Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 14:33

Hier is een kort recept van mijn spread afgelopen week. Mijn sjefke vond het zo lekker dat ik het op moest schrijven :+

geweekte cashews (100g), tahin(2 tl), olijfolie(1 el), edelgist (4 el), chilipeper (naar smaak), rooster de roosjes van een halve bloemkool, 4 tenen knoflook en 2 lente-uitjes in olijfolie, blender alles, zout en peper naar smaak.

Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 14:39

In Leiden weet ik dat er ook een thuiskok zit waarbij je iedere week 3 gerechten voor een kleine prijs kan kopen. Dat ''bestel'' je een weekend van tevoren en dan kan je het de week erna afhalen. Hij maakt eigenlijk gewoon zijn eigen eten + het aantal porties wat besteld is klaar :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:13

Dat ziet er lekker uit mar_fay. Waarop beleg je het?

pien_2010

Berichten: 43346
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:35

Mar_fay die edelgist wat zou ik daar nog meer voor kunnen gebruiken? Ik denk niet dat dit hier verkocht wordt en het ziet er wel heel lekker uit.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:36

Beetje gewone strooikaas of weglaten :)

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:53

Ik heb het op boterhammen gegeten met kappertjes en/of reepjes gedroogde tomaat uit olie. Maar ik wil het ook proberen in mini (bladerdeeg) quiches met bovenstaande ingrediënten en misschien wat spinazie er doorheen. Of als dip voor paprika/selderij/wortel etc. Een beetje zeekraal erop was ook lekker.

Pien, je kunt het in principe gewoon weg laten of wat strooikaas gebruiken. Als je het weg laat dan zou je er een beetje citroensap doorheen kunnen mengen; dat kan trouwens sowieso, maar dat had ik niet.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:58

Is edelgist een soort kaasvervanger?

deksel

Berichten: 3785
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 16:29

denice schreef:
Is edelgist een soort kaasvervanger?

Ja, volgens sommige mensen heeft het een (oude) kaas achtige smaak. Ik vind het een extreem vieze smaak hebben maar misschien ligt dat aan mij :+. Ik weet namelijk niet zo goed hoe je het moet gebruiken. Ik deed het over mijn nacho's uit de oven.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 16:51

Smelt het dan ook echt oid?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 17:17

Nee
Smelt absoluut niet
Is meer qua uiterlijk vissenvoer
Van die vlokken voor je goudvis

Word gebruikt als ingrediënt of topping om een kaas achtig smaakje toe te voegen

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:09

Op nachos zou ik het niet doen. Ik gebruik het voor sauzen en zo.

Hier komen vrienden vnv. Vooral voor een champagne en wijnproeverijtje :D mar ik heb wat hapjes, alles vegan:

Bruschetta met coeur du boeuf tomaat
Nachos uit de oven met strooikaas, chili sin carne, guacamole en salsa, alles zelfgemaakt van topping
Worteltjes met hummus

Mocht er nog een hongertje zijn, heb ik nog vegan croque monsieur of andere vegetarische hapjes.

pien_2010

Berichten: 43346
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:27

Mar_fay, ik ben mijn recepten ordner aan het bijvullen en kwam heerlijke recepten van jou tegen waaronder
Citaat:
Even kijken. Ik zou nog wat dingen delen... Pien, deze link geeft het recept wat ik gebruik voor de merengues. Minus het langdurige uitpersen van bieten voor een mooi roze kleurtje. Ze worden bij mij niet mooi zwierig, eerder bol, maar wel lekker luchtig. Ze blijven maar een paar dagen goed en blijven een aparte, niet per se onaangename, nasmaak houden. Maar het lukt niet altijd. Het beste lukt het met zelfgekookte kikkererwten; ik laat ze een nacht weken, kook ze vervolgens voor een half uur en plaats ze dan in onze steenoven waar ze nagaren. Ik gebruik echt veel water, maar het verdampt een heel eind in de oven en daarmee wordt het vocht sterker als je het gebruikt. Dat lijkt veel te schelen ten opzichte van niet ingekookt vocht of potjes/blikjes.


Alleen je link ontbreekt nog. :*

Het nagaren in de steenoven, kan ik dat in de oven doen op stand 1?En laat je ze dan nagaren tot de erwten helemaal gaar zijn? Ik heb nog nooit zelfgemaakte kikkererwten gemaakt en daar zie ik toch wel tegenop eerlijk gezegd :o

Maar zeg nooit nooit.

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:05

Edelgist op nachos lijkt me echt heel vies, dan wordt het veel te overheersend. Ik doe het wel eens over spaghetti of in de vulling van de wraps.

