Lorena heeft een heel dik been?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ess190576

Lorena heeft een heel dik been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 14:37

Hallo,
Afgelopen vrijdag heeft Lorena zo onhandig als ze soms kan zijn haar eigen achterbeen open geschopt.
Niet ernstig, drie kleine wondjes op een rij.
Naar het rijden heb ik haar met betadine gewassen en daarna ook met betadine creme ingesmeerd.
Zondag kwam ik op stal en zag dat haar been wat opgezwolle was. Ze had er geen last van en liep zuiver.
Gewoon met haar getraind ging prima.
Na het rainen, afgspoten, gewassen en gesmeerd.
Dinsdag kwam ik op stal en schrok behoorlijk....
Heel dik been, warm, maar niet pijnlijk, ze stond er ook gewoon op en liep er gewoon mee.
We hebben haar onder het zadel laten stappen 20 min maar ze liep niet zuiver.
Been was ook verschrikkelijk warm, we hebben haar afgspoten 20 min. gewassen en de korstjes eraf gekrabt dat was beter volgens mijn trainer.
We dachten zelf aan een bloedvergiftiging.
Eigenaar heeft de veearts gebeld die heeft een antibiotica keur voor 5 dagen voor geschreven, de eigenaar moet het zelf in de bil spuiten met een hele dikke naald.
Als ze koorts kreeg moest hij bellen.
Woensdag was de zwelling minder. Heb haar 20 min. onder het zadel gestapt en dat ging heel goed, ze was wel wat wobbelig.
Daarna weer afgespoten, gewassen en gesmeerd.
Donderdag (gisteren) schrok in behoorlijk, ze wilde niet vooruit. Ze wilde haar dikke been niet verzetten.
Na wat trekken en duwen kwam ze in beweging, ze sleepte haar hoef over de grond.
Elke keer als ze even had stil gestaan en ze moest in beweging komen viel ze bijna door haar achterbenen, verschrikkelijk om te zien.
Heb wel weer 20 min met haar gestapt, en daarna weer afgespoten.
Ook nu weer geen koorts, 37,7 geen pijn mar wel stijf.
Ze eet ook prima.
Vanochtend is de vee arts toch weer even geweest, vooral denk ik omdat ik me er nog al druk over maakte....
Die zei dat het prima ging, veel blijven stappen, elke keer 20 min. en de kuur afmaken.
Het is geen ontsteking maar vocht wat er in haar been zit.
Ben er toen straks weer even geweest, ze heeft moeite haar eerste pas te maken, maar hoe langer ze loopt hoe beter het wel gaat, en hoe meer ze door gaat stappen.

Nou das een lang verhaal......
Wat kan ik nog meer doen?
Hoe lang gaat zoiets duren?
Hoe weet ik zeker dat het bv geen Einschuss is?

Groetjes ess

Rindin

Re: Lorena heeft een heel dik been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:45

Verder hoef je voorlopig niet zo veel te doen lijkt mij, in mijn ogen heeft de veearts gelijk. Het kan zijn dat er wat vuil in de wondjes is gekomen en dat zich daardoor een ontstekingsreactie voordoet; een volkomen normaal proces bij weefselschade. Er zit dan behoorlijk wat vocht bij, wat de stijfheid veroorzakt. Alles staat op spanning door het vocht en dan is het idd wat lastig op gang komen. Lekker veel blijven bewegen en de natuur zijn werk laten doen verder. Ook niet de korsten eraf krabben, want dan heb je dus wel kans op een dikke infectie doordat het vuil van buitenaf er makkelijker in kan komen.

Staat ze op stal? Ik zou haar lekker in het land zetten zodat ze de hele dag lekker in beweging blijft; RUST ROEST! Bewegen is hierbij de enige oplossing, zolang je niet gaat overbelasten. Stappen dus!

ess190576

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 16:15

rindin schreef:
Verder hoef je voorlopig niet zo veel te doen lijkt mij, in mijn ogen heeft de veearts gelijk. Het kan zijn dat er wat vuil in de wondjes is gekomen en dat zich daardoor een ontstekingsreactie voordoet; een volkomen normaal proces bij weefselschade. Er zit dan behoorlijk wat vocht bij, wat de stijfheid veroorzakt. Alles staat op spanning door het vocht en dan is het idd wat lastig op gang komen. Lekker veel blijven bewegen en de natuur zijn werk laten doen verder. Ook niet de korsten eraf krabben, want dan heb je dus wel kans op een dikke infectie doordat het vuil van buitenaf er makkelijker in kan komen.

Staat ze op stal? Ik zou haar lekker in het land zetten zodat ze de hele dag lekker in beweging blijft; RUST ROEST! Bewegen is hierbij de enige oplossing, zolang je niet gaat overbelasten. Stappen dus!

Inmiddels zijn de wondjes zo genezen dat er na genoeg geen korstjes meer aan zitten.
Ze staat in de wei, ook 's avonds met deken.
Ze heeft er nog een veulen bij lopen (veulen is van 10 Mei) en zijn bang dat als ze in de stal gaat liggen en niet meer overeindkomt dat het dan een krappe bedoeling wordt.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:52

Heel goed, lekker laten lopen. Het lost zich waarschijnlijk vanzelf weer op, als je maar zorgt dat ze in beweging blijft (vocht kan dan makkelijker wegvloeien). Gewoon in de gaten blijven houden dat ze geen koorts krijgt. Goed luisteren naar de veearts.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:50

Als het een Einschuss been wordt dan loopt haar temperatuur op. Dus als de temperatuur onder ongeveer 38,2 blijft dan hoef je daar niet bang voor te zijn.

ess190576

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 20:14

Inmiddels gaat het een stuk beter.
Haar been is nog wel wat dik maar ze loopt er weer goed op.
Gisteren hebben we een uurtje buiten onder het zadel gestapt, en vandaag ben ik weer voorzichtig met trainen begonnen.
We hebben 40 min. gewerkt en alleen gestapt en gedraaft.
Morgen komt de trainer en samen met hem kijk ik hoe veel ik kan doen met haar.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:25

Wat ik niet helemaal begrijp is dat de dierenarts geen vochtafdrijvers heeft gegeven, wat in dit geval toch duidelijk nodig was als het been echt zo dik was.

ess190576

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 21:23

aerdenhout1 schreef:
Wat ik niet helemaal begrijp is dat de dierenarts geen vochtafdrijvers heeft gegeven, wat in dit geval toch duidelijk nodig was als het been echt zo dik was.

Het been was mega dik, jammer ik heb er geen foto van....
Hij heeft haar alleen een antibiotica gegeven???