Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gaby
Berichten: 3397
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:46

Suliko schreef:
Gaby schreef:
Heeft iemand nog een leuk recept voor een niet-pittige curry? :)


De pittige kruiden/pepers uit het recept weglaten? :D

Ja, doh. Ik ben een noob op het gebied van curries. Dus ik dacht, misschien weet met hier nog een leuk recept.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:52

Nouja het is praktisch kokosmelk waar je kruiden en groenten in flikkert. Dus je kunt milde kruiden nemen. Als je zelf mixt gewoon wat minder ervan erin doen, en als je een kruidenmix gebruikt een milde nemen.

mignonne2403

Berichten: 1412
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 19:22


Gaby
Berichten: 3397
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 19:49

mignonne2403 schreef:
Ik kom even onder de meeleessteen vandaan, deze curry vind ik heerlijk:
https://www.instagram.com/p/CYT8r92JB4L ... MTA2M2Y%3D
Ik heb dan wel een zoete aardappel gepakt ipv gewone aardappel en ik gebruik 200g gewone spinazie er in.

Klinkt heel lekker! Wat bedoelt men hier met currypowder? Kerrie?

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 21:19

Rijst gaat hier vaak samen met een wokgerecht, maar het meerendeel daarvan is minder geschikt om in te vriezen. Wel heel snel klaar, groenten zou je eerder kunnen snijden en in de koelkast kunnen bewaren, maar allicht niet wat je zoekt dan.

En verder: sowieso curry's. Mogelijkheden te over; India heeft verschillende regio's met enorm verschillende curry's. Thaise en Indonesische curry's zijn ook weer heel anders. Je eigen currypasta's daarvoor maken is ook absoluut de moeite waard (en dan vooral het recept x10, want ook die pasta kun je perfect invriezen!).
Door met verse / hele specerijen te werken kun je ook heel makkelijk zorgen dat het gerecht zo pittig wordt als jij het graag wil hebben. De (meeste) verse specerijen kun je invriezen en gedroogde specerijen kun je lang gebruiken, dus die investering is het mij 100% waard.

Curry's zijn er er met / op basis van kokosmelk, tomatensaus, aardappelen, dal (bonen/linzen).... er zijn echt oneindig veel mogelijkheden en eigenlijk hoef je alleen maar een aantal verschillende recepten te gebruiken om te begrijpen welke specerijen je nodig hebt. Dan kun je helemaal los met alle mogelijkheden :)

Je kunt ook de smaak van je rijst beïnvloeden; kook het bijvoorbeeld met wat citroenrasp en een kaneelstokje erin, of met kruidnagelen en steranijs.

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 22:17

Mijn favoriete rijstrecept is ‘kip’ tandoori, wat ik soms maak met vega kip en soms met paddestoelen/oesterzwammen, en ik wil het eens met jackfruit proberen.

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 22:21

Ah heeft een verspakket Indiase Dahl. Echt verrukkelijk <3

Snippergroen

Berichten: 6689
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:49

Ik kom ook even stippen om het topic door te lezen :) Ik eet al een tijdje overwegend vegetarisch en kan wel wat inspiratie gebruiken!

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:07

Ik heb gisteren kerrie champignonnensoe gemaakt. Zoo lekker! Ik heb er room doorheen gedaan, maar om het vegan te maken kan je die natuurlijk vervangen voor romige kokosmelk ofzo.
Moet ik het recept delen?

Speirs

Berichten: 1686
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:30

Graag! :D

Speirs

Berichten: 1686
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:35

mignonne2403 schreef:
Ik kom even onder de meeleessteen vandaan, deze curry vind ik heerlijk:
https://www.instagram.com/p/CYT8r92JB4L ... MTA2M2Y%3D
Ik heb dan wel een zoete aardappel gepakt ipv gewone aardappel en ik gebruik 200g gewone spinazie er in.

Dat ziet er heerlijk uit! Ik heb geen insta en kan het recept niet zien, zou je het willen delen?

mignonne2403

Berichten: 1412
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 16:21

Dit is het recept!!
Afbeelding
Afbeelding
Currypoeder is gewoon bij de kruiden te krijgen in den potje, volgens mij net anders dan kerrie :)

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:41

Speirs schreef:
Graag! :D


Zal ik doen maar ben nu even druk :')

Fearn

Berichten: 4770
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:35

Hoi! Even snel vraagje.

Zouden jullie zo'n 'verse' vegaburger/gehakt nog opeten als het over datum was? Ik heb zo één die er nog zo rood/rauw uit ziet (gemaakt van soja en haver). Was even vergeten dat die zo kort houdbaar zijn en hij is nu 3 dagen over datum.

Zal 'm vanavond ook even open maken en ruiken, meestal is t ook wel ok als die nog goed ruikt.

