0,0 eetlust, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

0,0 eetlust, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 15:45

Ik baal als een stekker -O-
Nu 1-2 maanden heb ik steeds minder eetlust. Het zit nu echt op een dieptepunt.
Ik ben altijd al een moeilijke eter geweest, lust heel weinig. Maar nu krijg ik de dingen die ik wél lekker vind, ook niet meer weg. Zo kon ik bij wijze van elke dag naar de Mac, zit ik daar nu met lange tanden te eten. Enige wat ik nog beetje weg krijg is een tosti, maar dan alleen van de bakker bart -.-
Ondertussen ben ik 3kg afgevallen en ik had al ondergewicht.
Ben dus heel bang dat dit door blijft gaan en dat ik blijf afvallen. Ook is het natuurlijk heel vervelend als je niks gegeten hebt en daarna gaat paardrijden oid..
Ik overweeg een huisarts, maar denk niet dat die daar veel aan kan doen?

Oh, nog even wat ik dus precies voor gevoel heb bij eten:
Als iemand vraagt, wat wil je eten? Ga ik alles af in mn hoofd en bij alles denk ik 'nah.'
Als ik het dan vervolgens op mn bord heb, ga ik het eten en word ik er echt misselijk van. Nog paar happen en ik ga over mn nek.

Voel me beetje een aansteller, maar dooreten als je iets niet lust kan nog, maar als ik er echt misselijk van word, ja dan wordt hem dat niet.. -O-

Iemand tips?

Rindin

Re: 0,0 eetlust, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:47

Lijkt mij dat je bij de HA zeker op de juiste plek bent. Die kan, naar aanleiding van je verhaal, bepalen wat de eventuele volgende stap zou zijn om je te helpen.

_Jessie

Vind je koken wel leuk?
Het klinkt nu alsof je in een soort eet dal zit dus vaak veel hetzelfde eet.
Of niet lekker/anders bereid dan anders. Misschien daar eens in zoeken?

Oedi

Gebrek aan eetlust is nooit een goed teken. Ben je hiervoor al naar de huisarts geweest?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:50

Kan je wellicht zwanger zijn...? Zou ook een prima verklaring kunnen zijn, stikt van de vrouwen die zich de eerste weken / maanden erg gammel voelen, nergens trek in hebben, en bij de gedachte aan eten al moeten kokhalzen...of erger :(:)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 15:51

_Jessie schreef:
Vind je koken wel leuk?
Het klinkt nu alsof je in een soort eet dal zit dus vaak veel hetzelfde eet.
Of niet lekker/anders bereid dan anders. Misschien daar eens in zoeken?

Ik kan dus (nog) niet koken :o
Heb wel paar keer vleesje gebakken met aardappels, maar m'n ouders zijn ook niet zulke kokers dus er komt vaak alleen simpele Nederlandse kost op tafel. M'n vriend probeert ook manieren te vinden waarop ik het wél eet, door bijv wokken maar tot nu toe nog niet echt succesvol.

Jannaa schreef:
Gebrek aan eetlust is nooit een goed teken. Ben je hiervoor al naar de huisarts geweest?

Nee, staat ook in de OP.
Maar jullie zouden dat wel verstandig vinden?
Want dan kan ik altijd een afspraak maken.

pmarena schreef:
Kan je wellicht zwanger zijn...? Zou ook een prima verklaring kunnen zijn, stikt van de vrouwen die zich de eerste weken / maanden erg gammel voelen, nergens trek in hebben, en bij de gedachte aan eten al moeten kokhalzen...of erger :(:)

Nee, gelukkig niet. Ben vorige week nog ongesteld geweest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 15:55

Ongesteld zijn zegt weinig tot niets. Je zou in ieder geval een testje bij de drogist kunnen halen om het uit te sluiten. Best kans dat een HA hier ook aan denkt als je met deze klachten komt :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 16:00

pmarena schreef:
Ongesteld zijn zegt weinig tot niets. Je zou in ieder geval een testje bij de drogist kunnen halen om het uit te sluiten. Best kans dat een HA hier ook aan denkt als je met deze klachten komt :)

Oh ja, dan kan het alsnog niet. Ik doe het, zoals ze dat zo mooi noemen, 'double dutch.'

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:05

Ook dan kan het nog steeds, maargoed de kans wordt wel aanmerkelijk kleiner natuurlijk :P

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:11

Ik zou ook gewoon naar de ha gaan hoor Slina.
Geen eetlust lijkt me niet goed en zeker niet als je dan misselijk wordt als je het wel eet

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 16:18

Ik heb hier ook last van, nouja de eertlust niet zo erg maar het misselijk worden van alles wat ik eet ook de lekkere dingen.. Dus ik volg even!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:37

even bloed laten prikken inderdaad, en overleggen met je huisarts. Vitaminetekorten kunnen bijvoorbeeld een oorzaak zijn voor gebrekkige eetlust, maar er zijn ook andere oorzaken te noemen, sommige ernstiger dan andere. Als je volledig gezond verklaart wordt zou ik een verwijzing naar de dietist gaan vragen

