de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 18:12

Gras verwijderen is zeker zwaar, en vooral de wortels kom je drie jaar later nog tegen. Wij hadden dit ook toen we de moestuin aangelegd hadden :)
Maar zo'n bordertje kan je ook prima gebruiken om wat kruiden tussen de mooie plantjes te zetten <<)
(I know, ik ben gewoon te erg met overal wat eetbaars tussen willen proppen O:))

Ceetje_bokt
Berichten: 5179
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 18:14

Mijn kruiden staan al in potten bij de achterdeur en deels in de moestuinbakken. Da’s best genoeg ;)

Marcella

Berichten: 36784
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 18:20

moonsparkle schreef:
Ik heb net zaadjes voor ui en wortel gehaald, ik ben heel benieuwd of het gaat lukken.

Voor ui kan je beter kijken voor potui. Zaaien is best moeilijk.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 19:32

Marcella schreef:
moonsparkle schreef:
Ik heb net zaadjes voor ui en wortel gehaald, ik ben heel benieuwd of het gaat lukken.

Voor ui kan je beter kijken voor potui. Zaaien is best moeilijk.


Oeps _O- heb vandaag ook uien zaadjes gehaald bij de aldi voor 20 cent, vond het al heel vreemd dat ze ze hadden :')

Marcella

Berichten: 36784
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 23:46

Afbeelding
Creatief met hout geweest moet nog wel even 2 balken van 1.80 erbij halen en dan onderlangs vast schroeven en een deksel maken. En nieuwe nietmachine halen waar ik oude nietjes op kan gebruiken. Oude plastic hergebruiken en je heb een kweekbak. :D

Ceetje_bokt
Berichten: 5179
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 06:45

Mooi gemaakt Marcella, heb jij soms nog behoefte aan twee ramen in sponningen voor een koude bak? Af, 120x 88?

Marcella

Berichten: 36784
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 07:56

Hhhmm dat zou wel handig kunnen zijn ook vanwege gewicht.

Marcella

Berichten: 36784
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 10:54

Zit alleen te verzinnen of dat wel in mijn chevrolet matiz gaat passen. :o

Marcella

Berichten: 36784
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:24

Afbeelding
Heb het oude plastic van vorig jaar gebruikt hiervoor en dan ook nog alleen de voor- en achterkant gebruikt. Dus het hele grote deel is nog over. Nu even verzinnen hoe ik de zijkant door gaat trekken.

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 23:51

Dat ziet er heel goed uit Marcella, is die nog verplaatsbaar? Anders zou ik misschien ook wel zoiets kunnen maken en dan eindelijk eens koolsoorten planten.

Marcella

Berichten: 36784
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 00:05

Is wel behoorlijk zwaar maar staat niet vast in de grond. Moest ook even met 2 personen over de kolen heen tillen. Je zou ook wat dunnere balkjes voor ertussen kunnen gebruiken zal een hoop schelen met gewicht, maar kan dan wel weer makkelijker door de wind gepakt worden.

Heb nu ook de balken gebruik uit resthout pakket dat ik vorig jaar gekocht had bij de praxis. Weinig planken over, maar had erg veel balken nog. Moet alleen nu nog in totaal 8 lange balken (2,1 meter ongeveer) halen voor beide kanten.

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 00:18

Dat is hier dus ook, ik heb nog resthout van de schutting van vorig jaar liggen, balk en losse planken. Maar dan kan ik wel bijvoorbeeld winterkool planten, want na de tuinbonen heb ik eigenlijk een leeg bed de rest van het seizoen. Dus ik zocht nog een manier om iets te regelen met gebruik van die oude materialen.
En dan heb ik eigenlijk alleen nog een fijn maas net of een fleece doek nodig.
Losse planken van 1.80 m en een balk van bijna 4m heb ik nog staan, dus moet gaan lukken denk ik :j

Marcella

Berichten: 36784
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:12

Goed idee trouwens als plastic op is vervangen voor net en dan over kolen bed gebruiken.

Quir

Berichten: 17369
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:29

Mag ik mee kletsen? :):)

Zie hier al prachtige tuintjes voorbij komen, hier helaas nog flink nachtvorst (-10). Dus alles nog binnen op tafel en vensterbank staan. :=


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De aardbeien en rabarber staan wel buiten, hebben ook de hele winter buiten gestaan (vergeten binnen te zetten :+ ), maar ze komen alweer op! Dus meter sneeuw er op en -30 is geen probleem. :):)
Afbeelding

Afbeelding

Verder nog alles in "pallkrage", weet niet hoe dat in het Nederlands heet (pallet bakken?), maar wordt hier enorm veel gebruikt en ook super veel voor te krijgen (plastic kasjes, gazen kasjes, etc). Best handig, maar kijk er wel naar uit straks een echte moestuin te hebben!

