Makkelijk en gezond ontbijt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoe_rainbow
Berichten: 293
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Duitsland / Nederland

Makkelijk en gezond ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-22 13:43

:wave:

Zo lang als ik mij kan herinneren ben ik al een slechte ontbijter. Vaak sla ik over om vervolgens veel trek te krijgen en allerlei ongezonde rommel naar binnen te werken. Ik heb dus echt baat bij een goed ontbijt, maar heb 's ochtends gewoon geen tijd om van alles te maken. Eigenlijk is een ei bakken al te veel werk.

Nu ontbijt ik wel eens met een breaker, maar ook dit is niet gezond natuurlijk. Een schaaltje magere yoghurt met noten doe ik af en toe wel eens, maar hier gaat wel een lepel suiker door. :o

Ik ben op zoek naar tips voor een goed vullend en suikervrij ontbijt wat ik eigenlijk zo uit de (koel)kast kan trekken of waar ik maar een enkele handeling voor moet verrichten om het te maken. :Y)

Kom maar op met de snelle en gezonde tips!

Eleadoras
Berichten: 482
Geregistreerd: 27-01-15

Re: Makkelijk en gezond ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 13:48

Misschien is een mugcake wat? Als ik geen zin heb in brood wil ik dat nog wel eens doen. In een grote mok: 1 banaan, 1 ei, wat kaneel en wat scheppen havermout. Dat in de magnetron voor een paar minuten.

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Makkelijk en gezond ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 13:59

Magere kwark met fruit en granola. Fruit koop ik uit de vriezer en haal ik de avond tevoren eruit om in de koelkast te ontdooien.

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Makkelijk en gezond ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:00

Lindals kvarg een idee?

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Makkelijk en gezond ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:16

Je ontbijt savonds klaarmaken? Ik ontbijt altijd met 35 gram havermout, 10 gram gebroken lijnzaad, 10 gram chiazaad, 250 gr amandelmelk, 2 appels en scheutje zoetstof. Sochtends hoef ik het alleen maar in de magnetron te schuiven en is het binnen 3 minuten klaar. In die tijd doe ik dan weer wat anders :D

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Makkelijk en gezond ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:21

Yoghurt met fruit. Ik zet het de avond van tevoren klaar en hoef het de volgende ochtend alleen maar te pakken.
Veel simpeler kan het niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:26

Ik ontbijt met een schaaltje brinta en yoghurt met verse aardbeitjes er doorheen.
Dat kun je de avond van tevoren al in de koelkast zetten en het vult enorm goed.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:31

In de avond klaar te maken voor meerdere dagen tegelijk.

Bodem van het bakje bedekken met havermout, 50 tot 100 ml melk per bakje , 1 banaan, 3 eetlepels Griekse Yoghurt per bakje, 1 halve eetlepel honing, snuf kaneel en optioneel wat blauwe bessen.

Banaan prakken en verdelen over de bakjes, de melk, yoghurt, honing en kaneel erbij. Door elkaar husselen en laten opstijven in afgesloten bakjes de koelkast.
In de ochtend eet je er optioneel blauwe bessen of ander makkelijk fruit bij.

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Makkelijk en gezond ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:38

Paar flinke lepels Griekse yoghurt in een maatbeker, diepvries fruit of vers fruit naar keuze erdoor eventueel wat vloeibare zoetstof erbij, glad mixen met een staafmixer,gieten in een beker( ik doe het meestal in een muesli/ yoghurt beker) en opdrinken maar.

Ook prima een avond van te voren te maken.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Makkelijk en gezond ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:43

Ik eet sochtends heel graag een smoothiebowl is gezond en heel lekker! Een banaan, spinazie, wortel, havermout, melk of plantaardige melk, lijnzaad of ander soort zaden in de blender daarna in een bakje gieten met wat noten, fruit, rozijnen en andere zaden en toppings en je zit tot de middag vol :)

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Makkelijk en gezond ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:51

2 beschuitjes 1 met kaas 1 met jam. Ook zo klaar. Dan Yochurt met bv granola meenemen voor een uur of 10 ligt eraan hoe laat je begint of op sta.

ravellie

Berichten: 3074
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:56

Magere kwark met granola of muesli, vers fruit erbij, bastogne erover heen kruimelen

Jammie...

