Lekker stoofvlees recept gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Lekker stoofvlees recept gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 20:30

Ik heb zin in stoofvlees! Morgen wil ik het graag maken, maar ik heb eigenlijk nog nooit eerder stoofvlees gemaakt

Heeft er iemand lekkere recepten?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 00:30

Ik ben niet zo verzot van draadjesvlees...

Maar het receptenoverzicht zegt : viewtopic.php?t=87722 Of probeer google / smulnet oid eens?

Succes iig!

ellepel

Berichten: 47391
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Lekker stoofvlees recept gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:09

zo maak ik het altijd:

een pond of meer riblappen ( slager of supermarkt)
die snij je in blokjes en kruid je met zout,peper, parikapoeder en vleeskruiden.
die braad je aan in de pan met flink wat boter.

na tien minuten braden snijd ik een paprika in lange stukjes en die doe ik erbij,
ook 3 grote uien doe ik erbij,maar dat is maar net of je dat lekker vind.

dat braad je ook een tien minuten mee en dan kun je kiezen uit twee dingen:
of je doet een klein flesje rode wijn erbij.
die kun je kopen in de supermakrt,maakt niet uit welk merk, als t maar rode wijn is, klein flesje zit geloof ik 250 ml wijn in( kwart liter wijn)

dat ruikt even raar hoor,maar geeft niet!
of als je geen wijn wilt doe je dit:

je doet er 250 ml water bij en een flinke scheut azijn, door de azijn word het vlees zacht en krijgt een lekkere smaak.
tot slot doe je nog een stuk of vier kruidnagels erin en 3 laurierblaadjes en laat je alles zacht sudderen met de deksel op de pan.I als je die neit hebt hoeft niet perse hoor)

ik laat het zo dus wel een 2 uren staan, af en toe proef ik even en gooi ik er desnoods wat water bij.

wat ook heel goed nog erbij kan voor de smaak, is een lepeltje mosterd, en een scheutje ketchup, gewoon halverwege erbij doen.



in de winkel zijn ook zakjes te koop met mixen voor stoofvlees of hachee, die zijn ook lekker om erdoor te doen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:21

Mijn recept lijkt heel veel op die van ellepel alleen gaat er dan nog een plak peperkoek bij in. Krijg je lekkere bruine gebonden saus van

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Re: Lekker stoofvlees recept gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:42

Ook ik doe het zo'n beetje net als Ellepel, maar net als Sonja gooi ik er ook wat peperkoek/ontbijtkoek bij. Da's heel erg lekker!

Als het vlees met wijn stooft kun je het beste een zo slecht mogelijke wijn pakken, uit het kerstpakket bijvoorbeeld . Het gaat er zom dat hij zuur is. Daardoor lossen de enzymen in het vlees op en wordt het vlees heerlijk zacht en mals. Vandaar dus ook de azijn in de wijnloze variant .

Paprika doe ik er zelf eigenlijk nooit bij, dat wordt vaak bitter als je het te lang verwarmd, maar als ik wat oudere tomaten heb liggen of wortel e.d. dan kiep ik dat gewoon in de pan tijdens het stoven. Na twee uur is het vlees al lekker mals, maar na drie uur is het helemaal geweldig!

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:46

stoofvlees als van frietje stoofvlees?
Nou dat kan je gewoon in de supermarkt kopen dat is hetzelfde als in de friettent.
alleen wat je misschien niet weet is dat het wel paardevlees is.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 02:30

Moniek schreef:
stoofvlees als van frietje stoofvlees?
Nou dat kan je gewoon in de supermarkt kopen dat is hetzelfde als in de friettent.
alleen wat je misschien niet weet is dat het wel paardevlees is.


Huh?? Wat een onzin in dit topic !

Hoe dan ook, dan kunnen de meeste bokkers gerust zijn, want ze nemen er alleen Haflingers voor. }>

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Lekker stoofvlees recept gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 07:30

Ik maak het meestal als volgt:

Ik stoof een half kilootje rundsstoofvlees aan in wat boter, uitje fijngesnipperd erbij en kruiden met peper en zout. Als het vlees is aangestoofd gaat er een halve fles donker tafelbier bij (ongeveer een halve liter). Dat eventjes goed laten doorpruttelen en er wat verse tijm en laurier en enkele kruidnagels bijdoen. Er gaat ook nog een stukje beschuit goed besmeerd met mosterd, een lepeltje honing en een stukje speculaas of peperkoek bij en dan rustig laten gaarstoven op een klein vuurtje...

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:33

lageveld schreef:
Moniek schreef:
stoofvlees als van frietje stoofvlees?
Nou dat kan je gewoon in de supermarkt kopen dat is hetzelfde als in de friettent.
alleen wat je misschien niet weet is dat het wel paardevlees is.


