Soepjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Soepjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-02 23:20

Mijn moeder krijgt binnenkort een kunstgebit en is dus nu al haar tanden kwijt. Ze is ontzettend dapper, maar ze vindt het ook wel erg moeilijk..

Nou wilde ik haar een beetje opfleuren en een avondje voor haar koken; dus wie heeft er lekkere soeprecepten?

Het liefst iets stevigs, kaassoep of pindasoep bijv.

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 13:42

bloemkoolsoep??
Vingers aflikken is erg lekker!
maakt mijn moeder soms wel eens
ik zal straks ff om het recept voor je vragen! Lachen

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 14:48

Romige kaassoep met garnaaltjes

Bereidingstijd: 10-20 minuten

Ingrediënten:
1 tomaat,
1/2 zakje verse slakruidenmix,
100gr hollandse garnaaltjes,
vers gemalen peper,
2 kruidenbouillontabl.
30gr. boter,
30gr. bloem,
2 1/2 dl. melk,
150gr. geraspte belegen kaas,
nootmuskaat.

Voorbereiding:
In een steelpan water aan de kook brenge, tomaat inkruisen onderdompelen en afspoelen onder koud water, ontvellen en pitjes eruit halen dan het vruchtvlees in mooie blokjes snijden. Slakruiden fijn hakken
garnalen onder stromens water afspoelen en goed laten uitlekken in een kom tomaat en kruiden omscheppen en peper en zout naar smaak toevoegen.

Bereidingswijze:
In een pan 3/4 liter water aan de kook brengen bouillontabl. er boven verkruimelen en al roerend oplossen. in een andere pan boter smelten
Bloem erdoor roeren. beetje bij beetje de bouillon en de melk er bij doen en roeren tot een mooie gladde soep ontstaat. Kaas toevoegen en al roerend laten smelten. nog even twee minuutjes laten doorkoken en dan de garnaaltjes en de noormuskaat en peper naar smaak toevoegen.


Minestronesoep (maaltijdsoep)

Bereidingstijd: 10-20 minuten

Ingrediënten:
15 gram boter,
2 uien,
1 teentje knoflook,
2 aardappelen,
200 gram bloemkool,
1 courgette,
2 bouillonblokjes,
1 pakje HEINZ tomato frito,
600 ml heet water,
2 eetlepels macaroni,
0,2l slagroom,
2 bosuitjes,
250 gram gehakt,
2 eetlepels ketjap manis

Hulpmiddelen: schaal 3L

Voorbereiding:
soepballen:doe het gehakt en de ketjap manis in een kom. de bosuitjes versnipperen en er bij doen. Daar kleine balletjes van draaien.

Bereidingswijze:
Smelt de boter 1 min. op 600 watt. Maak de uien en de knoflook schoon. Snij ze in blokjes en doe die dan bij de boter in de schaal. Even omroeren. Zet dit 2 min. op vol vermogen in de magnetron. Maak dan de aardappelen en de bloemkool schoon, snij de aardappel in blokjes en doe dit dan beide bij de uien. Zet dit voor 3 min. op vol vermogen in de magnetron. Maak de courgette schoon maak er blokjes van en doe die in de schaal. Verkruimel de bouillonblokjes boven de schaal doe de tomatenpuree er bij en het heet water. De 2 eetlepels macaroni en de soepballetjes. Zet dit voor 7 min. in de magnetron op vol vermogen. Doe nu nog de slagroom erbij en zet het nu nog voor 1 min. op vol vermogen. Alles is op 900 watt klaar gemaakt.


Romige Mosterdsoep

Bereidingstijd: 10-20 minuten

Ingrediënten:
6 dl kippebouillon
extra belegen kaas
20 g boter
20 g bloem
2 dl creme fraiche
1 eetlepel dijon-mosterd
1 eetlepel grove mosterd
2 eierdooiers
peper
(niet noodzakelijk, wel lekker: uitgebakken spekblokjes)

Bereidingswijze:
Breng de bouillon aan de kook Snijd de extra belegen kaas in kleine reepjes. Verhit de boter in een pan en roer er de bloem door. Giet de bouillon en de creme fraiche erbij, alsmede de twee soorten mosterd en blijf roeren tot er een gebonden soep ontstaat. Haal vervolgens de pan van het vuur en roer de losgeklopte eierdooiers erdoor. Daarna eventueel de spekblokjes erbij. Breng het op smaak met zout en peper. Vul de soepkommen en bestrooi ze met kaas.