Edit:


Afbeelding

Dit zijn mijn "pallkrage", met de frames voor de kasjes er al om heen.

Marcella

Berichten: 36784
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:37

Welkom als het goed is moeten aardbeien en rabarber normaal gewoon buiten kunnen blijven, maar dat is in NL.

Quir

Berichten: 17369
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:48

Dank je!
Ja inderdaad, in Zweden dus ook! Normaal zet ik ze in de altan, daar wordt het net iets minder koud dan buiten, maar nog wel gewoon -20/25 bij echt koude dagen. Maar ze doen het. :j

Femke_Tweety

Berichten: 12010
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 10:01

Opzetrand
Palletrand
Opzetbak

Onder die namen vind je pallkrage in NL.

Ceetje_bokt
Berichten: 5179
Geregistreerd: 01-05-07

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:19

Welkom hier Quir! Wat een leuke opzetbakken zeg! En sneeuw isoleert toch?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:54

Dan doet jouw rabarber het beter dan de mijne Quir! De stekjes blijven een beetje stilstaan qua groei en ontwikkeling. Heb ze dus gisteren maar een extra schep mest gegeven, hopelijk helpt dat. Welkom ook trouwens :)

De kiwibes heeft een optater gehad van de vrieskou. Heel veel blaadjes zijn verschrompeld. Ze staat toch tegen een lichte muur in de zon, maar denk dat het toch te koud was dit weekend in de nacht. Hopelijk trekt ie weer bij.

Vanavond is de loonwerker geweest en heeft een flinke laag mest weer van m'n moestuin-in-spe weggehaald. Nu ligt er nog een klein laagje op het karton. Hoop dat dat over een week of 4 weer wat verder gecomposteerd is, want wil deze week gaan voorzaaien en dan medio mei de boel naar buiten. Zou het handig zijn de mest (ligt al een maand of 6 te composteren) aan te vullen met lavagruis en kalk?

Marcella

Berichten: 36784
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 21:23

Afbeelding
Afbeelding
In plaats en 2 hele lang te besloten om de zijkanten in 2 delen te maken zodat het geheel nog een beetje te tillen blijf (en stevig). :j Kwam er ook achter dat het soms wel eens wijs is om zaagje te vervangen misschien dat het makkelijker zaagt en ja hoor vloog erna doorheen. :')

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 16:23

_O- Scherp gereedschap is vaak maar het halve werk
Maar het ziet er echt goed uit. Ik ga echt even met m'n vader in de clinch hierover, want technisch/juridisch is het zijn resthout O:)
Maar ik krijg gewoon spontaan het idee om het over de breedte van de bakken te maken, en dan inderdaad beter verplaatsbaar door minder zwaar/groot.

Marcella

Berichten: 36784
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 23:26

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zaterdag gaan we weer verder en heb voor nu een plaat dik plexiglas te leen. Zaterdag ga ik kijken wat ik nog heb aan hout en waarmee ik ramen kan maken. Moet makkelijk en licht zijn, maar ook goed vast te maken tegen de wind. Morgen in ieder geval even snel water geven en plantjes verhuizen.

En geniet gewoon mee zou ik zeggen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DemDeempel

Berichten: 1076
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:25

Oh ik ben helemaal gelukkig. Na jullie antwoorden op mijn vraag in dit topic over een appelboompje in een pot ben ik mij gaan verdiepen in dwergfruitboompjes. Nu kreeg ik vorige week de nieuwe folder van de Aldi en daar stond in dat vanaf vandaag er dwergfruitboompjes in de actie waren voor maar 5 euro. Omdat ik vanavond laat pas thuis kom en deze acties altijd heel snel uitverkocht zijn ben ik vanochtend voor werk al gegaan. Ik heb er met een groep pensioennado's om moeten worstelen maar om 8.10 (de winkel gaat om 8 uur open) had ik het laatste appelboompje weten te bemachtigen. Zie hier mijn nieuwe aanwinst
Afbeelding

Hij gaat vanavond de pot in maar ik moest vanochtend snel naar werk.

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 18:55

Marcella, dat ziet er gaaf uit! _/-\o_

DemDeempel, ja de gevechten bij de Aldi als ze zulke acties hebben :=
Heb het zelf ook ooit gehad toen ze heel goedkoop tuingereedschap hadden en nog wat zaken. Man, als je zag waar sommigen mee naar buiten liepen...... Ik heb toen gelukkig ook mee kunnen nemen wat ik wilde, maar man oh man, ik had geen uur later moeten komen... :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 19:04

Leuk boompje!

Hier ga ik morgen paardenbloemgelei proberen maken :)