Het is een goedkoop recept, van de ingredienten die je haalt kun je onwijs veel koeken bakken; ideaal voor op een verjaardag oid. Daarbij is het ook in een handomdraai gemaakt, kwartiertje voorbereiding en maar even in de oven.
Het recept:
Men neme:
- 150 gram zelfrijzend bakmeel
- 125 gram (basterd)suiker
- 150 gram boter
- Ongeveer 150 gram krokante muesli (kies een leuk smaakje uit, ik had AH krokante Muesli met pure chocolade
- Handje gehakte hazelnoten of walnoten (of allebij, wat je lekker vindt)
- Rozijnen (kan ook zonder, mocht je hier niet van houden)
- Zout
- 1 zakje vanille suiker
- 2 eieren
Men doet:
Verwarm de oven voor op 175 graden.
Smelt de boter in een bakje in de magnetron. Laat het hierna even afkoelen. Schep vervolgens de suiker, vanillesuiker, het snufje zout en de eieren door elkaar. Wanneer dit goed gemengd is kan het zelfrijzend bakmeel erbij. Wanneer het glad is doe je de muesli, rozijnen en noten erbij. Ik meng alles met mijn handen door elkaar, dat vind ik het makkelijkst. Je kunt natuurlijk ook een lepel gebruiken. Als het goed is houd je een irritant plakkerig mengsel over.
Vervolgens doe je bakpapier of aluminiumfolie op de bakplaat. Nu kun je kiezen wat je het fijnst vindt;
- Óf je stort de mengsel op de bakplaat, verdeelt het goed en bakt het
- Óf je schept hoopjes mengsel op de bakplaat. Houd voloende afstand tussen de hoopjes; ze groeien nog een stukje!
Wanneer je voor de 1e optie hebt gekozen zal de koek wat langer in de oven moeten, zo'n 15 tot 20 minuten. Wanneer hij klaar is haal je hem er uit en snijd je hem warm in stukken, zo groot als je wilt.
Wanneer je voor optie 2 hebt gekozen kan hij iets minder lang in de oven, 10 tot 15 minuten, ligt ook aan de grootte van de hoopjes. Wanneer ze klaar zijn haal je ze er uit en laat je ze rustig afkoelen.
Beide opties bakken op 175 graden.
Zoals je wel ziet een recept waarmee je eindeloos kunt varieren! Voeg toe wat je lekker vindt
De mueslikoeken zijn in Huize Verdouw érg populair en krijgen amper de kans om fatsoenlijk af te koelen. Ik heb nog een blaar op mijn tong van de baksessie van gister! Eet smakelijk en vergeet niet te laten zien hoe ze geworden zijn! Ik ga ze morgen weer bakken voor een gelegenheid, dan maak ik wat foto's!

Ze waren in ieder geval heerlijk

Maar je moet ze maar eens komen proeven, of we bakken ze een keer samen