maiskolven voor je paard goed of slecht

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

maiskolven voor je paard goed of slecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 16:37

Had een vraag mijn paard is erg gek van maiskolven,is dit goed of slecht Bloos en hoeveel mag je er dagelijks van voeren!!gr emaartje Knipoog

Tinky12

Re: maiskolven voor je paard goed of slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:49

Ik zou er niet al te veel van voeren,is zit best veel in en je moet dus even naar je paard kijken.
Paarden die snel dik worden of gevoelig zijn voor eiwitten zou ik het niet geven of alleen als tractatie.
Moet er wat meer vlees opkomen kun je wel wat meer geven maar overdrijf niet want het is toch redelijk voedzaam Knipoog

Ook heb je(als ik het goed heb)2 verschillende soorten mais...de gewone mais (wordt meestal als veevoer voor koeien gebruikt) en de suikermais die voor consumtie wordt gebruikt.De laatste bevat veel suiker en moet alleen als tractatie worden gebruikt.

Mais mag niet als hoofdvoer gebruikt worden dat is te eenzijdig voor een paard Knipoog

Citaat:
Voedingswaarde
Maïs bevat naar verhouding meer eiwitten dan tarwe en meer gluten dan rijst.
Pofmaïs 100 gram = 373 Kcal (1556.6 Kj), koolhydraten 71 %, water 10 %, eiwitten 11 %, vet 5 %, ruwe celstof 1.5 %.
bron: http://www.warenkennis.nl/graan/soorten.htm#12

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:00

Ik zou geen hele kolven geven. Ik haal veevoer mais bij een boer voor mij ruin als aanvulling. Mais zet snel aan maar geeft geen pit. Hij staat momenteel op rust door een blessure dus hij krijgt het icm wortelen en een handje brok 2x per dag. Hij staat er echt super bij (zelfs een beetje vet), terwijl het eigenlijk altijd een beetje een mager scharminkel is geweest Tong uitsteken

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:08