Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:23

Ja oke, dat begrijp ik van de tofu, maar ben inderdaad wel erg benieuwd hoe je het gemaakt hebt <3

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:12

Witchcraft schreef:
ik heb zojuist de veganistische Kips pate gevonden ^_^ ik vind hem heerlijk! Ook de verse sausijzenbroodjes van de vegetarische slager liggen eindelijk hier bij de AH! Ik vind het wel jammer dat er hier in zeeuws vlaanderen bijna tot niks te vinden is van veganistische restaurants of snackbars. blijkbaar niet rendabel hier?


Geen idee of je een Jumbo in de buurt hebt...die heeft veel diepvries van de Vegetarische Slager...

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:45

En bij biologische winkels? Daar zie je vaak meer liggen dan bij supermarkten. Ook de minder gangbare (ik vond laatst de tonyn en de gamba's, ik moet ze alleen nog een keer proberen :P

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 16:07

Wat zijn ze goed bezig met niet-vegadingen vega maken :) Ik hou er zelf niet zo van maar ik denk echt dat het wel helpt om mensen wat vaker vegetarisch te laten eten :)

Ik zit even met een 'puntje' en het heeft niet echt met eten te maken, maar ik denk toch dat ik hier wel goed zit. Ik heb een tweedehands wollen jas. Er zit scheerwol in en konijnenhaar. Ik krijg die beelden van jaren geleden van die sneue angorakonijntjes die werden kaalgeplukt maar niet uit mijn hoofd. Ik heb de jas al jaren maar mijn schuldgevoel groeit steeds meer. Weet iemand hoe gewoon konijnenhaar gewonnen wordt? Ik kan het niet op internet vinden. Het gaat hier dus niet om angora. En wat vinden jullie... jas blijven dragen of niet?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 17:01

Sja, weggooien zou ik sowieso niet doen
Afdragen is optie 1 en iets wat ik dus ook doe met alles wat ik al heb
Ik ga geen dingen weggooien omdat het van dierlijke oorsprong is
Dat zou ik echt doodzonde vinden, het is al gemaakt en in mijn bezit en mijn schuldgevoel van weggooien zou vele malen groter zijn dan evt schuldgevoel van iets nut laten hebben

Dan zorg ik er goed voor en gebruik het zolang als het kan

Mocht ik dat gevoelsmatig niet kunnen, dan zou ik verkopen/weggeven aan iemand die er wel gebruik van maakt

Het leed is al geleden, laat het leed dan niet voor niets zijn geweest

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 17:11

Als je op youtube kijkt vind je helaas veel filmpjes van hoe dit gaat.

Ik zou hem zelf weg geven of bijvoorbeeld naar een kringloop brengen.
Dan kan iemand anders het weer gebruiken maar zit jij niet met het schuldgevoel :)

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 18:22

liespower94 schreef:
Als je op youtube kijkt vind je helaas veel filmpjes van hoe dit gaat.

Ik zou hem zelf weg geven of bijvoorbeeld naar een kringloop brengen.
Dan kan iemand anders het weer gebruiken maar zit jij niet met het schuldgevoel :)

Ik zou hem alleen naar de kringloop brengen als hij nog echt mooi is. Als hij niet verkocht wordt en weggegooid wordt, is dat pure verspilling.

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:04


mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:09

Ik heb een tijdje in de USA gewerkt voor iemand die angoras had. Haar konijnen waren mega knuffelig en vonden plukken geen probleem. Het ging dan ook alleen om de lange, in principe los zittende haren die er zo uit gaan als je ze plukt en die anders ook gaan klitten. Dit gaat natuurlijk wel om kleine schaal, maar ik geniet nog steeds van heeelijke handschoenen, mutsen en truien die ik meekreeg toen de winter intrad en ik weer vertrok <3

Gevoelsmatig zou ik ook alleen iets dragen als ik het nog fijn zou vinden. Wol wel, alleen onder voorwaarden en verder koop ik alles tweedehands en draag ik alles volledig af. Weggooien gaat tegen mijn overtuigingen in. Maar als je je er niet prettig bij voelt kun je ze natuurlijk altijd weggeven of doorverkopen :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 00:00

mar_fay schreef:
Gevoelsmatig zou ik ook alleen iets dragen als ik het nog fijn zou vinden. Wol wel, alleen onder voorwaarden en verder koop ik alles tweedehands en draag ik alles volledig af. Weggooien gaat tegen mijn overtuigingen in. Maar als je je er niet prettig bij voelt kun je ze natuurlijk altijd weggeven of doorverkopen :)

Dit heb ik ook ongeveer. Ik heb nog wel wat kleding van dierlijke oorsprong maar zit financieel niet ruim genoeg om even een nieuwe winterjas te kopen (terwijl degene die ik nu heb nog helemaal goed is én lekker warm). Ook heb ik een wollen vest en schoenen waarvan ik eigenlijk geen idee heb of ze vegan verantwoord zijn := Wanneer ik nieuwe koop ga ik daarop letten. (Bij de kringloop weet ik het niet, het is vaak lastig te achterhalen, bovendien steun je de industrie natuurlijk niet direct. Dus ik weet het nog niet.)

