Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:32

Welkom!

Iemand die zich vlees onthoudt maar vis nuttigt wordt pescotariër genoemd. Veel mensen zijn niet bekend met dit begrip en dus komt het regelmatig voor dat pescotariërs zeggen: ik ben vegetariër, maar ik eet nog wel vis. Je kunt je voorstellen dat dit verwarring veroorzaakt en er bijvoorbeeld toe leidt dat volledige vega's vis geserveerd krijgen, dat is ook geen pretje.

Ik ben zelfbenoemd vagetariër, wat voor mij inhoudt dat ik buitenshuis altijd vegetariër ben, dat ik maandenlang vegetarisch en relatief vaak veganistisch eet, heel soms een stukje lokaal geschoten gans of eigen kip. Vis alleen nog maar als ik op de honden van vrienden pas zoals afgelopen week. Zij hebben altijd zoveel in de koelkast, vaak op of over de houdbaarheidsdatum, dat ik de koelkast leeg eet om voedselverspilling te voorkomen :+ ik vind vis hartstikke lekker, vlees ook, en kan dan van die kleine beetjes heel erg genieten. Maar bij lange na niet genoeg om me niet schuldig te voelen als ik het zelf koop en direct de industrie stimuleer die erachter hangt. Ik ben me ervan bewust dat dit voor velen anders voelt, maar geef het je vooral als voorbeeld: doe je best, doe wat jij goed acht en geniet ervan als je besluit om wél af en toe wat vis of vlees te eten. Maar besluit dat dan ten volle en met een goede redenering voor jezelf :) Moet het? Nee. Je kunt door goed en uitgebalanceerd te koken en waar nodig aan te vullen met supplementen echt volledig vegetarisch/veganistisch eten. Ik zou je wel aanraden om je goed in te lezen over hoe je verschillende groenten/peulvruchten/ingrediënten het beste combineert om jezelf gezond te houden. En die gerechten zijn ook nog eens vaak het lekkerst :j

Dat hoeft echt niet elke dag, we eten hier in dit topic graag toetjes, taartjes en ander zoets, evenals een lekkere vette vega hap, maar het is wel iets om in je achterhoofd te houden. Zie het als een heerlijk avontuur :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:36

Als je vegetariër wordt om ethische redenen zou ik zeker geen vis meer eten :o Sterker nog ik zou achteraf gezien eerder stoppen met vis eten dan vlees. (Inmiddels beide al jaren niet meer gegeten maar goed :D )
Als we het over onverdoofd slachten hebben, dat is bij vissen standaard. En de hoeveelheid dieren die er doorheen gaan! Niet te doen. Tonijn is bedreigd maar wordt nog massaal bevist en gegeten, de bijvangst is enorm waardoor vele andere dieren sterven, en door de overbevissing hebben dieren hoger in de voedselketen minder te eten waardoor zij het ook zwaar hebben :\
Ook voor mensen is het een groot probleem, de visserij, dat Somalische piraten zo actief waren een aantal jaar terug is puur te wijten aan dat hun werk (de visserij) onmogelijk werd gemaakt door overbevissing door het westen in 'hun' wateren.

Damelza

Berichten: 4678
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:25

Kimalian schreef:
Hallo, ik wil mij hier ook melden. Ik ben nog wel een groentje want ben pas sinds 2 weken vegetarische.

Ik vroeg mij af of sommige vegetariërshier nog wel vis ook of dat ook niet?


Ik ben echt gewoon langszaam gaan afbouwen. Ik ben eerst gaan minderen en daarna ben ik dingen weg gaan laten. Ik ' mis' het nu ook echt niet, er zijn op het moment ook zoveel vega opties. Als je twijfel of je het wel vol kan houden is dit eventueel ook een optie :)

deksel

Berichten: 3785
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:44

Magrathea schreef:
Als je vegetariër wordt om ethische redenen zou ik zeker geen vis meer eten :o .

Heel eerlijk, als je om etische redenen vegetariër wordt, kan je beter veganist worden :o (maar goed, daar denkt iedereen ook weer anders over).


Damelza schreef:
Kimalian schreef:
Hallo, ik wil mij hier ook melden. Ik ben nog wel een groentje want ben pas sinds 2 weken vegetarische.

Ik vroeg mij af of sommige vegetariërshier nog wel vis ook of dat ook niet?


