de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:25

Hier gaat alles geweldig. Dagelijks een bakje frambozen en aardbeien. Rode besjes en komkommers worden geoogst. De eerste courgetten zijn bijna klaar, de eerste tomaat is bijna rood genoeg om te oogsten. Paprikas en boontjes komen eraan. Venkel en koolrabis gaan ook super lekker :)

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:36

Courgette en aardbeien gaan super. Pepers staan bomvol bloemetjes maar ze blijven afvallen zonder vruchtjes. Tomaten idem. Veel bloemen maar geen vruchtjes.

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 21:37

Staan ze buiten? Of in een serre?

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:06

In een serre maar 1 zijkant is open :)

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:36

Tik je op de stokken van je tomatenplant? Als er geen bevruchting plaatsvindt komt er geen vruchtje. Als je 'dagelijks' of toch regelmatig tikt op je stok en telt 'eenentwintig, tweeëntwintig' tijdens het tikken, is de kans op bevruchting groter. Hier staan de tomaten buiten en toch betrap ik mezelf op het tikken. :+

Marcella

Berichten: 36793
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 22:44

Hier gaat ook alles goed denk dat ik morgen maar boerenkool gaat eten. :')

Roosje01

Berichten: 10742
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 23:49

Ja alles groeid goed augurken en komkommers krijgen vruchten. Tomaten beginnen ook eindelijk de lucht in te gaan. Aardbeien beginnen ook te kleuren. Alleen de wortels willen niet opkomen helaas. En moet nog ff nieuwe sla soorte zaaien is al op of doorgeschoten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 07:21

SETEFURII schreef:
Tik je op de stokken van je tomatenplant? Als er geen bevruchting plaatsvindt komt er geen vruchtje. Als je 'dagelijks' of toch regelmatig tikt op je stok en telt 'eenentwintig, tweeëntwintig' tijdens het tikken, is de kans op bevruchting groter. Hier staan de tomaten buiten en toch betrap ik mezelf op het tikken. :+


Ik heb dit weken lang volgehouden, helaas zonder effectief. Nu zag ik wel dat er toch af en toe wat beweging en wind en zit maar nog steeds gebeurd er niet veel. Ik zal weer eens proberen of het tikken toch nog helpt :j

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:26

Ik tik nooit :P Hier ook serre met 1 kant open en ik heb echt duizenden vruchtjes met duizenden zoemers errond :+ Valt het op dat je niet veel gezoek van bijtjes ed hoort? Misschien zijn er gewoon niet zoveel?

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:39

Ik heb nog maar 2/3 bijtjes gezien helaas :( Mijn aardbei geraakt wel mooi bevrucht, maar er zijn inderdaad wel heel weinig insecten

Marcella

Berichten: 36793
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:56

De bijen vliegen hier af en aan, maar heb ook bijenmengsel gezaaid en iemand op de tuin heeft bijenkasten staan.

Gisteren nog steeds geen Colorado kever gezien, maar wel heel erg benieuwd hoe lang dit blijf. Er zijn geloof ik nu nog maar een paar tuinen vrij ervan. Heb wel de aaltjes uitgezet en hopelijk doen die gewoon ook hun werk.....blijf het alleen wel spannend vinden. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:34

Ik heb eindelijk tomaatjes gespot! Het zijn er echt niet veel. Op een hele tros zijn er maar 1 of 2 bloemetjes die tomaatje aan het worden zijn, maar het is iets! Al doende leert men en wij zijn er nu wel achter dat ze veel te dicht op elkaar staan. Volgend jaar gaan wij ze verder uit elkaar zetten :)

Marcella

Berichten: 36793
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 17:25

Mijn tomaten staan ook te dicht op elkaar, maar de stambonen moeten eigenlijk op gaan schieten in de kas, want dat is de extra ruimte voor de tomaten. De knolselderij begin eindelijk een knol te krijgen. En de eerste bloemen in de meloen en komkommer gespot. Vandaag in ieder geval andijvie op van de tuin en hoop morgen de eerste boontjes te plukken in de kas. En morgen misschien tomatensoep maken.

Roosje01

Berichten: 10742
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 17:32

Gister een nieuwe tayberry gekocht en een paprikaplant. Oude gaf na 4 jaar nog altijd geen vruchten dus die is de kliko in gegaan. Ding zat nog best goed geworteld.