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:12

Edelgist is heerlijk in een puree met cashewnoten en bijvoorbeeld zoete aardappel. Maar ook een puree met pompoen, aardappel, bloemkool oid. Het ergens overheen strooien is meestal niet zo'n succes tenzij het gehakt is met cashewnoten en een beetje zout. Dat laatste is echt nodig om de smaak te versterken is mijn ervaring.

lies_sparkle

Berichten: 6128
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:19

Mijn uiteindelijke score :+

Afbeelding

Dat krijgen we in een halfjaartje wel op :)
Ik voel me echt even heel asociaal :')

Dankje Aight!


Dat receptje lijkt goed mar_fay!

Ik gebruik het ook alleen voor over dingetjes of door de pasta zegmaar, niet los want dan is het niet zo’n succes. Maar je moet er ook net van houden!

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:27

pien_2010 schreef:
Mar_fay, ik ben mijn recepten ordner aan het bijvullen en kwam heerlijke recepten van jou tegen waaronder
Citaat:
Even kijken. Ik zou nog wat dingen delen... Pien, deze link geeft het recept wat ik gebruik voor de merengues. Minus het langdurige uitpersen van bieten voor een mooi roze kleurtje. Ze worden bij mij niet mooi zwierig, eerder bol, maar wel lekker luchtig. Ze blijven maar een paar dagen goed en blijven een aparte, niet per se onaangename, nasmaak houden. Maar het lukt niet altijd. Het beste lukt het met zelfgekookte kikkererwten; ik laat ze een nacht weken, kook ze vervolgens voor een half uur en plaats ze dan in onze steenoven waar ze nagaren. Ik gebruik echt veel water, maar het verdampt een heel eind in de oven en daarmee wordt het vocht sterker als je het gebruikt. Dat lijkt veel te schelen ten opzichte van niet ingekookt vocht of potjes/blikjes.


Alleen je link ontbreekt nog. :*

Het nagaren in de steenoven, kan ik dat in de oven doen op stand 1?En laat je ze dan nagaren tot de erwten helemaal gaar zijn? Ik heb nog nooit zelfgemaakte kikkererwten gemaakt en daar zie ik toch wel tegenop eerlijk gezegd :o

Maar zeg nooit nooit.


Ik plak mijn link de volgende keer wel gewoon weer... -O-
https://www.lazycatkitchen.com/vegan-meringue-kisses/

Ik zet ze in de oven om energie/gas te besparen, want die is bij ons (in de winter) toch warm, is een onderdeel van onze kachel. Anders is je beste optie meer water gebruiken en langer op heel laag vuur inkoken/laten sudderen. Het water wordt een beetje gelig en als je het een dag laat staan in de koelkast wordt het vaak wat dikker. Voor merengues e.d. heb je echt weinig nodig, dus je kunt vaak best wel wat inkoken. Ik maak meestal tegelijkertijd hummus en een kikkererwten stoof/curry/roti, dan kun je veel kikkererwten koken en het vocht heel geconcentreerd maken.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:39


deksel

Berichten: 3785
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:58

Sheran schreef:
Edelgist op nachos lijkt me echt heel vies, dan wordt het veel te overheersend. Ik doe het wel eens over spaghetti of in de vulling van de wraps.

Oh oeps :+. Next time beter met het sausje van de link van Magrathea.

liespower94 schreef:
Mijn uiteindelijke score :+

[ [url=m/LWTlHd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat krijgen we in een halfjaartje wel op :)
Ik voel me echt even heel asociaal :')

Dankje Aight!


Dat receptje lijkt goed mar_fay!

Ik gebruik het ook alleen voor over dingetjes of door de pasta zegmaar, niet los want dan is het niet zo’n succes. Maar je moet er ook net van houden!


Omg 8-). Goede score!

Ik wilde de vegan visproducten van de Aldi proberen, maar die waren woensdag al uitverkocht. Aan de ene kant super positief dat dat zo snel gaat, aan de andere kant vervelend voor mij |(.

pien_2010

Berichten: 43346
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:18

Zo liespower94 dat noemen ze succesvol shoppen. Smakelijk eten *D

Magrathea schreef:
Edit: ik ben het dan weer niet per se eens met "wow cheese welcome back into my life" maar het is zeker een heerlijk sausje
Dat snap ik, ook gezien je eerdere kaasopmerking opmerkingen.
Maar ik begrijp dus wel wat deze schrijfster bedoeld. Want ik heb het met amandelmelk, na de 1ste jakkie zeg ik nu :9 welkom in mijn leven. Tja eieren van onze kleine buurtjes blijven gewoon in het menu hier, erg lekker verse scharrel eitjes van familie buuf kip. Ik vind dat ook heel erg lekker en is niet slecht voor mij en onze dametjes hebben een fantastisch leven bij Celine. Vlees missen→ doet me niets, vis eet ik amper nog→ doet me niets. Melk minder en minder, ook al gebruik ik het nog wel (amper eigenlijk). Maar kaas eet ik vele male minder dan vroeger, maar kan ik echt goesting naar hebben en eet ik dus wel nog hier. Ik zie mezelf dus nooit zonder kaas uit mijn menu leven. Net als eieren van onze buurtjes, vind ik kaas echt onwijs lekker. Jammer dat veel kaas niet gezond voor me is, dus vandaar dat ik het nu heel weinig eet, vergeleken met vroeger. Mocht ik hier ooit in Frankrijk vegan iets vinden met de zelfde smaak als kaas en het is niet al te bewerkt en vet, dan zal ik zeker overstappen. Maar tot nu toe heb ik hier 0,0 aan kaas vervangers of andere bewuste vega producten gevonden. Vegetarisch wel maar veganistisch moet hier nog uitgevonden worden.

