Huh!? Daar sta je dan even van te kijken (Kaassoufflé )

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_xx

Huh!? Daar sta je dan even van te kijken (Kaassoufflé )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 17:50

Een paar dagen geleden was ik bij een vriendin aan het logeren, maar helaas haar moeder was vergeten om iets vegetarisch te halen voor bij de patat. Dus wij naar de supermarkt.
Daar aangekomen dus naar het koelvak gelopen en daar op zoek gegaan naar Kaassoufflés. Snel hadden we een pak gevonden en ik bedacht opeens; wat zal er eigenlijk allemaal inzitten? Dus wij kijken: allemaal bla bla bla, en uiteindelijk zie ik staan;
Varkensvlees (7%) . Dus ik had echt zoiets van OOW:? !
Verwacht je iets te eten zonder vlees, blijkt er toch vlees in te zitten..
Dit topic heeft vooral als nut om vegetariërs te waarschuwen dat niet alle Kaassoufflés zo vegetarisch zijn..

HindaFree

Re: Huh!? Daar sta je dan even van te kijken (Kaassoufflé )

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:51

ow oke nee nog nooit vangehoord anders :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:52

Dat zijn kaas/hamsoufflées. Knipoog Bestaan ook tegenwoordig. Beter de verpakking lezen. Clown (de voorkant)

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:52

Kaassoufles zijn sowieso niet 100% vegetariers omdat er in kaas dierlijk stremsel verwerkt zit. Knipoog

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:53

En het was zeker weten niet de variant met ham?
Wel misleidend dan....

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 17:54

Nee zeker weten niet de hamkaassouflés. Dit stond er namenlijk helemaal niet op.. (ja alleen bij de ingredienten dus)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:55

Welke waren het, welk merk?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:56

MArl0esJuh schreef:
Kaassoufles zijn sowieso niet 100% vegetariers omdat er in kaas dierlijk stremsel verwerkt zit. Knipoog

wel vegetaries maar niet veganistis xd

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 17:56

Het was bij de hoogvliet, maar het waren de enige die ze daar verkochten geloof ik (die ik zag liggen in ieder geval). Het merk heb ik zo snel niet gezien.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:55

MArl0esJuh schreef:

dat kan men tegenwoordig gewoon maken Knipoog vroeger was dat inderdaad zo dat men voor kaas een bepaald 'iets' nodig had volgens mij van de binnenkant van een kalvenmaag ofzo? afijn, tegenwoordig kan men dat maken Ja ik vind 't wel héeeeellll raar trouwens dat er vlées zit in een kaassoufle... persoonlijk zou ik bijna de behoefte hebben om dat merk eens te mailen oid?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:02

ah, iets voor de keuringsdienst van waarde! Haha!

*misschien iets misgegaan tijdens het bedrukken van de verpakking, dat kan ook*

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:11

Dapy schreef:
MArl0esJuh schreef:

wel vegetaries maar niet veganistis xd

Ook meestal niet vegetarisch, omdat er zoals Maartje1990 ook al zei maagsappen van kalveren worden gebruikt om de melk te stremmen, en nee, die overleven dat niet. Ach gut

Maartje1990 schreef:
dat kan men tegenwoordig gewoon maken Knipoog vroeger was dat inderdaad zo dat men voor kaas een bepaald 'iets' nodig had volgens mij van de binnenkant van een kalvenmaag ofzo? afijn, tegenwoordig kan men dat maken Ja ik vind 't wel héeeeellll raar trouwens dat er vlées zit in een kaassoufle... persoonlijk zou ik bijna de behoefte hebben om dat merk eens te mailen oid?