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:56

Volle yoghurt met schijfjes banaan en wat kaneel.
Ander fruit kan uiteraard ook, idem voor het weglaten vd kaneel of een beetje zoetstof/suiker toevoegen als het te zuur is voor je.
Ik merk zelf dat ik volle yoghurt prima zonder zoetigheid erdoor kan eten terwijl ik een lading suiker door magere yoghurt mik.

Smoothie: scheut yoghurt, wat diepvriesfruit (bijvoorbeeld zomerfruit), evt scheutje sinaasappelsap en dat blenderen.
Naar smaak kun je er nog groenten (spinazie, komkommer oid) aan toevoegen voordat je de blender aanzet of bijvoorbeeld zaden.

Knäckebröd, wrap of brood beleggen met kaas, ham, komkommer, sla en hardgekookt eitje.
Kun je evt de avond ervoor al voorbereiden zodat je 's morgens enkel nog hoeft te beleggen.

Salade maken de avond ervoor (of iig alles snijden etc) zodat je dat zo kan pakken of de ingrediënten op je bord kunt doen.
Vind ik vnl op warme dagen wrg lekker: licht maar toch voedzaam, zeker als je er hardgekookt ei door doet. :)

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 14:57

geen tijd om ontbijt klaar te maken?

twee volkoren boterhammen op een bord( of wasa crackers,kan ook).
boter er op en kaas of wat anders.
drinken er bij en klaar.

duurt nog geen 5 minuten :+

ik denk dat je jezelf een schop onder je *** moet geven en dat gewoon moet gaan doen.

Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Makkelijk en gezond ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 15:20

Je kunt je lepel suiker ook vervangen door een schep eiwitpoeder (ik gebruik de white chocolate van body en fit). De breaker kun je ook vervangen door die van Melkunie Protein. Is wat gezondere keuze.

Grootste tip die ik kan geven; halfuur voor je naar bed gaat alles klaarmaken voor de volgende dag. Zorgt ervoor dat je ontspannen kunt opstaan en geen haast hoeft te maken.

roekes

Berichten: 754
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Makkelijk en gezond ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 15:32

Je pakt 2 bruine boterhammen. 1 met een plak kaas en de ander een plak ham. Nog geen 5 min.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 15:34

Beker warme melk met brinta, ik doe er wel wat suiker bij maar kan er prima stallen op uitmesten tot de koffiepauze.

Stampeltje
Berichten: 388
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Makkelijk en gezond ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 15:37

Ik ontbijt met 35gr havermout, 200ml amandelmelk en een stuk fruit erdoorheen. Bij een appeltje doe ik er wat kaneel bij. Bij banaan soms wat chocopasta, soms niks. Havermout en amandelmelk doe ik een paar minuutjes in de magnetron.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Makkelijk en gezond ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 22:37

Ik doe 250 g milde magere kwark en 1 eetlepel haverzemelen en een handje blauwe bessen door elkaar. En een lepel warm water om de kwark wat minder dik te maken. Gezond en vilt goed.

leonie1988

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 22:45

Je moet ervan houden, maar overnight oats. Ik maak het de avond van tevoren klaar. Je kunt het ook alvast voor twee dagen maken. Halfvolle kwark, havermout, kaneel, appel en wat rozijnen. Even roeren en in de koelkast. De volgende ochtend kun je meteen aanvallen ;) en er zijn heel veel variaties te vinden online.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Makkelijk en gezond ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 22:56

Goed vullend, makkelijk weg te eten, suikervrij (KHA zelfs) en gezond: Griekse yoghurt. Eventueel met wat blauwe bessen of aardbeien.

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 23:18

Ik ontbijt nu met een smootie. 300ml melk, handje bessen, schep havermout en schep eiwitpoeder. Ik de blender en klaar binnen 2 minuten.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Makkelijk en gezond ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 23:36

Yoghurt met havermout en banaan :)

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Makkelijk en gezond ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 23:39

De vanille skyr van de Lidl is met 53 kcal per 100 gram ook een goede keuze. Fruit en noten erbij en voila.

Ik kan mijn zoet craving er mee stillen :)

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Makkelijk en gezond ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 23:59

Wel met suiker, maar ik ontbijt al tijden met een banaan en een kop thee. Ik ben ook niet zo'n goede ontbijter, maar dit gaat wel goed.