Met van die stukjes vega dingen die al 'gebakken' eruit zien heb ik wel eens vaker over datum gegeten maar dit nog niet.

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 14:53

Ik ben daar altijd vrij makkelijk mee ja := Zo lang het goed ruikt en smaakt..
En als ie goed koud in je eigen koelkast heeft gelegen dan zal die sowieso wat langer houdbaar zijn dan de tgt datum.

lies_sparkle

Berichten: 6131
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:10

Gewoon lekker opeten als het niet zuur ruikt. Juist dit soort producten blijven lang goed :)

Uiteindelijk is de datum alleen maar een advies

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:51

Fearn schreef:
Zouden jullie zo'n 'verse' vegaburger/gehakt nog opeten als het over datum was?

Ja hoor, toevallig hebben we dat hier laatst aan de hand gehad. Vriendlief had boodschappen gedaan een de hand van mijn weekmenu en een burger met 35% korting sticker gekocht. Ik had dat niet door, zodat we 'm een paar dagen later pas op het menu hadden staan. Verpakking stond niet bol, burger zag er nog goed uit en rook ook niet vreemd, dus wij hebben 'm gewoon opgebakken. Smaakte nog prima en niks aan overgehouden.

Fearn

Berichten: 4770
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:02

Uiteindelijk was het nog prima te eten inderdaad! :D rook niet vreemd, zag er nog normaal uit en de verpakking stond idd ook niet bol (das meestal wel een teken dat t bedorven is)

Ja, uiteraard altijd koud in de koelkast :)

AlwaysH

Berichten: 11274
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 05:37

AlwaysH schreef:
Speirs schreef:
Graag! :D


Zal ik doen maar ben nu even druk :')


Wat heb je nodig?
Lekkere kerriepoeder;
Champignons (ik doe vaak een mix);
Ui;
Prei;
Champignonnenbouillon/groentebouillon;
Kookroom;
Bloem;
Ik pak zelf vaak nog koriander.

Je snijdt de ui fijn, champignons in kwartjes en de prei in ringetjes.
Begin met het fruiten van de ui en bak na enkele minuten in dezelfde (wok)pan de prei en champignons. Hierbij voeg je 2 el kerriepoeder (en evt kruiden naar smaak), knoflook(poeder) en zout/peper.

Zet nu een soeppan of steelpan op laag/middel vuur. Verhit hierin wat boter tot het helemaal gesmolten is.
(Zet ondertussen een waterkoker aan met de hoeveelheid water die je in de soep wil.) Hier doe je langzaamaan wat bloem bij en blijf je goed roeren totdat je een plakkerig breitje heb.
Voeg als het mooi borrelt het water toe en blijf roeren tot het er weer egaal uit ziet.

Voeg nu je groentemix toe aan de soeppan, plus (afhankelijk van de hoeveelheid soep) 1 á 2 bouillonblokjes. Ik gebruik vaak groente én champignon bouillonblokjes! Net wat meer champignon smaak.

Laat het even zachtjes koken. Voeg hierna een scheutje room toe en nog eventueel verse kruiden.
Klaar is je soep!

Afbeelding

Lau

Berichten: 16677
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 17:39

Ik kom hier even binnenvallen.

Een vriendinnetje van mij is vegan en komt naar mijn verjaardag. Ze lust geen humus maar ik wil een lekkere wrap met iets voor haar maken.
Hebben jullie suggesties? Is er bijv een “kruidenkaas” vegan en ham vervanger gewoon bij de supermarkt het liefst? Ik kom er niet helemaal uit.

Het gaat om een snackje heb al vegan bitterballen en wil nog iet erbij.

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 17:44

Ik vind toostjes met 'kip' kerrie salade altijd een succes. Vegan kipstukjes, vegan mayo, kerrie, bieslook en kipkruiden :9 Op een wrap lijkt me dat ook erg lekker.

Lau

Berichten: 16677
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 17:49

8nnemiek schreef:
Ik vind toostjes met 'kip' kerrie salade altijd een succes. Vegan kipstukjes, vegan mayo, kerrie, bieslook en kipkruiden :9 Op een wrap lijkt me dat ook erg lekker.


Ooh dat is een goede



Damelza

Berichten: 4680
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 14:12

Lau schreef:
Ik kom hier even binnenvallen.

Een vriendinnetje van mij is vegan en komt naar mijn verjaardag. Ze lust geen humus maar ik wil een lekkere wrap met iets voor haar maken.
Hebben jullie suggesties? Is er bijv een “kruidenkaas” vegan en ham vervanger gewoon bij de supermarkt het liefst? Ik kom er niet helemaal uit.

Het gaat om een snackje heb al vegan bitterballen en wil nog iet erbij.


Bij de AH heb je heel veel mocht je bv een borrelplankje willen maken.