Paard op rust, wat geven i.v.m drukte?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

Paard op rust, wat geven i.v.m drukte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 12:48

Even een vraagje, mijn paard moet 1 maand op rust staan, hij mag alleen aan de hand stappen. Nu is hij van zichzelf al weleens wat druk, maar nu hij stil staat en niet mag rennen is hij nog veel drukker. Hij staat op pijnstillers dus hij voelt zich al wat beter. Ik ben nu 1 week bezig met stappen en moet nog 3 weken.

Ik vroeg me af of zijn voeding niet te veel is warrdoor hij mischien druk wordt.

Hij krijgt nu 3x 1/4 schep biks en 2x daags normale hoeveelheid kuil. Is dit genoeg of te veel?

Stippie1

Re: Paard op rust, wat geven i.v.m drukte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:51

Probeer te zorgen voor afleiding op stal.

Misschien kan je de biks in een biksbal doen? Dan kan hij daar mee spelen en hoeft ie niet alleen voor zich uit te staren.

Tsja en verder kan je er weinig aan veranderen.
Mijn merrie heeft ook stil moeten staan. Haar heb ik uiteindelijk wel op het land moeten laten omdat ze niet te houden was met het stappen.
Nu ze weer paar uur per dag op het land mag is er niets meer aan de hand.
Niet de ideale situatie, maar het kon niet anders.

Als je echt iets kalmerends wil geven, overleg even met je VA.

Ik zou overigens niet minder gaan voeren

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:58

Wat voor brokken krijgt hij?
Misschien is de pianissimo van cavalor iets.
Is een meusli speciaal voor paarden die veel temperament hebben. DIt kan ook aan paarden gegeven worden die boxrust moeten hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:03

Brok eruit doen en vervangen door een vit./min. supplement. Kuil liever ook vervangen door hooi, ook hier kunnen paarden nl aardig heet worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:03

een paard op rust moet geen krachtvoer krijgen....de naam zegt het al KRACHT voer,terwijl hij op rust staat en geen kracht hoeft te leveren.

In engeland heb ik geleerd,Rest and laxative diet...dat bestaat uit veel ruwvoer en zemelen met een eetlepel zout.
Vitamine en mineralen kun je dan eventueel door de zemelen mengen.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 13:07

tamary schreef:
Brok eruit doen en vervangen door een vit./min. supplement. Kuil liever ook vervangen door hooi, ook hier kunnen paarden nl aardig heet worden.

Wat voor vit./min. supplement moet ik hem dan geven? En als ik kuil eruit haal mist hij dan geen voedingsstoffen o.i.d?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:47

pavo heeft er makkelijke brokjes voor, en een paar andere voerfabrikanten vast ook wel. Ipv kuil, hooi voeren.
Kuil is eigenlijk geen paardenvoer. Door de fermentatie onstaat melkzuur, wat een paard niet kan verteren, ook de veranderingen in de eiwitstructuren geven nogal eens klachten. Ook voordroog heeft hier (weliswaar in mindere mate) last van.

Kinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:43

Ik zal de brok eruit halen, krachtvoer heeft een paard op rust immers niet nodig. Toen mijn eigen zéér temperamentvolle merrie op rust moest staan heeft deze muesli met hooi gehad. Bij mijn merrie werkte het goed...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:45

biks weg. kuil vervangen door hooi (meer hooi dan kuil!)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:51

De mijne kreeg elke dag een summerfit koek, daar zitten alle mineralen en vitaminen in voor 1 dag.
Voor de rest gewoon hooi.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 12:44

Bedankt voor de tips allemaal! Ik kan hier zeker wat mee!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:49

Je kunt ook valeriaan druppels halen. Homeopatisch en ook geschikt voor mensen, dus heel veel kwaad kan het niet. Ik gaf twee keer per dag twintig druppels en ik had een heerlijk rustige pony.
Idd veel hooi geven als afleiding, en geen biks meer geven. Succes ermee!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:55

valeriaan mee oppassen! kan tot hartklachten leiden!!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:41

smurffie schreef:
valeriaan mee oppassen! kan tot hartklachten leiden!!

