overdosering equimax shetlander

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

overdosering equimax shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 14:44

Wie heeft hier ervaring mee en wat waren de symptomen?
Mijn shetlander heeft ipv 200, 500 gekregen van equimax.
De dierenarts is al gebeld en heeft gezegd dat ik hem goed in de gaten moet houden en hem moet bellen als ik het niet vertrouw.
Maar ik wil graag weten waar ik precies op moet letten en wat de evt verschijnselen zijn, dat ben ik nm vergeten te vragen.

8nnemiek

Re: overdosering equimax shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:47

Je mag een wormkuur zonder problemen tot 2 x overdoseren zeggen ze, dus ik denk dat 2,5x overdoseren ook niet zo heel erg is, als je er de volgende keer maar beter op let.
Inderdaad even je paardje in de gaten houden; let op tekenen van koliek (liggen, bijten of stampen naar de buik, onrustig rondlopen/draaien) en even opletten of ie goed eet en drinkt, en of de mest morgen in orde is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:55

equimax is toch ivermectine? Op mijn bijsluiter stond overdosering tot 9x is veilig.
Moxidectine schijnt wel een stuk kritischer te zijn

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 14:55

En na hoelang zouden deze verschijnselen kunnen optreden? De da had het erover dat het na 6 uur in de darmen terecht komt?
en kan ik hem nu juist wel of juist niet veel eten geven (gras en/of hooi, brok krijgt hij niet).

En het is me nog nooit gebeurt dat ik overdoseer, maar nu was het even een samenloop van omstandigheden dat ik mijn hoofd er niet bij had. Heel stom, i know!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:58

nog wel meer dan 2 x zelfs! Het zijn echt superveilige middelen dus maak je niet te druk! Overdoseren is juist goed om resistentie te voorkomen (ok niet 2,5 keer maar dat zie ik toch liever dan onderdosering!)
En idd letten op wat mystictinker al zegt! Verder gewoon normaal eten geven enzo hoor, alles wat je normaal ook doet. Waarschijnlijk gebeurd er niks!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:01

weet niet hoe groot je shetlander is, maar die van mij is 93 cm en kan ik zonder problemen 500 kilo geven. heeft ie totaal geen last van. mocht hij problemen krijgen, dan is dat meestal binnen 24 uur. Als ze al last krijgen zie je diaree, of wat koliekerigheid.
Waarschijnlijk is je shet nu gewoon super goed ontwormd;-)