groei hoeven!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HindaFree

groei hoeven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 18:56

dehoeven van mijn verzorg haf groeien gewoon te snel! na 2weken zijn ze al te lang gaan de ijzers los zitten en daarna word ze kreupel.. dus echt maar 2 weken per maan om lekker te rijden want de eigenaar vind het niet nodig iedere 2 weken naar de smid.. dat snap ik ook wel van wege geld en nu had ik gezecht dat ik ga proberen naar eenandere oplossing te zoeken... naturlijk bekappen ben ik op tegen omdat ze dan alleen maar nog meer pijn zal krijgen en meer slechte dan goede dingen heb gehoord.. nu zat ik te denken aan hoefschoenen.. dus op maat laten maaken en dan als ze dus op het land staad zonder omdat als ze zonder op de weg loopt al haar hoeven als het ware uit elkaar vallen Clown maja wat denken jullie ?? met de hoefschoenen heb je wel het voordeel dat ze gewoon iedere 2 weken bekapt kan worden of nog iets langer.

greetz

_Jennifer_

Re: groei hoeven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:02

Ik zou sowieso de ijzers eraf halen als de hoeven zo snel groeien. Hoeven hebben ook de tijd nodig om weer sterk te worden. Dit kan heel lang duren (een hoef heeft gemiddeld een jaar nodig om helemaal te 'vernieuwen' ).
Tot die tijd zijn hoefschoenen inderdaad een oplossing, en eventueel kun je nog stukjes zonder hoefschoen over verharde wegen zodat het nieuwe hoef ook harder wordt.

Misschien zijn dingen als biotine ook wel wat. Dat is een voedingssuplement voor een gezonde hoef- en haargroei. Ik heb zelf cornucresine (kun je bij de paardendrogist kopen), dat moet je op de kroonrand inmasseren en dat zorgt ook voor een gezonde hoefgroei. Zodat de hoeven steviger worden en niet zo snel gaan brokkelen als je de ijzers eraf haalt.
Misschien kun je de hoefsmid ook om raad vragen.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:04

Hoe word je haf beslagen?
Liggen er niet veelste kleine ijzers onder?

Dit probleem komt mij nl ook bekend voor Bloos
In het verleden deed mijn paard ook maar 4 weken met zijn ijzers.
Verandering van smid deed wonderen. Die vertelde me dat de ijzers die eronder gingen, te klein waren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:09

je hebt slechte dingen GEHOORD over nb, maar niet gezien?

Wellicht is het de moeite waard dat je je zélf verdiept in NB, wie weet wat je dan nog eens aan de weet komt. Knipoog

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:15

Ik denk dat Nicole hier een goed punt heeft,de hoeven van onze paarden groeien ook snel maar de ijzers vallen er echt niet af na 2 weken.Vraag eens of de eigenaar er door iemand anders een frisse blik op wil laten werpen Knipoog

Arabesk...het is niet haar eigen paardje dus als er al iets mee kan gebeuren moet het uiteraard in overleg met de eigenaar.Ik ben persoonlijk ook geen fan van NB dit kan alleen onder begeleiding van een deskundige...maar dat is mijn mening Knipoog

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 20:21

NB ben ik niet weg van we hebben er geen in de buurt en heb geen zin in een paard dat een half jaar kreupel is en aangezien ze iederedag de verharde weg op gaat is dat zeker geen optie ! een vriendin van me heefd er zo veel nargeid van gehad dat ze hem gelijk weer op ijzers heefd gezet.. het probleem met hoefsmid is .. dit is de enige die ze nog niet gaslagen heefd Clown en de andere 3 willen haar niet eens meer en te kleine ijzers zegge ze van niet.. een keer heefd een stagaire haar beslagen en dat was echt te klein Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:23

Wij rijden bijna elke dag met onze paarden over het asfalt. In de paddock staan ze ook op tegels die rondom de ruiven en de drinkbak liggen en nóg moeten we regelmatig bijvijlen.