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 13:38

Vrijdag in ieder geval naar de huisarts. Wel de minste van de praktijk dus ik hoop niet dat hij me zo wegwimpelt :=

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:42

Succes!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:46

Ben je al bij de huisarts geweest Slina?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 15:58

Ja. Diëtiste of psycholoog voor de eetlust - waar ik dus beide geen trek in heb (Mooie woordspeling..) want beide trajecten heb ik vorig jaar al gevolgd.
En bloedprikken voor schildklier en vitaminen, schildklier vanwege afvallen. (Terwijl ik afval omdat ik weinig eet, maargoed..)
Dus volgende week even bloedprikken en als daar niets uit komt dan hoop ik dat het vanzelf overgaat.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 15:59

Wat vervelend dat er niks duidelijks uit kwam. :n

Mijn mams zegt altijd, zodra naar de wc gaan, slapen, eten en drinken niet meer gaat dan is het mis!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:01

Als je beide trajecten al gevolgd hebt... is dit dan weer hetzelfde probleem wat speelt of een ander probleem. Ben je vorige keer bij psycholoog/dietist achter wat je oorzaak van je weinige eetlust gekomen?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 16:07

Evelijn schreef:
Als je beide trajecten al gevolgd hebt... is dit dan weer hetzelfde probleem wat speelt of een ander probleem. Ben je vorige keer bij psycholoog/dietist achter wat je oorzaak van je weinige eetlust gekomen?

Diëtist omdat ik een moeilijke eter ben. Psycholoog had andere oorzaak maar ik ben zo klaar met die mensen :')

Ik merk dat mn eetlust weer iets terugkomt. Dus hopelijk zet dat door :)
Goede eter word ik nooit, maar redelijke eter moet wel lukken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:10

Als er uit de bloedtesten niets afwijkend komt, zou ik je toch zeker aanraden om een psycholoog en diëtiste te raadplegen. Zij kunnen je helpen om je gedrag te veranderen en weer meer te gaan eten.
Gebrek aan eetlust kan prima psychisch zijn.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:12

Maar heb je enig idee wat de oorzaak is van je beperkte eetlust? Hoef je hier niet neer te zetten... maar denk dat als het steeds een probleem is dat het wel handig is als je voor jezelf na gaat hoe het komt... en wat ervoor zorgt dat je geen of minder trek hebt.

Als ik het druk heb of stress heb dan vind ik het ook veel lastiger om goed te eten maar merk dat juist dan gewoon regelmatig eten toch helpt... en ik probeer dan wel gezonde dingen te eten met veel calorieën en goede voedingsstoffen... want als ik dan teveel suiker bijv. neem dan zakt mijn eetlust helemaal weg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:12

Die foto in je profiel(mooie meid trouwens) hoeveel kilo was je daar zwaarder dan nu want daarop zie ik iemand die een prachtig figuur en goed gewicht heeft.
Psycholoog kan ik me voorstellen dat je er naar toe gestuurd word, vooral als je al eerder daar mee in aanraking bent geweest voor bepaalde problemen, soms niet verkeerd hoor.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 16:16

Evelijn schreef:
Maar heb je enig idee wat de oorzaak is van je beperkte eetlust? Hoef je hier niet neer te zetten... maar denk dat als het steeds een probleem is dat het wel handig is als je voor jezelf na gaat hoe het komt... en wat ervoor zorgt dat je geen of minder trek hebt.

Als ik het druk heb of stress heb dan vind ik het ook veel lastiger om goed te eten maar merk dat juist dan gewoon regelmatig eten toch helpt... en ik probeer dan wel gezonde dingen te eten met veel calorieën en goede voedingsstoffen... want als ik dan teveel suiker bijv. neem dan zakt mijn eetlust helemaal weg.

Oorzaak zou ik niet weten. Ik heb altijd stress, ben daar wel gevoelig voor, maar heb nu geen extra stress ofzo.

bigone schreef:
Die foto in je profiel(mooie meid trouwens) hoeveel kilo was je daar zwaarder dan nu want daarop zie ik iemand die een prachtig figuur en goed gewicht heeft.
Psycholoog kan ik me voorstellen dat je er naar toe gestuurd word, vooral als je al eerder daar mee in aanraking bent geweest voor bepaalde problemen, soms niet verkeerd hoor.

Haha dankje :)
Daar woog ik 50 denk ik, weeg nu 46,5.
Vorige maand ook nog 50. Dus in een maand nu zo'n 3,5 kilo eraf?

Om even duidelijk te maken: wat ik dus niet wil of expres doet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:05

Voor de arts je eetlust opwekkende medicijnen voor zal schrijven, zullen ze toch eerst willen vaststellen of je (on)bewust niet lijdt aan anorexia nervosa (letterlijk betekent dat verminderde eetlust door stress).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:11

Slina schreef:
Ik overweeg een huisarts, maar denk niet dat die daar veel aan kan doen?

Niet overwegen, gewoon gáán.
Al is het alleen maar eventuele lichamelijke problemen uit te sluiten. Je verhaal geeft duidelijk symptomen aan die ernstig genoeg zijn om eens met een arts te gaan praten.
Succes en beterschap.