Merrie blind aan linkeroog door ontsteking

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Merrie blind aan linkeroog door ontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 20:55

Vorige week donderdagavond gingen wij weer buitenrijden, zoals elke week. Dit keer mocht mijn Haflinger Dana mee en we hebben heerlijk gereden. Toen we terugkwamen bij de trailers raakte ze volkomen in paniek, keihard wegrennen en het leek wel of ze hierdoor nog meer in paniek raakte. Ik herkende dit gedrag helemaal niet van haar. Verder is mij niets bijzonders opgevallen, want het was immers al donker...... Vrijdagmorgen haalde ik haar uit stal en zag ik dat ze een hele vreemde waas over haar linkeroog had, het leek wel staar. Telefonisch contact gehad met de DA en sprak mijn vermoeden uit dat ik het idee had dat ze slecht zag met dat oog en dat het traande. Ik kreeg de tip om oogzalf/druppels de halen bij de drogist en dit minimaal 5 dgn te gebruiken. De druppels leken goed aan te slaan en het oog werd weer rustig, maar de blauwe waas bleef.
Vandaag is de DA geweest en heeft Dana officieel blind verklaard aan haar linkeroog. Ze heeft een ontsteking gehad aan haar hoornvlies en die zorgt voor die blauwe waas. Het oog zal waarschijnlijk iets kleiner worden, maar zal niet verwijderd hoeven worden, omdat het verder niet "kapot" is. Daarnaast moet ik nog minimaal 2 maanden een zalf smeren, om de onsteking rustig te houden.
Het is nu dus ook heel verklaarbaar waarom Dana zo heftig reageerde, want ze zag gewoon niets aan de linkerkant en schrok steeds van alles wat er links op haar afkwam. Voorlopig ga ik haar veel longeren en veel wandelen om haar te laten wennen aan haar nieuwe kijk in de wereld.

Zijn er mensen met ook zo'n ervaring en hoe is het oog er uiteindelijk uit gaan zien? Volgens de DA kon het nog meer gaan verkleuren en echt een blauw/grijze bol gaan worden. Hebben er mensen uiteindelijk het oog laten verwijderen en hoe ziet dat eruit? Een "gat" of wordt het "gat" dichtgemaakt? Deze merrie wordt niet uitgebracht op wedstrijden, wel op keuringen, maar daar heeft dit (denk ik) geen gevolgen voor. Daarnaast is ze een fokmerrie.

kaatje77

Re: Merrie blind aan linkeroog door ontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:58

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 21:00

Bedankt voor de links. Ik had de zoekfunctie al gebruikt, maar alleen binnen medisch en daar kreeg ik geen resultaten.

xoxsannexox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:00

Ik ken een paard waarvan het oog echt gewoon wit was en een paard waar het oog er inderdaad uit gehaald is. Dat gat was niet dichtgemaakt. Het ziet er niet eng uit, maar het is wel iets waar je als mens toch even extra naar kijkt, zo van: wat heeft die?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 07:55

Ik heb hier geen ervaring mee, maar waarom is de dierenarts niet gewoon langs gekomen toen je belde?
Wie weet had je de ontsteking dan direct kunnen onderdrukken met de juiste medicijnen. Ik vind het persoonlijk erg moeilijk om over de telefoon een diagnose te stellen.
Ik wens je succes.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:01

Longeren (met een enkele lijn) is juist lastig ervaar ik met mijn merrie. Ze ziet je de ene kant om niet, dus je kan ook lastig aanweizingen geven.

Mijn merrie is ook later blind geworden, die maakt nergens een probleem van. Die loopt gewoon Z voor de wagen, springt parcoursjes enzo. Ze kan alleen wat stom reageren als er iets van rechts komt. Als ze met z'n alle rond de hooibak staan hapt ze ook wel eens naar andere pony's, maar het komt voor dat ze rechts in de lucht hapt omdat de pony die daar stond al weg is.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 19:57

Ik heb de merrie vandaag gelongeerd met een dubbele lijn en dat ging erg goed. Idd, linksom had de zweep geen nut, dus daar gebruikte ik extra mijn stem en dat had ze heel snel door. Door de dubbele lijn kon ik haar ook goed ondersteunen aan de buitenkant. Ik wil dit longeren toch even doorzetten en dan weer verder gaan met het aanspannen, want we waren bezig om haar te beleren en ze zou in de herfstvakantie voor de wagen gaan. We gaan het wel proberen, het is waarschijnlijk ook goed voor haar zelfvertrouwen, want dat is nu echt weg.

Ik heb idd telefonisch contact gehad en zo goed mogelijk omschreven wat ik zag aan het oog. De DA dacht meteen aan een oogonsteking en gaf hier druppels voor met antibiotica. De antibiotica krijgt ze nu nog steeds, alleen nu in zalf vorm. Wij hebben heel vaak telefonisch overleg met de DA en dit gaat in goed vertrouwen en er wordt ook altijd goed advies gegeven. Als dit niet zou kunnen hebben we hier elke week de DA op de stoep, want wij hebben een melkveebedrijf.