Dat kan men tegenwoordig inderdaad ook op andere manieren doen, maar aangezien dat duurder is gebeurt het nog steeds niet veel. Als er niet op de verpakking staat dat de kaas vegetarisch is kun je er dus bijna wel vanuit gaan dat die kaas niet vegetarisch is.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:14

laatst ging het bij keuringsdienst van waarde over kaas, en daar zeiden ze dat nep kaas (1 of ander smakeloos raar goedje) wordt gebruikt op goedkopere pizza's, in kaassouflé's, en nog wel met meer dingen.
dus ja het zou best helemaal vegetarisch kunnen zijn, zonder stremsel..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:18

Marigold schreef:
laatst ging het bij keuringsdienst van waarde over kaas, en daar zeiden ze dat nep kaas (1 of ander smakeloos raar goedje) wordt gebruikt op goedkopere pizza's, in kaassouflé's, en nog wel met meer dingen.
dus ja het zou best helemaal vegetarisch kunnen zijn, zonder stremsel..

Ja, nu je het zegt, daar heb ik inderdaad ook een stukje van gezien en dat zou zo maar eens kunnen. Desondanks denk ik dat er weinig kaassouflé's 100% vegetarisch zijn, denk alleen maar aan alle E-nummers die er in zitten en die komen ook niet allemaal van plantjes. Vork Dat houdt mij overigens (als vegetariër) niet tegen om er af en toe eentje te eten hoor. Bloos

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:19

En als ze zijn voor gefrituurd kan dat in dierlijk vet zijn gebeurt, denk ik.....Sowieso mag je ze dan thuis ook niet in hetzelfde vet gooien als je ook evt een frikandel ed doet.

Ik snack weinig, maar heb wel geleerd dat je bij alles wat enigzins bewerkt is of kant en klaar zoals idd pizza heel goed de inhoude moet lezen.

Wel grappig; Ik at als kind altijd een kaassoufle op de manege. Toen zei een vriendinnetje als grap dat er koeienogen in zaten. Ik heb dus echt jaren geen kaassoufles meer gegeten. Inmiddels ben ik daar wel overheen, maar moet er dan wel weer aan terug denken.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:36

Er wordt weer wat door elkaar gehaald:

Vegetarisch = geen vlees eten
Veganistisch = geen dierlijke producten gebruiken

Als er stremsel in kaas zit (wat dus geen vlees is) blijft kaas gewoon vegetarisch verantwoord Rolleyes

(and I know,want ik eet zelf vegetarisch).

Ik kijk ook wel eens op verpakkingen,maar heb echt nog nooit vlees gezien in een kaasoufflee.Zou ook niet weten waar dat in moet zitten?
Varkensvlees kan niet voor de kaas gebruikt zijn,want voor stremsel gebruiken ze rund. Paneermeel is ook maar paneermeel,en het deeg is meel met water.
Waar zit het vlees dan?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:38

Zo, dat is wel erg vreemd

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:34

_Tivoli_ schreef:
Er wordt weer wat door elkaar gehaald:

Vegetarisch = geen vlees eten
Veganistisch = geen dierlijke producten gebruiken

Als er stremsel in kaas zit (wat dus geen vlees is) blijft kaas gewoon vegetarisch verantwoord Rolleyes

(and I know,want ik eet zelf vegetarisch).

Hmm, interessant punt, zo had ik er nog niet over gedacht. Wat vind jij dan van dierlijke vetten en jus? Ik vind je laatste opmerking in combinatie met die smiley wel een beetje raar overkomen want ik weet dat er veel vegetariërs zijn die normale kaas laten staan omdat ze die niet vegetarisch vinden. De Nederlandse Vegetariërsbond beschouwt kaas die is bereid met dierlijk stremsel overigens ook niet als vegetarisch. (http://www.vegetariers.nl/voeding_veelg ... .asp?id=24) De achterliggende gedachte is vaak dat het kalf sterft om de kaas te kunnen maken. Deze overweging speelt vooral een rol als je vegetariër bent omdat je het niet ethisch verantwoord vindt om een dier te doden, of omdat je het niet eens bent met de manier waarop de dieren gehouden worden. Uiteindelijk bepaalt natuurlijk iedere vegetariër voor zichzelf wat hij of zij wel of niet eet.

