Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 13:29

Ik kwam er sinds kort pas achter dat het een naam heeft; je eigen kant-en-klaar maaltijden maken voor later.. mealpreppen dus :))

Ik maak mijn maaltijden altijd het liefst 100% zelf, dus met verse groente, eigen kruidenmengsels en liefst zelfs zelfgemaakte pasta, zelfgemaakte tempeh en andere vleesvervangers, zelfgemaakte sausjes en tortilla's, deeg.. Er gaat in ieder geval erg veel tijd in zitten waardoor het me niet lukt om zo vaak een uitgebreide maaltijd te koken als dat ik zou willen.

Nu lijkt het me dus ideaal om een flink aantal maaltijden van tevoren te bereiden en in te vriezen, om ze daarna maar in een pannetje, oven of desnoods in de magnetron te hoeven opwarmen of afbakken.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit doen. En of er mensen zijn met leuke tips en ideeën.
Lekkere recepten.. maar ook bijvoorbeeld welke bakjes fijn zijn. Zijn er bakjes die in de oven kunnen, én handig zijn voor in de vriezer?
Welke maat bakje gebruiken jullie, en neem je dan een bakje per persoon of juist een groter bakje waar twee porties tegelijk in passen als je met twee personen bent?

Wat me wel erg handig lijkt is dat je gebruik kan maken van seizoensgroentes en daarmee lage prijzen. Zo heb ik vanochtend prei gehaald; 6 voor 2 euro. Dus ik ga vandaag een grote soeppan vol nasi maken.

Maar het lijkt me ook leuk om bijvoorbeeld een berg quiches te maken, of burrito's. Maar welke recepten en ingrediënten laten zich nu echt goed invriezen?

Ik deed dit eigenlijk al jaren met gewone maaltijdsoepen, maar het lijkt me leuk om op drukke dagen wat meer keus uit de vriezer te hebben!

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:35

Ik kook meestal voor meerdere keren in een keer. De rest gaat de vriezer in, alleen deel ik het niet zo netjes in. :P . Meest van de tijd doe ik de onderdelen per stuk in een bakje.

De bakjes van de afhaalchinees zijn daar heel fijn voor. Die kunnen aardig lang mee. De meesten redden het een rondje of 5 a 6 en sommigen zelfs langer. Soms gebruik ik ook diepvrieszakjes die dan daarna zonder zakje in een glazen oven/magnetron schaal gaan.

Dus draadjesvlees in porties, de aardappelen in porties de groentes ook. Dan kan ik naar gelang ik trek heb samenstellen. Alleen meestal de pasta gerechten en meestal ook de rijstgerechten gaan als geheel in kant en klaar de vriezer in. Die maak ik meestal voor vier keer eten.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:06

Stamppot gaat uitstekend in de vriezer. Ik gebruik ziplock zakjes daarvoor, plat drukken voor lucht eruit en dicht doen, dan kun je er meer kwijt.

Pasta saus gaat ook goed voor bijv lasagna, eventueel nog wat aanlengen met melk.

Erwtensoep of pompoensoep gaat ook goed.

Of een mengsel van geroosterde groente (pompoen/zoete aardappel/wortel/paprika met bijv andalus of piccadillo kruiden) gaat goed. Lekker op bijv bladerdeeg met wat salsa ipv pizzasaus, al dan niet met wat kaas erover.

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:14

Wij vriezen als er overblijft van de avondmaaltijd in, vaak in de bakjes van de chinees inderdaad, die kunnen in de vaatwasser en magnetron. Vriezen het altijd per portie in en dan label wat het is en wanneer gemaakt, en als ik dan een dienst heb met pauze rond avondmaaltijd haal ik het dag van tevoren uit de vriezer en zet het in de koelkast, dat werkt heel goed. Maar wij koken dus niet apart maar vriezen resterende porties in, dan kost t eigenlijk geen extra tijd

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:29

Ik maak vaak veel teveel wrap vulling, omdat ik daar allerlei soorten groente in gooi. Wat ik niet gebruik gaat in porties in de vriezer. De volgende keer hoef ik dan alleen dat prutje te ontdooien, in de wraps te rollen en die in de oven doen. Dan hoef ik niet meer al die groenten te snijden, kruiden te zoeken, alles bakken, etc.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 14:45

Goede ideeën komen er voorbij!
Stamppot is ook een goede idd, en wrap vulling lijkt me ook handig.