Dat heb ik nog nooit gehoord, heb je een bron?
Ik werk in een apotheek en dit is de eerste keer dat ik ervan hoor...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:50

Mijn zus moest op advies van de dokter valeriaan gebruiken, maar dit kon bij overmatig gebruik leiden tot hartproblemen werd haar vertelt..

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 22:50

Wat raar dat dat niet in de bijsluiter staat dan. Ik zal het donderdag op mijn werk eens in de groep gooien.

De dosering die ik gaf is trouwens erg laag hoor, dus dat is zeker geen overmatig gebruik. Mensen mogen twee tot drie keer per dag 15-20 druppels.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:00

Geen krachtvoer en hele grote hoeveelheden vrij arm hooi, bijv overjarig hooi of graszaadhooi. Daar is hij dan lekker lang mee bezig zonder te dik te worden.

Eventueel een vitaminesupplement (poeder in handje muelsi of van die brokjes) of een summerfitkoek.

tante_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:00

ik zal er hooi indoen ipv kuil,

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:35

Geef lucerne! voed en paard denk dat hij echt "te eten krijgt" tegelijk met de anderen. Of geef bv 2 handjes ,mueslie. Uit bix kunnen ze nog heel veel energie halen!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:38

Toen mijn paard met een peesblessure op stal moest heb ik haar totaal geen krachtvoer gegeven. Ook heb ik haar zo snel het kon op de wei gedaan, met haar blessure was dat beter, maar ook daar geen krachtvoer. In Pavo zit veel suiker, ook in die Summerfit koeken dus dat is geen aanrader, er zijn meer merken die vitaminen preps hebben waar geen suiker of zetmeel bij zitten. Maar in principe komt je paard als ze hooi krijgt en een zoutliksteen, niets tekort, omdat ze ook heel weinig verbruikt uiteraard.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:40

Breghje schreef:
Toen mijn paard met een peesblessure op stal moest heb ik haar totaal geen krachtvoer gegeven. Ook heb ik haar zo snel het kon op de wei gedaan, met haar blessure was dat beter, maar ook daar geen krachtvoer. In Pavo zit veel suiker, ook in die Summerfit koeken dus dat is geen aanrader, er zijn meer merken die vitaminen preps hebben waar geen suiker of zetmeel bij zitten. Maar in principe komt je paard als ze hooi krijgt en een zoutliksteen, niets tekort, omdat ze ook heel weinig verbruikt uiteraard.

Ik zoek ook nog een goed vitamine.mineralenpreparaat aangezien mijn tinker praktisch geen krachtvoer krijgt; heb je een tip voor me?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:51

beantsje schreef:
Breghje schreef:

Ik zoek ook nog een goed vitamine.mineralenpreparaat aangezien mijn tinker praktisch geen krachtvoer krijgt; heb je een tip voor me?

Ik ben een Marstall fan, dus heb de Force van hen gegeven Haha! . Kwam toen meer merken tegen maar weet even de naam niet meer. Wel weet ik dat er ook merken zijn net als Dodson & Harrel (als ik het goed schrijf) etc. Hier een link die ik gebruikt heb toen ik op zoek was:

http://www.google.com/Top/World/Nederla ... g/Paarden/

Daar ben ik toen een heel stuk wijzer van geworden! Succes!

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:54

Het is Dodson & Horrell Haha! hun vitamines/mineralen mengsel is Ultimate balancer.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:55

mehlika schreef:
Het is Dodson & Horrell Haha! hun vitamines/mineralen mengsel is Ultimate balancer.

Haha! Bedankt! Dat is iets van de klepel horen luiden en geen benul waar de klok hangt... Haha!

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:57

woehahahah bijna Haha!