_Tivoli_ schreef:
Ik kijk ook wel eens op verpakkingen,maar heb echt nog nooit vlees gezien in een kaasoufflee.Zou ook niet weten waar dat in moet zitten?
Varkensvlees kan niet voor de kaas gebruikt zijn,want voor stremsel gebruiken ze rund. Paneermeel is ook maar paneermeel,en het deeg is meel met water.
Waar zit het vlees dan?

In veel kroketten zie je ook geen vlees, maar toch zit het erin. Clown Ik vermoed dat het varkens'vlees' slachtvet is dat is gebruikt om de 'kaas' een betere structuur te geven, maar dat is slechts een gok.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:45

Ik ga hier nu waarschijnlijk levenslang een slechte reputatie aan overhouden, omdat ik weeral begin te 'zeuren' over vegetarisme, maar toch.

Volgens de regel eten vegetariërs geen producten waarvoor dieren gestorven zijn (dus: geen vlees, vis!!!, gevogelte, schaaldieren, gelatine, E-nummers van dierlijke afkomst en kaas van dierlijk stremsel). Nu, veel mensen weten niet dat er vaak voor het maken van kaas dieren gedood worden. Dit heeft als gevolg dat kaasburgers veelal aangeprezen worden als vegetarisch of 'vleesvervanger' (wat haat ik die term).
Patat is trouwens ook niet altijd vegetarisch, als het vet wat ervoor gebruikt wordt dierlijk is.

Veganisten gebruiken helemaak geen dierlijke producten, dus ze eten geen zuivelproducten of honing, maar gebruiken ook geen leer, zijde, wol of producten die op dieren getest zijn. De enigste uitzondering die daarop gemaakt wordt, is het gebruik van geneesmiddelen. Die moeten bij wet getest worden op proefdieren.

Ik wil toch ook nog één keer duidelijk zeggen dat mensen die vis eten, géén vegetariërs zijn. Deze groep mensen zijn de zogenaamde 'pescotariërs'.

Meer informatie: http://www.vegetarisme.be ; http://www.wikipedia.org ; de sites van Vegatopia, de NVB en de NVV.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:48

OK dan! Afgod leonie enne vergeet de gelatine in bijv. drop en pudding ed niet!! (dat wordt gemaakt van koeienbotten....) ik ben het helemaal met je eens!!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:55

Leonie schreef:
Volgens de regel eten vegetariërs geen producten waarvoor dieren gestorven zijn (dus: geen vlees, vis!!!, gevogelte, schaaldieren, gelatine, E-nummers van dierlijke afkomst en kaas van dierlijk stremsel).

Vergeet wijn niet. Vork

Leonie schreef:
Ik wil toch ook nog één keer duidelijk zeggen dat mensen die vis eten, géén vegetariërs zijn. Deze groep mensen zijn de zogenaamde 'pescotariërs'.

Ik vind dat je hier wel erg stellig in bent hoor. Mensen die vis eten zou ik ook geen vegetariër noemen, maar als ze zichzelf zo noemen, wie ben ik dan om er iets van te zeggen? Zijn mensen die wel eens dierlijke E-nummers gebruiken bijvoorbeeld volgens jou ook geen vegetariërs? De 'regel' die je hierboven noemt, wie heeft die bedacht? De Van Dale bijvoorbeeld beperkt zich toch 'iemand die geen vlees eet'. Ik ben het met je eens dat het lastig is dat er niet één definitie is die consequent wordt gehanteerd, maar ik vind het lastig om te zeggen welke nu de juiste is. Als je jouw definitie hanteert wordt de groep vegetariërs een heel stuk kleiner in elk geval. Knipoog

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:07

Goed gezegt hoor Leonie!
Ik ben zelf vegetarisch en ik een dus ook geen vis, schaaldieren wat dan ook. Ik probeer zo min mogelijk gelatine te eten, maar ik zal vast wel eens wat gegeten hebben waarvoor dieren zijn gedood. Ik heb ook geen zin om bij de patatkraam na te vragen of het vet wat ze gebruikt hebben dierlijk is of niet.
En ik ga ook niet alle verpakkingen bij langs of er misschien niet een heel klein beetje dierlijk stremsel in zit Bloos
Verder eet ik ook gewoon kaasburgers en kaassoufflees anders kun je bezig blijven.