Ik ben echt gewoon langszaam gaan afbouwen. Ik ben eerst gaan minderen en daarna ben ik dingen weg gaan laten. Ik ' mis' het nu ook echt niet, er zijn op het moment ook zoveel vega opties. Als je twijfel of je het wel vol kan houden is dit eventueel ook een optie :)

Voor mijzelf werkte cold turkey het beste. Maar afbouwen is ook zeker een optie. Ik mis nu eigenlijk ook niet zoveel meer.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 12:53

Deksel, dat vind ik ook... Voor de melkproductie moeten ook zo veel dieren lijden, net als die legkippen, ocharme... Maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken!

Wij zijn ook van de ene dag op de andere ongeveer van vleeseter naar veganist gegaan. Natuurlijk wel alles nog opgewerkt, want weggooien vind ik dan ook weer niks. Nu iets langer dan een jaar en ik mis echt niet veel. Ze hebben tegenwoordig ook voor bijna alles een goeie vervanger. En je wordt het ook gewoon, om anders te eten!

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:07

Iemand hier de chilibonen burger van de jumbo gegeten? En wat is hier lekker bij? Wil het namelijk niet als hamburger eten. Eerste keer dat ik dit haal en krijg via Google niet het gewenste resultaat. Ik eet zelf paddenstoelen stroganoff met rösti en sla. Denk dat ik het daarmee wel kan combineren toch?

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:08

Klinkt alsof dat prima past, Sunrise. Paddenstoelen stroganoff klinkt leuk. Heb je daar een recept voor?

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:41

Ik eet vandaag: Paddenstoelenstroganoff met röstikoekjes #Appie https://www.ah.nl/r/1186245

Ik gebruik alleen i.p.v. alleen kastanje champignons ook nog de pasta melange van de jumbo erdoor. Eerste keer dat ik het maak, dus geen idee of het lekker is. Ben nog een beetje zoekende haha.

Mijn dochter begint steeds meer vegetarisch te worden. En aangezien ik dit zelf niet ben best een uitdaging om een goede maaltijd voor te zetten. Ik had van vivera pompoen burgers en die vond ik dus echt afschuwelijk. Maar mijn dochter vond ze heerlijk. Falafel vond niemand hier lekker, althans de donkere van vivera. Dus als iemand daar nog een tip voor heeft? Ik vond ze in ieder geval veel te droog.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:45

In falafel zit echt heeeeeel veel verschil. Ik hoop dat iemand je tips kan geven, anders is het gewoon een kwestie van uitproberen. Heel vaak zijn ze te droog, dan vind ik het ook niet lekker!

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 13:56

Je hebt ook pakjes kant en klaar falafelmeel waar je alleen water aan toe hoeft te voegen en ze dan zelf bakt/frituurt. Ik vind ze wat zout, maar wij koken met heel erg weinig zout, dus het kan goed zijn dat het voor jullie wel goed past. Enneh... als je eens in de stad bent met je dochter, ga dan eens eten bij de Maoz. Heerlijke falafelbar (tevens een keten), helemaal vegetarisch en als je in de ruimte of op hun terras blijft eten dan mag je bijvullen :9

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:24

Ik vind de falafel van de AH veel lekkerder dan die van vivera

Damelza

Berichten: 4678
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:29

Ik vind die spinaziefalafel ook erg lekker

Kimalian
Berichten: 123
Geregistreerd: 21-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:21

Damelza schreef:
Kimalian schreef:
Hallo, ik wil mij hier ook melden. Ik ben nog wel een groentje want ben pas sinds 2 weken vegetarische.

Ik vroeg mij af of sommige vegetariërshier nog wel vis ook of dat ook niet?


Ik ben echt gewoon langszaam gaan afbouwen. Ik ben eerst gaan minderen en daarna ben ik dingen weg gaan laten. Ik ' mis' het nu ook echt niet, er zijn op het moment ook zoveel vega opties. Als je twijfel of je het wel vol kan houden is dit eventueel ook een optie :)



Ik was 6 maanden geleden al begonnen met nog maar 2 dagen per week vlees of vis te eten. En sinds 2 weken nu helemaal gestopt met vlees en vis. Met vlees heb ik ook niet dat ik het mis, met vis wel..

