorten soep die ik maak en zou graag recepten uitwisselen!Tis gewoon makkelijk en snel klaar en je kan het elk moment van de dag eten!
Hier vast mijn 2 soepjes!
Mijn chinese tomatensoep van mijn oma!
benodigdheden: -1 groot potje tomatenpuree -1 klein potje tomatenpuree -1 pot kippenboullion -ketjap 5 eetlepels -suiker 10 koffielepels -mihoen
Doe de kippenboullion in een grote pan en haal eventueel de stukjes kip wat uit elkaar (ooit heb je van die grote brokken erin) doe er 2 of 3 potten water bij net wat je wil. Doe de tomaten puree erbij en zo ook de ketjap en suiker en roer even door dat het goed oplost. Dan wacht ik meestal tot de sope bijna kookt en doe dan de mihoen erbij. Ik heb altijd het pak van conimex(de gele) en daar zitten 4 "plakjes" in en ik gebruik er meestal 1 plak van. Wachten tot die goed gaar is dor na ongeveer 5 minuutjes even te proeven en klaaar!!!
De verse groentensoep!
benodigdheden: -soepgroenten (ik gebruik voor 2 personen meestal rond de 500 gram voor 2 dagen) -soepballen (die van unox waar 30 kant en klare in zitten) -boullionblokjes (ik gebruik altijd de tuinkruiden maar das net wat je lekker vind) -beetje braadboter (ik gebruik blueband) -water (ik gebruik ongeveer 1 a 1,5 liter)
Doe ongeveer 1 goeie eetlepel boter in de pan en wacht tot die gesmolten is. Doe dan de groentes erbij en wacht 5 minuten zodat de boter goed intrekt. Ik doe ook altijd de deksel erop en roer ff goed door.Dan doe je water erbij. en de boullionblokjes en laat je hem een half uur koken. Dan doe ik de laatste 5 minuten de ballen erbij want die hoeven maar even en dan issie klaar!
Ik zou graag receptjes willen van heldere championnensoep, broccoli soep en courgettesoep en alle andere lekkere soepjes!!!
Manou
Geplaatst: 22-08-09 15:44
Broccolisoep maak ik door broccoli te koken in bouillon en daarna te pureren en een beetje room of melk er door heen. En peper naar smaak. Maar ik maak zo'n soep eigenlijk alleen als er een stuk groente over is, dus het gaat nooit om grote hoeveelheden.
Tomatensoep met ballen Maak een wit sausje, dan een beetje water erin, blijven roeren... Tomatensap erin, klein blikje tomatenpure erin, en dan ballen erin en laten pruttelen... kan boullion blokje in , zout , peper naar smaak =)
Andere versie dan die van jou...Lijkt er errugh op !
Uien snijden in ringen. Gemengde uien zoals gewone, rode en sjalotjes is ook erg lekker. Die in de soeppan met een beetje boter glazig bakken. Dan water en bouillon naar smaak toevoegen en wat (verse) peterselie. Heerlijk met een stokbroodje met geraspte kaas erop en dat IN de soep laten drijven.
Zelfverzonnen chili con carnesoep. Nodig: Water en bouillon paprika ui gehakt bruine bonen chilikruiden chilisaus.
gehakt verkruimelen in het bouillon, rest erbij doen en de kruiden naar smaak van scherpte toevoegen. Apart maar lekker.
BlackEyed
Geplaatst: 23-08-09 00:01
Kippensoep
Nodig:
- Kip (drumsticks, kippendijen) - Boerensoepgroenten - Pakje met kippensoep van Honig
Bereidingswijze:
Grote pan met water op zetten, kip toevoegen, minimaal een 2 uur zachtjes laten doorkoken. Gebruik een vlamverdeler. Botten verwijderen, pakje (knorr) toevoegen. 10 minuten zachtjes laten doorkoken. Groenten toevoegen, ook ongeveer 10 minuten laten koken.
Een grote pan met water opzetten, mergpijp en soepvlees toevoegen. Ongeveer 2,5 uur zachtjes laten trekken (hoe langer, hoe lekkerder). Ondertussen het eiwitschuim afscheppen, zodat je een heldere boullion krijgt. Hierna merpijp verwijderen, soepballetjes en het pakje vermicellisoep toevoegen. Ongeveer 10 minuten laten koken, hetzelfde geldt voor de boerensoepgroente.
