Wil jij dit jaar een kerstdiner zonder vlees/vis of helemaal vegan serveren, doe hier tips op! Zodat kerst ook voor de dieren een feest is van vrede op aarde

Er bestaat al een vega(n) topic ([VT] Het bokt vegetariërs en veganistentopic waar je ook zeker eens kunt komen kijken

Waar dit topic dus NIET voor bedoeld is is om de discussie over het wel of niet eten van vlees/vis, of waarom veganisten geen ei willen eten, (meestal) ook niet van eigen kipjes. Daar zijn al zát andere topics over

Even wat standaard tips:
Een vegetariër eet geen vlees, vis of producten die hieruit zijn afgeleid (zoals gelatine). Met name dat laatste kan het nogal verschillen hoe streng die persoon erop is. Bij twijfel, bel diegene gewoon even op, dat wordt gewaardeerd!
Sommige mensen noemen zichzelf vegetariër maar eten wel vis. De officiële term daarvoor is pescetariër, maar persoonlijk heb ik bijna nog nooit iemand zichzelf zo horen noemen. Over het algemeen is het beter om ervan uit te gaan dat je gast geen vis eet!
Waarop letten:
- Kaas bevat soms dierlijk stremsel. Nogmaals, dat is persoonsafhankelijk of diegene hier waarde aan hecht. Op de verpakking staat meestal of het geschikt is voor vegetariërs.
- Sommige oosterse producten hebben verborgen vlees of vis, boemboe en woksaus bevat bijvoorbeeld vaak garnalenpasta oid.
- Vlees heeft een best wel intense smaak. De vleesstukjes uit een soep vissen bijvoorbeeld is meestal niet zo'n succes, dat zou ik dus niet aanraden.
- Sommige vegetariërs worden echt naar van vleesvervangers omdat het ze teveel aan vlees doet denken. Mocht je deze producten willen gebruiken, vraag het even om teleurstelling te voorkomen

Een veganist eet niets van dierlijke oorsprong: naast vlees en vis dus ook geen melk, ei, honing of zaken die hiervan afkomstig zijn. Dit lijkt misschien wat overweldigend maar het valt reuze mee. Er zijn heel veel veganistische producten op de markt, ook in het koekjesschap, bij de kaas, melk, snoep en chocola, vleesvervangers.. Overal!

Waarop letten:
- 'Eitwit' als ingrediënt is niet per se niet-veganistisch. Het kan ook komen uit groenten, bonen etc. Meestal staat het er dikgedrukt bij als het van ei afkomstig is.
- Als je sojamelk (of amandelmelk, of sojayoghurt, of ...) gebruikt in een gerecht moet je opletten welk type je pakt. Er bestaat naturel en ongezoet: voor hartige gerechten moet je absoluut de ongezoete pakken! Staat het er niet op, lees dan bij de ingrediënten of er suiker toe is gevoegd. Naturel (lees: gezoete) sojamelk in een roomsausje oid is een ware verpesting van je maaltijd

- In elke productcategorie zijn wel veganistische producten te vinden, maar ook veel niet-veganistische producten! Zo zit in paprikachips vaak melkaroma en veel koekjes bevatten ei. Gelukkig worden steeds meer producten voorzien van het vegan logo, lekker makkelijk: https://www.v-label.eu/wp-content/uploa ... /vegan.png (deze is er ook in "vegetarisch" variant - dan is ie dus wel geschikt voor vegetariërs, maar niet voor veganisten! Andersom kunnen vegetariërs de vegan producten natuurlijk óók eten

Voor mensen die bang zijn geen koekjes/zoutjes etc te kunnen serveren, ik raad je aan om hier eens te kijken: https://gewoonvegan.nl/ . Deze site staat vol met allerlei producten in de supermarkt die vegan zijn. Heel handig!
Verder bevat de website van veganchallenge https://veganchallenge.nl echt super veel makkelijke en lekkere recepten voor smeersels, hoofdgerechten, bijgerechten, cake, koekjes etc etc. die natuurlijk ook geschikt zijn voor vegetariërs.
Verder ben ik echt enorm fan van Bosh! en hun kerstdiners. Kijk in de beschrijving op Youtube voor de uitgeschreven recepten, en voor hun andere fantastisch lekkere recepten (op hun Facebookpagina staan er nog meer

Goed ik geloof dat dit wel een goede algemene uitleg is, laten we lekker recepten gaan uitwisselen