Vorige week donderdagavond gingen wij weer buitenrijden, zoals elke week. Dit keer mocht mijn Haflinger Dana mee en we hebben heerlijk gereden. Toen we terugkwamen bij de trailers raakte ze volkomen in paniek, keihard wegrennen en het leek wel of ze hierdoor nog meer in paniek raakte. Ik herkende dit gedrag helemaal niet van haar. Verder is mij niets bijzonders opgevallen, want het was immers al donker...... Vrijdagmorgen haalde ik haar uit stal en zag ik dat ze een hele vreemde waas over haar linkeroog had, het leek wel staar. Telefonisch contact gehad met de DA en sprak mijn vermoeden uit dat ik het idee had dat ze slecht zag met dat oog en dat het traande. Ik kreeg de tip om oogzalf/druppels de halen bij de drogist en dit minimaal 5 dgn te gebruiken. De druppels leken goed aan te slaan en het oog werd weer rustig, maar de blauwe waas bleef.
Vandaag is de DA geweest en heeft Dana officieel blind verklaard aan haar linkeroog. Ze heeft een ontsteking gehad aan haar hoornvlies en die zorgt voor die blauwe waas. Het oog zal waarschijnlijk iets kleiner worden, maar zal niet verwijderd hoeven worden, omdat het verder niet "kapot" is. Daarnaast moet ik nog minimaal 2 maanden een zalf smeren, om de onsteking rustig te houden.
Het is nu dus ook heel verklaarbaar waarom Dana zo heftig reageerde, want ze zag gewoon niets aan de linkerkant en schrok steeds van alles wat er links op haar afkwam. Voorlopig ga ik haar veel longeren en veel wandelen om haar te laten wennen aan haar nieuwe kijk in de wereld.
Zijn er mensen met ook zo'n ervaring en hoe is het oog er uiteindelijk uit gaan zien? Volgens de DA kon het nog meer gaan verkleuren en echt een blauw/grijze bol gaan worden. Hebben er mensen uiteindelijk het oog laten verwijderen en hoe ziet dat eruit? Een "gat" of wordt het "gat" dichtgemaakt? Deze merrie wordt niet uitgebracht op wedstrijden, wel op keuringen, maar daar heeft dit (denk ik) geen gevolgen voor. Daarnaast is ze een fokmerrie.