Rytm schreef:Liksteen doe ik niet aan, heb ik meerdere keren geprobeerd maar die vreet ze in 1 keer op, gaat dan een paar dagen vreselijk veel drinken waardoor de stal onder water staat.
En ga niet zeggen dat dit noodzakelijk is want ik kan echt serieus elke dag een liksteen gaan kopen dan dus.
Een paard dat mest eet komt meestal mineralen tekort. En dat kan dus komen doordat je geen liksteen hebt.
Had je normaal een steen met een smaakje? Zo niet, dan verveelde je paard zich waarschijnlijk waardoor ze als een soort stereotiep gedrag steeds eraan likte. Probeer eens een himalayasteen. Hang deze in de wei in plaats van in de stal, dan kan je paard er niet teveel van eten, maar krijgt wel de mineralen binnen die ze nodig heeft.
Verder zou ik het hooi even gaan afwegen: een paard heeft 1 tot 2 kilo hooi per 100 kilo lichaamsgewicht nodig. Stel dat jou paard 500 kilo weegt, dan moet je dus 5 tot 10 kilo hooi per dag voeren. Dit is heel belangrijk. Hooi zorgt niet alleen dat het paard de hele dag wat te doen heeft, maar voorkomt ook maagzweren, schuurt de darmwand, en neemt alle rotzooi mee uit de darmen (wormen/parasieten, zand, steentjes..), en kán het probleem dus ook oplossen
Doet je paard niet toevallig luchthappen? Of veel lucht inslikken met eten/drinken? Dat er gewoon lucht in de darmen zit? Ook dat kan trouwens minder worden door meer hooi te voeren.