3 rode paprika's onder de grill roosteren, af laten koelen en ontvellen. In wat olijfolie aanfruiten met een blik tomaatblokjes. Flink wat basilicum erover doen en een halve liter water toevoegen. Staafmixer erin tot de soep glad is en dan nog een blik tomaatblokjes toevoegen.
Soep op smaak brengen met bouillonblokjes (kruiden) of peper en zout.
Ik maak de soep af met blokjes salami, maar je kan er ook een klodder creme fraiche in doen of wat boursin of gorgonzola. Hmmmm...
Bereid de soep gewoon volgens het pakje, dus 1,5 liter water met het pakje tomatensoep aan de kook brengen. Gehakt mengen met peper, zout, een ei en paneermeel, hiervan balletjes gehakt draaien. Gehaktballen bij de soep in doen en gaar laten worden. Eén blik tomaten op sap, tomaten fijn snijden en bij de soep in, ook het sap wat overblijft, evenals een klein blikje tomatenpuree. Eén uitje fijn snijden, erbij doen, eventueel nog even voor fruiten. Vermicelli gaar laten worden in de soep. Een klein scheutje koffiemelk en op het laatst een paar schepjes suiker bij de soep doen.
Simpel te maken, maar erg lekker! Wij eten het bijna 1 x in de week.
Chatelaine
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!
Stond is in een boekje maar je kan zelf tomatensoep maken of zon zak tomatensoep en dan wittenbonen erdoor heen en blokjes aardappels. Mama doet ook altijd nog wat kruiden..jammie
Yucca
Geplaatst: 03-09-09 22:54
BROCCOLISOEP...echt zo makkelijk en lekker! (vooral met rauwe stukjes broccoli als garnering, geeft het een lekker bite!)
2 eetlepels olijfolie
1 ui, gesnipperd
1 aardappel, in blokjes
300 g broccoli, in kleine roosjes
2 kippenbouillontabletten
3 eetlepels crème fraîche
Verhit de olie in een soeppan en fruit hierin de ui goudbruin. Voeg de aardappel en broccoli toe (houd enkele roosjes achter) en schenk er 1 liter water bij. Verkruimel de bouillontabletten erboven en breng het geheel aan de kook. Laat de soep met de deksel op de pan op laag vuur 15 minuten doorkoken. Pureer de soep met de staafmixer en breng op smaak met zout en peper. Roer de crème fraîche om met zout en (versgemalen) peper naar smaak. Snijd de achtergehouden broccoliroosjes zeer klein en garneer de soep hiermee en roer er wat crème fraîche door.
Anoniem
Geplaatst: 04-09-09 18:03
Maissoep (4 personen)
1 blikje mais 1 ui 1 paprika (ik gebruik het liefst rode paprika) 3 tomaten beetje room (of magere variant: melk) 1 rode peper 2 blokjes kippenbouillon Kruiden naar smaak
Je snippert de ui en fruit deze met wat olie in de pan. Dan doe je er de bouillon bij (ik dacht een liter), voor deze kookt doe je de paprika er nog bij (in stukjes). Als het kookt ook nog de mais. Laat dit ongeveer 10 minuten koken en doe dan de tomaten en de rode peper erbij (zonder zaadjes!!! Tenzij je van héél heet houdt!), allebei in stukjes gesneden. Dan laat je het nog 3-5 minuten zachtjes koken (en dan doe je er nog de kruiden bij als je dat wil). Alles is nu zacht en makkelijk te pureren (met de staafmixer, zelf pureer ik het altijd zo dat er nog wat stukjes in zitten). Tijdens het pureren doe je er de room of melk bij.
Je snippert de ui en snijdt de courgette in kleine stukjes. Intussen zet je de soeppan op het vuur met wat olie erin, als deze warm is fruit je de ui (en evt. wat knoflook) en je bakt de courgette ook even mee. Dan doe je de bouillon erbij (een halve liter per persoon, da's ruim gerekend). Dit laat je koken tot de courgette zacht is, ongeveer 15 minuten. Dan doe je de room erbij en je staafmixert de hele boel in stukjes. Evt. kun je nog wat rucola toevoegen voor de smaak (handje), dit staafmixer je mee. Bij het opdienen doe je de soep in een bord, een toefje room in het midden en wat blaadjes rucola er om heen.