Vega zou ik echt niet kunnen, of iedergeval niet nu... misschien als ik wat langer vegetarische ben dat ik er dan anders in sta.

deksel

Berichten: 3785
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:08

Sunrise19 schreef:
Mijn dochter begint steeds meer vegetarisch te worden. En aangezien ik dit zelf niet ben best een uitdaging om een goede maaltijd voor te zetten. Ik had van vivera pompoen burgers en die vond ik dus echt afschuwelijk. Maar mijn dochter vond ze heerlijk. Falafel vond niemand hier lekker, althans de donkere van vivera. Dus als iemand daar nog een tip voor heeft? Ik vond ze in ieder geval veel te droog.


Ja, de meeste falafal is zo droog als ik weet niet wat. Opzich best goed te eten met genoeg knoflooksaus :P. De Jumbo heeft plantaardige knoflooksaus in het versschap staan. Ik had het laatst in een pitabroodje met sla en tomaat, komkommer en dus knoflooksaus. Zou je het niet kunnen roerbakken met iets van tomaat en ui en paprika? :o?

Jessix

Berichten: 16443
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:09

Goed dat je bewust nadenkt over wat je eet Kimalian! En alle beetjes helpen, dus doe gewoon wat goed voelt. Probeer gewoon steeds de beste keuze te maken.

Ik heb jaren lang geen vlees gegeten, wel af en toe vis. Toen weer een tijdje om medische redenen biologisch vlees, 1 of 2 keer per week. Nu helemaal geen vlees en vis meer, omdat ik er toch veel moeite mee heb om dieren op te eten. Eigenlijk wil ik helemaal geen dierlijke producten meer eten, want inderdaad, de melkindustrie is ook geen feestje. Dus daar speel ik nu een beetje mee. Het doet me goed om steeds vaker een maaltijdje te hebben waar geen dier bij aan te pas is gekomen. Dus dat is mijn eet geschiedenis van de afgelopen 20 jaar! :D

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 19:38

Echt lekkere falafel is zelfgemaakte :9




Sonja_vR schreef:
Recept wat ik gebruik
(Ruime porties voor 2 personen)

ingredienten

100 gram gedroogde kikkererwten (8 uur laten weken in koud water)
30 gram ui
15 gram verse peterselie
teentje knoflook (geperst)
3 gram komijn
2 gram vers korianderblad
10 gram zelfrijzend bakmeel
2 gram zwarte peper
4 gram zout


bereiden
de kikker erwten afgieten
alles in de keukenmachine mikken en net niet pureren (dus wel puree, maar wel klontjes erin )
balletjes van rollen met een doorsnee van +- 2,5 cm doorsneetussendoor kun je je handen afspoelen met koud water tegen het plakken (en flink rollen zodat ze goed compact worden)

bakken kan in frituur op 180 graden, of in een koekenpan met wat olie
of idd als burger


wij eten ze over het algemeen als balletjes in grote pita's met koolsla, yoghurtknoflook saus en een pittige rode paprikasaus of tomatensaus en als ik echt gek wil ook nog jalapenos erdoor


even een hele belangrijke tip, gebruik GEEN blik of pot kikkererwten, de falafel maak je gaar door het te bakken als je het vorm hebt gegeven, door een blik of pot te gebruiken, gebruik je een product wat al gaar is en dus slap is, ze zullen dan idd heel makkelijk uit elkaar vallen , of soepig worden
ALTIJD gedroogde kikkererwten gebruiken die je minimaal 8 uur in koud water weld
ik gooi ze 's ochtends in en bak water als ik het 's avonds wil eten, of zelfs de avond ervoor vlak voor ik naar bed ga , dan staan ze tot 20 uur in het water
ook niet verwarmen tijdens het weken, dan maak je ze namelijk al weer half gaar waardoor de stevigheid nog wel eens heel wat minder kan worden

Sommige mensen schijnen met blik erwten ook goeie flaffel te kunnen naken
Ik niet :n
Dit recept is bij mij nog nooit mislukt

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 20:52

Heel erg bedankt! Ik had het zelf gegeten met inderdaad veel knoflooksaus, sla en op een pita broodje. :')
Maar vond het echt niet weg te krijgen zo droog terwijl de smaak wel prima was.

Mijn avondeten was in ieder geval erg lekker! Ik had er nog rode ui en knoflook bij gedaan.