Bakjes van de chinees bewaar ik ook altijd inderdaad. Die zijn fijn, ook voor in de magnetron. Alleen niet voor in de oven. Ik kwam bij de Makro aluminium bakjes tegen, dat lijkt me dan weer handig voor bv lasagne en quiche te maken, die kun je met bakje en al in de oven schuiven.

Deze bakjes wil ik eigenlijk ook gaan bestellen: KLIK
Met meerdere compartimenten, wat me heel handig lijkt voor bv aardappeltjes, saus en groente.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:51

Die bakjes zien er wel handig uit.

Ik gebruik voor de oven glazen (pyrex geloof ik) ovenschalen/bakken met een glazen deksel. Die zijn inmiddels aardig op leeftijd (20 jaar plus) en dat gaat goed. Geen opgewarmd plastic en worden beter schoon met afwassen. De bakken gaan uit de vriezer, ontdooien ietsje en kiep ik dan over in de glazen schaal.

https://www.kookwinkel.nl/pyrex-ovensch ... liter-glas

Deze dus. Die heb je in alle maten en soorten. Ik heb er ook een paar met een kunststof deksel met stoomventiel. :j

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 14:59

Ik zat inderdaad al te zoeken naar een ovenschotel in dezelfde maat als een van de plastic bakjes die ik heb, zodat ik een hele maaltijd zo in een glazen/porseleinen ovenschotel kan kiepen en dan afbakken :j

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:02

Die heb je wel, ik heb er een aantal rechthoekig met zo n stoomventieltje in de kunststof deksel. In verschillende hoogtes waar precies zo n bakje van de chinees inpast :D De deksels kunnen alleen in de magnetron niet in de oven. Alleen geen idee waar ik die vandaan heb. Kan best frankrijk of duitsland zijn, die zijn ook al heel wat jaren oud.

Ah hebbes ik heb een link gevonden waar ze deze ook verkopen

https://www.kookwens.nl/koken-bakken-ov ... omventiel/

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:04

Ik maak ook vaak veel maaltijden al van tevoren en vries ze in. Wat prima gaat:
-Maaltijdsoepen
-Nasi
-Currys met rijst
-Pastasauzen op basis van tomaat (pasta kook ik vaak op dag zelf erbij)

loez

Berichten: 11072
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:05

Wij doen dit vanwege voedingsschemas ivm sporten. Mijn man en ik eten hetzelfde maar moet ik apart afwegen. Ik heb van die bakjes van de Blokker. Geen hele aparte eigenlijk. Is een type wat in de vriezer/magnetron en vaatwasser kan :)

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:05

Ja volgens mij heeft pyrex veel maten en tegenwoordig ook met plastic/rubberen deksel.
Afhankelijk van hoeveel je er wilt wordt dat misschien wel een duur grapje..

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:21

Als ik boerenkool, zuurkool, andijvie of koolraap stamppot maak ik gelijk grote porties en wat over blijft gaat de vriezer in. Zo heb ik ook kaas/macaroni en nog wat eigen variaties daarop in de vriezer liggen kant en klaar. Babi pang saus kant en klaar in de vriezer in bakjes. Vlees doe ik vaak ook gelijk in een keer alles bakken vacuüm verpakken en de vriezer in. Heb ook kippensoep en tomaten/groente soep in de vriezer.

De erwtensoep heb ik geweckt in glazen potten (hak potten van 500ml sommige met nieuwe deksels) staan. Nadeel van wecken is dan ook wel weer je moet het minimaal 10 minuten door en door verhitten (uitzondering rode kool dat is 15 minuten) voor het eten. Heb ook pastasaus geweckt staan hoeft ik alleen op te warmen en macaroni of slierten bij te koken. Voordeel van wecken het is een leven lang houdbaar zolang vacuüm goed is.

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:29

Uk kook altijd in grote hoeveelheden. Spaghettisaus, stoofvlees, stamppotten, curry's, lasagna, soepen, noem maar op. Losse pasta, aardappels en groente doe ik niet in de vriezer, dat kook ik meestal los op de dag zelf. Dat vond ik lekkerder.

Ik ben alleen, dus vries het per portie in. Daarvoor gebruik ik bakjes van de Hema en Ikea. Bij de Ikea hebben ze ook glazen ovenschalen in verschillende maten met een plastic deksel. Met de deksel in de vriezer en zonder deksel in de oven.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:41

Er zijn ook glazen bakken die rechtstreeks in de vriezer kunnen en daarna dus ook rechtstreeks in de oven (met deksel). Zelf geen ervaring mee, maar lijkt me voor jou heel handig. En je zou ook kunnen kijken naar stasher bags (herbruikbaar, siliconen zak die je in een pan water kunt warmen).
Soep kun je bijv. ook invriezen om een lege glazen pot (bv. van Chocopasta of groente)

Wij vriezen restjes in, maar soms maak ik ook extra pasta saus.
Soep kan altijd (ook lekker om te maken van bijv. de stronk van bloemkool/broccoli), pasta saus is ideaal, curry (ik zou de saus alleen mealpreppen zodat je verse rijst maakt, maar je kunt het ook al mixen).