deksel

Berichten: 3785
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:28

@Pien
Ik was laatst op een veggie beurs en daar verkochten ze kaas, volgens mij waren de verkopers Frans. Ze hadden ook Franse kaasjes. Ik weet zelf even niet meer hoe het ook al weer heet maar als ik er op kom zal ik het zeggen. Misschien zou je het dan kunnen bestellen of iets :).

pien_2010

Berichten: 43346
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 16:27

Deksel, daar zou ik erg blij mee zijn, als het echt lekker is en gezond. Want onlangs op verjaardag van manlief, heb ik 0,0 Franse kaas gegeten en eigenlijk vind ik dat best wel jammer, want ik vind het smullen in dit kaasland. Ik werd wel voor die actie beloond, want ondanks dat we heel lang hadden getafeld en (te) veel hadden gegeten, heb ik 's nachts heerlijk geslapen zonder enig gevoel van te zwaar gegeten te hebben dat vroeger vaak duurde tot en met de dag erop. Meer en meer kom ik erachter dat ik verzadigde dierlijke vetten, helemaal niet zo goed verdraag. Mijn hele conditie/ welbevinden is echt enorm verbeterd. En tegenwoordig kan ik dus lekker smullen zonder daar 's nachts last van te krijgen (wakker worden) of de andere ochtend me naar voelen.
Dus ja, als er lekkere vega kaasjes zijn, hou ik mij aanbevolen.
Ik kan echt wel wat kaas verdragen maar af en toe en niet meer als 50 gram en zeker niet elke dag.

Vanavond weer lekker menuutje:
pompoen puree* met spruitjes (manlief stukje vlees met champignons) ik met graan burger* (ui en wiskey sausje erbij) en pruimen compôte
En als toetje amandel zandkoekjes* :9
De sterretjes is dank zij dit topic.
zandkoekjes gauw vanochtend gemaakt van bio amandelbloem, honing,en 1 eitje want ik had de helft honing gedaan omdat wij dat lekkerder vinden minder zoet, maar daardoor was het deeg niet goed. Dus 1 eitje erbij waardoor het soepel koekjes deeg was.
Afbeelding


Oeps dank je wel may_far. Bijna vergeten.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 17:04

Pien, dat klinkt heerlijk!

Gisteren had ik voor mezelf een banenenschilburger geprutst, bij gebrek aan bloem had ik amandelbloem genomen en dat ging niet zo goed als het om bakken ging, maar de smaak was wel goed! Verder ui/shiitake in witte wijn saus en een venkelknol gesmoord met honing en port. Geen flauw idee meer wat ik precies gedaan heb qua hoeveelheden, maar de smaken waren wel goed en interessant en dat was de bedoeling :)

pien_2010

Berichten: 43346
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 17:06

Mar_fay volgens mij kun jij echt ontzettend lekker en apart koken! Klinkt als een heel aparte smaak sensatie.

Die venkel knol ga ik ook maken binnenkort. Ik las dat smoren 3-5 minuten al voldoende is. Laat je de venkel heel?
Venkel is heel gezond las ik. Het ontgift de lever en is goed tegen kanker.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 17:40

Nee Pien, ik snij 'm doormidden, zodat je twee relatief smalle helften hebt. In plaats van port zou je ook rode wijn kunnen gebruiken, maar dat leek me niet zo geweldig met honing - je zou dan een relatief zoete moeten hebben.

pien_2010

Berichten: 43346
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 17:57

We hebben port hoor. Lijkt me heel lekkere combinatie. Ik gebruik port met jam maken. Een scheutje port er doorheen is zo lekker. Port met anijs smaak en wat honing lijkt me lekker.
Ik gebruikte venkel vroeger om zog op te wekken (stimuleert de borstvoeding ) en venkelzaadjes maakte ik een beetje thee van en één baby die last van darmkrampjes had die kreeg een theelepel pure venkel thee en gelijk de tiet erin waardoor de zoete moeder melk mengde met de venkel. Dat hielp zoooo goed. Maar ik heb denk ik al 30 jaar niets meer met venkel gedaan. Dus dit vind ik wel leuk. Bedankt may_far.