Verder lopen ze als een speer (zie hoevenland filmpjes elders op bokt)

Ik had ook altijd de grootste mond over natuurlijk bekappen, tot ik op cursus ging Knipoog

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 20:24

ja maja dat over laag op de hielen zetten enz :s daar zit ik niet echt om te springen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:32

HindaFree schreef:
ja maja dat over laag op de hielen zetten enz :s daar zit ik niet echt om te springen

Kijk als je je erin verdiept had, wist je dat dat niet waar zou zijn en voornamelijk indianenverhalen zijn om mensen bang te maken voor dat verschrikkelijke natuurlijk bekappen Clown

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:33

Ik dénk dat je bij NB ook niet in een keer het gewenste resultaat hebt (sorry, heb er niet zo veel verstand van). Dat is ook iets wat obgebouwd moet worden. Je hebt niet in een keer keiharde hoeven.
En ik denk dat je net als bij gewoon bekappen, een goede bekapper nodig hebt die er echt verstand van heeft om je er in te begeleiden.

Ik zelf ben niet een voorstander van ijzers omdat ik van mening ben dat paarden in de mééste (dus niet álle) gevallen zonder ijzers kunnen.
Ken zelf een paard wat volgens hoefsmeden echt niet zonder ijzers kon. Maar na een jaar geduld, goed bekappen etc. heeft hij nu hele gezonde en sterke hoeven.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 20:49

en mijn paard leeft ook niet in de natuur en is modern en heeft ook niet echt de vorm van een wilde paarden hoef en het resultaat als je daar langer als een half jaar op moet wachten en als me paard al nog kreupeler loopt dan normaal met te lange hoeven hoef ik dat echt niet ook al doort het een week ik laat je toch ook niet 2 weken zonder schoenen over de straat heen lopen :S

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:51

HindaFree schreef:
en mijn paard leeft ook niet in de natuur en is modern en heeft ook niet echt de vorm van een wilde paarden hoef en het resultaat als je daar langer als een half jaar op moet wachten en als me paard al nog kreupeler loopt dan normaal met te lange hoeven hoef ik dat echt niet ook al doort het een week ik laat je toch ook niet 2 weken zonder schoenen over de straat heen lopen :S

Alle paarden die nu in het wild lopen zijn gedomesticeerde paarden die opnieuw verwilderd zijn.

In het Engels worden ze aangeduid met 'feral horses' en niet met 'wild horses'

De vorm van een wilde hoef wordt niet nagestreefd per se. De zool geeft aan hoe je de hoef moet bekappen en dat kan verschillen per paard. Als de zool aangeeft dat de hielen hoog moeten blijven, moet dat zo blijven.

Als je bang bent dat de hoeven teveel slijten, kun je hoefschoenen gebruiken.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 20:55

daarom zit ik ook te denken aan normaal bekappen en hoefschoenen aangezien we geen NBer op mijn afstand hebben en ik het anders zelf moet leren en bang ben de fout in te gaan of dat ze strx een half jaar kreupel is :s maja wat kosten hoefschoenen op maat ?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:03

Waarom staat ze op ijzers?
Wat is de noodzaak ervan?

Als ze zo moeilijk is bij een hoefsmid, zou ik voor de makkelijkste uitweg kiezen: geen ijzers.

Aan prutswerk heeft je paard ook niks.
Jij moet eens te kleine of slecht passende schoenen aan doen Knipoog

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:06

Waarom hoefschoenen? Je kunt toch gewoon de ijzers eraf halen?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:10

Mijn Haflinger redde het tot voor 4 jaar geleden ook niet langer dan 4 weken met haar ijzers. Ze rammelden er toen letterlijk onderuit, terwijl ze nog amper versleten waren. Nadat de smid haar een paar keer had vernageld was ik het zat en ben ik overgestapt naar een andere smid. Nu moet ik de smid bellen omdat de ijzers versleten zijn, zo mooi staat ze dan nog op haar hoeven. Hij komt nu elke 8-10 weken. De merrie loopt veel aangespannen, vandaar het snelle slijten van de ijzers.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 21:12

@nicole
@liekeze heeft ijzers omdat haar hoeven anders gaan brokkelen zelfs als ze net bekapt zijn...

ik wil het beste voor me paardje maja dna moet er wel een oplosing te vinden zijn Boos!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:14

Goed, ik zal mn licht eens werpen Tong uitsteken

Het probleem is dus dat de hoeven te snel groeien waardoor de ijzers van 2 weken al te groot zijn en los gaan zitten. Waarna het paard kreupel/gevoelig gaat lopen en je dus niet meer kan rijden.
Als eerste is het schadalig dat de ijzers na twee weken al los zitten. Ik ben geen voorstander (enkele gevallen wel) maar dit hoort gewoon niet. Kan de eigenaar wel begrijpen als het dan om kosten gaat, zal toch minstens 60 euro per keer zijn.

