hoe maak je hutspot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laura22

hoe maak je hutspot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 15:54

Hallo allemaal
Misschien een rare vraag maar hoe maak je hutspot? Ik heb zo'n kant en klaar zakje van de c1000 waar de wortels en uien al gesneden in zitten.
Ik had het gehaald en toen kwam ik erachter dat ik het nog nooit gemaakt had Clown had al in het kookboek gekeken maar daar stond dat je het minstens 2 uur op moet laten staan, en bij mij weten hebben me ouders dat nooit gedaan.
Alvast bedankt

Kaitlyn

Re: hoe maak je hutspot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:55

Je doet aardappels schillen, die doe je onderop. Er moet water in dat alle aardappels onder water staan, maar niet veel meer!!

Dan doe je het zakje hutspot erop, dan zet je het op hoog vuur totdat het kookt. Dit duurt zo'n kwartiertje, twintig minuutjes.. Dan zet je het vuur helemaal zacht en laat je het nog een uur opstaan. Dan haal je het van het vuur af, giet je het af en stamp je het Clown

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 15:57

oke thanks zou het ook met aardappelpuree kunnen

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:00

Dat wordt denk ik niet zo lekker met aardappelpuree.
Mijn oma is echt de hutspotmaster, maakt het echt vet lekker met boter enzo erdoor. Vingers aflikken

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 16:02

okee dan doe ik het gewoon met aardappelen alleen even kijken hoe ik moet gaan stampen want heb geen stamper Clown echt had blond kunnen wezen

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:06

Kan ook met aardappelpuree hoor Knipoog Zou gewoon de wortels en uien even wokken in een pan, ondertussen aardappelpuree maken en als de wortels en uitjes klaar zijn gewoon door de puree scheppen. Net zo lekker Knipoog

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:08

Wij hebben 1x ook hutspot gegeten met aardappelpuree en id je proeft zeker het verschil maar als je toch besluit om het met aardappelpuree te doen dan flink wat heerlijke tuinkruiden erdoorheen mengen en ook heerlijke stamppot sju en dan is het zeker wel smakelijk om het met aardappelpuree te eten Knipoog

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 16:10

poe hey wordt nog moeilijk kiezen zo hoe ik het ga doen haha

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:16

Je kan er ook witte bonen bij door doen trouwens, is erg lekker Lachen het beste is het om het te stampen in met wat kookvocht en op smaak te brengen met zout en peper. Met melk stampen daar wil hutspot snel te flauw van smaak worden. 1 deel aardappels op 1 deel ui/wortel is een goeie uitgangpunt van hoeveel aardappels je moet hebben. En vergeet niet de spekdobbeltjes!

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 16:24

Heb vriendlief even gebeld en die wilde het liefst met gewone aardappelen dus dat wordt het heb het al klaar staan over ong een half uurtje ga ik het op zetten ben benieuwd.
Zal jullie op de hoogte houden hoe het heeft gesmaakt en of het voor herhaling vatbaar is haha Knipoog in ieder geval bedankt voor de tips

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:29

Kan prima met aardappelpuree! Tenminste, met de stamppot-versie... Knipoog

Mijn voorkeur is wel om de uitjes te bakken in plaats van mee te koken. Dan wordt het geheel wat pittiger.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:36

o, doe een theelepeltje zout over de aardappelen heen als je begint met koken Lachen en met stampen idd wat kookvocht erbij doen, anders heb je kans dat ie erg droog word Lachen succes!

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:37

Doen jullie er geen vlees in dan? Ik doe er altijd draadjesvlees bij, daarom duurt het ook zo lang om het te maken omdat dat een halve dag op moet staan.

Henrike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:56

Als ik er draadjesvlees bij doe dan laat ik dat de hele dag zo`n beetje sudderen en maak ik pas later de stampot.
Verder doe ik er eigenlijk altijd prei bij, geeft ook meer smaak!

Bij spruitjesstamp doe ik er altijd en flinke schep paturain door, heerlijk!!!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:58

ik tem even, denk dat dit eerder bij voedertijd hoort!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:58

Ik kook het net zolang als de aardappelen. Wel doe ik er naderhand nog wat mosterd door. En vaak draadjesvleed of kabeljauw erbij.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 17:03

Je schilt de aardappelen en ik snij ze dan in 3 of 4 schijfjes zodat ze lekker zacht kunnen koken dan doe ik er de ui en de peen overheen. een snufje zout dit laat ik lekker koken tot de aardappelen al bijna uitelkaar vallen als je ze aan kijkt Knipoog dan bak ik wat spekjes en dan giet ik de aardappels af doe de spekjes er door en begin te stampen en als je dan dus de aardappels lang genoeg hebt laten koken is het stampen ook niet veel werk.

het kan ook met puree maar ik vind dat helemaal niet lekker. met echte aardappelen is lekkerder en als je ze klein snijt duurt het ook helemaal niet zo lang voor ze zacht zijn

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:40

tip voor de volgende keer: Koop de uitjes en de worteltjes niet samen in 1 zak. Het nadeel hiervan is namelijk dat de stamppot soms bruin kan worden, omdat ui en wortel elkaar niet uit kan staan.

Probeer dus verse ui te kopen (dat scheelt ook al), het liefst eentje die je zelf nog moet schillen en snijden en de wortelen iig apart van de ui, dan blijft de kleur vaak veel mooier Knipoog Voor de smaak maakt het overigens niets uit.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 20:43

Nou ik vond het zelf erg goed gelukt voor de eerste keer het was alleen een beetje flauw dus hebben er wat peper bij gedaan en toen was het lekker. Me vriend vond het nergens naar smaken maar dat was omdat hij erg verkouden is teminste daar houden we het maar op Knipoog

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:54

Ik schil aardappelen, en doe winterpenen met een dunschiller schillen en dan in schijfjes er boven op.
(Heb al draadjesvlees klaar trouwens...)
Zet de penen en de aardappelen met 4 eetlepels suiker op voor een dik half uur.

Fruit na 25 minuten een dikke in ringen gesneden ui en bak spekblokjes erbij. Zijn de aardappelen en de penen gaar dan alles bij elkaar mikken ( eerst de aardappelen en de penen, daarna het draadjesvlees en tot slot de ui en het spek) , klein beetje melk erbij tijdens het pureren, paar blokjes roomboter, zout, peper en nootmuskaat en smullen maar....

Dus tip voor volgende keer, want zo is het Echt lekkRRR !!! Vingers aflikken Vingers aflikken Vingers aflikken

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 20:59

ik bak altijd spekblokjes die ik er na het stampen foorroer

Rinne76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:02

Een beetje suiker erbij tussen het stampen, maakt het ook lekker Vork

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:04

ik haal altijd kruimige aardappelen voor de hutspot.

schillen en in een pan met water en een beetje zout. aardappelen moeten NET onder water liggen. dan zakje wortelen en uien erop en daarop leg ik de rookworst.

aan de kook brengen en dan 20 minuten zachtjes doorkoken. rookworst eraf halen, afgieten en stampen.

heerlijk!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:04

ik kook de aardappelen in 1 pan en de peen en uien in een andere
bij de peen en uien een buillionblokje voor de smaak[ of maggie] als het gaar is bij elkaar en stampen
omdat mijn kind geen vlees lust doen wij het met rookworst Vingers aflikken

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:05

scheutje maggi doe ik er ook altijd door, en doorgebakken spekjes Vingers aflikken