Lente-Ui Soep Met Waterkers

Bereidingstijd: 10-20 minuten

Ingrediënten:
1 sjalotje,
1 el zonnebloemolie,
1 zakje waterkers,
1 zakje Knorr Finessesoep Lente-ui-creme.

Hulpmiddelen: staafmixer

Voorbereiding:
lente-uitje snipperen. Pan met de olie op middelhoog vuur verhitten.

Bereidingswijze:
Fruit het gesnipperde uitje in de olie. houd 4 toefjes waterkers apart, voeg de rest toe aan het sjalotje en laat dit even slinken. Voeg 2 dl water toe, breng aan de kook en pureer de massa met de staafmixer. Bereid de inhoud van het pakje soep met 5 dl water en roer de waterkerspuree erdoor. Goed doorwarmen. In bord of kom scheppen en garneren met met een toefje waterkers.


Broccoli soep

Bereidingstijd: 10-20 minuten

Ingrediënten:
1 flinke Broccoli,
creme fraiche,
2 bouillonblokjes (kip),
2 eetlepels boursin,
diverse kruiden (bv knoflook, bieslook, uienpoeder, strooiaroma tuinkruiden),
zout en peper.
Pijnboompitjes

Hulpmiddelen: soep pan, klein koekepannetje, staafmixer

Voorbereiding:
Zet de pan voor de helft gevuld met water op hoog vuur en voeg, wanneer het water kookt, de bouillonblokjes toe. Verdeel de broccoli in roosjes en doe in het kokende water rooster de pijnboompitjes in het koekepannetje op hoog vuur totdat ze goudgeel zijn.

Bereidingswijze: Laat de broccoli koken tot deze zacht is, pureer vervolgens met de staafmixer en voeg de creme fraiche toe. Roer goed om, of gebruik de staafmixer. Voeg daarna 2 eetlepels boursin toe en de kruiden naar smaak (wees voorzichtig met thijm en rozemarijn, want deze kruiden kunnen snel overheersen), maak af met de strooiaroma en een klein beetje peper en zout.


Courgette Aardappelsoep

Bereidingstijd: 10-20 minuten

Ingrediënten:
3 aardappels
1 courgette
2 kruidenbouillon tabletten
peterselie/bieslook
roomkaas met tuinkruiden(125 gr)

Hulpmiddelen: vergiet + schaar

Voorbereiding:
bieslook en peterselie fijnknippen. Aardappels schillen, courgette en aardappels in blokjes snijden.

Bereidingswijze: courgette en aardappel in pan met 1 liter water en kruidenbouillontabletten 15 minuten koken. Met staafmixer pureren.


Maissoep

Bereidingstijd: 10-20 minuten

Ingrediënten:
50 gram bloem,
50 gram boter,
0,5 liter melk,
0,5 liter bouillon,
1 rode paprika,
1 blik mais,
1 theelepel kerrie,
100 gram geraspte oude kaas,
nootmuskaat,
peper en zout.

Voorbereiding:
paprika in stukjes snijden en kaas raspen.

Bereidingswijze:
boter smelten, paprika samen met de kerrie fruiten. De bloem toevoegen. Scheutje voor scheutje de melk en kokende bouillon toevoegen. Mais uit laten lekken en toevoegen. Tien minuten laten pruttelen. Zout, peper en nootmuskaat toevoegen. Van het vuur af de geraspte kaas toevoegen.


Hopelijk kan je zo even vooruit. Makkelijke en toch speciale soepen.

Eet smakelijk Vork

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-02 17:01

Te gek, dank je!!! Lachen

Ik ben niet zo'n held in de keuken, maar ik ga het zeker proberen.. Tong uitsteken

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-02 20:15

Graag gedaan Haha!

Ik hoop voor je dat het lukt, ik heb niet zulke hele ingewikkelde (hoop ik) recepten geplaatst voor je Knipoog

Ik hoor graag of het gelukt is en natuurlijk belangrijk, wat je moeder er van vond, ik denk dat ze wel heel blij zal zijn met je (mits het te eten is natuurlijk, hhiihi..)

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-02 23:29

Ben vanavond langsgegaan voor Mosterdsoep (thank god for de AH die open was Haha! )
Ze vond het ontzettend lekker, en eigenlijk was het best makkelijk!
Heel erg bedankt, ook namens mams dus.. Lachen

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 11:23

Gelukkig maar, blij toe Knipoog