Recept voor heerlijk citroenroomijs (met limoncello)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Recept voor heerlijk citroenroomijs (met limoncello)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 20:44

Ik heb hier een recept uit een van mijn kookboeken voor citroen-roomijs en het is zo goddelijk lekker! :):)
Als je van citroen(schil) en romige smaken houdt dan vind je het vast lekker, het doet mij denken aan de gevulde citroenen die je kan krijgen als toetje bij sommige pizzeria's.

Benodigdheden voor 6-8 personen:
4 citroenen
125 gram poedersuiker, gezeefd
70 ml limoncello
250 ml slagroom
200 gram creme fraiche

Rasp de schil van de 4 citroenen en pers er 2-3 uit, je hebt 100 ml sap nodig (dus niet meteen na het raspen weggooien!) Doe rasp en sap in de keukenmachine en voeg de poedersuiker en limoncello toe (ik doe dit met de mixer, maar zelfs gewoon door elkaar roeren zou met deze ingrediënten kunnen). Klop alles door elkaar. klop in een andere kom de slagroom met de creme fraiche stijf en spatel het citroenmengsel erdoor (hier doe ik het zelf door een zeef omdat ik het ijs in de vriezer zet en niet in de ijsmachine, dan heb je wel erg veel kans op bezonken citroenrasp en dat is niet lekker :+ ).
Draai dit in een ijsmachine volgens de gebruiksaanwijzing, of giet het in een diepvriesbak en zet het 4 uur in de vriezer. Roer het dan elke 30 minuten goed door. NB, door de limoncello (alcohol) bevriest het moeilijker dan elk ander ijs, vooral het eerste uur lijkt het net alsof er niks gebeurt) :D

Het recept levert nog de optie om het te serveren in citroenpartjes, dan heb je wel 6 citroenen extra nodig:
snij de citroenen door, pers de helften uit (bewaar het sap eventueel in de vriezer) Vul de citroenhelften met ijs en laat ze in nog 1-2 uur in de vriezer stevig worden. Snijd dan de halve citroenen met ijs nog in kwarten en presenteer ze eventueel met een blaadje munt.

Afbeelding

Muurp

Re: Recept voor heerlijk citroenroomijs (met limoncello)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:56

Jaaaaa, dit moet je maar een keer voor mij maken.. O:) Ben benieuwd!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:58

oew, dat is leuk zeg!! vooral het serveren in een stukje citroen!!! ga ik zeker eens proberen, staat super leuk bij een bbq feestje!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 16:42

Is goed Muur, het is superlekker namelijk :)) en suuzepuus, vooral doen, het is namelijk niet moeilijk en mislukt niet gauw! Wel op tijd beginnen :P

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:51

Wat een leuk recept! Ik ben gek op citroen dus ga het zeker een keertje maken :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 17:53

Hee een personage uit Game of Thrones die het ijs gaat maken :P leuk dat je reageert!

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 00:01

Oh heerlijk - staat zeker op de planning!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 00:03

Ja bij mij ook, mijn moeder heeft een ijsmachine, en nog een fles limoncello staan. Die neemt ze aankomend weekend mee....dan gaan we dit recept proberen!

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 00:09

ohw jammie. Een mooi recept om met onze eigen gemaakte limoncello te maken

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 11:07

leuke reacties :D