Dus wat zou handig zijn. Ijzers eraf lijkt me al verstandig. Slijten de hoeven ál te snel, dan maar minder over de weg, is altijd beter dan het paardje kreupel op ijzers laten lopen.
Ik zou hem gewoon laten bekappen en het eerst aankijken. Je hebt het over slechte hoeven als hij blootvoets gaat, maar dat valt natuurlijk wel te verklaren doordat de gaten van de nagels de hoefwand beschadigen waardoor het eerder inscheurt. Hoefschoenen kunnen wel helpen, maar voor goeden ben je al weer aardig wat geld kwijt. Ik heb er geen ervaring mee, maar tegen het inscheuren is het wel practisch.
Natuurlijk is het ideaal om uiteindelijk zonder schoenen oid te kunnen rijden. Ik heb het idee dat de hoeven van jouw paard snel genoeg groeien om de nagelgaten eruit te drukken. Tuurlijk moet je de overgang wel opbouwen. Dit zal iedere bekapper, natural of niet, je moeten kunnen vertellen. En het is goedkoper, want ze houden zichzelf wat bij.

Ik zou het er dus eens met de eigenaar en smid over hebben. Als je het rustg opbouwd, en ja dat betekend misschien minder vaak rijden, dan kan je de hele overgang ook zonder hoefschoenen doen.

En dan wou ik nog wat over de NB zeggen en dan houdt ik daarover op. Verhalen die je via gehoord hebt van een bekapper die zich NB noemt betekend niet dat meteen het gros zo is. Goede verhalen hoor je zelden en slechte blijven hangen. Ben je werkelijk benieuwd naar een goede NB-er en wil je kijken of je vooroordelen gegrond zijn, dan mag je altijd langs komen als de onze voor de hoeven komt. Je kan pas je menig vormen als je het eens van dichtbij en goed hebt gezien. Dus, kom eens langs Haha!

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 21:18

ja wil wel maar het zou lekker zijn als het in de buurt is Knipoog (langs komen hea)
en ja ik heb net gebeld met de eigenaar en die is er echt van overtuigd dat ze niet zonder ijzers kan dus volgende keer als ze naar de smid moet ga ik met haar en vraag wat de smid er van vind... ik vind het zow i zow al niks dat daar stagaires haar bekappen want daar zijn haar hoeven ook niet beter van geworden ....

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:24

Welke kant op woon je?

Gewoon op je strepen gaan staan. Als jij niet wilt dat de stagaires het doen, dan niet. Jij betaald voor goed werk, dan moet dat ook geleverd worden.
Ik zou bij de eigenaar eens de geld hint laten vallen. Ik ben per paard 20 euro kwijt en hij komt nu in de zomerperiode om de 7 weken denk ik. De hoeven zijn kei en de kei hard, maar zoiets heeft wel de tijd nodig. Mocht je willen blijven rijden, dan kan je idd over op hoefschoenen zodat je de minste kans op splijten loopt. Hoewel dat ook wel in het land gebeurd hoor. Bij een klein scheurtje kan je het beste zelf even de rasp erlangs halen, zodat het niet verder in scheurt. Je veranderd dan niet werkelijk iets aan de hoef, zorgt dat het alleen mooi rond blijft.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 21:32

ik begin nu gewoon te twijfelen aan me zelf Verdrietig
en kom uit de richting nog boven amsterdam Knipoog

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:42

Hoezo twijfelen? Al het nieuwe moet geleerd worden en wees niet bang te falen.

Amsterdam is wat uit de richting. Tenzij je een weekendje friesland wil doen Tong uitsteken

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 21:44

haha ja idd maja ik ben al zo'n twijfel muts Clown
want ik weet nu dat ze met ijzers goed loopt maar maar 2 weken.
en dat de eigenaar liever heefd dat ze op ijzers blijft
en dat hij geen zin heefd om dat te wisselen als 1x in de maand
maja hoe moet ik verder Verdrietig

help me even Clown

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:49

Nou, het is heel simpel toch. Als die dure ijzers na twee weken al niet meer goed zijn en je daarmee het welzijn van het paard verminderd zouden ze er bij mij heel snel af zijn.
Waarom zitten er ze eigenlijk onder? Zodat de hoeven niet scheuren? Zijn de hoeven niet veelste lang?

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 21:52

als ze net bekapt is gaan ze na 5 dagen al scheuren en brokkelen :s