. Ik had de eigenaar voorgesteld om een natuurlijk bekapper de hoeven 's te laten bekijken. Via een vriendin ken ik er een die al een aantal jaar haar merrie met succes bekapt. De man was geschokt door wat hij zag. Alle 4 de hoeven zijn volgens hem aangetast door een schimmelinfectie onder de hoefwand (zgn. seedy toes). Hierdoor komt de hoefwand los te liggen van de binnenkant van de hoef. Als hier niets aan gedaan wordt kan uiteindelijk de gehele hoefwand losraken met alle gevolgen van dien. Mij, als berijder, is aangeraden direct te stoppen met rijden en longeren en het paard een half jaar niet te gebruiken
zodat de hoef weer gezond kan aangroeien. De hoeven moeten gedurende 1 maand regelmatig gespoeld worden om de schimmel te doden. Daarna moet de schimmel worden weggefreesd. De eigenaar is het niet eens met deze bevindingen en liet de reguliere hoefsmid komen om te controleren. Deze vond alles wel meevallen. De schimmel was idd aanwezig maar normale hoefverzorging, goed krabben en een schone stal zijn volgens hem voldoende. Verder heeft het paard zijn inziens 'gewoon slechte hoeven' (!?!). Door deze constatering wil de eigenaar wil het paard niet laten behandelen door een natuurlijk bekapper.
Ik ben overtuigd van de deskundigheid van de nat. bekapper en weet nu niet meer wat ik moet doen. Rijden durf ik niet meer en ik maak me zorgen over het welzijn van het paard.
Wie o wie kan meer vertellen over de zgn. seedy toes (white lines disease) en de behandeling ervan?
Wordt er te makkelijk over gedaan en is de kwaal ernstiger dan hij op het oog lijkt?
Help!
maar je kan er ook gewoon honing op smeren. Super en werkt altijd.