Wortelsoep (2 personen)
2 winterpenen 1 ui 1 teen knoflook kerriepoeder, zout, peper Bouillon (1 a 1,5 liter) Creme fraiche
Je snijdt de ui en de knoflook in stukjes, deze fruit je in de pan. Dan doe je er de penen bij (die je hebt schoongemaakt en in schijfjes hebt gesneden). Dit bak je even door. Dan doe je er de bouillon bij en de kruiden (naar smaak). Met de deksel op de pan laat je de boel 20 minuten koken. Als dat klaar is, staafmixer je alles met de creme fraiche erbij.
Iemand een makkelijk recept voor pompoensoep? Kregen we altijd op school en aangezien ik hier een heleboel pompoenen gekweekt heb
Kimmes
Geplaatst: 17-09-09 23:39
Snelle groentesoep
1 pot rundervleesbouillon met vlees soepballetjes uit het koelvak soepgroente vermicelli zakje groentesoep
2 liter water aan de kook brengen met de bouillon + vlees en de gehakteballetjes erin. Als het kookt, soepgroenten, vermicelli en zakje groentesoep erin. 10 minuten laten koken en blijven roeren. Klaar.
Voor tomatensoep hetzelfde recept, maar met een pakje gezeefde tomaten erdoor, wat minder (of geen) soepgroenten en wat meer vermicelli erdoor en een pakje tomatensoep ipv groentesoep erdoor. Heerlijk.
Leonie
Geplaatst: 18-09-09 10:56
Thaise pompoensoep recept ■een kleine pompoen van ongeveer 1 kilogram ■3 soeplepels ongezouten boter (of olijfolie) ■1 blik kokosnoot melk (grootte ongeveer een halve liter) ■1 theelepel Thaise currypasta (naar smaak: sommige currypasta’s zijn heter dan andere, begin daarom met 1 theelepel Thaise currypasta en voeg meer pasta toe indien gewenst) ■1/2 liter groentebouillon ■2 theelepels zeezout 1.Oven voorverwarmen op 190 graden. 2.Pompoen dwars doorsnijden. Wrijf elke helft in met de boter of olie en besprenkel met zout. 3.Leg de pompoen met de schil naar onder op een bakplaat met bakpapier en laat in de oven roosteren voor ongeveer 1 uur (totdat de ganse pompoen gaar is). 4.Neem de pompoen uit de oven en plaats in een grote pot over een matig vuur. Voeg de kokosnoot melk en Thaise currypasta toe, breng aan de kook en laat enkele minuten sudderen. 5.Pureer de pompoensoep met de hand-mixer tot een dikke brei. 6.Voeg nu net zoveel water toe als gewenst: minder water geeft een lekkere dikke winterse soep. 7.Breng uw Thaise pompoensoep opnieuw aan de kook en voeg indien gewenst meer zout of Thaise currypasta toe (wij voegen in totaal 2 soeplepels currypasta toe).
Serveer de Thaise pompoensoep met koriander en de geroosterde pompoen zaden.
Wortelsoep met spicy breadcrumbs
Voor de soep: -1 kg wortelen -350 g ui -een paar takjes verse tijm -3 el olijfolie -2 el agavenectar of honing -versgemalen peper en zout -1 ¼ l hete groentebouillon Voor het broodkruim: -200 g vers brood, zonder korst -4 el olijfolie -1 el gedroogde oregano -½ tl pilipilipoeder -1 tl zout -1 tl peper
Roer de agavenectar door de olijfolie in een ruime ovenschaal. Zet de schaal in de oven en verwarm die voor op 180°C. Schil en was de wortelen en snijd ze in stuken. Pel de ui en snijd ze in stukken. Vermeng ze samen met de tijm onder het agave-oliemengsel en kruid met peper en zout. Zet de schaal 30 minuten in de oven of tot de wortels gaar en lichtjes gekarameliseerd zijn. Verwijder de takjes tijm en pureer de wortels en uien met de bouillon. Breng eventueel op smaak met versgemalen peper en zout. Vermaal het brood met een keukenrobot tot grof broodkruim. Meng er de rest van de ingrediënten door. Leg het broodkruim in een dun laagje op een bakplaat en bak goudbruin in de oven. Laat afkoelen. Serveer de soep warm, gegarneerd met een schepje broodkruim.