Ga het recept in ieder geval even opslaan.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 01:06

Vanavond lekker pizza gemaakt :Y) Gewoon een bodem van de Jumbo, een blikje tomatenpuree in een schaaltje mengen met wat water, olijfolie en een lading kruiden, op smeren, lekker veel groenten op leggen en olijven en zongedroogde tomaat, en vegan kaas. En nog wat kruiden. :Y) Mjam.
Ik maak vaak die shoarma pizza van de NYP na maar dit was ook errrrg prima (en nog een soort van gezond)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 01:12

Bij ons wordt de bodem nooit goed. Hoe doen jullie dat?

Ik heb toost op met eigen guacamole en mini loempia en kaaskroketjes uit de oven.
Gisteren vegetarische spaghetti kastart besteld ( een begrip in Gent). Normale mensen kunnen van 1 portie 2 a 3 keer eten, maar het ging toch in 1 keer op oeps. Nog steeds veel zelfmedelijden hier.

Morgen toch maar eens goed koken. Gaat geen kant op zo.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 02:35

poes schreef:
Bij ons wordt de bodem nooit goed. Hoe doen jullie dat?

Kant en klare bodem kopen :o :o :o Dus eentje die in feite al klaar is en alleen nog belegd en 10 minuutjes in de oven hoeft.
In het verleden maakte ik het wel eens zelf maar dat ging nooit goed.
Zo'n rol kopen in de winkel wil ik ook nog wel eens doen. Heb het al eens gedaan om quiche mee te maken en dat ging prima.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 05:24

Ja zelfs dat verkloten wij dus. Hoe bak je het af? In warme lucht oven. Op welke plaat en temp?

deksel

Berichten: 3785
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 07:48

Magrathea schreef:
Vanavond lekker pizza gemaakt :Y) Gewoon een bodem van de Jumbo, een blikje tomatenpuree in een schaaltje mengen met wat water, olijfolie en een lading kruiden, op smeren, lekker veel groenten op leggen en olijven en zongedroogde tomaat, en vegan kaas. En nog wat kruiden. :Y) Mjam.
Ik maak vaak die shoarma pizza van de NYP na maar dit was ook errrrg prima (en nog een soort van gezond)

Welke kaas je gebruik jij? En hoe zorg je dat die smelt?
Ik heb vegan mozzarella en vegan strooikaas maar het smelt niet..

lies_sparkle

Berichten: 6128
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 08:01

poes schreef:
Ja zelfs dat verkloten wij dus. Hoe bak je het af? In warme lucht oven. Op welke plaat en temp?


Kan je heteluchtoven ook op gewone oven stand? Dat gaat beter als je hem van onder en boven verwarmd. Als je hetelucht hebt. Eerst helemaal warm laten worden en dan op hoge temperatuur (200 graden) 12-15 minuten bakken. En de eerste keren erbij blijven tot je weet hoe je oven zich ‘gedraagt’

Vanavond maak ik toetje voor mijn ouders omdat ze hun jubileum vieren en de spring rolls dus!
Ik ga vegan crêpes maken met toppings waaruit mensen mogen kiezen zoals banaan, aardbei, agavesiroop en vegan choco pasta!

17 mei heb ik namelijk samen met mijn moeder en twee zusjes een weekendje Parijs geboekt dus we moesten alvast oefenen met de smaak *\o/*

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 09:51

deksel schreef:
Sunrise19 schreef:
Mijn dochter begint steeds meer vegetarisch te worden. En aangezien ik dit zelf niet ben best een uitdaging om een goede maaltijd voor te zetten. Ik had van vivera pompoen burgers en die vond ik dus echt afschuwelijk. Maar mijn dochter vond ze heerlijk. Falafel vond niemand hier lekker, althans de donkere van vivera. Dus als iemand daar nog een tip voor heeft? Ik vond ze in ieder geval veel te droog.


Ja, de meeste falafal is zo droog als ik weet niet wat. Opzich best goed te eten met genoeg knoflooksaus :P. De Jumbo heeft plantaardige knoflooksaus in het versschap staan. Ik had het laatst in een pitabroodje met sla en tomaat, komkommer en dus knoflooksaus. Zou je het niet kunnen roerbakken met iets van tomaat en ui en paprika? :o?


Wut??? *\o/* Welke is dat dan?

deksel

Berichten: 3785
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 11:05