Ik denk trouwens dat die dieren (voor gelatine en dierlijks striemsel) niet perse gedood worden zodat ze kaas kunnen maken, maar omdat dat 'afvalproducten' zijn van dieren die al geslacht zijn voor het vlees. Eigenlijk is het dan 'mooi' dat ze alle stoffen die erin zitten benutten, dat ze toch nog ergens voor gestorven zijn Knipoog
Maargoed dat is mijn mening.

Dus misschien vind jij me niet een 'echte' vegetarier, maar vegetarier zijn gaat erom dat je weet waarom je het doet. En iedereen kan dat voor zichzelf bepalen Knipoog
Er zijn geen regels waar je aan moet voldoen ofso.

Ik ga trouwens nu gelijk checken of er vlees in onze kaassoufflees zit Bloos

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 20:08

Ikzelf ben ook geen echte vegetariër. Maar het is nogal lastig om op ieder feestje of etentje uit te gaan leggen waarom je geen vlees eet en wat je allemaal wel eet. Daarom gebruik ik voor het makkelijke gewoon vegetariër. Als je zegt dat je wel vis eet krijg je vaak zo'n enorme discusie. Ik eet vis omdat het een voorwaarde van mijn ouders was voor het niet eten van vlees. Als ik later het huis uitga wil ik (denk ik) wel helemaal stoppen met dierlijke producten, maar nu ga ik het mijn ouders ook nog niet zo moeilijk maken.
Ik hoop niet dat dit echt zo'n ruzie topic word door deze opmerking Tong uitsteken

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:10

goeroe schreef:
Vergeet wijn niet. Vork
...
Ik vind dat je hier wel erg stellig in bent hoor. Mensen die vis eten zou ik ook geen vegetariër noemen, maar als ze zichzelf zo noemen, wie ben ik dan om er iets van te zeggen? Zijn mensen die wel eens dierlijke E-nummers gebruiken bijvoorbeeld volgens jou ook geen vegetariërs? De 'regel' die je hierboven noemt, wie heeft die bedacht? De Van Dale bijvoorbeeld beperkt zich toch 'iemand die geen vlees eet'. Ik ben het met je eens dat het lastig is dat er niet één definitie is die consequent wordt gehanteerd, maar ik vind het lastig om te zeggen welke nu de juiste is. Als je jouw definitie hanteert wordt de groep vegetariërs een heel stuk kleiner in elk geval. Knipoog

Dat is juist, dat was ik al vergeten. Sommige bieren zijn trouwens ook niet vegetarisch! (o.a. Guinness en Leffe).

Tja, kijk, dat is een lastige vraag. Ikzelf let op E-nummers en eet ook bijna geen zuivelproducten of honing. Als iemand niet weet dat E-nummers niet-vegetarisch zijn, dan kan ik dat begrijpen. Voor kaas geldt hetzelfde. Het wel eten van vis kan ik daarentegen niet begrijpen, zeker niet als je vegetariër bent uit principe. Vissen voelen namelijk ook, en dat is niet moeilijk, het zijn ook dieren.

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 20:15

Dat is ook wel zo, maar dit doe ik liever zelf ook niet, maar als het van mijn ouders moet heb ik weinig keuze toch? Dat ik geen vlees meer eet is alleen nog maar een begin. Maarja ik ben nu 14, woon nog thuis en moet dus ook rekening houden met andere mensen hierzo. En ik vind jou idee van vegetariër zijn wel erg veganisties.