Koolhydraatarm lunchen als je op school zit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Koolhydraatarm lunchen als je op school zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 19:38

Hoi bokkers.
Hier zijn ongetwijfeld al veel topics over geopend, maar ik weet het echt niet.
Ik zit 4 dagen in de week van 's ochtends tot eind vd middag op school.
En ik weet gewoon echt niet wat ik moet eten. Op school worden relatief goedkope en gezonde broodjes verkocht (bijv broodje hummus met ei en aubergine voor 1,50). Maar ik probeer nu af te vallen en minder koolhydraten te eten. Bij het avondeten kan ik nog wel een beetje creatief zijn en voor het ontbijt beleg ik een rijstwafel met avocado en tomaat en dat vulde ook wel goed. Maar de lunch vind ik echt lastig (tussendoortjes ook trouwens). Hele salades bouwen kan voor dinsdag en misschien woensdag, maar als ik op woensdag om half 7 thuis kom van school, dan ga ik avondeten koken en dan plof ik op de bank. Dan heb ik geen zin om nog voor donderdag en vrijdag een hele gezonde salade in elkaar te zetten.

Ik gok dat er meerdere bokkers in hetzelfde schuitje zitten als ik, dus misschien kunnen we elkaar helpen.

Welke dingen zijn makkelijk te maken, goedkoop (student he), bevatten geen tot weinig koolhydraten en blijven een beetje lekker als het een (halve) dag niet gekoeld is.

Iloveiswan

Berichten: 3322
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Koolhydraatarm lunchen als je op school zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:42

Je kan onder andere dit maken dat blijft een paar dagen goed of oopsies en dat dan beleggen met kha beleg :)

https://www.koolhydraatarmrecept.nl/koo ... sbroodjes/

En Rijstwafels zijn niet kha 6,3 kh per stuk. Ik weet niet hoeveel kh je per dag wilt eten? Dat is ook wel belangrijk om te bedenken wat voor lunch je maakt :)

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Re: Koolhydraatarm lunchen als je op school zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 19:46

Ik eet geen kaas :+
Ik wil koolhydraten niet volledig schrappen ik sport namelijk ook en vind het wel een belangrijke brandstof hiervoor.
Maar minderen, dus niet (te vaak) brood, pasta, aardappelen etc

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:46

Mijn ouders zijn ook met een koolhydraat arm dieet bezig en zij kopen online snackrepen van Atkins. Die staan erom bekend om weinig koolhydraten te hebben. Verder hebben ze 1 soort yoghurt uit de AH die minder bevat. Ook eten ze elke dag wat noten. Mijn vader maakt 's ochtends ook wel eens een omelet

Mocht je nog meer dingen willen ofzo an wil ik gerust eens vragen wat ze nog allemaal eten :) Hier iig geen brood, rijst, pasta ed.

Iloveiswan

Berichten: 3322
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Koolhydraatarm lunchen als je op school zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:01

Als je geen kaas eet kan je oopsies maken? Je hoeft ook niet geen kh meer te eten maar probeer meer uit groente te halen ;) Dat scheeld al een heleboel ;)

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: Koolhydraatarm lunchen als je op school zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:15

ik eet koolhydraatarm brood vd jumbo, zit niet op school maar werk fulltime en neem nu dit brood mee ook omdat het lekker is en ook omdat er weinig koolhydraten in zitten

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 22:09

Iloveiswan schreef:
Als je geen kaas eet kan je oopsies maken? Je hoeft ook niet geen kh meer te eten maar probeer meer uit groente te halen ;) Dat scheeld al een heleboel ;)

Een vd hoofdingredienten is toch roomkaas/kwark? :+

Ik wil ook niet helemaal geen koolhydraten eten, maar gewoon niet teveel. Las dat 50-100 gram netjes is als je beetje wil afvallen, maar daar heb jij misschien meer verstand van?

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Koolhydraatarm lunchen als je op school zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 08:57

Je zou zelf lijnzaadcrackers kunnen maken :)

Salade mee naar school? Omelet? Dat zijn in principe allemaal dingen die goed mee te nemen zijn. Bifiworstjes, eieren, rauwkost, wellicht tips voor je tussendoortjes.

Zelf ga ik donderdag starten, ik lijn eigenlijk nooit, maar voordat de zomer begint wil ik er altijd graag wil kilootjes af hebben.

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Re: Koolhydraatarm lunchen als je op school zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:24

Kijk eens op gobento.nl die hebben koolhydraat arme weekmenu's erop staan. Ook de fb groep koolhydraatarm met weekmenu is eraan gekoppeld daar komen veel lekkere en makkelijk te bereiden recepten op. koolhydraat beperkt is ook een fijne groep.