Maïssoep met popcorn en ras-el-hanout
Ingrediënten: -1 ui -1 wortel -1 el olijfolie -280 g maïs (blik) -800 ml plantaardige melk -4 g ras-el-hanout -1 volle el polenta -1 volle el bloem -versgemalen peper en zout -ongezoete popcorn, ter garnering
Snipper de ui fijn en snijd een wortel in stukjes. Verhit de olijfolie in een pan en fruit de ui en wortel 2 minuten. Laat de maïs uitlekken en doe ze erbij. Laat 2 minuten slinken en doe er de melk en ras-el-hanout bij. Meng de bloem en de polenta en roer ze door de soep. Breng aan de kook, zet het vuur lager en laat 15 minuten sudderen. Mix alles fijn en breng op smaak met peper en zout. Serveer de soep in een glas en bestrooi met een beetje popcorn vlak voor het serveren.
Romige spinaziesoep
400 g verse spinazie 2 el olijfolie 2 volle el bloem 2 volle el fijn maïsmeel 1 l groentebouillon 300 g aardappelen 200 ml plantaardige melk, zonder suiker versgemalen peper en zout
Was de spinazie goed en droog ze in een slazwierder. Verwijder slechte blaadjes. Verhit een soeppan op middelhoog vuur en laat de spinazie slinken. Laat uitlekken en hak ze fijn. Meng de bloem en het maïsmeel. Verhit de olijfolie in de pan en strooi het erbij. Roer goed met een garde en laat even bakken. Giet er dan de bouillon bij en breng al roerende aan de kook. Er mogen geen klonters inzitten. Schil de aardappelen en snijd ze in blokjes. Doe ze bij de soep en laat minstens 15 à 20 minuten koken. Doe de gehakte spinazie erbij en laat nog even mee opwarmen. Haal de soep van het vuur, voeg de melk toe en breng op smaak met peper en zout. Mix de soep met een staafmixer en breng eventueel extra op smaak met peper en zout.
Romige knolselderijsoep
1 kleine knolselderij 1 ui 4 teentjes knoflook 1 el koolzaadolie 750 ml groentebouillon ⅛ tl witte peper ½ tl tijm ½ tl zout ¼ kop plantaardige melk ½ tl citroensap
Schil de knolselderij en snijd hem in gelijke stukjes. Pel en snipper de ui en pel het knoflook. Verhit de olie in een diepe pan en fruit de ui en de hele knoflooktenen tot de ui begint te bruinen. Voeg de knolselderij toe en 500 ml bouillon. Breng het geheel aan de kook en laat op een laag vuur sudderen tot de knolselderij zacht is, dit duurt ongeveer 20 à 30 minuten. Mix de soep met een staafmixer tot ze helemaal fijn is. Kruid naar smaak met peper, tijm en zout. Laat nog 20 minuten sudderen en voeg de rest van de bouillon toe als de soep te dik wordt. Voeg de melk en het citroensap toe, roer wel en laat nog 5 minuten sudderen. Breng op smaak met peper en zout en serveer de soep heet.
Zoete aardappelsoep met kokos
1 el olijfolie 4 grote sjalotten 800 g zoete aardappelen 1 ¼ l groentebouillon 600 ml kokosmelk 2 el kurkuma 60 g pijnboompitten 1 bakje tuinkers peper en zout
Pel en hak de sjalotten grof. Schil de zoete aardappelen en snijd ze in blokjes. Verhit de olie in een middelgrote pan en bak de sjalotten en aardappelen. Voeg de bouillon toe en breng aan de kook. Laat minstens 5 minuten koken, of tot de zoete aardappelen zacht zijn. Voeg de kokosmelk en het kurkuma toe en mix goed. Rooster intussen op zacht vuur de pijnboompitten goudbruin. Breng de soep op smaak met peper en zout. Serveer ze in diepe kommen en garneer met de pijnboompitten en een plukje tuinkers.
Knolseldersoep met peer
1 ui 1 el plantaardige olie ½ knolselder 3 peren 1 l groentebouillon peper en zout verse dille, naar keuze sojaroom, naar keuze
Schil de knolselder en snijd hem in blokjes. Schil de peren, ontdoe ze van hun klokhuis en snijd ze in blokjes. Snipper de ui fijn. Verhit de olie in een pan en fruit de uisnippers. Voeg de knolselder toe en bak even mee. Voeg de groentebouillon toe en breng aan de kook. Doe er dan de peren bij en laat minstens een kwartiertje doorkoken. Kruid de soep naar smaak met peper en zout en mix ze. Serveer ze in diepe kommen met een wolkje sojaroom en wat verse dille.
