Try before you die: Paardenbiefstuk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Try before you die: Paardenbiefstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 12:10

Na alle ophef van afgelopen week was mijn nieuwsgierigheid gewerkt, hoe smaakt een stuk paard?

De slagerij om de hoek was er simpel over: "Dan koop je toch de lasagne van de Appie Heijn?"
Zelf verkocht hij geen paardenvlees, daar is schijnbaar een vergunning voor nodig en zelfs dan zou hij het niet willen. Toch bijzonder vond ik, van de slager zelf verwacht je niet dat die moeilijk doet over een paardenbieflapje.
De beste man wist me wel door te verwijzen naar een slagerswinkel 20 kilometer verderop. Daar ben ik zaterdagmiddag vol goede moed naartoe gereden, in mijn paardrijkleren want ik kwam net van stal. Het contrast kon niet groter: pennymeisje op missie :Y) Eventjes was ik bang dat ik niet serieus zou worden genomen en als dierenactiviste naar buiten worden gezet.

Ik weet niet precies wanneer mijn aversie tegen het eten van een dood paard is getemperd, ik denk dat ergens na de basisschoolleeftijd al was... Als puber in Frankrijk nog wel eens heel enthousiast naar een winkel gelopen waar 'CHEVAUX' op stond, dat het een paardenslager betrof was eerder hilarisch dan schokkend. Toch staan de beelden van paardentransporten voor de slacht in het buitenland me op het netvlies, teveel paarden in een wagen waarbij gevallen dieren worden vertrapt.... dan vraag ik me af waarom dit nu zo moet :( Het gaat meer om de manier waarop de dieren hebben geleefd en worden behandeld, dan de slacht zelf.

Een frikandelletje of een hamburger die paardenvlees bevat gaat er al jaren zonder moeite in. Nu tijd voor het 'echte' spul...
"Paardenvlees, ja dat hebben wij", vertelde de slager mij met enige trots... En wat is dan aan te raden? "De biefstuk of de riblappen" Niet veel later stond ik buiten met bijna 700 gram biefstuk voor een luttel bedrag van € 4,60 !!

In de keuken thuis het vlees eens aan een goede inspectie onderworpen, Dit is het dan… een stuk paard! Het idee dat ik die ochtend mijn paard d’r biefstukken nog aan het borstelen was is bijzonder. Even vroeg ik mij af wie dit paard dan is geweest… Een Nederlands paard? Iemand z’n geliefde rijdier? En hoe is dat leven dan geëindigd?
Toch is zo’n stukje vlees maar gewoon een stuk vlees – roep ik mezelf tot de orde- een runderbiefje gaat normaalgesproken toch ook zonder vragen de pan in? ;-)
Afbeelding

De biefstukjes zijn wat roder van kleur, maar zijn erg schoon, echt een mooi lapje al zeg ik het zelf. Al ben ik geen meester-chef, en ook geen echte vleeskenner. Van kokkerellen en lekker eten houd ik wel… Dus de aardappelschotel in de oven, bloemkooltje in de pan een pepersausje klaarmaken (voor het geval het vlees alleen niet genoeg smaakt). De biefstuk net als ‘normaal’ 2 á 3 minuten aan beide kanten in de pan.
Tafel gedekt, een rood wijntje ingeschonken, eet smakelijk!

Afbeelding

En hoe smaakt dat nu? Het is heel goed vergelijkbaar met de runderbiefstuk maar dan wat zachter/malser. En ontzettend lekker!
Als je naar de prijs kijkt komt dit denk ik vaker op mijn menu!

Belsje

Re: Try before you die: Paardenbiefstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:12

Het is gewoon enorm lekker ...

De favorie: op de BBQ met rozemarijn en héél veel zwarte peper.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:14

Ik vind paardenbiefstuk ook ontzettend lekker :9 Ik at het vaak met pomme duchesse en haricots verts.

fjordie333

ik kan het niet, ik zou het niet weg krijgen terwijl ik er net zo over denk hoor, andere dieren hebben misschien een slechter leven gehad maar die zijn voor mij minder aaibaar. Tja klinkt stom maar het is zo.

Fijn dat je lekker hebt gegeten haha

windhond

Leuk geschreven. Het ziet er lekker uit. Ik zou er ook geen probleem mee hebben en toch heb ik het nog nooit gekocht/geproefd.

Corelli

Goed van je dat je het gewoon geprobeerd hebt, zo'n nuchtere houding kan ik wel waarderen :j
Ik eet het zelf niet, maar sta er niet super onwelwillend tegenover :n Geloof ook best dat het lekker is inderdaad, het ziet er goed uit!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:15

Leuk dat je de uitdaging bent aangegaan. Paardenvlees heeft het naar mijn idee beter gehad dan de koeien enzo. Misschien ga ik het ook eens proberen.

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:17

Wat ontzettend stoer van je dat je dit gedaan hebt haha!
Ik heb precies hetzelfde, waarom eet ik geen paard maar wel koe/kip/varken etc? Paarden hebben in veel gevallen in NL in ieder geval een beter leven gehad of zijn op deze manier uit hun leiden verlost. Toch eet ik geen frikandellen en paardenvlees probeer ik in ieder geval te vermijden..
Wel was ik erg benieuwd hoe het smaakte, maar toch ben ik blij dat jij het voor me uitgeprobeerd hebt.. Ik durf de stap toch niet te zetten denk ik (helaas?!)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:17

Leuk om zo je verslag te lezen Kelly! Ikzelf heb nog nooit (bewust dan toch!) paard gegeten. Van huis uit heb ik dat zo meegekregen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nu wel nieuwsgierig ben!