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:42

Ik let er qua kleding voornamelijk op dat er weinig synthetische stoffen inzitten. Mijn kleding is dus voornamelijk katoen/bamboe/wol/hennep etc. Deels door mijn hobby's (vuurspinnen, dus fijn als de boel niet snel vlam vat :)) ) en deels doordat er dan via mijn kleding in elk geval weinig / minder plasticdeeltjes het milieu invliegen. Qua lingerie vind ik dat nog wel lastig, mooie lingerie is 9/10 keer niet met veel natuurlijke stoffen gemaakt - maar dat is vast een ander topic. Buiten lingerie en wollen vesten koop ik wel alles tweedehands, wij hebben een vriendin met een prachtig wollen winkeltje met spullen die nu al meer dan 10 jaar meegaan. Dat vind ik erg fijn, ik hou niet van kleding (snel) weggooien. Om die reden kies ik dus wel voor leer en wol, omdat het over het algemeen erg duurzaam is als je kijkt naar de tijd dat het meegaat / te verstellen is.

Nog een vraagje, mijn vriend wil gaan gourmetten en wil dat vegetarisch houden voor een vleespubliek. Wie heeft er tips? Wij doen dat nooit :')

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:25

Mar_fay
Ik doe het qua kleding net zoals jij
Heb pas zelfs nog een wollen jas gekocht bij de kringloop , ik wil alle “plastic” uit mijn garderobe weren, zo veel als mogelijk in ieder geval.

Qua vega gourmetten
Vleesgelijkende dingetjes die wel werken
Maar mijn ervaring/smaak ; De vega shoarma van vivera is erg goed
Andere reepjes en stukjes vind ik zelf de “runder”reepjes van de vega slager , vegetarische balletjes van vivera , nuggets en balletjes van vegafit, de biefstukc van vivera in stukjes, Falafel , quorn sateh stukjes

Maar ook gemarineerde paddestoelen, pannenkoek mix (met verschillende groentes erbij om er door te mengen ter plaatse) Andere gemarineerde en
Gekruide groente (courgette, aubergine )
Omelet

Lidl heeft een vega gourmet schoteltje , maar daar vind ik alleen de oosterse schijfjes lekker van

Evt zelf seitan maken en vormen?

edit/toevoeging
Stokbrood en kruidenboter, wentelteefjes
Van datzelfde stokbrood , als toetje evt stukjes Luikse wafel op het gourmetstel met fruit en ijs

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:14

Wat een lekkere ideeën :)

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:35

Chill, ik kwam niet verder dan pannekoekjes, omelet, haloumi, paprika en paddestoelen :P
Dank! Meer opties zijn vast welkom :)

Slagroomsoes

Berichten: 1749
Geregistreerd: 20-08-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:18

Bij de AH hadden ze ook vega dingen voor de gourmet nu. Ik weet zelf alleen niet wat, maar ik hoorde mijn vegetarische zusje erover dat er wel lekkere dingen tussen zaten :P

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:20

De pompoenburgertjes van de Lidl, die zijn zo lekker <3

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:45


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:47

Oh mijn moeder heeft het ook wel eens over dat programma :j

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:55

Die man kan ook koken :j echt lekkere gerechten en foolproof recepten. Maar net iets minder ingrediënten dan Bosh :) ik maak gewoon alles vega. Zijn ballen in saus met pasta zijn ook goddelijk.

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:32

Even een vraag aan de veganisten onder ons. Welke tandpasta gebruiken jullie? We hadden sinds kort vegan tandpasta, maar die blijkt zonder fluoride te zijn. Zijn er vegan tandpasta's te krijgen met fluoride?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:11

Volgens mij heeft lavera wel geschikte tandpasta
Koop ik voor mijn vriend ook(die wil met , ik zonder, hij is niet vegan, ik overwegend plantaardig en ik doe de boodschappen )

Edit : https://www.biggreensmile.nl/products/l ... aminttooth

Edit: zag dat het merk Humble er ook heeft
En vast nog meer
Fijne site , bestel er regelmatig

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:40

Ik let eerlijk gezegd niet op tandpasta := maar ik heb gehoord dat die van de etos wel vegan is en die heb ik. Geen idee of er fluoride in zit.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:12

Geen fluoride in je tandpasta... lijkt me een heel slecht plan. Goed dat je daarop let! :j

Het gourmetten was blijkbaar een succes, dank voor de hulp! Afgelopen week voor mijn schoonouders - die in paniek schieten als ik kom, want hoe kook je zonder vlees? - een eenvoudige Thaise curry met tofu gemaakt, dat viel erg in de smaak. Ze wilden zelfs het recept :) Zijn moeder: 'ja, maar eigenlijk zou ik dan iets moeten maken wat je níet kent'. Mijn sjefke: 'mam, als je het nou eens niet te ingewikkeld voor jezelf maakt...' :')

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:38

Irene793 schreef:
Even een vraag aan de veganisten onder ons. Welke tandpasta gebruiken jullie? We hadden sinds kort vegan tandpasta, maar die blijkt zonder fluoride te zijn. Zijn er vegan tandpasta's te krijgen met fluoride?


Ja, Prodent en Hema zijn 'redelijk' vegan.

https://veganwiki.nl/a/Tandpasta

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:11

Een heel slecht plan lijkt me een iets te sterke omschrijving
Het is geen drama , tandpasta zonder te gebruiken
Het is geen wondermiddel hè , maar gewoon een steuntje/hulpmiddel ;)