Kerrie-pastinaaksoep met uiennaan
2 uien 1 el olijfolie 4 tenen knoflook 2 tl verse gember 4 grote pastinaken (ca 750g) 2 ½ el kerriepoeder 1 l kippen- of groentebouillon 400 ml kokosmelk 4 kleine naanbroden 125 g geraspte cheddar ev. garam masala, ter garnering
Hak 1 ui fijn. Verhit de olie in een pan op middelhoog vuur en bak de gehakte ui tot hij zacht is. Pers de knoflook en rasp de gember. Voeg ze toe, draai het vuur laag en bak nog 1 minuut. Schil en hak de pastinaak fijn, voeg het samen met de kerrie toe en roerbak nog een paar minuten. Voeg de bouillon toe, breng aan de kook, draai het vuur laag en laat 15 minuten afgedekt zachtjes koken onder af en toe roeren. Neem de pan van het vuur, laat licht afkoelen en pureer de soep glad in een blender. Doe terug in de pan, roer de kokosmelk erdoor en laat 2 à 3 minuten zachtjes koken Verhit de oven voor op 200°C. Snij de resterende ui in hele dunne ringen. Leg de naan op een bakplaat, verdeel de ui erover en bestrooi met de kaas. Bak 5 minuten in de oven of tot de kaas smelt. Verdeel de soep over kommen, strooi er eventueel garam masala over en serveer met de uiennaan.
Doe de soepbasis en bijna alle broccolie in de blender (of met een staafmixer pureren) Zorg dat het niet al te fijn wordt er mogen nog wat stukjes broccolie zichtbaar zijn. Snij de overgebleven Broccolie in kleine roosje. Snij de zalm in reepjes kleine reepjes. Breng de soep aan de kook en voeg dan de broccolie en de zalm toe. Laat dit nog even 10 min koken En Klaar is Kees!
Gewoon een zakje soep kopen voor groentesoep (knorr). Water koken, zakje erin en ipv soepgroente een gesneden ui, paprika en gesneden boontjes erin doen. Even door laten koken en je hebt een heerlijk soepje met verse groenten.
_SteR_
Geplaatst: 18-09-09 16:53
Ik heb ook nog een lekker recept voor Goulash soep. Kun je het beste 1 dag van tevoren maken, zo dikt de soep nog wat meer in en wordt de smaak nog lekkerder.
Benodigdheden voor ong. 6 borden: - 500 gram hamlappen ( of wokvlees ) - 2 grote uien - 1 teentje knoflook - 1 winterwortel - 2 groene paprika's - 750 gram geschilde aardappelen - 50 gram boter of margarine - 1 el paprikapoeder - zout en peper - 1 blikje tomatenpuree - 3 vlees of kippenbouillontabletten
Snijd het vlees in stukjes van ca. 2 cm. Pel en snipper de uien en knoflook. Maak de wortel schoon en snijd in blokjes. Maak paprika schoon en snijd deze in reepjes, aardappen ook in blokjes van ca. 2 cm. Verhit de boter in de pan en fruit de uien 5 minuten. Voeg knoflook, wortel en vlees toe en bestrooi alles met paprikepoeder, zout en peper. Bak het vlees rondom bruin. Roer de tomatenpuree door het vleesmengsel, voeg de bouillontabletten en 1,5 liter water toe, daarna ook de paprika en aardappelblokjes, breng dit aan de kook. Laat de soep afgedekt 30 - 40 minuten koken. Breng de soep zonodig nog op smaak met peper en zout. Lekker met stokbrood..
aaah die broccolisoep heb ik ook ooit zo gemaakt maar dan zonder de zalm. Die ga ik ook weer es maken! Zo heb ik ook ooit heerlijk courgettesoep gehad bij iemand. Ook maar es het recept van vragen. Ik ben trouwens ook gek van goulashsoep in de winter dus die ga ik ook es proberen!
peaches
Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-09 15:50
Ik had pas een heerlijke bospaddestoelensoep op in een lunchroom en vroeg me af hoe ik die zelf kon maken. Het was een beetje ene lichtgebonde soepje.
Dus wie heeft lekkere recepten voor een championssoep???
tamme kastanje soep(wat zoetig) 2 liter water koken,paar bouillonblokjes Blik kant en klare(gekookt en gepeld)Kastanjes erin doen. Gefruit uitjes en knoflook erin,voor de liefhebbers... Staafmixer en het geheel pureren. Dan nog wat room,of wat creme fraiche en peper. Lekker maar erg callorie rijk! Het kan pima als maaltijd soep met wat brood.