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 20:23

Ik heb het idee dat ik 2 augurken in mijn kas heb in plaats van snackkomkommers. De vruchtjes blijven wel erg stekelig. Er stond toch echt snackkomkommer op het kaartje >;)

Iemand die weet of er enig verschil te zien is in de planten?

8nnemiek

Berichten: 43437
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 21:01

Dat moet je proeven. Sommige snack komkommers hebben idd ook stekeltjes, maar wel zachte.
Maar ze hebben meer smaak dan augurken.

Roosje01

Berichten: 10742
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 21:11

Ik weet van paar planten zeker of ze augurk of komkommer zijn maar de rest is door elkaar gegaan :=

Marcella

Berichten: 36793
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 19:29

Vandaag de eerste boontjes geoogst en op gegeten. :9 :9 En morgen eet ik bieten. :+ En heb nog een andijvie en spitskool die geoogst moeten worden. :=

Kaka

Berichten: 4816
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 20:36

8nnemiek schreef:
Dat moet je proeven. Sommige snack komkommers hebben idd ook stekeltjes, maar wel zachte.
Maar ze hebben meer smaak dan augurken.


Het zijn dus augurken, zit geen smaak aan. Dat wordt flink inmaken. Ik baal wel een beetje, want eigen gekweekte komkommer is altijd zo lekker.

Eet smakelijk Marcella!

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 08:36

Goedemorgen allemaal! Ik lees dat de oogsten er mooi uitzien, fijn dames! Een mooie beloning voor al dat harde werk, het uren onkruid verwijderen, schoffelen en water dragen. :j

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik mijn tomaten ook teveel water kan geven. Heb er 2 met een ringvormige barst.. weer iets geleerd!

Fijne zaterdag nog!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:09

Wat jammer van de tomaten en de komkommers die augurken bleken te zijn. Het is allemaal niet zo eenvoudig als je zou denken. Mijn peultjes doen raar. :') Heeft iemand dit wel eens gezien?

Afbeelding

De eerste oogst was normaal. Toen werden de bladeren wat geel. Ik vermoedde een tekort aan voedingsstoffen, dus heb ze wat mest gegeven. Inmiddels zitten ze weer vol met bloemen, dus ik dacht dat het goed ging, maar nu zie ik dat er reusachtige erwten in de peultjes komen. De planten zien er nog steeds niet erg fris uit.

Afbeelding

Ze smaken overigens wel prima.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 13:39

En de laatste courgette plant gaat het ook niet overleven. Er zit een mierennest in de pot... Ik ben bang als ik hem verhuis naar de "volle" grond dat ik de mieren mee verhuis en dat ik ze dan overal heb.

Wat zal ik doen? Opnieuw inzaaien op de "volle" grond en het nogmaals proberen. Of plant alsnog verplaatsen. Of de plant eruit halen, mierennest in de groen bak en dan nieuw potgrond erin en de plant er weer in?????

Roosje01

Berichten: 10742
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 15:17

En ik maar denken dat rammenas ronde een sla soort was :') :=
Afbeelding

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 15:18

Oh nee. Een gewone rammenas wordt zelfs echt precies een XXL wortel met de smaak van radijs :P

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:47

chamion schreef:
En de laatste courgette plant gaat het ook niet overleven. Er zit een mierennest in de pot... Ik ben bang als ik hem verhuis naar de "volle" grond dat ik de mieren mee verhuis en dat ik ze dan overal heb.

Wat zal ik doen? Opnieuw inzaaien op de "volle" grond en het nogmaals proberen. Of plant alsnog verplaatsen. Of de plant eruit halen, mierennest in de groen bak en dan nieuw potgrond erin en de plant er weer in?????

Ik had ook een mierennest in mijn aardbeienbakken. Heb toch vergif in de bak gestrooid. Die aardbeien eet ik niet meer op. Maar ik ga geen mieren in een pot laten. Ze hebben de hele tuin, en daar heb ik ook verschillende nesten die ik met rust laat. Ik neem aan dat je de courgette nog wilt eten. De mieren doen niet zo veel aan de plant, ze zetten liever hun kop achter een bladluis aan om die te melken.