Als je van citroen(schil) en romige smaken houdt dan vind je het vast lekker, het doet mij denken aan de gevulde citroenen die je kan krijgen als toetje bij sommige pizzeria's.
Benodigdheden voor 6-8 personen:
4 citroenen
125 gram poedersuiker, gezeefd
70 ml limoncello
250 ml slagroom
200 gram creme fraiche
Rasp de schil van de 4 citroenen en pers er 2-3 uit, je hebt 100 ml sap nodig (dus niet meteen na het raspen weggooien!) Doe rasp en sap in de keukenmachine en voeg de poedersuiker en limoncello toe (ik doe dit met de mixer, maar zelfs gewoon door elkaar roeren zou met deze ingrediënten kunnen). Klop alles door elkaar. klop in een andere kom de slagroom met de creme fraiche stijf en spatel het citroenmengsel erdoor (hier doe ik het zelf door een zeef omdat ik het ijs in de vriezer zet en niet in de ijsmachine, dan heb je wel erg veel kans op bezonken citroenrasp en dat is niet lekker

Draai dit in een ijsmachine volgens de gebruiksaanwijzing, of giet het in een diepvriesbak en zet het 4 uur in de vriezer. Roer het dan elke 30 minuten goed door. NB, door de limoncello (alcohol) bevriest het moeilijker dan elk ander ijs, vooral het eerste uur lijkt het net alsof er niks gebeurt)

Het recept levert nog de optie om het te serveren in citroenpartjes, dan heb je wel 6 citroenen extra nodig:
snij de citroenen door, pers de helften uit (bewaar het sap eventueel in de vriezer) Vul de citroenhelften met ijs en laat ze in nog 1-2 uur in de vriezer stevig worden. Snijd dan de halve citroenen met ijs nog in kwarten en presenteer ze eventueel met een blaadje munt.