Ik ben me nu aan het verdiepen in kh-arm en daarna als ik genoeg afgevallen ben wil ik over op beperkt en er dan mijn leefstijl van maken

Schuur_

Berichten: 4883
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Koolhydraatarm lunchen als je op school zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 23:56

Je kan ook avondeten maken en dat dan de volgende dag als lunch meenemen zoals gevulde courgettes of spinaziequiche (zonder deegbodem).
Dat is allemaal prima koud te eten.

Bij de AH heb je ook wortel tortilla is en bloemkoolrijsr kan je zelf ook maken.

Ik ben net zelf ook begonnen met kha te eten en moet nog veel uitzoeken dus lees ff mee. Merk wel dat het boodschappen doen wat langer duurt omdat ik de voedingstabel van elk product bekijk

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Koolhydraatarm lunchen als je op school zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 00:09

Mijn moeder is al een tijdje bezig. Dat gaat echt goed. Het is even een mindset, maar er zijn echt een hoop dingen die je kan eten en combineren.

Lunch komt vaak neer op salade, maar met vanalles erin. Tonijn, avocado, gerookte kip, eitje enz.enz.
Je kan ook yoghurt meenemen met havervlokken. Bij de appie hebben ze grote zakken diepvries blauwe bessen. Die zijn een stuk goedkoper en best smakelijk.

Wat echt een topper is: omelet met verse spinazie, cherrytomaatjes en feta.

Roggebrood mag wel. Lastig dat je geen kaas eet alleen dan. Er bestaan KA crackers, maar daar zit weinig smaak aan. Van KA brood maakt mijn moeder soms een tosti.

We hebben van de week vegan pannenkoeken gegeten. Achteraf bleek daar meer koolhydraten in te zitten dan gewone pannenkoeken. Diëtiste raadt dan pannekoeken van speltmeel/amandelmeel aan.

Ik zag net in de Paaseditie van de Jumbo een omelet met dungesneden wortel, komkommer, paprika en bosui(eerst omelet bakken en dan de groenten er rauw tussen) en dan met een sausje van soja, limoen, pepertje en een scheutje sesamzaad olie. Volgens mij is dat superlekker en prima als lunch mee te nemen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Koolhydraatarm lunchen als je op school zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 00:11

Ow feta wordt best lastig als je geen kaas eet... 8)7 domme ik haha!

skip the feta dan enne... krokant gebakken parmaham is dan denk ik een prima vervanging :j

hanny_jelke

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Re: Koolhydraatarm lunchen als je op school zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 00:40

Een rijstewafel zit best wat koolhydraten in.
Hier een zoontje met diabetes dan draait ook alles om de koolhydraten en niet op de suiker zoals vroeger werd gedacht.
Vergeet vooral de dranken niet dat zijn echt boosdoeners in veel koolhydraten binnen krijgen.
Hier in het weekend mag nog steeds sinds de diagnose, best een glaasje cola gedronken worden door de kids maar dan haal ik zero daar zit na verhand niks in. En ook in aanmaken zit stiekem best veel. Nu halen wij suikervrije aanmaak van tiesere (kan het verkeerd gespeld hebben)
Er zijn veel merken suiker vrij, maar Let op de aspertaam, dit is een zoetstof wat ze gebruiken om de koolhydraten te vervangen, maar is juist weer kanker verwekend.

Ik heb een diabetes kook boek en een koolhydraten arm kook boek van de lidl staan ook best leuke gerechten in, ook kleinere dingen voor de lunch. Meschien zijn die via de site nog te vinden?

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 00:44

hanny_jelke schreef:
Een rijstewafel zit best wat koolhydraten in.
Hier een zoontje met diabetes dan draait ook alles om de koolhydraten en niet op de suiker zoals vroeger werd gedacht.
Vergeet vooral de dranken niet dat zijn echt boosdoeners in veel koolhydraten binnen krijgen.
Hier in het weekend mag nog steeds sinds de diagnose, best een glaasje cola gedronken worden door de kids maar dan haal ik zero daar zit na verhand niks in. En ook in aanmaken zit stiekem best veel. Nu halen wij suikervrije aanmaak van tiesere (kan het verkeerd gespeld hebben)
Er zijn veel merken suiker vrij, maar Let op de aspertaam, dit is een zoetstof wat ze gebruiken om de koolhydraten te vervangen, maar is juist weer kanker verwekend.

Ik heb een diabetes kook boek en een koolhydraten arm kook boek van de lidl staan ook best leuke gerechten in, ook kleinere dingen voor de lunch. Meschien zijn die via de site nog te vinden?


Mijn moeder heeft ook suiker en dit dieet valt (in tegenstelling tot een hoop andere diëten) prima te combineren. Ze merkt zelfs dat haar waardes stabieler zijn dan voorheen en dat ze minder hoeft te bolussen voor het eten. Het was in het begin bestwel even eng hoor, daarnaast moet je bij iedere ons die je afvalt eigenlijk opnieuw worden ingesteld. Maar het gaat erg goed gelukkig. :)