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Mealpreppen in grote hoeveelheden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:45

Oeh ja ik wil dit ook doen! Alleen is onze vriezer niet zo groot (gewoon zo'n vriesvakje in de koelksat) dus ik lees mee voor als we straks een grotere vriezert hebben :j

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:49

Hier gaan veel dingen die in 1 pan gaan als het klaar is ook de vriezer in. In 1 en 2 persoons porties
Maaltijden met aardappelen, vlees en groente niet.

Verschillende stamppotten, nasi, bami, noodles, mie enzo.
Grote pannen van maken is het zelfde werk als een kleine pan maken.
En het is ideaal voor als je geen zin of tijd heb om echt te koken, als ik alleen thuis ben, als mijn man op zijn werk moet eten en hij niet lust wat er op het menu staat.

Wel hebben we altijd wat simpele hamburgers in de vriezer, net als rosti rondjes enzo, en wat potjes groente staan. Daar is ook altijd snel en simpel wat van te maken als we geen zin hebben.

Wij doen veel in bakjes van de chinees. Al hebben we het er wel vaker over gehad eens knappe bakjes aan te schaffen in 2 maten (1 en 2 persoons).
's Ochtends uit de vriezer en dan opwarmen in een ovenschaal (magnetron of oven) of opbakken in een koekenpan.

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:50


gaucho

Berichten: 9524
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:52

Pyrex is echt top :j zo van de vriezer de oven in. Ik heb een stoomoven en gebruik eigenlijk nooit een magnetron)

Wat hier vaak de vriezer in gaat is:
- curry (brood of rijst meestal later er bij
- stoofschotels / chili sin carne
- maaltijd soepen
- lasagne of losse pasta saus
- burritos

Pinterest / instagram: zoeken op 'freezer friendly' :D

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:53

Die aluminium bakken zijn inderdaad heel handig. Ik haal ze bij de Makro/Sligro, maar in de zomer heb ik ze ook weleens gezien bij de Action. Ze lagen toen bij de bbq-spullen.

Ik vries vooral gerechten in die relatief veel werk zijn. Bijv. erwtensoep maak ik altijd met 2 grote pannen tegelijk. Daar gaat dan een deel van in de vriezer. Draadjesvlees doe ik ook altijd in een grote hoeveelheid bereiden en dat gaat dan ook in bakjes in de vriezer.

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:15

Oehh leuk topic!

Ik doe vaak vlees/ tempeh ect. in een ziplock zakje met marinade. Zo kan ik bij wat stress dit makkelijk ontdooien en bij diepvries nasi gooien oid.

Wel heb ik gemerkt dat losse componenten invriezen voor mij beter werkt dan echt maaltijden. Zo kan ik zelf een diepvriesmaaltijd samenstellen en heb ik ook een beetje afwisseling

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:30

Mealpreppen, ik doe het al jaren denk ik maar ik noemde het altijd gewoon grote hoeveelheden koken. Zo kook ik oa chili en Nasi altijd in grote hoeveelheden evenals rijst dat scheelt weer koken op andere dagen.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:38

Wij hebben de bakjes van de Hema, met die lichtgroene deksels. Die blijven het langst leven als je ze niet in de oven/magnetron zet. Meestal laat ik het even ontdooien en doe het dan op een bord de magnetron in. Het meest ruimtebesparend zijn de zakjes, maar die zijn dan weer niet milieuvriendelijk.

Wat ik zelf altijd doe is dat ik de saus invries en dan ter plekke de pasta of rijst nog kook. Dat vind ik niet zo'n tijdrovend klusje. Meestal zet ik wel de inhoud en datum op het bakje.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:38

Wij doen dat ook vaak met soepen en pasta sauzen.
De bakjes van de chinees zijn hier super voor.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:41

beste tip die ik ooit heb gehad wat betreft sauzen of soepen invriezen; als je ze in zo'n ziplock zakje doet, plat legt in een bak en invriest, kan je ze daarna heel handig in je vriezer opstapelen.

Afbeelding