Huh?? Wat een onzin in dit topic !

Hoe dan ook, dan kunnen de meeste bokkers gerust zijn, want ze nemen er alleen Haflingers voor. }>


Sorry waar slaat dit op?????
Ik werk zelf in een friettent al wat jaartjes en weet dus heel goed welke pot ik opentrek voor stoofvlees.
kijk lekker zelf ff in de supermarkt zoek een pot stoofvlees en kijk ff lekker achter op
En over die haflinger opmerking zal ik me maar ff inhouden!!!

ellepel

Berichten: 47391
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Lekker stoofvlees recept gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:34



ik doe er inderdaad soms ook een plakje ontbijkoek of ander soort koek doorheen, krijg je inderdaad een heel lekker kruidig smaakje van!

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Re: Lekker stoofvlees recept gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:43

Dame en heer (toch ?), houden we het wel een beetje gezellig ?

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:33

Ik ben nu toevallig stoofvlees aan het laten sudderen. Magere riblappen gebruik ik nu maar het kunnen ook sucadelappen zijn.
(En die zijn echt niet van een paard.... ).

Ik heb er nu een heel teentje knoflook bij gedaan, een scheutje rode wijn en tijm aan één kant van het vlees, geeft een lekkere maar niet al te overheersende smaak. Deze keer geen ui of laurierblad en kruidnagel, kan ook.

Moniek, wij hebben het hier over zelfgemaakt stoofvlees en niet wat uit een pot komt. Ik geloof niet dat ze dat hier in het noorden verkopen. En ik betwijfel of er dan nog paardenvlees in zit, maar zal morgen eens in de grote super kijken.

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:22

ik vroeg daarom ook of het jullie stoofvlees bedoelde die je gebruikt voor een frietje.
Want bij ons in de zaak word stoofvlees gebruikt die eigenlijk in elke cafetaria word gebruikt.
en dat is paardenvlees.
kijk maar eens op het blik of loop een cafetaria binnen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:55

Hmmmmmmmmmmm nu ik het hier zo lees herinner ik me ineens weer dat oma het vroeger inderdaad met bier maakte, en dat was zo lekker..... Ik geloof dat ik weet wat ik van 't weekeinde ga maken!!!
Heerlijk, de eerste dag met aardappeltjes en rode kool (of stoofpeertjes, da's ook zo lekker erbij!!!) en appelmoes. En dan de tweede dag met frietjes en een pittige salade. Yummie!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 09:59

O ja trouwens, dat zal niet zijn wat iedereen hier wil horen, maar stoofvlees van paardelappen is ontzettend lekker! Je kan ze alleen niet bij alle slagers krijgen en de echte paardenslager zie je niet veel meer.

Het grote verschil tussen stoofvlees maken van runderlappen en van paardenlappen is dat je rundvlees eerst aanbakt, en paardenlappen juist niet omdat ze dan taaier worden.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:07

Ik heb ook wel paardenbiefstuk gegeten hoor toen ik dat nog krijgen. Is wat zoeter van smaak en malser.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:06

Sonja schreef:
O ja trouwens, dat zal niet zijn wat iedereen hier wil horen, maar stoofvlees van paardelappen is ontzettend lekker! Je kan ze alleen niet bij alle slagers krijgen en de echte paardenslager zie je niet veel meer.

Het grote verschil tussen stoofvlees maken van runderlappen en van paardenlappen is dat je rundvlees eerst aanbakt, en paardenlappen juist niet omdat ze dan taaier worden.


Sja, dan moeten ze maar niet op voedertijd kijken .. Ik wist dit niet en het is voor mij dus een nuttige tip.

@ Moniek: Excuses dan, ik heb je bericht blijkbaar totaal verkeerd geïnterpreteerd. Sorry, sorry !

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Re: Lekker stoofvlees recept gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 21:15

Natalie schreef:
Ik maak het meestal als volgt:

Ik stoof een half kilootje rundsstoofvlees aan in wat boter, uitje fijngesnipperd erbij en kruiden met peper en zout. Als het vlees is aangestoofd gaat er een halve fles donker tafelbier bij (ongeveer een halve liter). Dat eventjes goed laten doorpruttelen en er wat verse tijm en laurier en enkele kruidnagels bijdoen. Er gaat ook nog een stukje beschuit goed besmeerd met mosterd, een lepeltje honing en een stukje speculaas of peperkoek bij en dan rustig laten gaarstoven op een klein vuurtje...


Hmm zalig volgens mij was dit zo'n beetje het recept waarnaar ik opzoek was, heb het zo ooit eens bij familie gegeten. Ik ga het van het weekend eens proberen, dan heb ik tijd zat