Gisteren heb ik nog rundvlees gegeten.. 240 gram voor €6,10.. Wat een contrast met dat van paardenvlees.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:19

Mnomnomnom....

Paardenbiefstuk is heerlijk, lekkerder dan runderbiefstuk!

Ben ooit mee geweest naar Nijkerk en grapte dat mijn vader net als ik carnivoor was. Heb van de beste man 2 stukjes 'vers van de pers' niet van die dag, want dat moest nog gekeurd worden, mee naar huis gekregen. Heb die avond heerlijk gegeten met mijn pa!

Ik ben het eens met TS over sommige transporten, dat is naar en vervelend. Maar netjes geslacht, goed leven, doe mij maar een lapje! Of rookvlees etc..

edit: typo's

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:20

Wauw, goedkoop zeg! Ik heb nog nooit paardenbiefstuk gegeten. Binnenkort maar eens zo'n biefstukje halen bij de paardenslager.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:20

_/-\o_ Hulde! Al dat geneuzel over het eten paardenvlees, fijn dat er ook mensen zijn die er normaal over doen!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:22

Ik heb zelfs van de week nog geleerd hoe je een paardenbiefstuk uit moet pellen :Y)
Het is enorm lekker en gezonder.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:23

Geweldig geschreven _O-

En en je leeft nog om verslag te kunnen doen. Ook wel zo fijn.

Moet zeggen dat ik ook niet wist dat een slager speciale vergunningen nodig had voor paardenvlees.
Ik weet wel dat de slager bij ons op het dorp het niet heeft.

Toen ik nog thuis woonde stond er wel eens paardenbiefstuk op het menu. Wat mijn moeder in vroegere jaren altijd verborgen hield, want wij (mijn zus en ik) aten als echte pennymeisjes geen paardenvlees. (Ons eigen paardenvleesschandaal :') )
Weet nog wel dat ik het lekkerder vond dan runderbiefstuk.

Heb nu al jaren geen paardenvlees gegeten. (althans niet bewust een biefstukje gehaald)
Ben overigens niet tegen het eten van paardenvlees. Al hopen mijn collega's mij nog altijd op stang te jagen door te zeggen dat ze paardenbiefstuk gaan eten. To bad, lukt ze niet. :P

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:23

Ik zat me net te bedenken want we vanavond eens gaan klaarmaken maar dit klinkt wel heel goed!
Hoe maak je die aardappelschotel want die ziet er ook wel lekker uit!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:24

Ik zie het al voor me... in je paardrijkleren vragen om een paardenbiefstuk _O-

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:27

Misschien is het gewoon een idee om een 'Wat heb jij vandaag aan paard gegeten?' topic te maken :+

Zit elke dag wel iets tussen op wat voor manier dan ook...

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:27

Idd tante_trien, hilarisch :')!

Het enige waar ik met zo'n paardenbiefstukje dus bang voor ben is het bute-verhaal. Als je die topics leest en dan ziet hoe slecht de controle/aangeven hiervan in het paspoort is, dan vind ik dat toch een beetje scary...

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:28

leuk geschreven! enne, lekker he? :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:28

Ziet er lekker uit.
Misschien toch ook maar eens proberen.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:29

Ziet er goed uit Kel :j

Ik heb zelf niks tegen het eten van paardenvlees, sterker nog, vind het hypocriet om een koe, varken of kip zonder nadenken naar binnen te werken en dan moeilijk te gaan doen over een paard. Volgens mij hebben paarden over het algemeen een beter leven gehad dan de gemiddelde varken of kip. Je hebt in principe een heerlijk stukje scharrelvlees op je bord voor minder dan de helft van een bieflap.

Heb het zelf eigenlijk nog nooit heel bewust gemaakt, maar het staat mij absoluut niet tegen. Kan je het trouwens net zoals rundvlees 'raw bereid' eten?

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:31

Wat een interessant verslagje !
Ik heb eigenlijk nog nooit paardenbiefstuk gegeten... Waarom ?
Omdat het niet in de schappen ligt en er voor op pad gaan dat gaat me te ver voor mijn gevoel.

Paardenrookvlees heb ik overigens wel is (per ongeluk) op.
Mijn neefje wist dat ik er (toen ik jong was) tegen was en zei tegen me dat het rund was :') eik*l :)) toen hij het vertelde (nadat m'n broodje op was) heb ik heel dapper gezegd dat het me niet uitmaakte (om me daarna een week of wat te verontschuldigen bij mijn pony) hahaha

Ik zou het nu echter best eens willen proberen hoor, zou het echt niet laten liggen als iemand het me voor zou schotelen...
Waarom inderdaad wel koe, kip, varken en geen paard ? Hoezo ontkennen dat koeien etc ook gewoon gedood worden voor consumptie en dus geleefd hebben.

Anoniem

Haha wat een leuk verslag! , en wat is het goedkoop :oo

Floemii

wat leuk geschreven! echt een soort doorbreking van een taboe, het valt me ook mee dat iedereen tot nu toe hier reageerd dat het heerlijk is en niet begint met dierenbeul enzo! ik ben ook erg nieuwschierig. helaas is moeders vegatarisch en vind ze vlees stinken dus zelf de touwtjes in handen nemen wordt door haar niet gewaardeerd. misschien als zij en papa op vakantie zijn!?

Suzanne F.

takkie_muis schreef:
Haha wat een leuk verslag! , en wat is het goedkoop :oo

Nou inderdaad. Wat een verschil zeg met rund!!
En als het dan nog idd lekkerder is....